Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-29@19:40:27 GMT

نفس‌های عروس تالاب‌های ایران به هق‌هق افتاد+ عکس و فیلم

تاریخ انتشار: ۸ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۳۸۹۲۶۱

نفس‌های عروس تالاب‌های ایران به هق‌هق افتاد+ عکس و فیلم

‍‍‍‍‍‍

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرانزلی، این روزها تصاویری متعددی از خشک شدن تالاب بندرانزلی در شبکه‌های مجازی دست‌به‌دست می‌شود و نگرانی مردم از این چالش زیست‌محیطی روزبه‌روز در حال افزایش است.

گیلانیان به‌ویژه انزلیچی‌ها مدت‌ها هست که نابود شدن تالاب بندرانزلی که در جهان نامدار است را فریاد می‌زنند اما تاکنون علیرغم تلاش‌های فراوان دستگاه‌های متولی و گروه‌های مردم‌نهاد، نه به احیای تالاب بلکه به نابودی این تالاب بین‌المللی در حال نزدیک شدن هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تالابی که درگذشته نه‌چندان دور زیستگاهی برای پرندگان مهاجر و زیست بومی برای انواع آبزیان بوده امروزه به زمینی بایری همانند کویر مبدل شده است و این‌گونه قیاس‌ها بسیار حامیان محیط‌زیست و فعالان آن حوزه را رنجانده است.

امروزه با گشت‌وگذار در فضای مجازی و جست‌وجوی عبارت تالاب انزلی صدها محتوای چندرسانه‌ای با مضمون خشک شدن تالاب انزلی نمایان می‌شود که تماشای هرکدام از آن‌ها روضه‌ای پر غصه از قصه تلخ این زیستگاه جهانی است.

 

 

آنچه شنیدن و دیدن آن بسیار سخت و غیرقابل‌باور بود، مرگ بی‌صدای تالاب بندرانزلی بود که بنابر هر دلیل موجه و غیرموجهی رقم خورده و اکنون نگاه همه به اقدامات عاجلی است که امیدوارانه به آن چشم دوخته‌اند.

تالابی که می‌توانست شبیه عکس فوق شود و همگان از آن لذت ببرند امروزه به‌جایی رسیده که همه از دیدن آن ذلت می‌کشند.

عباس عاشوری، مسؤول دبیرخانه تالاب‌های استان گیلان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس می‌گوید که در حال حاضر بخش‌هایی از هر چهار بخش تالاب انزلی  بسیار کم‌عمق شده است و بیان مساحت دقیق این عرصه‌ها امکان‌پذیر نیست چون این مقدار همواره در حال تغییر است.

به گفته وی، ورود آب از رودخانه‌ها و از دریا به تالاب و همچنین بارش نزولات آسمانی بر کاهش یا افزایش وسعت مناطق خشک‌شده یا عمق آب تالاب مؤثر است.

 

 

مسؤول دبیرخانه تالاب‌های گیلان در پاسخ به علل بروز خشکی در تالاب بندرانزلی می‌گوید مهم‌ترین دلیل خشکی و کاهش عمق آب تالاب انزلی، کاهش سطح تراز آب دریایی خزر و همچنین ‌کاهش شدید میزان بارش  در سال جاری بوده است.

 

به گفته عاشوری، تالاب انزلی یک تالاب دریایی- ساحلی است و در محل بنادر و دریانوری (موج‌شکن) با دریای خزر ارتباط دارد به‌گونه‌ای که نوسانات سطح آب دریا برافزایش یا کاهش وسعت و عمق تالاب تأثیر مستقیم دارد.

آن‌طور که مسئول دبیرخانه تالاب‌های گیلان مطرح کرده، ورود رسوبات یکی از تهدیدهای تالاب انزلی است. این رسوبات اغلب توسط رودخانه‌ها از حوزه آبخیز وارد تالاب می‌شوند.

 

 

مسؤول دبیرخانه تالاب‌های گیلان در پاسخ به اینکه چه راهکارهایی که برای پیشگیری و کنترل سرعت افزایش رسوبات در کف تالاب صورت گرفته، می‌گوید که در طرح جامع هفت‌ساله مدیریت و احیای تالاب انزلی، پروژه‌ای تحت عنوان کنترل رسوب در مناطق کوهستانی به ترتیب در رودخانه‌های خالکایی، مرغک، ماسوله‌رودخان، پیش رودبار، پلنگ ور، بهمبر و پسیخان مصوب شده است که دستگاه مجری آن اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری است اگرچه در طی سالیان اخیر با توجه به گزارش‌های دریافتی از این اداره کل، اقدام‌هایی در خصوص کنترل رسوب در سطح حوزه آبخیز انجام گرفته است.

 

عاشوری در پاسخ به اینکه آیا نجات تالاب ممکن است، گفته که باید ببینید منظور از نجات تالاب انزلی چیست؟ تالاب باید به چه عمق یا چه وضعیتی برسد تا ازنظر شما نجات یابد؟ تالاب انزلی درگذشته بین سال‌های ۱۳۴۵ تا ۱۳۵۴ وضعیت بدتر از وضعیت حال را داشته اما از سال ۱۳۵۵ تا سال ۱۳۷۴ به‌تدریج با افزایش سطح تراز آب دریای خزر، وسعت و عمق آب تالاب نیز افزایش قابل‌توجهی یافت اما از سال ۱۳۷۵ تاکنون سطح تراز آب دریا همواره در حال کاهش بوده و از وسعت و عمق تالاب انزلی نیز کاسته شده است. نوسانات سطح و عمق تالاب انزلی تحت تأثیر آب دریای خزر و رودخانه‌های ورودی به آن و همچنین میزان بارش سالانه قرار دارد.

وی در تشریح اینکه چه برنامه‌ای در حال انجام برای برگرداندن تالاب به وضعیت پیشین در دست اقدام هست نیز گفته که طرح جامع هفت‌ساله احیای تالاب انزلی با مبلغ دو هزار و 558 میلیارد تومان توسط ستاد ملی هماهنگی و مدیریت تالاب‌های کشور تصویب و ابلاغ‌شده است. مصوبات این طرح در قالب 18 پروژه در دو بخش داخل و حوزه آبخیز تالاب گام‌به‌گام در حال انجام و اجرا است.

 

کاهش حجم ورود پساب‌های کشاورزی، خانگی و صنعتی به تالاب، کاهش حجم ورود فاضلاب به تالاب، مقابله با گونه‌های گیاهی و جانوری مهاجم به‌ویژه گیاه مهاجم آبزی سنبل آبی ، عدم تصرف اراضی تالاب، کاهش حجم ورود رسوبات، برداشت آب از تالاب و عدم انجام شکار و صید غیرمجاز ازجمله اقداماتی است که به گفته مسئول دبیرخانه تالاب‌های گیلان می‌تواند در بهبود وضعیت تالاب استان مؤثر باشد.

علیرغم همه مسائلی که در پدید آمدن وضعیت کنونی تالاب بندرانزلی سهیم بوده امروزه نگاه تالاب و حامیان آن به دستان توانمند متولیان امر دوخته‌شده تا راه نجاتی برای این نبض تپنده مال ایران بیایند.

انتهای پیام/۳۳۸۹

منبع: فارس

کلیدواژه: فضای مجازی تالاب مرگ دریای خزر مرگ بی صدا تالاب انزلی خشک شد تالاب خشک انزلی تالاب بندرانزلی تالاب انزلی رودخانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۸۹۲۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عنبری:قهرمانی حق ملوان و انزلی‌چی‌ها بود

به گزارش قدس آنلاین، کوثر عنبری، درخصوص نایب قهرمانی ملوان انزلی در رقابت‌های لیگ برتر زنان اظهار داشت: ملوان امسال تیم بسیار جوانی داشت. تمام بازیکنان تقریبا اولین بار بود که در کنار هم بازی می‌کردند. قهرمانی حق ما بود ولی اتفاقاتی رخ داد که جام را از ما گرفتند. داوری‌ها امسال خیلی ضعیف بود و از این بابت ما خیلی متضرر شدیم.

وی با اشاره به کیفیت رقابت‌های لیگ برتر گفت: مسابقات در سالی که گذشت خیلی خوب برگزار شد و سطح کیفی بازیها بالا بود. لیگ بسیار پویایی داشتیم. فکر می کنم یکی از تفاوت های مهم فصلی که سپری شد با سال های گذشته در این بود که درست تا هفته های پایانی تکلیف قهرمان مشخص نبود. لیگ فوتبال زنان امسال نشان داد که واقعا از نظر پیشرفت اتفاق‌های خوبی در این بخش رخ داده است.

بازیکن تیم فوتبال ملوان درخصوص انتخابش به عنوان سه مدافع برتر فصل عنوان کرد: ابتدا از اعظم غلامی سرمربی تیم تشکر میکنم که این فرصت را در اختیار ما گذاشت تا بتوانیم بازی کنیم و توانایی خودمان را نشان دهیم. هدف ما از همان روزهای نخست نتیجه گرفتن بود که خوشبختانه در تحقق آن هم موفق بودیم هر چند دستمان به جام نرسید ولی نتایج خوبی را رقم زدیم.

عنبری درمورد عدم حضور اعظم غلامی روی نیمکت این تیم به عنوان سرمربی گفت: قطعا نبود سرمربی در کنار بازیکنان به هر تیمی آسیب جدی میزند این موضوع را هم ما بارها در زمان بازیها لیگ احساس کردیم. قاعدتا هر بازیکنی دوست دارد هنگام بازی سرمربی کنار خط حضور داشته باشد ولی ما از این نعمت محروم بودیم. اعظم غلامی البته در جریان تمرینات همیشه حضور داشت و نکات مهم را گوشزد می‌کرد.

وی در توضیح دلیل عدم حضور غلامی در این پست عنوان کرد: از آنجایی که خانم غلامی در تیم ملی سمت دارند از نظر قانونی نمی‌توانستند به عنوان سرمربی کنار ملوان باشند.

مدافع فوتبال زنان ایران درخصوص میزان دستمزد بازیکنان در سالی که گذشت؛ گفت: همانطور که لیگ از نظر فنی رشد کرده بود از نظر مالی هم وضعیت برخی تیم ها مناسب بود. اکثر تیم‌هایی که در صدر جدول بودند تقریبا مانند عملکردشان از نظر مالی هم شرایط نرمالی داشتند. میزان قرارداد ما در تیم ملوان راضی کننده بود.

عنبری در پایان درباره ادامه همکاری با ملوان در فصل آینده اظهارکرد: هنوز تصمیم نگرفتم ولی اولویت اول من ملوان خواهد بود. امسال شانس مسلم قهرمانی بودیم و سالهاست عملکرد خوبی در لیگ داریم و قطعا دوست دارم در صورت فراهم بودن شرایط با همین تیم در فصل پیش رو هم ادامه دهم.

دیگر خبرها

  • دستگیری باند سارقان مشاعات ساختمان در بندرانزلی
  • قرعه‌کشی جام حذفی؛ سپاهان به گربه‌سیاه خورد
  • حال خوش تالاب های کانی برازان و قوپی باباعلی مهاباد
  • خسروی: خوشحالی بعد از گل من، یک کار شخصی بود
  • برپایی بازارچه کسب‌وکار به همت دانش‌آموزان بندرانزلی
  • بهبود شاخص ایمنی عملیات بندری بنادر کشور/ افزایش ضریب ایمنی بندرانزلی
  • دستگیری متخلفین برداشت غیرمجاز شن و ماسه در منطقه حفاظت شده تالاب نوروزلو
  • عنبری:قهرمانی حق ملوان و انزلی‌چی‌ها بود
  • عروس بزرگ امام چرا همسرش را «داداش» صدا می‌زد؟
  • عروس بزرگ امام چرا همسرش را «داداش» صدا می زد؟ /آقا مصطفی اصلا از وضعیت نجف راضی نبود /او نمی خواست مثل بقیه پوشیه بزنم