Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک، چندی پیش کمیسیون ماده ۲۴ مکرر قانون معادن استان مرکزی با وجود مخالفت منابع طبیعی و دادگستری مجوز اکتشاف و بهره برداری مس از پهنه معدنی وسیع ۴۸۰۰ هکتاری در محدوده شهرستان‌های شازند، اراک و خمین را مصوب و صادرکرد.

با توجه به اینکه این پهنه وسیع زیستگاه گونه‌های ارزشمندی همچون بادامچه و گون است صدور این مجوز اعتراض‌های مردمی و نهاد‌های قانونی را در پی داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از جمله معترضعین فعالان حوزه محیط زیست بودند که با توجه به پیامد‌های زیست محیطی زیستگاه گونه‌های گیاهی و تخریب گسترده این نوع بهره برداری را مخرب و رویه صدور مجوز بهره برداری از این پهنه را ناصحیح و دور زدن قانون توصیف کردند.

قربانی دادستان عمومی و انقلاب اسلامی اراک از صدور دستور توقف عملیات اکتشاف این پهنه معدنی در راستای حفظ حقوق عامه خبر داد.

قربانی افزود: این دستور مصوبه مورخه ۲۰ اردیبهشت امسال است که از سوی هیئت حل اختلاف ماده ۲۴ مکرر قانون معادن برای انجام اکتشاف در مساحتی برابر با ۴۸۰۰ هکتار در محدوده شهرستان‌های اراک و شازند، در همان زمان صورت گرفته است.

او اضافه کرد: از طرفی اداره منابع طبیعی دادخواستی به خواسته دستور موقت مبنی بر منع اجرای مصوبه مذکور (مصوبه کمیسیون ماده ۲۴ مکرر که به معدن اجازه فعالیت می‌دهد) و ابطال آن تقدیم دادگاه عمومی حقوقی اراک کرده که در حال رسیدگی است.

دادستان اراک بیان کرد: دستور منع اجرای مصوبه مورد اشاره موقتی و قابل عدول در راستای حفظ حقوق عامه و ایجاد فرصت برای اداره منابع طبیعی و محیط زیست به عنوان دستگاه‌های متولی و ذینفع بوده و این دستور دائمی نبوده و قابل عدول نیز هست.

او ادامه داد: با پیگیری منابع طبیعی و طرح دعوا در مرجع ذیصلاح در موقعیت فعلی، تکلیف از این مرجع ساقط شده و حکم قطعی دادگاه در این خصوص موضوع را تعیین تکلیف خواهد کرد.

چند روز پیش یکی از سازمان‌های مردم نهاد محیط زیستی استان مرکزی طی نامه‌ای با اشاره به صدور مجوز معدن مس در حوالی اراک و شازند و در پهنه ۴۸۰۰ هکتاری زیستگاه ارزشمند گونه‌های گون و بادامچه این کار را نقض حقوق عامه و تخریب عرصه‌های بکر طبیعی با دور زدن قانون توسط برخی مدیران استان عنوان کرده بود.

این نامه خطاب به دستگاه قضائی با ارائه توضیحاتی خواستار پیگیری توقف عملیات اکتشاف و ابطال صدور مجوز پهنه معدنی معدن مس شازند شده بود.

عبدالحسین محمدی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی هم در خصوص فعالیت معدن مس در پهنه ۴۸۰۰ هکتاری منطقه بین اراک، خمین و شازند گفت: از ابتدا و طبق قانون پاسخ منابع طبیعی به استعلام انجام‌شده درباره اجازه تخصیص معدن در این منطقه منفی بود.

محمدی افزود:، اما در جلسه کمیسیون ماده ۲۴ مکرر قانون معادن متشکل است از استاندار، رئیس سازمان صنعت معدن تجارت، رئیس سازمان جهاد کشاورزی، خانه معدن، نظام‌مهندسی معدن، منابع طبیعی و دادگستری با وجود مخالفت منابع طبیعی و دادگستری اجازه فعالیت معدن مصوب شد.

پس از تصویب موضوع در کمیسیون با توجه به منع صریح قانون، منابع طبیعی وارد عمل شد و دستور توقف این صورتجلسه را از دادستان گرفت و نگذاشت اجرایی شود، همچنین شکایتی برای ابطال آن انجام گرفت که قاضی به آن ورود کرده و با برگزاری اولین جلسه بررسی پرونده حرف ما را پذیرفت و هم اکنون در حال طی مراحل کارشناسی است.

انتهای پیام / ج

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: معادن استان مرکزی شهرستان اراک منابع طبیعی استان مرکزی پهنه معدنی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۹۲۱۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

‌ تعیین تکلیف ۷۲۸ هکتار اراضی منابع طبیعی و اوقاف در فارس


داوود عسکرپور در گفتگو با خبرنگار ایسنا از برگزاری دومین کارگروه منطقه‌ای ادارات کل ثبت اسناد و املاک و اوقاف و امور خیریه استان فارس در سال جاری خبر داد و گفت: در این نشست مباحثی پیرامون اختلافات اراضی بین منابع طبیعی و اوقاف فارس مطرح شد.

وی از رفع اختلاف و تعیین تکلیف ۳۰ پلاک از اراضی استان فارس به وسعت ۷۲۸ هکتار فی مابین منابع طبیعی و اوقاف و امور خیریه از ابتدای سال جاری تاکنون خبر داد و افزود: این اراضی که شامل اماکن مذهبی، اراضی زراعی و بافت مسکونی است، متعلق به شهرستان‌های ممسنی، رستم، مُهر، ارسنجان، فیروزآباد، بوانات و مرودشت است.

 معاون حقوقی و ثبتی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه فارس بیان کرد: در اجرای آئین‌نامه اجرایی ماده ۲۱ مصوب هیئت وزیران موضوع قانون ابطال این اراضی متعلق به رقبات موقوفه اعلام شد.

 عسکرپور تصریح کرد: دومین کارگروه ادارات کل ثبت و اوقاف و امور خییه استان فارس به میزبانی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه فارس و با حضور مدیران کل، روسا، معاونین و کارشناسان دودستگاه، ادارات نواحی شیراز و شهرستان‌های بیضاء و سپیدان برگزار شد.

 وی در پایان هدف از برگزاری این جلسات را بررسی عملکرد ادارات در خصوص صدور اسناد مالکیت موقوفات و تسهیل در امور ارباب رجوع عنوان کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • (تصاویر) عمارت انگورستان ملک
  • پویش کاشت یکهزار و ۵۰۰  اصله نهال زالزالک در پیرانشهر
  • تکنولوژی عامل اصلی فعال‌سازی معادن پیر
  • برگزاری دوره‌های آموزشی کشاورزی تخصصی در استان مرکزی
  • مهار سیلاب‌ با اجرای طرح‌های آبخیزداری در فریدونشهر + فیلم
  • مهار ۸۰ درصد از سیلاب‌ها با اجرای طرح‌های آبخیزداری در فریدونشهر+ فیلم
  • ‌ تعیین تکلیف ۷۲۸ هکتار اراضی منابع طبیعی و اوقاف در فارس
  • ۷ واحد معدنی در زنجان احیا شد
  • رفع تصرف ۲۰ هکتار از اراضی ملی در شهرستان طارم
  • رفع تصرف ۱۵ هکتار از اراضی ملی شهرستان جیرفت