Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@07:00:13 GMT

از مرز تا مرکز؛ اوج‌گیری موج پنجم کرونا

تاریخ انتشار: ۸ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۳۸۹۱۵۸

از مرز تا مرکز؛ اوج‌گیری موج پنجم کرونا

ایسنا/بوشهر روند اوج گیری مجدد ویروس کرونا در کشور از جنوب به مرکز کشور سرعت گرفته است، همواره گفته می‌شود رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و واکسیناسیون تنها راه‌های کنترل و پیشگیری از این بیماری‌ست.

با مقایسه آمارها و ارقام مبتلایان و شمار جان‌باختگان کووید-۱۹ در استان بوشهر و حتی دیگر استان‌های جنوبی در بازه‌های زمانیِ حتی هفته‌ای، تنها یک جمله باقی می‌ماند « هر روز دریغ از دیروز.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

..»

در همین حال رئیس جمهور پنجم تیر در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا گفته بود که کرونا نسبت به هفته گذشته روند کاهشی داشته است اما  استان‌های جنوبی همچون بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و کرمان شرایط متفاوتی دارند.

چیزی از سخنان حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی نگذشته که علاوه بر شدت یافتن کرونا در استان‌های هشدار داده شده شاهد اوج‌گیری این بیماری در سایر نقاط کشور نیز هستم. 

وزارت بهداشت هم ضمن هشدار به ۵ استان بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، کرمان و یزد، اعلام کرده که در هفته گذشته موارد سرپایی کرونا در کشور با رشد ۴ درصدی روبه‌رو بوده است.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز تاکید کرده است که فصل گرما و ویروس‌های جهش‌یافته‌ای که وجود دارند، می‌تواند بر شیوع بیماری موثر باشند.

گرما و رابطه مستقیم‌اش با کرونا

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: با شروع فصل گرما در استان بوشهر و استفاده از سیستم‌های سرمایشی، راه‌های انتقال و تهویه هوا بسته می‌شود همین موضوع بر افزایش سرعت انتقال ویروس کرونا تاثیر زیادی داشته است.

دکترعبدالمحمد خواجه ئیان تصریح کرد: به موازات شدت گرفتن فصل گرما میزان ابتلا، بستری و مرگ و میر افراد در اثر ابتلا به ویروس کرونا در نوار جنوبی کشور در حال اوج‌گیری است و این پیش‌بینی وجود دارد که روند صعودی با توجه به تدام گرمای هوا ادامه داشته باشد.

وی خاطر نشان کرد:پس از آن که موج چهارم کرونا در استان بوشهر سیر نزولی به خود گرفت، عادی‌انگاری و کاهش حساسیت مردم نسبت به رعایت دستورالعمل‌ها بهداشتی در فضاهای عمومی کاهش یافته است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر اضافه کرد: روز یک‌شنبه در استان بوشهر ۵۴۰ بیمار کرونایی و روز دوشنبه ۴۷۵ بیمار شناسایی شده‌اند که این میزان رقم بسیار بالایی در مقایسه با گذشته را نشان می‌دهد.

خواجه ئیان ادامه داد: هفته گذشته نسبت به هفته قبل‌تر ۹.۳ درصد در تعداد مبتلایان و ۲۱ درصد در میزان مرگ‌ومیر کرونا شاهد رشد بوده‌ایم. براساس آمارها شمار مرگ و میر از ۲۳ به ۲۸ نفر و تعداد مبتلایان از از ۲ هزار و ۲۴۰ به ۲هزار ۴۵۹ نفر افزایش داشته است.

وی یادآور شد: اردیبهشت ۶ مورد مبتلا به کرونا دلتا (سویه ویروسی شایع شده در هند) در بین اتباع هندی و پاکستانی که به استان بوشهر وارد شده بودند شناسایی و تحت درمان و ایزولاسیون قرار گرفتند تا از انتشار این بیماری در سطح استان جلوگیری شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر ادامه داد: پس از این موارد ، نمونه‌های مشکوک دیگری به آزمایشگاه رفرانس تهران فرستاده شده است که تا کنون مورد مثبتی گزارش نشده است. اما با توجه روند افزایشی کرونا احتمال وجود نوع دلتا در استان بوشهر دور از انتظار نیست.

واکسیناسیون در بوشهر زیر ۴ درصد!

خواجه ئیان گفت: دو راهکار برای کنترل این بیماری می‌توان انجام داد، اولین کار واکسیناسیون است که تا کنون ۴۱ هزار و ۹۰۹  نفر یعنی کمتر از ۴ درصد جمعیت استان واکسن دریافت کرده‌اند که از این تعداد ۱۶ هزار و ۶۴۱ نفر هردو دوز و مابقی تنها دوز اول را دریافت کرده‌اند و خوشبختانه با پیگیری‌های انجام شده در این هفته میزان قابل توجهی واکسن را برای گروه‌های سنی جدید استان دریافت خواهیم کرد که با این محموله پوشش واکسیناسیون در استان افزایش خوبی خواهد یافت و به‌‍زودی کلیه افراد ۶۰ سال و بالاتر در استان واکسینه خواهند شد.

تزریق دوز دوم واکسن 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر تاکید کرد: اکنون در حال تکمیل دوز دوم واکسیناسیون هستیم و این کار با سرعت خوبی در حال انجام است.

خواجه ئیان بیان کرد: واکسیناسیون تنها یک بخش از سلامت عمومی است و دومین راهکار برای کنترل کووید-۱۹ رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی پذیرفته شده مثل ماسک و فاصله اجتماعی است تا زنجیره این بیماری قطع شود. این دو راهکار مکمل یکدیگر هستند و هیچکدام به تنهایی در کنترل بیماری موثر نخواهند بود.

نوید روزهای خوب

همواره گفته شده که پیشگیری بهتر از درمان است، استان‌های مرزی دروازه ورود کرونا به کشور هستند که با کنترل بیماری در این مناطق از شیوع بیماری در تمام کشور جلوگیری بیشتری می‌شود.

با ورود محموله‌ای جدید واکسن به استان بوشهر می‌توان به روزهای آینده امیدوارتر بود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: دانشگاه علوم پزشکی بوشهر استان بوشهر كرونا کرونا حسن روحانی آمریکا سویه دلتای کرونا ویروس کرونا ویروس کرونا در هند واکسن کرونا واکسیناسیون معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر استان بوشهر خواجه ئیان اوج گیری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۸۹۱۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک فروشگاه زنجیره‌ای در آبادان پلمب شد

به گزارش خبرنگار مهر، روح الله شکری ظهر امروز شنبه در گفت‌وگویی رسانه‌ای اظهار کرد: با توجه به اینکه موارد تخلف مشاهده شده در فروشگاه زنجیره‌ای آبادان، مصداق بارز تهدید علیه سلامت عمومی بوده و برخورد با آن با جدیت در دستور کار قرار گرفت.

سرپرست مرکز بهداشت آبادان گفت: در این بازدید فروشگاه یادشده به علت رعایت نشدن موازین بهداشتی پلمب شد.

وی نسبت به برخورد قانونی و بدون اغماض با افرادی که سلامت مردم را به خطر بیندازند تاکید و بیان کرد: شهروندان در صورت مشاهده هرگونه تخلف بهداشتی، به صورت ۲۴ ساعته می‌توانند با سامانه ۱۹۰ تماس گیرند یا اینکه به صورت حضوری به مرکز بهداشت مراجعه کنند.

کد خبر 6089919

دیگر خبرها

  • کشف ۹۰۰ کیلوگرم موادغذایی فاسد در آبادان
  • رفع یک مشکل حوزه دامپزشکی پس از نیم قرن
  • رفع مشکل حوزه دامپزشکی پس از نیم قرن
  • ادغام واکسن پنوموکوک در برنامه ایمن سازی کودکان در استان خراسان جنوبی
  • تعطیلی مرکز غیرمجاز طب سنتی در قم
  • کشف و ضبط بیش از ۴ تن لبنیات سنتی غیربهداشتی در کرمانشاه
  • روستای رودریش شهرستان کهگیلویه درگیر اپیدمی بیماری تب مالت است
  • یک میلیون و ۹۰۰ هزار نوبت سر دام در اراک ایمن سازی سازی شد
  • یک فروشگاه زنجیره‌ای در آبادان پلمب شد
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!