Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-29@11:43:35 GMT

اکران کمدی، نجات‌بخش سینمای ایران خواهد بود؟

تاریخ انتشار: ۸ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۳۹۰۱۱۷

این در حالی است که تولید انبوه سریال‌های شبکه نمایش خانگی در ماه‌های اخیر رونق بیشتری گرفته و به نظر می‌رسد برای بسیاری از عوامل سینما حضور در چنین پروژه‌هایی توجیه اقتصادی بهتری دارد. در چنین شرایطی برخی اکران فیلم‌های کمدی در راه اکران مانده را راه‌حل منطقی‌تری برای جذب مخاطب سینما می‌دانند و در روزهای گذشته صحبت از رایزنی با تهیه‌کنندگانی مطرح شده که فیلم‌های کمدی‌شان را برای روزهای بهتری آماده اکران کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چندی پیش در آخرین جلسه کارگروه کرونا در سینما پیشنهاد شورای صنفی نمایش مبنی بر حمایت سازمان سینمایی از اکران دو فیلم با قابلیت کشاندن مردم به سالن‌های سینما توسط مرتضی شایسته، دبیر این شورا مطرح شد و پس از بحث و تبادل‌نظر، مقرر شد این پیشنهاد در شورای صنفی نمایش کامل‌تر شود.
 محمد قاصداشرفی، رئیس انجمن سینماداران کشور، در گفت‌وگو با «شرق» شرایط سینماهای کشور را بسیار نامطلوب توصیف کرد و گفت: «عید نوروز پنج فیلم اکران شد که نمایش آنها با فروش‌های بسیار پایین ادامه پیدا کرد. البته چاره‌ای هم برای سینماداران باقی نمانده است و صاحبان آثار تمایلی به اکران آثارشان در این شرایط ندارند. مدتی قبل جلسه‌ای با حضور رئیس سازمان سینمایی برگزار و تصمیم گرفته شد تا دو فیلم کمدی در چرخه اکران قرار بگیرد تا شاید مخاطب تمایلی به حضور در سالن‌های سینما نشان دهد. در نهایت یکی از این دو گزینه تمایل به نمایش فیلمش نشان داد».
او در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: «باید از شورای صنفی نمایش به دلیل همراهی خوبی که در این زمینه داشتند، تشکر کرد. در نهایت مقرر شد فیلم «دینامیت» به چرخه اکران اضافه شود. البته با شروطی که این حمایت اختصاص دوونیم میلیارد به صاحب اثر است تا در این شرایط حاضر به نمایش فیلم شود».
اشرفی با اشاره به این موضوع که به‌عنوان مدیر سینما ماندانا و تنها یک سینمادار اعتراضش را اعلام می‌کند، گفت: «درخواست برخی از صاحبان آثار در این شرایط غیرمعقول است؛ اینکه هر بار خواسته‌های جدیدی را برای اکران فیلمشان اعلام می‌کنند. فکر می‌کنم در این شرایط باید به نفع سینما فکر کرد؛ چراکه اگر در این شرایط بحرانی پشت سینماها را خالی کنیم، در آینده دیگر چیزی از آنها باقی نخواهد ماند و فیلم و سینما لازم و ملزوم یکدیگر هستند و باید برای حیات هر دو تصمیم‌گیری شود. مدت‌هاست برای جلوگیری از ورشکستگی سینما، اعلام آمادگی کرده‌ایم که با تمام توان در کنار صاحبان آثار خواهیم بود، اما متأسفانه برخی از تهیه‌کنندگان هر روز درخواست‌های جدیدی مطرح می‌کنند. در نهایت اگر صاحبان آثار تمایلی به اکران فیلم‌هایشان دارند، ما هم اعلام آمادگی می‌کنیم؛ در غیر این صورت می‌توانند فیلم‌هایشان را برای زمانی که سینما به شرایط مطلوب برگردد، نگه دارند. بدون شک در این شرایط ما سینماداران تقاضای کمک از دولت را داریم و امیدواریم شورای صنفی نمایش و رئیس سازمان سینمایی با مدیریت و تدبیر برای برون‌رفت سالن‌های سینما از شرایط دشواری که در آن قرار گرفته‌اند، تصمیماتی را اتخاذ کنند». سعید خانی، مدیرعامل شرکت پخش «خانه فیلم» چندی قبل در گفت‌وگو با مهر با اشاره به ادامه مشکلات اکران و نمایش فیلم سینمایی «دینامیت» گفت: «مشکل این است که حمایت‌هایی که دولت از سینما در مدت شیوع ویروس کرونا داشته، اساسا شوخی است. عدد مورد نظر آن‌قدر کم است که چندان به چشم نمی‌آید. اما همین عدد کم را می‌توانستند بهتر مدیریت کنند و درست‌تر آن را هزینه کنند. مسئله این است که راه برون‌رفت از شرایط فعلی این است که فیلم‌های مهم که حتما هم نباید کمدی باشد، اکران شود. متأسفانه ما در بحران شدیدی در سینما قرار داریم و باید تصمیم جدی در این زمینه گرفته شود، بیش از یک سال است که می‌خواهیم به فیلم‌هایی که اکران می‌شود، سوبسیدی ارائه دهند، البته مدیران سینمایی به‌تازگی این پیشنهاد را پذیرفته‌اند اما نکته این است که تنها فیلم‌های ضعیف متقاضی اکران هستند که سینماداران این فیلم‌ها را برای اکران تأیید نمی‌کنند و یک‌سری فیلم‌های قوی وجود دارد که سینماداران علاقه‌مند به اکران آن هستند اما متأسفانه صاحبان فیلم‌ها تمایلی به اکران این آثار ندارند».
او در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: «ممکن است حمایت دوونیم‌میلیاردی رقم خوبی باشد اما فیلمی که تهیه‌کننده آن اعتقاد دارد ۳۰ میلیارد در شرایط عادی فروش دارد، اکران با این سوبسید ضرر است، در این شرایط ما پذیرفتیم که فیلم سینمایی «دینامیت» را اکران کنیم‌ اما نزدیک به یک هفته است که گفته‌ایم که یک ضمانت کتبی برای حمایت از فیلم به ما بدهند. در واقع کار دولت فعلی به پایان رسیده است و هیچ ضمانتی وجود ندارد که دولت بعدی روی کار بیاید و این حمایت اجرائی شود. در ‌واقع سینمای ایران در این تصمیم‌گیری‌های دولتی که جنبه حمایتی هم داشته، کم صدمه نخورده است.
متأسفانه در یک هفته گذشته جواب درستی به ما نداده‌اند و اگر تا آخر وقت اداری امروز شنبه پنجم تیرماه پاسخ درستی برای حمایت از فیلم به ما ندهند «دینامیت» را در سینماها اکران نخواهیم کرد و از نمایش این فیلم انصراف می‌دهیم؛ چراکه هنوز مواد تبلیغاتی این فیلم آماده نشده و نمی‌توانیم آن را برای این هفته اکران کنیم، هفته بعد نیز فاصله اکران تا ماه محرم کم می‌شود و شرایط برای نمایش فیلمی مانند «دینامیت» مناسب نخواهد بود.
شرکت‌های پخش، تمام تلاش خود را می‌کنند تا شرایط مناسبی را برای اکران فراهم کنند که نمایش فیلم‌ها به نفع صاحبان فیلم‌ها، پخش‌کنندگان و صد درصد سینما باشد، در چنین شرایطی سازمان سینمایی از دفاتر پخش حمایت نکرده، این در حالی است که دفاتر پخش در واقع گلوگاه اکران هستند و می‌توانند تأثیر بسیاری در نمایش فیلم‌ها داشته باشند». علی سرتیپی رئیس انجمن صنفی پخش‌کنندگان سینمای ایران نیز به‌تازگی درخصوص شرایط اکران به مهر گفت: «انجمن پخش‌کنندگان تمام تلاش خود را می‌کند تا بتواند با توجه به اینکه شرایط اکران در ‌حال بهبود است، کاری کند که فیلم‌های جدید و پرمخاطب در سینماها اکران شوند، در ‌واقع تمام تلاش ما این است که بتوانیم چند فیلم جدید را که در جذب مخاطب موفق باشد، اکران کنیم. در ‌واقع باید شرایطی فراهم شود تا تهیه‌کنندگان سینما راضی به اکران آثار خود شوند، به همین دلیل باید کمک مالی و گارانتی اکران مورد توجه قرار گیرد که البته در این زمینه قدم‌هایی نیز برداشته شده است که در یک هفته آینده این اقدامات عملی می‌شود. همچنین با سینماداران و مسئولان ارشاد جلساتی داشته‌ایم که شرایط بهتری را برای اکران فیلم‌ها فراهم کنیم. متأسفانه در این مدت که سینما و اکران دچار معضل کرونا شده، دولت هیچ حمایتی از دفاتر پخش نکرده است، در ‌واقع دوستان چندان به دفاتر پخش که رکن اصلی و پل ارتباطی بین تهیه‌کننده و سینماداران است، توجه نکرده‌اند».
او در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: «مهم‌ترین مسئله این است که بتوانیم فیلم‌های خوب را در سینماها اکران کنیم، فکر می‌کنم با کمک و حمایت از فیلم‌های خوب، شرایط مناسبی را برای اکران فراهم کنیم. البته با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده فکر می‌کنم که اکران در دو ماه آینده به روند سابق بازگردد. درحال‌حاضر شرایطی وجود دارد که باید درصد ریسک اکران فیلم‌ها کم شود، یعنی باید تا می‌توانیم به تهیه‌کنندگان فیلم‌ها کمک کنیم تا شرایط مناسبی برای اکران فراهم کنیم.
با توجه به شرایطی که طی یک‌سال‌ونیم گذشته سینمای ایران پشت‌سر گذاشته است باید اعتماد دوباره به‌وجود آید و تا زمانی که این اعتماد ایجاد نشود کسی حاضر نمی‌شود فیلم خود را در سینماها اکران کند. به همین دلیل باید شرایط مناسب فراهم شود و ما دنبال آن هستیم تا این شرایط مناسب فراهم شود. خوشبختانه دولت در زمینه اکران قدم‌هایی برداشته است که می‌تواند به ایجاد اعتماد تهیه‌کنندگان و اکران فیلم‌ها کمک کند».

منبع: روزنامه شرق

منبع: ساعت24

کلیدواژه: شورای صنفی نمایش سینماها اکران سازمان سینمایی برای اکران اکران فیلم ها تهیه کنندگان سینمای ایران صاحبان آثار اکران کنیم نمایش فیلم دفاتر پخش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۹۰۱۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لیلا بلوکات با «خارشتر» به صحنه تئاتر می‌آید

به گزارش خبرگزاری مهر، لیلا بلوکات بازیگر تئاتر، تلویزیون و سینمای ایران پس از سال‌ها دوری از بازی در تئاتر، با نمایش «خارشتر» روی صحنه می‌رود.

این اثر نمایشی به نویسندگی هدی آهنگر و کارگردانی سیدعلی موسویان و تهیه‌کنندگی وحید کریمی به‌زودی میزبان علاقه‌مندان خواهد شد.

از فعالیت‌های تئاتری لیلا بلوکات می‌توان به بازی در نمایش‌های «شکار مرغابی»، «رام کردن مرد سرکش»، «خرده جنایت‌های زن و شوهری»، «هفت عصر، هفتم پاییز»، «شیروانی داغ»، «ماسک»، «اولئانا»، «هوس و هفت دقیقه»، «روز سیاوش» و… اشاره کرد.

در نمایش «خارشتر» علاوه بر لیلا بلوکات دیگر بازیگران مطرح تئاتر، تلویزیون و سینمای ایران نیز حضور دارند که اسامی آن‌ها و دیگر اطلاعات اجرا به‌زودی اعلام می‌شود.

تمرین‌های این نمایش آغاز شده و در حال گذراندن مراحل آماده‌سازی است.

کد خبر 6091061 فریبرز دارایی

دیگر خبرها

  • لیلا بلوکات با «خارشتر» به صحنه تئاتر می‌آید
  • از آمار فروش هفته گذشته چه می‌دانید؟/ پرفروش‌ترین اثر غیرکمدی
  • رابطه این فیلم با ماجرای قتل بابک خرمدین | اسم فیلم را عوض کردم تا...
  • بلیت سینما بعد از دو ماه دوباره گران شد
  • عاشقانه شمس و مولانا رکورد کمدی‌ها را زد/تغییر ناگهانی دبیر اقوام
  • رکورد فروش روزانه سینما شکسته شد
  • از سینمای متفکر به فیلم های کمدی رسیدیم
  • زور سرمایه به هنر نمی‌رسد
  • رکوردشکنی شمس و مولانا در سینمای ایران؛ «مست عشق» نیامده از ۵ فیلم سبقت گرفت
  • رکوردشکنی شمس و مولوی در سینمای ایران