Web Analytics Made Easy - Statcounter

کرونای هندی بی رحمانه از جنوب می‌تازد و هر روز رنگ قرمز شهرها بیشتر شده و دور نیست با بی‌تفاوتی بسیاری از مردم تمامی مناطق کشور اسیر آن شده و بار دیگر وضعیت خطرناک و غمبار افزایش بستری‌های کرونایی و مرگ و میرها  در اقصی نقاط کشور و از جمله اردبیل جهشی تازه یابد.

شهرهای سیاحتی استان اردبیل از جمله سرعین ، مشگین شهر ، نیر، نمین و خود اردبیل این روزها شاهد حضور خودروهایی با پلاک‌های مختلف از اقصی نقاط کشور است، با اینکه اردبیل با توجه به وضعیت نارنجی خود برای ورود مسافر با محدودیت‌هایی  مواجه است اما سفر گردشگران و مسافران به این منطقه همچنان چشمگیر است .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این میان آنچه موجب نگرانی است، عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مسافران و نیز شهروندان اردبیلی است که از اردیبهشت در پی خروج از پیک چهارم کرونا، بی‌خیال کرونا شده‌اند.

در نظری سطحی به وضعیت مناطق مختلف استان اردبیل دیگر کمتر اثری از ماسک و نیز رعایت فاصله اجتماعی وجود دارد، در دوران تبلیغات انتخاباتی، اوج بی توجهی به پروتکل‌های بهداشتی انجام گرفت و اکنون در تداوم این وضعیت و با گرم شدن هوا تعداد افراد ماسک به صورت در مناطق مختلف استان  بسیار کم شده است .

تمامی اماکن عمومی و خصوصی استان باز و مشغول فعالیت بوده و بدلیل فقدان نظارت در بیشتر آنها پروتکل‌های بهداشتی رعایت نمی‌ شود، قهوه خانه‌ها ، پاساژها،غذاخوری‌ها، رستوران‌ها، کافی شاب‌ها، آب‌های معدنی و بسیاری دیگر از ااماکن و تفرجگاهها فعال بوده و در آنها خبری از کرونا و خطر آن وجود ندارد.

بساط عروسی‌ها این روزها در تالارها و نیز منازل مسکونی پهن بوده و این آیین‌ها  با بی توجهی به خطر کرونا بدون ماسک و فاصله گذاری اجتماعی انجام می‌گیرد؛  آیین‌های عزاداری  نیز با اینکه از تشریفات و ازدحام آن کاسته شده است اما با  تجمع‌هایی در  منازل مسکونی متوفیان در حال برگزاری است .

مسئولان بهداشتی استان اردبیل هشدار می‌دهند که افزایش مسافرت‌ها و بی توجهی‌ها به رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌تواند موجب شروع پیک پنجم کرونا در این استان در روزهای آینده باشد.

بررسی شاخص‌های آماری نشان می‌دهد که شمار بستری جدید و بستری همزمان مبتلایان کرونا در استان اردبیل که تا هفته گذشته در حال کاهش بود، طی چند روز اخیر به شکل تدریجی و آرام در حال افزایش است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل  در مصاحبه با خبرنگار ایرنا گفت: در روزهای اخیر شاهد افزایش نسبی میزان بستری بیماری کووید.۱۹ در استان هستیم.

دکتر شهرام حبیب‌زاده افزود: با توجه به خیز و حرکت موج پنجم کرونا از جنوب به سمت شمال کشور که سویه غالب آن ویروس آفریقای جنوبی و هندی است، انتظار می‌رود که در روزهای آینده شاهد شروع خیز کرونا در استان اردبیل باشیم.

وی افزود: با توجه به افزایش احتمالی مسافر در استان بخصوص بعد از کنکور سراسری، لازم است در ورودی شهرها بویژه شهرهای مسافر پذیر، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و عدم استفاده از ماسک حتی بعد از تزریق واکسن بعنوان یک خطر جدی و خطرناک به عموم مردم اطلاع رسانی شود.

وی وضعیت شیوع کرونا در این استان را همچنان شکننده عنوان کرد و افزود: در صورت بی‌توجهی شهروندان به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، احتمال شیوع گسترده کرونا در استان وجود دارد.

دکتر حبیب‌زاده، گفت: برای مهار بیماری کووید.۱۹، رعایت پروتکل‌های بهداشتی به صورت سفت و سخت ضروری است و هر تجمع ضروری حتما باید با زمان بسیار کم و رعایت فاصله ۲ تا سه متری برگزار شود.

وی برگزاری هرگونه تجمع را موجب افزایش شمار مبتلایان کرونا عنوان و اضافه کرد: مهمترین خطر در روزهای آینده، برگزاری مراسم عروسی و سفر تابستانی شهروندان است و باید این مساله به شکل درست و مطابق با توصیه‌های بهداشتی مدیریت شود.

وی با تاکید بر ضرورت ادامه استفاده از ماسک حتی با انجام واکسیناسیون سراسری، به افراد مبتلا به کرونا توصیه کرد که شرایط قرنطینه در منزل را با شدت بیشتر رعایت کرده و از تردد در سطح جامعه خودداری کنند تا دوره انتقال پذیری بیماری طی شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل، رعایت دقیق محدودیت‌های وضع شده، در خانه ماندن، عمل به شیوه‌نامه‌های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک، پرهیز از حضور در تجمعات و هرگونه دورهمی، تعطیلی مجالس عروسی و ترحیم را تنها راه برون‌رفت و گذر از شرایط بحرانی موجود ذکر کرد.

کارشناسان بهداشت و درمان استان از شهروندان خواسته‌اند به محض مشاهده علایم اولیه ابتلای به کرونا از جمله سردرد و بدن درد شدید و نیز ناراحتی‌های تنفسی، به سرعت به مراکز ۱۶ ساعته بهداشت و درمان مراجعه کرده و نسبت به اقدامات تشخیصی و درمان اقدام کنند.

استاندار اردبیل هم با اشاره به شیوع کرونا در برخی از مناطق کشور و احتمال افزایش موارد ابتلا در استان بر رعایت پروتکل های بهداشتی بویژه در اماکن عمومی و جلسات و فضاهای سر بسته تاکید کرد.

اکبر بهنامجو گفت: از یک ماه گذشته وضعیت مبتلا به ویروس کرونا در استان تا حدودی کاهش یافته و وضعیت پایداری در استان حاکم بود ولی به منظور پیشگیری از افزایش بستری ها و انتقال این ویروس از مسافران تابستانی باید اقدامات پیشگیرانه و لازم انجام شود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر به جز مرکز استان تمام شهرستان‌ها به وضعیت زرد در آمده‌اند، گفت: وضعیت شهرستان اردبیل نارنجی و شهرستان های همجوار هم به لحاظ حضور مسافران تابستانی شکننده است و باید پروتکل‌های اعمال شده را رعایت کنیم.

استاندار اردبیل تصریح کرد: باید نظارت بر تجمعات و مراکز خرید به ویژه نانوایی‌ها و غذا خوری‌ها افزایش یابد و بسیجیان و عوامل قرارگاه شهید سلیمانی با توجه به تجربیات گذشته به سراغ افراد قرنطینه شده در منازل بروند و خدمات درمانی لازم را ارایه دهند.

بهنامجو اطلاع رسانی برای احتمال جهش کرونا در پیک پنجم را از ضروریات بر شمرد و گفت: طبق روال ماه‌های گذشته باید فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک و  رعایت دستورالعمل های بهداشتی را اطلاع رسانی و آموزش های لازم نیز تبین شود.

او با بیان اینکه شهرهای گردشگری استان در فصل گرم سال پذیرای مسافران است گفت: این پذیرش معایب و محاسنی دارد؛ محاسن آن رونق بازار و کشب و کارهاست و معایب آن نیز افزایش کرونا در استان است که باید با نظارت و کنترل بیشتر از این ظرفیت به نحو مطلوب بهره‌برداری شود.

وی اضافه کرد: شهرهای سرعین، خلخال، نیر ، نمین و مشکین شهر به دلیل وجود آب و هوای مناسب و ظرفیت گردشگری بیشترین مسافران را پذیرش می‌کنند و طبق رنگ بندی نیز محدودیتی برای ورود مسافران وجود ندارند.

استاندار اردبیل  تنها راه مقابله با شیوع و انتشار این ویروس را همکاری و هماهنگی همه دستگاه‌های مرتبط و عوامل گردشگری برشمرد و گفت: شهرستان بیله‌سوار وضعیت آرام و متعادلی دارد و شهرستان‌های خلخال و پارس آباد تا حدودی شکننده و در معرض خطر هستند و تا حدودی شیب بستری افزایش یافته و زنگ خطری برای پیک پنجم است.

بهنامجو با بیان اینکه عوامل ستاد مقابله با کرونا و قرارگاه شهید سلیمانی طبق روال قبل باید تذکرات لازم را جهت رعایت پروتکل‌های بهداشتی ارایه دهند، اظهار کرد: برای اینکه مثل گذشته به پیک پنجم بر نخوریم و استان اردبیل به رنگ قرمز تبدیل  نشود باید نظارت و کنترل افزایش یابد.

بر اساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی اردبیل هم اکنون  ۱۷۲ نفر مبتلا به ویروس کرونا در بیمارستانهای استان بستری هستند، همچنین  در ۱۶ ماه گذشته در این استان  یک هزار و ۸۲۶ نفر بر اثر ابتلا  به کرونا جان خود را از دست داده‌اند.

هم‌اینک شهرستان‌های پارس‌آباد، گرمی، کوثر، نیر، سرعین، نمین، اصلاندوز، خلخال، بیله‌سوار و مشگین‌شهر به جز مرکز استان در وضعیت زرد قرار گرفته و تنها شهرستان اردبیل در وضعیت نارنجی شیوع کرونا قرار دارد.

برچسب‌ها ویروس کرونا فاصله اجتماعی مسافرت استان اردبیل بهداشت و سلامت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا فاصله اجتماعی مسافرت ویروس کرونا فاصله اجتماعی مسافرت استان اردبیل بهداشت و سلامت رعایت پروتکل های بهداشتی استفاده از ماسک کرونا در استان استان اردبیل شهرستان ها بی توجهی پیک پنجم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۸۹۴۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۱۲ درصدی درآمد داروخانه های هلال احمر اردبیل

به گزارش خبرنگار مهر، حمید قویدل عصر شنبه در حاشیه جلسه مدیران و معاونان جمعیت هلال احمر استان اردبیل با حضور نماینده ولی فقیه در هلال احمر ایران با اشاره به اقدامات جمعیت هلال احمر اردبیل اظهار کرد: استان اردبیل دارای ۱۰ شهرستان جمعیت هلال احمر است که دو شعبه نیز در آینده نزدیک به آن اضافه خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: در این استان ۱۳ پایگاه امداد و نجات فعال وجود دارد که تا شهریور ماه سال جاری دو پایگاه امداد نجات دیگر با کمک خیرین اضافه خواهد شد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان اردبیل به افزایش در آمدهای استانی اشاره کرد و گفت: در بحث های عمرانی اقدامات خوبی در سال های گذشته در سطح استان انجام شده است که جای تقدیر دارد.

قویدل با بیان اینکه در سال گذشته همچنین در آمد دارو خانه های استان ۱۱.۸ درصد افزایش یافته است، افزود: داروخانه های استان اردبیل یکی از داروخانه های فعال کشور به شمار می رود.

وی همچنین جذب ۱۸۰ نفر از امدادگران در سطح استان را یادآور شد و بیان کرد: این افراد در سطح پایگاه های استان در حال امداد رسانی هستند که این اقدام نیز در نوع خود بی نظیر است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان اردبیل با اشاره به به تجهیز پایگاه ها و تیم های واکنش سریع به تجهیزات امدادی انفرادی اشاره کرد و گفت: سال گذشته امدادگران جمعیت هلال احمر استان اردبیل بیش از ۱۲ حادثه را در سطح استان مدیریت کردند، که جای تقدیر دارد.

قویدل از کسب دو مقام برتر کشوری در حوزه داوطلبان خبرداد و ادامه داد: در سال گذشته در حوزه داوطلبان نیز ۱۱ میلیارد اعتبار از تهران جذب و در اختیار مردم قرار گرفته است.

کد خبر 6090394

دیگر خبرها

  • شناسه یکتا ارتباطی با افزایش مالیات ندارد
  • افزایش چند درجه‌ای دمای هوا در اردبیل پیش‌بینی می‌شود
  • پلمب یک واحد قصابی به دلیل عدم رعایت ضوابط بهداشتی در رامهرمز
  • سرگیجه در پرسپولیس؛ ستاره تیم بازی با سپاهان را از دست داد؟
  • افزایش ۱۲ درصدی درآمد داروخانه‌های هلال احمر اردبیل
  • افزایش ۱۲ درصدی درآمد داروخانه های هلال احمر اردبیل
  • اندر احوالات وضعیت نامشخص بیرانوند
  • هوای ۴ شهر ناسالم و آلوده است / پاک‌ترین هوا سهم اردبیل شد
  • پایداری هوای استان اردبیل
  • سایه برج ها از سر باغ گیاه شناسی کوتاه می شود