Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، تحقیق و تفحص از سازمان مرکزی تعاون روستایی با امضای 32 نفر از نمایندگان در مجلس کلید خورد که متن درخواست این تحقیق و تفحص به شرح زیر است:

تقاضای تحقیق و تفحص در خصوص عملکرد سازمان مرکزی تعاون روستایی

با توجه به اینکه مقام معظم رهبری سال 1400 را به عنوان سال «تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌‌ها» نامگذاری نمودند، لازم است مجلس از حیث وظیفه نظارتی خود نسبت به پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌های در مسیر تولید اقدام کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از موانع در مسیر تولید محصولات کشاورزی و صنایع دستی بروکراسی اداری و عملکرد ضعیف سازمان‌‌های مرتبط با شرکت‌‌های تعاونی روستایی است.

سازمان‌‌های مذکور در خرید تضامنی محصولات استراتژیک کشاورزی همکاری داشته و در این خصوص از شرکت‌‌ها و اتحادیه‌‌ها مبالغی را اخذ نموده و موظف به نظارت صحیح و کامل نسبت به شرکت‌‌های تعاونی و توزیع اقلام تنظیم بازاری و کیفیت آنها و ... هستند. در مواد (135 تا 138) قانون شرکت‌‌های تعاونی مصوب 1350/03/16 با اصلاحات و الحاقات بعدی ساختار نهادهای ناظر بر شرکت‌های تعاونی مشخص شده است. براساس ماده (146) قانون مذکور وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در صورت ملاحظه تخلف در اداره امور شرکت‌ها یا اتحادیه‌های تعاونی و یا در مواردی که یک یا چند نفر از اعضاء هیئت مدیره یا مدیرعامل یا بازرسان قادر به انجام وظایف خود نباشند با استفاده از کلیه اختیارات پیش بینی شده برای مجمع عمومی عادی و فوق العاده شرکت یا اتحادیه مربوط می‌تواند شرکت یا اتحادیه مذکور را منحل کند یا اعضاء مزبور را برکنار و جانشین آنان را در درجه اول از بین اعضاء و در غیر این صورت به طور موقت تا تشکیل مجمع عمومی از اشخاص صاحب صلاحیت دیگر تعیین نماید.

احکام متعددی از قانون شرکت‌های تعاونی سازمان‌ها و دستگاه‌هایی را ناظر بر شرکت‌های تعاونی دانسته اما متأسفانه در خصوص توزیع کالاهای اساسی که تولید داخل بوده و توسط کشاورزان و دامداران تولید می‌شود و شرکت‌های تعاونی روستایی و عشایری و سازمان‌های ناظر بر آنها متولی مدیریت توزیع محصولات کشاورزی و دامی و همچنین تأمین نهاده‌های کشاورزی و دامی هستند. اما متأسفانه شاهد ورشکستگی شرکت‌های تعاونی روستایی و عشایری متعددی در سطح کشور بوده و از طرفی به خاطر عملکرد ضعیف تعاونی‌ها و سازمان‌های ناظر دلالان سود جو و سوء استفاده کننده عملاً به کشاورزان و دامداران ضرر و زیان‌های هنگفتی وارد می‌کنند.

با توجه به ساختار موجود در سازمان‌های مرکزی تعاون و مرکزی تعاون روستایی و با توجه به وظایف وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این خصوص و با عنایت به اینکه سازمان‌های مذکور بعضاً تا بیست درصد از سود اتحادیه‌ها و تعاونی‌های روستایی و تولید را دریافت نموده و بعضاً کارمزدهایی از خریدهای تضامنی ... دریافت میکنند. لازم است بررسی شود عملکرد این سازمان‌ها و دستگاه‌ها به چه نحو انجام می‌شود. بنابراین برای روشن شدن این موضوع که تا چه میزان سازمان‌های مذکور به تکالیف خود عمل نموده‌اند لازم است در این حوزه تحقیق و تفحص انجام گیرد.

اسامی امضاءکنندگان:

حسینعلی حاجی دلیگانی الهام آزاد سید مصطفی آقامیرسلیم موسی احمدی محمدرضا احمدی احسان ارکانی سلمان اسحاقی علی بابایی کارنامی مجتبی بخشی‌پور مجتبی توانگر محمدصالح جوکار انور حبیب‌زاده بوکانی علی خضریان حسن رزمیان مقدم ابراهیم رضایی یعقوب رضازاده علیرضا زندیان قاسم ساعدی مهدی طغیانی فرهاد طهماسبی علیرضا عباسی محسن علیزاده رسول فرخی میکال احمدحسین فلاحی جعفر قادری کیوان مرادیان کوچکسرائی سید نظام الدین موسوی حسین میرزایی مجید نصیرایی جواد نیک بین حسن همتی غلامحسین کرمی

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: تحقیق و تفحص سازمان مرکزی تعاون روستایی نمایندگان مجلس مرکزی تعاون روستایی شرکت های تعاونی تحقیق و تفحص سازمان ها شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۸۹۱۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معرفی رئیس اداره تعاون روستایی شهرستان پیرانشهر

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، در مراسمی با حضور فرماندار پیرانشهر و مسؤلان استانی، مراسم تودیع و معارفه رئیس اداره تعاون روستایی شهرستان پیرانشهر در محل فرمانداری برگزار شد.

در این مراسم  کاوه خلیلی  به عنوان سرپرست جدید اداره تعاون روستایی شهرستان پیرانشهر معرفی و از زحمات  سیامند اهتمام رئیس سابق اداره؛ تقدیر و تجلیل شد.

خلیلی  قبلآ در پست های مختلف کارشناسی در اداره تعاون روستایی پیرانشهر مشغول به فعالیت بود.

دیگر خبرها

  • ضرورت تعامل دولت و مجلس برای رونق تولید و اشتغال
  • تعاون راهکاری علمی، عملی و عقلی برای مشارکت مردم در تولید
  • ایجاد بیش از ۱۵۰۰ فرصت شغلی توسط تعاونی‌های استان کرمانشاه
  • تعاونی های تولیدی، محور اقدامات بخش تعاون هستند
  • شرکت‌های تعاونی روستایی برای تحقق شعار سال، برنامه ارائه دهند
  • لزوم ارائه برنامه از سمت شرکت‌های تعاونی روستایی برای تحقق شعار سال
  • خرید ۱۷ هزار تن کلزا از کشاورزان ایلامی
  • معرفی رئیس اداره تعاون روستایی شهرستان پیرانشهر
  • بزودی، راه اندازی شرکت تولید خودرو نیسان در خرمشهر
  • توزیع بیش از ۴۷ هزار تن آرد روستایی در بین روستائیان استان قزوین