Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-01@01:03:40 GMT

آغاز مرمت پل‌های تاریخی در صومعه‌سرا

تاریخ انتشار: ۸ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۳۸۸۲۴۰

آغاز مرمت پل‌های تاریخی در صومعه‌سرا

مهرگان از آغاز مرمت پل‌های تاریخی در صومعه‌سرا خبر داد و گفت: فراهم سازی بستر لازم برای ایجاد منطقه گردشگری در اطراف پل‌های تاریخی امری ضروری است.

«علیرضا مهرگان» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از صومعه‌سرا با اشاره به اینکه عملیات مرمت پل‌های تاریخی شهرستان آغاز شده است اظهار کرد: در مرحله نخست گیاه‌زدایی سه پل تاریخی گازروبار، گوراب تولم و خطیبان چنه‌سر انجام شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

رییس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی صومعه‌سرا افزود: مرحله بعدی تابلوهای معرفی پل‌های تاریخی نصب می‌شود تا بتوانیم در هفته دولت از مرمت این پل‌ها رونمایی کنیم.

 

وی پل‌های تاریخی صومعه‌سرا را از بناهای تاریخی و ارزشمند این شهرستان عنوان کرد و گفت: با توجه به این موقعیت ویژه شهرستان و قرارگیری ابنیه‌های تاریخی ویژه‌ای چون پل‌های تاریخی در این منطقه، فراهم سازی بستر لازم برای ایجاد منطقه گردشگری در اطراف پل‌های تاریخی امری ضروری و لازم است.

 

گفتنی است، پل گازروبار که از آثار ملی کشور است در سال ۱۳۷۵ به ثبت رسیده و یکی از مکان‌های دیدنی صومعه‌سراست، بر اساس شواهد تاریخی این پل در دوره صفوی ساخته و بعدها به دستور «حاج یوسف بلگوری» در دوره قاجاریه بازسازی شد.در ساخت پل گازروبار از ساروج استفاده شده و این پل به طول ۴۸.۵ متر و عرض ۴.۵ متر است،  همه قسمت‌های آن از آجر به ابعاد ۵×۱۹×۱۹ سانتی‌متر ساخته شده‌است و روگذر پل از هر سو شیب ملایمی به سمت مرکز پل دارد.

 

 این پل یک چشمه اصلی در مرکز و چهار چشمه فرعی در دو طرف دارد، پهنای چشمه اصلی حدود ۹ متر است، چشمه‌های فرعی دو سوی چشمه اصلی باریک ولی ارتفاع آن‌ها زیاد است. پهنای این چشمه‌ها ۱.۵ متر است. در دو سوی این چشمه‌های فرعی، دو چشمه فرعی دیگر قرار دارند که پهنای آن‌ها بیش از ارتفاعشان است و به ۴.۵ متر می رسد،  ارتفاع نقطه مرکزی راس پل از سطح امروزی آب رودخانه حدود ۴.۵ متر است. تاق چشمه‌ها با استفاده از آجر و به شکل جناغی ساخته شده است.

 

پل خشتی گوراب‌تولم توسط حکام محلی در دوره قاجاریه بر روی رودخانه گازروبار احداث گردیده و نزد اهالی به مرغانه‌پرد شهرت دارد، در ساخت این پل قدیمی و ارزشمند، از مصالحی مثل سنگ، آجر و ملات ساروج استفاده شده‌است، به لحاظ معماری نیز، ویژگی شاخص آن، داشتن یک دهانه بزرگ با قوس جناغی می‌باشد، جهت پل، شرقی-غربی و طول آن هفده متر و عرض آن سه متر است.

 

پل تاریخی چنه‌سر خطیبان هم سال 1398 با شماره ۳۲۳۶۴ در فهرست آثار تاریخی ملی کشور به ثبت رسید.

 

پایان پیام/526

منبع: شبستان

کلیدواژه: مرمت پل تاریخی پل های تاریخی پل های تاریخی صومعه سرا چشمه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۸۸۲۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخواست بهسازی و مرمت راه عشایری قره داغ اهر ارسباران


به گزارش شهروند خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، کوچ عشایر قره داغ از قشلاق‌های دشت مغان شروع میشود و به ارتفاعات شهرستان‌های اهر، هریس، ورزقان، سراب وکلیبر ختم می شود و به تعلیف جمعیت دامی خود می‌پردازند. هر ساله پس از ارائه درخواست عشایر، کارشناسان استانی از محل بازدید کرده و در صورتی که تعداد خانوار‌های مستقر در منطقه بیش از ۲۰ خانوار باشند راه قبل از کوچ قشلاقی عشایر، برای عبور وسائط نقلیه برطبق مشخصات استانداراد بهسازی و مرمت می‌شود. 

متن پیام شهروند خبرنگار ما:
درخواست اصلاح راه عشایران زحمت کش قره داغ اهر ارسباران
با خطر مواجه ایم. خیلی خطرناک‌ است، لطفاً پیگیری کنید.
با تشکر از مسئولین محترم شهروندخبرنگار جمهوری اسلامی ایران
اهر ییلاق روستای کقالق بطرف کمربندی اهر تبریز

دیگر خبرها

  • نگاهی به طبیعت بهاری دریاچه سد آغچه در بوئین میاندشت + فیلم
  • حفاظت از خانه‌های تاریخی آذربایجان‌غربی در اولویت است
  • خانه آصف اردبیل برای مرمت به بخش خصوصی واگذار می‌شود
  • درخواست بهسازی و مرمت راه عشایری قره داغ اهر ارسباران
  • تخریب آثار تاریخی در باران شدید کرمان؛ قسمت اسلامی قلعه نرماشیر ریخت
  • جلوه گری دریاچه سد حنا در شهر هزار چشمه + فیلم
  • برنامه ریزی برای ساماندهی گذر قدیمی جلوخان
  • آغاز پیگیری‌ها برای راه اندازی رشته گردشگری و میراث فرهنگی در دانشگاه رازی
  • باران‌چشمه: حضور بانوان به عنوان تماشاگر در زورخانه ها مشکلی ندارد
  • بازسازی پایه‌های پل زمانخان در سامان