Web Analytics Made Easy - Statcounter

 پایگاه اینترنتی کمیسیون بررسی روابط اقتصادی-امنیتی آمریکا و چین در گزارشی با ابراز نگرانی از روابط رو به پیش رفت ایران و چین نوشت: روابط چین و ایران در یک همکاری محدود عمل گرایانه ریشه دارد اما در سال های اخیر توسعه یافته و به شراکتی رسیده که بیشتر در تقابل با نظام بین المللی تحت رهبری آمریکاست.

در ادامه این گزارش با بیان اینکه پکن مخالفت تهران با آمریکا را تقویت کننده نفوذ رو به افزایش چین می بیند ادعا شده که یک گواه آن اشاعه اطلاعات نادرست ضد آمریکایی چین توسط ایران در طی شیوع بیماری همه گیر کرونا بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 


در ادامه این گزارش با مطرح شدن ادعاهایی علیه نقش ایران در منطقه آمده است: اقدامات ثبات زدای حکومت ایران در خاورمیانه نیز تلاش های آمریکا را برای منتقل کردن تمرکزش بر روی ایندو-پاسیفیک با چالش و پیچیدگی رو به رو می کند. ایران به نوبه خود، چین را یک شاه راه اقتصادی و حامی دیپلماتیک در برابر فشارهای آمریکا می داند. امضای یک تفاهم نامه ۲۵ ساله همکاری در مارس ۲۰۲۱ آخرین نشانه آمادگی دو طرف برای هماهنگی و همکاری نزدیک تر است. 

این گزارش می افزاید: یکی از عواملی که شراکت چین را با ایران محدود می کند، هراس دولت چین از چشم انداز درگیری نظامی میان ایران و آمریکا است. هر گونه درگیری با ایران می تواند موجب ثبات زدایی بازارهای انرژی مورد اتکای چین برای تامین پیشرفتش شود. پکن همچنین از تاثیر پایدار کننده حضور نظامی آمریکا در منطقه بهره مند می شود که به چین اجازه می دهد تحت تامین امنیت آمریکا دز منطقه آزادانه پیش برود. 

این گزارش می افزاید: مشارکت بیشتر چین در مناطقه گسترده تری از خاورمیانه موجب ایجاد محدودیت مهم دیگری در زمینه روابط چین و ایران می شود. در دو دهه اخیر، روابط دیپلماتیک اقتصادی و نظامی چین با رقبای ایران مانند عربستان سعودی  و امارات متحده عربی که عمق بیشتری می یابد، تعادلی میان روابطش با ایران و این شرکای نوظهور ایجاد می کند. در همین حین،  ایران مشتاقانه به دنبال تجارت و سرمایه گذاری چینی است اما در عین حال نیز مراقب است بیش از حد از نظر اقتصادی به چین متکی نشود. 

همچنین در این گزارش آمده است: چین علیرغم کاهش چشم گیر تعامل اقتصادی اش با ایران به خاطر پایبندی جزئی به تحریم های آمریکا، جایگاه خود را به عنوان شریک اقتصادی ارشد ایران حفظ کرده است. با این وجود، ترفندهای متعددی که چین به کار می‌بندد، به آن اجازه داده است همچنان با تخطی از تحریم های آمریکا، نفت ایران را بخرد. چین همچنین با سرمایه گذاری در زیرساخت های انرژی و یک پارچگی منطقه ای ایران به دنبال ارتقای دسترسی آینده اش به انرژی و مواد خام ایران است. 

در این گزارش به همکاری های ایران و چین در زمینه دفاعی نیز اشاره شده و آمده است که چین دهه ها از برنامه موشک های کروز و بالستیک ایران حمایت کرده است. 

311311

کد خبر 1530250

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: ایران و چین ایران و آمریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۸۸۷۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همکاری‌های هنری ایران و روسیه گسترش می‌یابد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی بنیاد رودکی، محمد اله‌یاری مدیرعامل بنیاد رودکی به همراه امیرعباس ستایشگر معاون آفرینش‌های فرهنگی هنری و اردوان جعفریان مشاور امور بین‌الملل این بنیاد دوشنبه دهم اردیبهشت ماه با لیلیا ووتینوا دبیر اول و رایزن فرهنگی و ایوان ریازانوف وابسته فرهنگی سفارت روسیه در ایران پیرامون گسترش فعالیت‌های فرهنگی هنری با محوریت بنیاد رودکی دیدار و گفت‌وگو کردند.

در ابتدای این دیدار محمد اله‌یاری فومنی ضمن خوش‌آمدگویی، با برشمردن ظرفیت‌های هنری کشور روسیه، به توانمندی‌های بنیاد رودکی اشاره کرد و گفت: این مجموعه با توجه به جایگاه فرهنگی هنری خود در کشور و با توجه به دارا بودن زیرساخت‌ها، تالارهای مختلف و برج آزادی، می‌تواند محل مناسبی جهت تبادلات فرهنگی هنری بین ۲ کشور باشد.

مدیرعامل بنیاد رودکی به تجربیات برگزاری برنامه‌های بین‌المللی مشترک با روسیه از جمله حضور ارکستر سمفونیک در جام جهانی ۲۰۱۸، اجرای ارکستر ملی در هفته فرهنگی ایران در روسیه اشاره کرد و توضیح داد: باتوجه به ظرفیت‌های بسیار در حوزه‌های مختلف موسیقایی و هنری در ایران و روسیه، با ایجاد پل ارتباطی و معرفی بنیادهای فرهنگی هنری این کشور که در نوع فعالیت، با بنیاد رودکی همسو هستند می‌توان قدم‌های مهمی را در عرصه توسعه دیپلماسی فرهنگی و برقراری بیشتر تعاملات فرهنگی هنری برداشت.

لیلیا ووتینوا رایزن فرهنگی روسیه نیز با استقبال از این دیدار و ابراز خرسندی از ظرفیت‌های بنیاد رودکی ضمن تشکر از رویکرد این بنیاد و اعلام آمادگی خویش برای توسعه همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف هنری و ابراز تمایل برگزاری برنامه‌های مشترک، از بررسی و ایجاد راهکارهای گسترش همکاری‌ها در قالب امضای تفاهم نامه‌ها و اجرایی شدن آن خبر داد و افزود که تلاش خود را خواهد کرد که ارگان‌های هنری این کشور به جهت همکاری و تبادلات فرهنگی هنری ۲ طرفه اقدام کنند.

ایجاد ارتباط و تبادل فرهنگی با بنیادهای هنری روسیه، حضور گروه‌های طرفین در جشنواره‌های معتبر ایران و روسیه، امکان اجرای برنامه برای ارکسترهای سمفونی ۲ طرف، برگزاری نمایشگاه‌های مختلف هنری در عرصه تجسمی و دعوت از رهبران مهمان برای ارکستر سمفونیک تهران و برگزاری هفته‌های مشترک فرهنگی از دیگر پیشنهادهای اله‌یاری به رایزن فرهنگی روسیه بود.

کد خبر 6092908 علیرضا سعیدی

دیگر خبرها

  • ایران هفت شخص و پنج نهاد آمریکایی را تحریم کرد
  • هدف آمریکا از ساخت اسکله غزه چیست؟ / نگرانی از پروژه امنیتی جدید آمریکا و رژیم صهیونیستی در قالب «مهاجرت داوطلبانه» +عکس و فیلم
  • ایران ۷ شخص و ۵ نهاد آمریکایی مرتبط با جنگ علیه فلسطینیان را تحریم کرد
  • ایران ۷ شخص و ۵ نهاد آمریکایی را تحریم کرد
  • چگونه تیک‌تاک از یک اپلیکیشن محبوب به تهدیدی برای آمریکا تبدیل شد؟
  • فرصت ایران و امارات برای دستیابی به بازارهای شمال و جنوب و رونق ترانزیت 
  • نگرانی پنتاگون از «تقویت» روابط روسیه و کره‌شمالی
  • تلاش برای گسترش همکاری‌های فرهنگی هنری ایران و روسیه
  • گسترش همکاری‌های فرهنگی هنری ایران و روسیه با محوریت بنیاد رودکی
  • همکاری‌های هنری ایران و روسیه گسترش می‌یابد