Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-29@20:47:15 GMT

احیای سنت دیرینه با محصولاتی از جنس جاجیم

تاریخ انتشار: ۸ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۳۹۲۳۱۶

احیای سنت دیرینه با محصولاتی از جنس جاجیم

به گزارش خبرگزاری فارس از لنجان، جاجیم زیر مجموعه نساجی سنتی است که پارچه‌ای ضخیم و کم عرض است که با استفاده از تارهای نازک پشمی تابیده شده و پود نازک بافته می‌شود و معمولاً به صورت تارهای رنگی به موازات هم چله دوانی شده که در بستر آن با عبور پودهایی که در بین تارها مخفی می‌ماند نقوشی زیبا به صورت گل‌های لوزی و گاه بدون نقش ایجاد می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فریبا فتاحیان از کارآفرینانی است که توانسته با پارچه‌هایی از جنس جاجیم به تولید انواع کیف، کاور، رختخواب، زیرانداز، جامدادی و غیره بپردازد.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در لنجان اظهار کرد: از سال ۹۵ فعالیتم را در این حرفه با سرمایه‌ای حدود یک میلیون تومان با کمک ۴ بانوی دیگر آغاز کردم و به تولید محصولاتی از جنس جاجیم پرداختم.

فتاحیان گفت: فعالیت‌مان را با تهیه یک عدد چرخ خیاطی و پارچه مورد نیاز آغاز کردیم که هم اکنون برای ۴ نفر در این زمینه اشتغال‌زایی شده است.

این کارآفرین لنجانی تصریح کرد: ویروس کرونا سبب شد تا از اشتغالزایی برای ۱۵ نفر دیگر باز بمانیم که این موضوع ضرر جدی را به مجموعه وارد کرد.

وی افزود: با توجه به محدودیت‌های کرونایی در حال حاضر ۳ نفر را به طور کامل آموزش داده‌ایم و ۱۵ نفر را با مقدمات این حرفه آشنا کردیم.

فتاحیان همچنین به عدم حمایت مسؤولان از اینگونه مشاغل اشاره و خاطرنشان کرد: تا این لحظه از سوی مسؤولان مربوط هیچگونه حمایتی صورت نگرفته است و تنها بسیج با پرداخت وامی به مبلغ ۱۵ میلیون تومان به کمک ما آمد که آن را صرف خرید یک عدد چرخ خیاطی ضخیم دوز کردیم.

وی به بیان انتظارات خود از مسؤولان پرداخت و اظهار کرد: با توجه به مشکلاتی که در تهیه مواد اولیه مورد نیاز مانند پارچه داریم از مسؤولان  تقاضا داریم تا تسهیلاتی را در این رابطه در اختیارمان قرار دهند.

این کارآفرین لنجانی یادآور شد: یکی از مهم‌ترین مشکلات موجود نبود بازار و بازاریابی مناسب است و با وجود برگزاری چندین نمایشگاه هیچگونه حمایتی از سوی مسؤولان صورت نپذیرفت.

وی متذکر شد: حرفه ما از آن مشاغلی است که از ویروس کرونا ضربه سنگینی خورده و با توجه به بودجه‌ای که جهت حمایت از مشاغل خانگی در اختیار دهیاری ها قرار داده می‌شود شاهد آن هستیم که در عمل این بودجه صرف این بخش نمی‌شود.

فتاحیان در پایان تصریح کرد: بر اساس سفارش رهبر معظم انقلاب در جهت حمایت از مشاغل خانگی و رفع موانع تولید امیدواریم که مسؤولان با ایجاد بستری مناسب برای بازاریابی و برپایی بازارچه‌های دائمی به  کمک ما بیایند.

انتهای پیام/۶۳۰۸۱/ر۳۰/

منبع: فارس

کلیدواژه: جاجیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۹۲۳۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارزش صادرات فرش ماشینی به ۲۸۰ میلیون دلار رسید

 

محسن گرجی مدیرکل دفتر صنایع منسوجات و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت  در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: ما در زنجیره تامین بخش هایی را بیش از اندازه محدود کرده ایم در حالی که باید سیاست صنعت نساجی را تأمین کنیم، ما در زنجیره این صنعت یک محدودیت هایی داریم.  

 او گفت: به طور کلی در حوزه واردات پارچه باید محدودیت های بیشتری را اعمال کنیم تا ظرفیت تولید های داخل کشور فعال تر شود، ما در تأمین مواد اولیه صنعت پارچه کشور مشکلی نداریم.  

 گرجی بیان کرد: سال گذشته، یک میلیارد و ٨٠٠ میلیون دلار واردات داشتیم که از این رقم ٧٠٠ میلیون دلار به پارچه اختصاص دارد.

او در خصوص حوزه فرش های ماشینی گفت: در حوزه فرش ماشینی تا یک میلیون دلار ظرفیت صادرات وجود دارد، اما افزایش صادرات نیاز به مجموعه اقداماتی دارد. بحث بازگشت ارز هم باید اصلاح شود که یکی از مهم ترین موانع است.

گرجی اضافه کرد: صادرات فرش ماشینی حدود ۲۸۰ میلیون دلار بوده که حدود یک سوم از کل ۷۰۰ میلیون دلار صادرات در دفتر نساجی و پوشاک را به خود اختصاص داده است.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • برپایی نمایشگاه توانمندی دانشجویان فنی و حرفه‌ای در چهارمحال و بختیاری
  • مشکلات امروز قزوین به دلیل بی توجهی به پیشگیری از جرم است
  • استقرار تیپ مستقل ارتش در ایلام از مطالبات دیرینه مردم است
  • ظرفیت جوانان در رونق اقتصادی بکار گرفته شود
  • دفاع از مردم حق و وظیفه شوراها است
  • مسؤولان اصفهان عزمی جدی برای ساماندهی منطقه جوی‌آباد ندارند
  • خرید ساک دستی ۵۰ عددی آماده
  • ارزش صادرات فرش ماشینی به ۲۸۰ میلیون دلار رسید
  • برگزاری پنج دوره تخصصی توانمندسازی مشاغل گردشگری در گلستان
  • فیلم | گذر از ریل های دیرینه بُن کوه گرمسار