Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک هفته پس از اعلام رسمی پیروزی سید ابراهیم رییسی در رقابت های سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران، اکنون موج برآوردها و گمانه زنی ها از ترکیب کابینه او شدت گرفته است و کارشناسان و رسانه ها با تکیه بر شواهد و قرائن موجود فهرست های متعددی را منتشر کرده اند که می تواند تا حدود زیادی چهره کلی دولت آینده را ترسیم نماید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش تابناک ؛ رییس کنونی دستگاه قضا که اواسط مردادماه به سمت پاستور عزیمت خواهد کرد تا برای چهارسال سکان قوه مجریه را به دست بگیرد، پیش از انتخابات اعلام کرده بود «کسی که وارد دولت آینده او می شود به نماد دولت تبدیل خواهد شد و باید متخصص، کارآمد و انقلابی باشد، به همین دلیل افرادی که در ستاد من هستند لزوما از اعضای کابینه احتمالی نخواهند بود.»

طبیعی است که مهمترین کار فعلی رییس جمهور منتخب، انتخاب همکارانش در دولت آینده باشد و او در کنار هسته اصلی یارانش، سوابق و توانایی گزینه های متعدد را برای مناصب و وزارتخانه های مختلف زیر ذره بین ببرند. در این گزارش سعی داریم مروری بر گزینه های پررنگی که روی آن اتفاق نظر بیشتری وجود دارد و نام آنها بیشتر از سایر گزینه های اطراف تیم سیدابراهیم رییسی بر سر زبان هاست، داشته باشیم.

مهدی دوستی ، سخنگوی ستاد انتخاباتی رئیسی قبل از انتخابات در مورد گمانه‌زنی‌ها درباره کابینه رئیسی گفته بود: «هیچ‌کدام از گمانه‌زنی‌ها درباره کابینه احتمالی آقای رئیسی صحت ندارد و در صورت اعتماد مردم کابینه‌ای جوان، تازه‌نفس، نخبه، کارآمد و فراجناحی تشکیل خواهد شد.» به این ترتیب باید انتظار فهرستی را داشت که شاید برخی نام های آن تا کنون به عنوان وزیر نبوده باشند اما کارنامه عملکرد آنها در این دولت دیده شود.

زمزمه ها از قول برخی نزدیکان به رییس جمهور منتخب می گوید که رییسی نگاهی ویژه به معرفی چهره های جدید اما توانمند در حوزه های مختلف دارد تا بتواند کابینه ای منحصر بفرد و فارغ از دسته بندی های رایج سیاسی به مجلس معرفی کند.

معاون اولی؛ جایگاه محوری که نگاه راهبردی دولت را ترسیم می کند

طبیعتا نخستین کرسی که بعد از انتخاب ریاست سیزدهم جمهوری اسلامی ایران مورد توجه مردم، رسانه ها و محافل سیاسی قرارگرفت، جایگاه معاون اولی بود. پستی که محور تمامی اقدامات دولت طی چهارسال آتی خواهد بود و می توان از نحوه انتخاب آن، تا حدود زیادی نگاه غالب کابینه آینده را نیز دریافت. در روزهای ابتدایی بعداز انتخابات از سعید جلیلی و زاکانی دو کاندیدایی که در انتخابات به نفع رییسی کناره گیری کرده بودند، به عنوان گزینه های اصلی معاون اولی یاد می شد اما اکنون گمانه زنی ها واقعی تر شده و تا حدودی چهره های نزدیکتر برای این پست کلیدی معرفی شده اند؛ در پیشانی احتمالات نام دکتر محمد مخبر رئیس ستاد اجرایی فرمان امام است که با عملکرد 14ساله خود در این ستاد توان مدیریتی و اجرایی خود را به اثبات رسانده است. مخبر در دو رشته مدیریت و حقوق بین‌الملل مدرک دکترا دارد و با طرح های اشتغال زایی و فقرزدایی از جمله توسط بنیاد برکت ، برای نخستین صندلی کابینه بعد از رییس دولت، مطرح است.

نام مطرح دیگر برای این پست حساس دکتر فرهاد رهبر است وی که دکترای اقتصاد از دانشگاه تهران دارد، غیر از ریاست بر این دانشگاه و همچنین دانشگاه آزاد اسلامی، از دولت مرحوم هاشمی رفسنجانی تا دولت خاتمی و احمدی نژاد در پست های مختلف اجرایی به کار گرفته شد. او در دولت نهم رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور شد و اکنون از نزدیکترین چهره ها به ابراهیم رییسی شناخته می شود.

دبیر شورای عالی امنیت ملی؛ پستی تعیین کننده در مقطع حساس مذاکرات با غرب

انتخاب این پست تا حدودی نشان دهنده تاکتیک آتی نظام برای رویکرد ادامه مذاکرات با اروپا و آمریکاست و سعید جلیلی گزینه نخست دبیری شورا شناخته می شود.

گفته می شود جلیلی برای نشان دادن تمایل خود به در اختیار گرفتن این پست، نامه انصراف خود از کاندیداتوری ریاست جمهوری را روی سربرگ شورای عالی امنیت ملی نوشته بود، تا با این کار نشانی سِمت آینده خود را به رئیسی داده باشد. باقری کنی و احمدوحیدی دیگر گزینه های این پست محسوب می شوند که برای جلوس بر صندلی فعلی شمخانی کاندیدا شده اند. در همین حال با توجه به وجهه مستقلی که شورای امنیت ملی در کنار دولت از آن برخوردار است می توان وحیدی را گزینه محتمل تر برای دبیری آتی این شورا دانست بخصوص که به احتمال زیاد همانند وضع فعلی مسئول مذاکرات وزیر خارجه باشد وتجربیات وحیدی متناسب با تمرکز بر امنیت داخلی تناسب بیشتری دارد

وزیر نیرو؛ مدیری کلیدی برای حل دو بحران بزرگ آب و برق

وزارت نیرو طی دو دهه آینده نقشی بسیار مهم در روند توسعه کشور و مهمترین نیاز آن یعنی انرژی برق و همچنین عبور کشور از مهمترین بحران بیشتر کشورهای جهان یعنی بحران آب دارد.

قطعی های اخیر برق در سراسر ایران و چالش هایی که کشور برای تامین انرژی با آن دست به گریبان است؛ در کنار مواجهه با تنش های آبی در سرزمین ایران که با کاهش شدید ذخایر آب زیرزمینی روبرو شده و بیشتر خاک آن را کویرهای خشک و مناطقی با هوای گرم در برگرفته است، لزوم تعیین وزیری با دانش کافی و توان مدیریتی بالا برای بسیج منابع و نیروها برای رفع این بحران ها را گوشزد می کند.

در میان گزینه های این پست ؛ سعید محمد و عباس علی آبادی بیشترین شانس را دارند.سعید محمد که دکترای مهندسی عمران دارد و با استعفا از فرماندهی قرارگاه خاتم سپاه پاسداران یکی از نخستین چهره های مطرح بود که برای انتخابات ریاست جمهوری رسما اعلام حضور کرد اما پیش از اعلام نتایج احراز صلاحیت ها به نفع سید ابراهیم رییسی کنار کشید. از محمد بعنوان یکی از گزینه های تحقق دولت جوان و انقلابی یاد می شود.

گزینه بعدی عباس علی آبادی معاون سابق وزیر نیرو و مدیرعامل فعلی گروه مپناست که کارشناسی و کارشناسی ارشد مکانیک با گرایش تبدیل انرژی را از دانشگاه‌ صنعتی شریف و دانشگاه تهران گرفته و دکترای مهندسی مکانیک خود را از دانشگاه خواجه نصیرطوسی دریافت کرده است. علی آبادی مدیریت‌عامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران بوده و طی یک دهه اخیر مجموعه تحت مدیریت او بزرگترین نیروی محرکه کشور برای تامین برق و انرژی در منطقه بوده است. وی با داخلی سازی توربین های کلاسF کشورمان را وارد باشگاه شش کشور سازنده این نوع توربین پیشرفته گازی در تولید برق کرد. به نظر می رسد علی آبادی در هر دو حوزه برق و آب مولفه های مرتبط با برنامه های مورد نیاز کشور را داشته باشد.

علی آبادی و سعید محمد با معیارهای فراجناحی بودن دولت رییسی هم سازگاری دارند.

وزیر نفت؛ وزیری که بار اقتصادی دولت را به دوش می کشد

بدون تردید و اغراق؛ در هر دوره مهمترین وزیر کابینه محسوب می شود و نگاه اقتصادی دولت تا حدود زیادی معطوف به عملکرد اوست. وزیری که باید با بازار جهانی طلای سیاه و قواعد حاکم بر آن آشنا باشد و بتواند در کوتاه ترین زمان ممکن سهم ایران در بازار جهانی را به میزان پیش از تحریم ها برگرداند، هرچند تولید تنها مساله این وزارتخانه نیست بلکه تاسیسات نفتی ایران به دلیل سال ها تحریم نیازمند سرمایه گذاری وسیع بین المللی و اجرای طرح های عظیم توسعه است.

غیر از فرهاد رهبر، نام میرکاظمی ورستم قاسمی بیش از سایر گزینه ها شنیده می شود مسعود میرکاظمی یکی از مدیران میانی سپاه پاسداران در دو دهه قبل که دکترای مهندسی صنایع از دانشگاه تربیت مدرس دارد ، وزیر دو وزارتخانه نفت و بازرگانی در دولت احمدی نژاد شد. او پس از بروز اختلافاتی با رییس جمهور وقت و همچنین مشکلاتی بین مدیران ارشد وزارت نفت برکنار شد و جای خود را به رستم قاسمی داد. اغلب سوابق قاسمی فرمانده اسبق قرارگاه خاتم الانبیا در حوزه صنایع دریایی و کشتی سازی متمرکز بوده و مدرک تحصیلی او از طریق آموزش از راه دور در کارشناسی ارشد مهندسی عمران از دانشگاه صنعتی امیرکبیر واحد گرمسار است. شاه میرزایی و عباس علی آبادی دیگر گزینه های مطرح برای این وزارت خانه محسوب می شوند.

وزیر اقتصاد؛ مغز متفکر دولت برای ساماندهی اقتصاد نابسامان ایران

گرچه کارشناسان معتقدند سیاستگزاری اقتصادی کشور در کابینه جدید نیز با هماهنگی چندین مرجع داخل دولت نظیر معاون اول ، رییس سازمان برنامه و بودجه، رییس کل بانک مرکزی و ... تدوین خواهد شد اما وزیر اقتصاد پشت خاکریز میدان جنگ اقتصادی غرب علیه ایران به عنوان فرمانده شناخته می شود و او را مسوول ساماندهی بازار ، نرخ ارز ، نرخ رشد اقتصادی ، نرخ بهره ، تورم و ... خواهند دانست.

غیر از فرهاد رهبر که در صورت نرسیدن به پست معاون اولی، گزینه نخست این وزارتخانه به حساب می آید، چهره هایی چون شمس الدین حسینی ، محمدرضا پورابراهیمی و احمد امیرآبادی سه نماینده سرشناس فعلی مجلس نیز مطرح هستند.

سال ۹۴ زمانی که ابراهیم رئیسی به‌عنوان تولیت آستان قدس رضوی برگزیده شد، فرهاد رهبر مشاور اقتصادی او بود. رابطه کاری رئیسی و فرهاد رهبر در آستان قدس هم این گمانه را تقویت می‌کند که او در کابینه دولت سیزدهم هم در کنار رئیسی قرار دارد.

شمس الدین حسینی دکترای اقتصاد در بخش عمومی و بین‌الملل از واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد دارد و در دولت های نهم و دهم وزیر اقتصاد بود. او اکنون رییس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید است و نام او برای چندین پست کلیدی در فهرست های مختلف دیده می شود. حسینی برای انتخابات ریاست جمهوری هم نام نویسی کرد اما صلاحیت او برای رقابت در این سمت احراز نشد.

پورابراهیمی نیز دکترای مدیریت مالی از دانشگاه تهران گرفته و در هر دو زمینه اجرایی و علمی دارای تجربیاتی میباشد

نام امیرآبادی نماینده مردم قم در مجلس نیز در این میان به گوش می رسد هر چند این دکتر مدیریت آینده پژوهی دانشگاه عالی دفاع ملی شانس گزینه های قبلی را یدک نمی کشد. نام فاطمی امین و عبدالملکی هم برای این وزارتخانه مطرح است.

وزیر امور خارجه ؛ چهره معتمد نظام برای اجرای سیاست های بین المللی

برخلاف روزهای ابتدایی پس از انتخابات که خبرها حاکی از بازگشت متکی به وزارت خارجه بود اما رفته رفته گزینه های دیگری که به مولفه های دولت جوان ابراهیم رییسی همخوانی دارند، منتشر شد تا بیشتر با گزینه های جانشینی ظریف آشنا شویم.

اگر از نام سعید جلیلی به عنوان یکی از اصلی ترین گزینه های وزارت خارجه بگذریم، نام عباس عراقچی ، باقری کنی ، امیرعبدالهیان و غریب آبادی هم مطرح شده که اکثر آنها سمت معاونت جواد ظریف را یدک کشیده اند.

جلیلی بیش از ۶ سال نماینده رهبری در شورای عالی امنیت ملی و رییس گروه مذاکره کننده هسته‌ای ایران با کشورهای غربی بوده و به نظر می رسد برای آن پست بیشتر مطرح باشد. حسین امیر عبداللهیان هم معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه،‌ مدیرکل خلیج فارس و خاورمیانه، سفیر ایران در بحرین و رئیس ستاد ویژه عراق در وزارت خارجه بود که در سال ۹۵ مشاور وزیر امورخارجه شد.

از علی باقری به عنوان سایه همیشگی سعید جلیلی یاد می شود. او معاونت اروپا و آمریکا وزارت خارجه را بعد از جلیلی برعهده گرفت و پس از حضور جلیلی در شورای عالی امنیت ملی، به عنوان معاون او منصوب شد. در جریان مذاکرات هسته‌ای در زمان جلیلی، باقری از مذاره کنندگان ارشد ایران بود. او پس از پیروزی روحانی در انتخابات ۹۲ یکی از منتقدان جدی مذاکرات هسته‌ای در دولت روحانی شد. همچنین در سال ۹۸ به عنوان معاون امور بین‌الملل و رئیس ستاد حقوق بشر قوه قضاییه از رییسی حکم گرفت.

اما در برخی محافل گفته می شود با توجه به احاطه عراقچی به مذاکرات اخیر ایران و کشورهای اروپایی، معاون فعلی ظریف سکان وزارت خارجه در دست خواهد گرفت.

وزیر صنعت، معدن و تجارت: تحقق جدی شعار تولید ملی و راه اندازی چرخ کارخانجات

توجه به تولید داخلی ، استفاده از نیروی جوان ایرانی، افزایش اشتغال و بهره گیری از توان داخلی برای ارتقا صادرات و کاهش وابستگی به واردات، موضوعاتی بوده اند که تقریبا در همه سخنرانی های رهبر فرزانه انقلاب طی دو دهه اخیر جایگاه ثابت داشته است و بخش قابل توجهی از بار تحقق این نیازهای مهم نظام، متوجه وزارت صمت است.

بسیاری از کارشناسان معتقدند بخش صنایع و معادن ایران هنوز از تمام ظرفیت های خود برای کاهش نیاز کشور به دولت های غرب و شرق بهره نبرده است و هنوز در بسیاری از بخش ها اسیر خام فروشی، نگاه سطحی و موانع بروکراسی اداری در مسیر افزایش تولید هستیم.

با این تفاصیل پیش بینی می شود این وزارتخانه جایگاه مهمتری در دولت آقای رییسی داشته باشد و به تبع این اهمیت چهره های موثرتری برای تصدی آن کاندیدا شوند.

از محمد مخبر، سیدرضا فاطمی امین ، عباس علی آبادی و غضنفری به عنوان گزینه های جدی وزارت صمت در دولت رییسی یاد می شود که اغلب آنها چهره های جدید و متناسب با شعار دولت فراجناحی و جوان محسوب می شوند.
سید رضا فاطمی امین مشاورت قائم مقام آستان قدس رضوی با سابقه اجرایی در صنایع مختلف است که عضویت در هیات عامل ایدرو و مجری در طرح نوسازی خودروهای فرسوده را یدک می کشد. علی آبادی مدیرعامل گروه مپنا نیز با توجه به آشنایی و لمس مخاطرات بخش خصوصی برای تولید در ایران و هدایت موفق زیرمجموعه غیردولتی اش در اغلب صنایع بالادستی می تواند برای دفاع از برنامه های خود برای نجات صنعت کشور و به کارگرفتن توان بخش خصوصی و کاهش تصدی دولت به مجلس معرفی شود.

ریاست بانک مرکزی؛ سد نظام مقابل تلاطم های ارزی و نگهبان ارزش پول ملی

ضرورت هماهنگی در تیم اقتصادی دولت سیزدهم و پرهیز از برخی اختلافات در دولت روحانی باعث خواهد شد که این بار سیدابراهیم رییسی فردی هماهنگ با مجموعه دستگاه های دخیل در تدوین سیاست های اقتصادی را در راس بانک مرکزی بگمارد.

گفته می شود اگر فرهاد رهبر یکی از مناصب معاون اولی و یا وزیر اقتصاد را برعهده نگیرد، قطعا راهی بانک مرکزی خواهد شد اما در غیر اینصورت پرویز داودی، صمصامی و عبدالملکی منتظر تصمیم نهایی رییس جمهور منتخب خواهند بود.

تا اینجا مروری بر گزینه های اصلی چند وزارت خانه کلیدی دولت طی چهار سال آتی داشتیم که عمده آنها با اقتصاد و معیشت مردم سروکار داشتند. یقینا ماموریت اصلی و خواسته اول مردم از ابراهیم رییسی ، رفع گره های اقتصادی موجود و توقف گرانی ها در سبد مخارج خانواده است که بار سنگینی روی دوش منتخب مردم قرار می دهد. در آینده به صورت اجمالی به فهرست گزینه ها برای سایر وزارتخانه ها و معاونت های ریاست جمهوری خواهیم پرداخت.

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: تصادف اتوبوس سرباز معلم ها هفتم تیر واژگونی اتوبوس خبرنگاران محیط زیست انتخابات 1400 کابینه سیزدهم کابینه سیزدهم ابراهیم رییسی تصادف اتوبوس سرباز معلم ها هفتم تیر واژگونی اتوبوس خبرنگاران محیط زیست انتخابات 1400 شورای عالی امنیت ملی عباس علی آبادی ابراهیم رییسی ریاست جمهوری گمانه زنی ها وزارت خارجه وزیر اقتصاد بانک مرکزی معاون اولی سعید جلیلی رییس جمهور فرهاد رهبر گزینه ها خواهد شد معاون او چهره ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۹۱۷۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم| تازه‌ترین تصاویر از خسارت‌های آتش‌سوزی گسترده روستای امام‌زاده ابراهیم گیلان

فیلم| تازه‌ترین تصاویر از خسارت‌های آتش‌سوزی گسترده روستای امام‌زاده ابراهیم گیلان

دیگر خبرها

  • محدودیت‌ها و تنگناهای رژیم صهیونیستی برای حمله به رفح
  • داغ مستاجرها تازه می شود؛ اجاره هایی که چند برابر می شود/ طنز حق مسکن ۹۰۰ تومانی کارگران!
  • خسارت سنگین آتش‌سوزی به ۱۰۰ واحد تجاری و مسکونی در شفت
  • خسارت سنگین آتش‌سوزی به ۱۰۰ واحد تجاری و مسکونی ‌در شفت
  • وزیر دارایی کابینه رژیم صهیونیستی: رفح، دیرالبلح و النصیرات باید ویران شوند
  • «تهران ۲۰» به مطالبات مردم نزدیک‌تر می‌شود
  • فیلم| تازه‌ترین تصاویر از خسارت‌های آتش‌سوزی گسترده روستای امام‌زاده ابراهیم گیلان
  • ایران ۷ شخص و ۵ نهاد آمریکایی مرتبط با جنگ علیه فلسطینیان را تحریم کرد
  • سخنگوی دولت: اولویت اساسی کار دولت و مجلس «توجه به معیشت مردم» است
  • اولویت اساسی کار دولت و مجلس «توجه به معیشت مردم» است