Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-29@13:39:04 GMT

صرفه جویی در مصرف آب با خودکار

تاریخ انتشار: ۸ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۳۸۹۷۲۴

صرفه جویی در مصرف آب با خودکار

نزدیک به ۳۰ سال است که از نامگذاری هفته نخست تابستان به نام "هفته صرفه جویی در مصرف آب" می گذرد. با این هدف که بیش از پیش به مردم یادآوری شود که غول خشکسالی در کمین است تا آب، این طلای خیس را از چنگ ایرانیان برباید.

سالهاست که عواملی چون کمبود بارش و مصرف بالای آب و بهره برداری زیاد از منابع آب ها، دست به دست هم داده و برتقویت خشکسالی افزوده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما گمانه ها حاکی از این است که تابستان ۱۴۰۰ بیش از تمام تابستان های این سال‌ها در جنگ با غول خشکسالی کم خواهد آورد و سر پنجه های داغ این غول را بر گردن خود حس خواهد کرد. بنا به گفته مهندس اردکانیان، وزیر نیرو، "تابستان ۱۴۰۰ خشک ترین سال در نیم قرن اخیر است". پس صرفه جویی در مصرف آب الزامی است.

مشکل کجاست و چرا باکمبود منابع آبی روبرو شده ایم؟ شاید اولین دلیل، کاهش نزولات آسمانی در سال آبی جاری بوده است. همان دوره زمانی که از مهرماه هر سال شروع و تا پایان شهریورماه ادامه می یابد. درحالیکه در یکی دو سال گذشته، سالهای بسیار پربارشی را تجربه کرده و امیدوار بودیم که این بارشها ادامه دار باشند، اما در سال آبی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ شاهد بخل ورزی شدید ابرهای آسمانی و تمایل بسیار کم دانه های برف و قطرات باران به فرود در ایران بودیم. بنا به آمار موجود در سال آبی جاری، میزان بارش ها ۴۳ درصد کمتر از میانگین بلند مدت کشور بوده است.   

وقتی خشکسالی آنهم از نوع شدید، خود را نمایان می کند طبیعی است که نیاز آبی نیز بالا می رود. بخش های کشاورزی، صنعت و شرب و بهداشت شهری و روستایی تشنه هستند و آب نیاز دارند و مدیران آبی در این وضعیت قرمز مجبورند از تشنگان، رفع عطش کنند. اما با کدام سرمایه و پس انداز؟ حساب سدها که خالی است، فقط زمین است که مانند مرد ایستاده و اجازه داده تا انسان ها با حفره هایی به نام "چاه" عمق وجودش را سوراخ کنند و عصاره آبی جانش را بکشند. بدتر اینکه به صورت پیوسته تعداد چاه ها و عمق آنها افزایش می یابد. بااین شرایط طبیعی است که زمین هم گاهی اوقات دردش آمده و خود را تکان دهد.

متهم ردیف اول

البته متهم ردیف اول کاهش منابع آب، جهاد کشاورزی است. حدود ۸۵ درصد از منابع آب های ایران صرف کشاورزی می شود. این قبول که برای گذران زندگی به محصولات کشاورزی نیاز داریم و این محصولات وطنی باید آنقدر باشند که دستمان جلوی دیگران دراز نباشد، اما مدیران جهاد کشاورزی نیز حتما قبول دارند که راندمان تولیدات کشاورزی بسیار پایین است، چون مصرف آب در این بخش بسیار بالاست. اکنون در کشورهای پیشرفته جهان از نظر تولیدات کشاورزی، با حجم آب بسیار کمتری، محصولات بسیار بیشتری را کِشت می کنند. آنهم با استفاده از تکنیک هایی مانند کشت های گلخانه ای و سیستم های آبیاری نوین و کشت های هیدروپونیک و مانند آنها.  

اما چرا این روش های نوین که در کاهش مصرف آب نقش بسیار مهمی را ایفا می کنند به اندازه باید و شاید در کشور ما مورد توجه قرار نگرفته اند؟ طبیعی است که دانش استفاده از آن را داریم. نصب تجهیزات و استفاده از این شیوه های نوین کشاورزی، در برخی از مناطق کشور هرچند به صورت محدود بوده است، اما بیانگر آن است که اگر بخواهیم می توانیم از این تجهیزات به صورت بسیار گسترده تری در زمین های کشاورزی بهره ببریم. می دانیم که این روش ها هزینه بر است و به منابع مالی نیاز دارد اما بیش از آن لازم است که تفکر و عمل مدیران جهاد کشاورزی بیشتر جهادی باشد تا اداری.

یکی دیگر از مشکلات کمبود آب در ایران، وجود صنایعی هستند که بدون ضابطه و تنها با رابطه، در بسیاری از مناطق خشک ایران، سبز شده اند. تصور کنید نماینده ای از یک استان می خواهد در دوره ی بعدی مجلس، حضور داشته باشد. به نظر شما آیا کار سختی است که مدتها پیش از انتخابات، وزیر صنایع را به شهر و منطقه خود ببرد و از او قول تاسیس یک یا چند کارخانه صنعتی را برای شهرش بگیرد. ایجاد اشتغال برای جوانان شهر، بهترین تبلیغ برای رای آورد دوباره در انتخابات است. اشتغال خوب است اما سوال اینجاست که آب مورد نیاز صنایع چگونه تامین خواهد شد؟ خشک شدن زاینده رود برای چیست؟ آیا نمی توان صنایع را در شمال و جنوب کشور و در مجاورت ساحل آبی رنگ و وسیع دریاهای ایرانی ساخت؟

وظیفه ما چیست؟

می گویند یک سوزن به خود بزن و یک جوالدوز به دیگران. مسئولان جای خود اما ما مردم برای صرفه جویی در مصرف آب چه کرده ایم؟ چند نفر از ما روش های بهینه مصرف آب را یاد داشته واجرا می کند؟ چند نفر در خانه خود وسایل کاهنده آب را نصب کرده اند؟ چند نفر به این باور رسیده اند که "شعار آب هست ولی کم است" مربوط به سالهای گذشته بود و شرایط آبی امسال بسیار سخت تر از سالهای گذشته و تابستان ۱۴۰۰ خشک ترین تابستان در نیم قرن اخیر است.

یکی از اقداماتی که می توانیم در زمینه صرفه جویی در مصرف آب خانگی انجام دهیم این است که شیرهای آب را به میزانی باز کنیم که قطر آب خروجی کمتر از قطر یک خودکار باشد. تصور کنید فقط همین یک روش در تمام منازل ایرانیان پیاده شود. آنگاه می توان حدس زد که از هدررفت حجم قابل توجهی از آب، جلوگیری خواهد شد.

باور کنید همه ما در یک کشتی نشسته ایم. برای گذر از "دریای خشکسالی" و رسیدن به سرزمین پرآبی همه باهم باید پارو بزنیم. مسئولان هم جزئی از مردم هستند و همه ما مردم مسئولیم. بارها ثابت کرده ایم که "ما می توانیم"، به شرط آنکه بخواهیم.

انتهای پیام/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: صرفه جویی در مصرف آب خودکار تابستان 1400 خشکسالی صرفه جویی در مصرف آب منابع آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۸۹۷۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادامه مداخله جویی واشنگتن؛ کاخ سفید خواستار آزادی خواننده رپ ایرانی شد

به گزارش همشهری آنلاین جیک سالیوان مشاور امنیت ملی دولت جو بایدن روز شنبه به وقت محلی در حساب کاربری خود در شبکه ایکس (توییتر سابق) در تداوم مداخله جویی و ادعاهای حقوق بشری آمریکا در امور سایر کشورها درباره حکم بدوی دادگاه درباره توماج صالحی خواننده رپ زیر زمینی ایران نوشت: «حکم اعدام توماج صالحی خواننده رپ ایرانی را به شدت محکوم می کنیم.»

مشاور امنیت ملی کاخ سفید در حالیکه درباره سرکوب دانشجویان آمریکایی در روزهای اخیر در دانشگاههای آمریکا در حمایت از مردم غزه و مخالفت با کمک ها و حمایت های نظامی و امنیتی آمریکا از اسرائیل سکوت کرده است، درباره توماج صالحی نوشتن هشتگ نام او به انگلیسی، همسو با مخالفان جمهوری اسلامی ایران از این نظام بعنوان رژیم یاد کرد و مدعی شد: «صدای او آرزوهای مردم ایران و همه کسانی را که توسط رژیم ساکت شده اند تقویت می کند. ما خواستار آزادی فوری او هستیم.»

پیش از این نیز، ودانت پاتل معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوالات خبرنگاران درباره حکم بدوی اعدام توماج صالحی اتهام افساد فی الارض در اظهاراتی مداخله جویانه گفت: «ما این گزارش های نگران کننده را دیده ایم. این نمونه دیگری از نقض وحشتناک و فراگیر حقوق بشر توسط حکومت ایران است.»

این مقام آمریکایی مدعی شد: ما بار دیگر استفاده حکومت ایران از حکم اعدام به عنوان ابزاری برای سرکوب حقوق بشر و آزادی های اساسی مردم را محکوم می کنیم. ما همچنان گزارش‌های مربوط به وضعیت توماج صالحی را از نزدیک دنبال می‌کنیم.

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی شد: ابزارهای مختلفی برای اعمال فشار بر حکومت ایران به منظور مقابله با «نقض جدی و فاحش حقوق بشر» وجود دارد.

دفتر نماینده ویژه آمریکا در امور ایران نیز عصر چهارشنبه به وقت محلی در حساب کاربری این دفتر در شبکه ایکس یا همان توئیتر سابق مدعی شد: «حکم اعدام توماج صالحی و حکم ۵ سال زندان برای سامان یاسین، خواننده رپ کرد ایرانی را قویا محکوم می‌کنیم. ما خواستار آزادی فوری آنها هستیم. اینها آخرین شواهد از آزار بیرحمانه حکومت علیه شهروندان خود و نشانه نادیده گرفتن حقوق بشر و هراس از مطالبات مردن ایران برای تغییرات دموکراتیک است».

بر اساس گزارش های رسانه ای، دادگاه توماج صالحی را به اتهام افساد فی الارض به اعدام و مجازات‌های تکمیلی محکوم کرده است که این حکم بدوی و قابل فرجام خواهی در دیوان عالی کشور است.

براساس حکم صادره از سوی دادگاه، به دلیل اظهار ندامت و پشیمانی و همکاری متهم، دادگاه وی را مستحق تخفیف دانسته به همین جهت در صورت فرجام خواهی احتمالی متهم و وکلای او و در صورت تایید حکم اعدام در دیوان عالی کشور، موضوع تخفیف مجازات در کمیسیون عفو و بخشودگی بررسی خواهد شد.

گفتنی است در صورت موافقت کمیسیون عفو و بخشودگی با تخفیف مجازات و طی همه فرایند قانونی، حکم توماج صالحی با یک درجه تخفیف به حبس طول المدت تبدیل و مجازات‌های تکمیلی در مورد متهم اجرا خواهد شد. سایر اتهامات این متهم نیز در حال رسیدگی قضایی است.

به گزارش دفتر ایرنا از اصفهان، روابط عمومی دادگستری استان اصفهان هشتم آبان ماه ۱۴۰۱ به نقل از سیدمحمد موسویان دادستان اصفهان اعلام کرد: "توماج صالحی" شب گذشته به‌ اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام، همکاری با دولت‌های مُتخاصم و تشکیل گروه‌ غیرقانونی به‌ قصد برهم زدن امنیت کشور، با نیابت قضایی در یکی از استان‌های کشور دستگیر شد.

وی اضافه کرد: متهم در زمان حاضر با صدور قرار، تحت نظر شعبه بازپرسی دادگستری اصفهان قرار دارد. متهم در ایجاد اغتشاشات و دعوت و تشویق به آشوب‌های اخیر در استان اصفهان و در شهرستان شاهین‌شهر، نقش کلیدی داشته است.

حجت الاسلام والمسلمین جعفری رییس کل دادگستری استان اصفهان نیز اعلام کرده بود: توماج صالحی به افساد فی‌الارض از طریق نشر اکاذیب به صورت گسترده به نحوی که موجب خسارات عمده گردیده است، فعالیت تبلیغی علیه نظام، تشکیل و اداره دسته‌جات غیر قانونی به قصد برهم زدن امنیت کشور، همکاری با دولت متخاصم علیه جمهوری اسلامی و نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی از طریق فضای مجازی و تحریک و ترغیب افراد به اعمال خشونت آمیز متهم است.

کد خبر 847617 برچسب‌ها خبر ویژه ایران و آمریکا

دیگر خبرها

  • صرفه‌جویی جالب به سبک کمیته داوران!
  • کشت مکانیزه ۷۵ درصد از اراضی شالیزاری شفت
  • مداخله جویی کاخ سفید درباره خواننده رپ ایرانی
  • تداوم مداخله جویی واشنگتن؛ کاخ سفید خواستار آزادی خواننده رپ ایرانی شد
  • ادامه مداخله جویی واشنگتن؛ کاخ سفید خواستار آزادی خواننده رپ ایرانی شد
  • توسعه صنعت نوغانداری، نیازمند تغییر الگوی مصرف 
  • ممنوعیت ورود چای سنواتی به بازار مصرف/ کارخانجات چای به موقع بازگشایی شود
  • ۴ سازه‌ تاریخی آب ایران در انتظار ثبت جهانی
  • صرفه جویی ۸۰۰ هزار متر مکعب آب با انجام اقدامات حفاظتی در بافق و بهاباد 
  • صرفه جویی آب در شهرستان بافق و بهاباد