Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون فنی گمرک با هشدار درباره ماندگاری طولانی مدت هزارتن اقلام اساسی در شمال کشور گفت: به دلیل طولانی شدن رسوب کالا و احتمال بالای فاسد شدن این اقلام بایستی مجددا اظهار نظر از سوی دستگاههای ذی ربط صورت گیرد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، بررسی آمارهای تجارت خارجی نشان می‌دهد، حجم تجارت خارجی ایران در بهار امسال 20 میلیارد و 900 میلیون دلار بوده و نسبت به ‌مدت مشابه سال گذشته هفت میلیارد دلار افزایش داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بهار سال گذشته به دلیل محدودیت‌های شدید کرونایی، بسته شدن و قرنطینه برخی کشورها تجارت خارجی اغلب کشورها از جمله ایران با اختلال‌های شدیدی روبرو شد و افزایش حجم مبادلات در سه ماه نخست امسال می‌تواند به طور عمده ناشی از کاهش محدودیت‌ها باشد.  ایران در سه ماه اول امسال کالاهایی به ارزش 10 میلیارد و 700 میلیون دلار صادر و به میزان 10 میلیارد و 200 میلیون دلار کالا وارد کرده است. یکی از چالشهای مهم در تجارت خارجی موضوع ترخیص کالاهای اساسی می‌باشد.

در همین خصوص مهرداد جمال ارونقی در گفتگو با خبرنگار تسنیم‌، با بیان اینکه، از ابتدای سال جاری تا پایان خرداد ماه بیش از 6.1 میلیون تن انواع کالای اساسی به ارزش 3.1 میلیارد دلار ترخیص شده است، گفت: این درحالی است که واردات  کالای اساسی در مدت مشابه  سال قبل بیش از 6.8 میلیون تن و به ارزش 2.9 میلیارد دلار بوده است. این آمارهای مقایسه ای نشان می‌دهد، از نظر وزنی واردات کالاهای اساسی حدود 10 درصد افت کرده است اما ارزش واردات تقریبا 27 تا 30 درصد افزایش یافته است. این موضوع نشان میدهد، با افزایش شدید قیمت جهانی کالاهای اساسی مانند ذرت، ارز بری این کالاها افزایش یافته اما به لحاظ وزنی که شاخص مهمتری محسوب میشود واردات افت داشته و آثار این موضوع در بازارهای داخلی تا حدودی مشهود شده است.

به گفته این مقام مسئول، هم اکنون 4.564 میلیون تن کالای اساسی از قبیل گندم، ذرت، جو، روغن خام و دانه های روغنی در بنادر و گمرکات مختلف وجود دارد. بر این اساس تنها 3.3 میلیون تن کالا در بندر امام خمینی (ره) موجود است، همچنین 17 کشتی حامل 403 هزار تن کالای اساسی شامل ذرت، گندم، دانه‌های روغنی و نهاده های دامی به علاوه شکر در حال تخلیه میباشد.

وی افزود، 25 فروند کشتی،شامل 1.158 میلیون تن در لنگرگاه ها در حال انتظار هستند که غالباً از لحاظ اسناد مالکیت هنوز مشکل دارند. حدود 3.3 میلیون تن کالای اساسی در بندر امام خمینی (ره) متعلق به 38 شرکت اصلی است که مشکل خود را در خصوص عدم ترخیص کالا ، عدم تأمین ارز ترجیحی عنوان می کنند. هرچند با مصوبه اخیر ستاد تنظیم بازار امکان ترخیص 90 درصد کالای اساسی فراهم شده است و از این مسیر نیز امکان ترخیص کالاهای رسوبی وجود دارد. همچنین در خصوص این کالاها ثبت سفارشها احصا شده است و این موارد در اختیار وزارت صمت و بانک مرکزی قرار گرفته است تا بررسی و اگر شرکتی علیرغم تأمین ارز کالای خود را ترخیص نمی کند مشخص شود. 

ارونقی گفت: 8 هزار تن کالای اساسی در استان گیلان مشمول ارز ترجیحی متعلق به 22 صاحب کالا بیش از 8 ماه رسوب کرده است. این کالاها کاملا در استانه فساد بوده و بایستی تصمیم گیری اساسی انجام شود. همچنین در انبارهای استان  مازندران نیز 90 هزار تن کالای اساسی در محدوده زمانی 8 ماه تا 13 ماه رسوب کرده است. بر این اساس 70 هزار تن کالای اساسی تنها در بندر امیر اباد رسوب کرده است.با توجه به گرمای شدید هوا این اقلام در آستانه فساد قرار گرفته اند. دلیل اصلی رسوب این کالاها عدم ارائه کد رهگیری بانک مرکزی و... میباشد. از سوی دیگر گمرک ایران با توجه به وظایف ذاتی و قانونی خود نسبت به متروکه کردن قسمت عمده ای از اقلام مذکور اقدام کرده است، همچنین مقداری از این کالاهای رسوبی مربوط به تتمه ترخیص درصدی است که هنوز فرایند ترخیص تکمیل نشده است.

معاون گمرک گفت: یکی از شرکتهای دولتی،  3 هزار تن کالای اساسی در بنادر شمالی کشور موجودی دارد و هنوز نتوانسته پس از یکسال رسوب این کالاها در بندر،  این اقلام را به گمرک اظهار کند.

به هر حال با توجه به ماندگاری طولانی مدت این اقلام، هم اکنون به وضعیت هشدار رسیده ایم. در موارد قبلی مجوز قرنطینه نباتی صادر شده بود اما به دلیل طولانی شدن رسوب کالا و احتمال بالای فاسد شدن این اقلام بایستی مجددا اظهار نظر از سوی دستگاههای ذی ربط انجام شود. درست است که برای ترخیص کالاهای اساسی صدور مجوز قرنطینه در موعد مقرر صورت می پذیرد و صدور مجوز قانونی مذکور عامل رسوب این کالاها نیست اما سوالی که در اینجا وجود دارد این است که آیا برای کالای اساسی که در این شرایط آب و هوایی بیش از  8 ماه و حتی بیش از یکسال در بنادر کشور رسوب کرده  است مجوزهای بهداشتی و سلامت از جمله قرنطینه نباتی صادر خواهد شد یا نه؟

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: کالاهای اساسی ۸ ۴۲ درصد ۳ ۴۶ درصد کالاهای اساسی هزار تن کالای اساسی تن کالای اساسی کالاهای اساسی تجارت خارجی ترخیص کالا میلیون تن رسوب کرده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۸۹۳۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بدمستی در برابر مست عشق

سعید رجبی فروتن در خبرآنلاین نوشت: یک رسانه خبری با بی‌دقتی مدعی شده است که در دولت گذشته با ساخت فیلم «مست عشق» مخالفت شده بود و از دادن پروانه ساخت به آن خودداری کرده بودند. این ادعا از اساس نادرست است و مثل خیلی دیگر از خبرسازی‌ها و تفسیر‌های سوگیرانه به جز تحریف وقایع خاصیت دیگری ندارد. 

اصل ماجرا چیست؟ مثل این سال‌ها که تبلیغ فیلم‌های ایرانی در شبکه‌های فارسی زبان ماهواره‌ای نادیده گرفته می‌شود، در دهه نود نیز با توجه به تحولات فناوری در مسیر ساخت فیلم بلند و به چالش کشیده شدن ساختار‌ها و ترتیبات اداری، دولت در برابر ساخت فیلم‌های بلند بدون مجوز نرمش نشان داد.

تا قبل از تصویب و ابلاغ دستورالعمل جامع صدور پروانه نمایش در ۱۳ اردیبهشت سال ۱۴۰۰ توسط وزیر وقت ارشاد در دولت دوازدهم، با جلب موافقت موردی وزیر ارشاد در دولت یازدهم تدبیری اندیشیده شده بود که اولا برخورد سلبی و انضباطی اولین گزینه برای برخورد با فیلم‌های بلند نباشد ثانیا در صورت جلب موافقت شورای پروانه نمایش فیلم‌های غیر سینمایی برای اینگونه فیلم‌ها پروانه نمایش غیر سینمایی صادر شود و فیلم در کارنامه تهیه‌کننده و کارگردان به عنوان اثر سینمایی محسوب نشود.

به این خاطر به هنگام تجمیع مقررات در بند ۳ ماده ۶ دستورالعمل صدور پروانه نمایش، عینا موافقت پیشین به منزله یک تجربه مدیریتی مستندسازی شد و شکل رسمی‌تری به خود گرفت. به عبارتی تنها تنبیه سازندگان فیلم‌های بدون مجوز آن بود که از دریافت پروانه نمایش سینمایی محروم شوند و به دنبال آن از راهیابی به جشنواره فیلم فجر و اکران در سینما‌ها (به جز گروه هنر و تجربه) باز بمانند.

فیلم سینمایی «مست عشق» ساخته حسن فتحی نیز چنین وضعیتی داشت. گروه سازنده بدون اخذ مجوز فیلمبرداری پروژه را در ترکیه مشغول شده بود و فقط زمانی که تهیه‌کننده نسبت به بروز مشکلاتی در داخل احساس نگرانی کرد، تقاضای پروانه ساخت نمود. همانطور که توضیح داده شد، مقررات اجازه بررسی تقاضا را نمی‌داد و همه چیز به بعد از ساخت فیلم و بازبینی آن برای صدور پروانه نمایش موکول گردیده بود.پس اولا فیلمنامه مست عشق مورد بررسی قرار نگرفته بود که با ساخت آن مخالفت شود. ثانیا تصویربرداری پروژه از مدت‌ها قبل کلید خورده بود و تیم سازنده معطل پروانه ساخت نمانده بود.

نکته جالب آن است که فیلم مست عشق سال گذشته موفق به دریافت پروانه نمایش سینمایی شد که خبر از نرمش مرجع نظارتی و مدیریت اقتضایی آن برای برخورد با پدیده فیلم‌های بدون مجوز ساخت است. اما طبق مقررات جاری مست عشق باید پروانه نمایش غیر سینمایی می‌گرفت و برای نمایش عمومی مسیر دیگری را طی می‌کرد. چرا فیلم از این قاعده مستثنی شد؟

به نظر می‌رسد رویکرد مثبت سازمان سینمایی در صدور پروانه نمایش سینمایی یا ناشی از اصلاح و ویرایش مجدد دستورالعمل یادشده است و یا انکه دلایل و توجیهات دیگری مثل اعتبار و حسن شهرت کارگردان در بین بوده است که ما از آن بی‌خبر هستیم.آنچه اهمیت دارد آن است که در مجموع این اتفاق به نفع سینما و مخاطب تمام شد تا با استقبال نسبتا خوب از فیلم در هفته اول اکران، کفه فیلم‌های جدی در برابر فیلم‌های کمدی اندکی سنگین شود.

tags # سینما ، شهاب حسینی ، پارسا پیروزفر سایر اخبار اسرار تکامل آلت‌ جنسی؛ رابطه جنسی انسان‌های اولیه مثل گوریل‌ها بود؟ (تصاویر) «زو»؛ گاو عقیم و غول‌پیکری که توسط انسان‌ها به وجود آمد! اتفاق عجیب که همزمان با انقراض دایناسورها در زمین رخ داد! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟

دیگر خبرها

  • کارخانه های آرد مازندران نوسازی و بهسازی می شود
  • انتقاد از دستورالعمل صادر شده توسط یک مسئول در قوه قضاییه:طبق قانون اساسی نمی‌توانید ثبت شکایت و دادخواست از دولت را ممنوع کنید
  • چالشی به نام بلاتکلیفی جاده سلامت در بجنورد
  • دستورالعمل فواصل بین کسب و کار‌های کشاورزی اصلاح می‌شود
  • کشف بیش از ۴۸ میلیارد ریال کالای قاچاق در ایلام
  • آمادگی ایران برای تعمیر هواپیما و صدور خدمات مهندسی به کوبا
  • گمرک لیست دریافت‌کننده‌های ارز را منتشر کرد
  • فقط ۴۵۰۰ صنف خراسان شمالی شناسه یکتا دارد
  • بدمستی در برابر مست عشق
  • آنچه در پی صدور مجوز اکتشاف معدن سرچهان رخ می‌دهد