Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/یزد کنترل و کاهش تورم، تعادل نرخ ارز، فعال سازی بازار مالی، فعالسازی بازرگانی سفارت ایران در سایر کشورها، اصلاح قانون کار(سخت و زیان آور)، اصلاح قوانین و به روزرسانی آن، تقویت نقش دانشگاه ها در ارتباط با صنعت، تخصص گرایی، اعتمادسازی در جامعه، ثبات در سیاست گذاری ها و توسعه آی.تی از جمله انتظارات صنعتگران و تولیدکنندگان یزدی از رئیس جمهور آینده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در نشستی که با حضور اندیشمندان اندیشکده صنعت، فناوری و اقتصاد یزد، رئیس خانه صنعت و معدن یزد، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی یزد، تعاونی‌ها، کارآفرینان و تولیدکنندگان بخش های مختلف برگزار شد، مطالبات اقتصادی بخش خصوصی احصا و مقرر شد این موارد در چند اولویت اصلی و با راهکار به دولت ارائه شود.

اسناد بالادستی در کشور اجرایی و محقق نشده

«محمدحسن فنایی» عضو هیات مدیره اندیشکده صنعت، فناوری و اقتصاد استان یزد در این نشست با بیان اینکه سندهای بالادستی در کشور داریم که قرار بود در افق های دیده شده به نقطه مناسبی برسیم اما هیچ کدام به درستی محقق نشده است، اظهار کرد: از نظر تکنیک های اجرایی برای تحقق اسناد در کشور ضعف داریم لذا اندیشکده بر اساس پیشنهادات مطرح شده باید راه حل های اجرایی به دولت بدهد.

وی با اشاره به موضوع مسکن به عنوان یک نمونه قابل اجرا افزود: می توان مسکن را در بورس عرضه کرد تا مردم بتوانند به صورت متراژهای اندک اندک خریداری کرده و سپس با تجمیع برای عرضه و یا تبدیل، برداشت کرد که این موضوع بهتر به نتیجه می رسد.

وی با بیان اینکه برخی موارد راهکار و ساز و کار اجرایی بسیار ساده ای دارد و کشورهای زیادی هم در این زمینه ها موفقیت هایی به دست آورده اند که می توان بهره برداری کرد.

تاکید بر مهار تورم و کنترل ارز برای رونق اقتصادی

«محمدرضا داد» فعال حوزه گردشگری یزد هم در این نشست با بیان اینکه ابتدا باید آسیب شناسی کرد که چرا به استاندارد لازم در تحقق اسناد نرسیدیم و افقی که برای ۱۴۰۴ دیده شده بود نزدیک نشدیم اظهار کرد: تا رسیدن به انچه برنامه ریزی شده بود بسیار فاصله داریم که یا ناشی از اهداف نادرست بوده و یا اجرای اشتباه آن است.

وی با اشاره به اینکه اولویت ها برای حل مسائل و مشکلات بسیار است و یک پکیج اولویت را باید همزمان جلو ببریم افزود: مواردی را باید توجه کنیم و به دولتمردان نیز گوشزد شود که هر وزارتخانه اولویت های خود را احصا کند.

داد ادامه داد: نسخه واحدی برای هیچ یک از اولویت ها وجود ندارد چون دارای محاسن و معایب است و تنها هنر مدیران است که بتوانند با کاهش خطاها، مسائل و ایده ها را بر اساس فرمول های مربوطه و تصمیم گیری حل کنند.

فعال حوزه گردشگری یزد و عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی یزد با ابراز تاسف از اینکه در کشور مدیریت علمی نداریم و هرکسی هر نظری دارد بدون پشتوانه علمی مطرح می کند عنوان کرد: به تخصص بها داده نشده و تا جایی که امکان دارد باید بر اساس تخصص و نظر کارشناسی جمعی اقدام کرد نه اینکه نظر شخصی ارائه و به مردم کشور تحمیل شود.

لزوم توجه به نقش تشکل ها در حل مشکلات

«عباسعلی متوسلیان» دیگر صاحب نظر مسائل استان و فعال اقتصادی حوزه پتروشیمی هم گفت: اقتصاد را باید بر اساس فرمول و فرهنگ ریاضی مطرح کرد، تورم و نرخ ارز به تولید و رونق آن و نحوه دیپلماسی و ارتباطات بر می گردد که متاثر از معلول های دیگر است.

وی با بیان اینکه صنایع ما سالیان سال رشد منفی را ثبت کرده و ارزش افزوده و اشتغال و درآمدزایی نداریم اظهار کرد: باید با الگوهای جهانی بتوانیم با تکیه به کابینه ای که شکل می گیرد و مشورت بخش خصوصی و تشکل ها امور را پیش برد.

وی با انتقاد از اینکه دوره های قبل کسی به حرف تولیدکنندگان توجهی نداشت و تشکل ها نقشی نداشتند بیان کرد: اظهارات رئیس جمهور منتخب نشان می دهد به تشکل ها اقبال خوبی دارند و می توان برای حل مشکلات امیدوار بود اما لازم است برای صنایع مختلف به شیوه های مختلف خود برنامه اجرایی ارائه داد که در کشورها نیز الگوهای مربوطه را می توان اتخاذ کرد و با بومی سازی آن برای توسعه و رشد اقتصادی اقدام کرد.

مسائل اقتصادی مانند مهره های تسبیح به هم متصل است

حجت الاسلام «حسین صابری» دیگر عضو هیات مدیره اندیشکده صنعت و اقتصاد یزد هم در این نشست با بیان اینکه کسانیکه در کابینه کار می کنند و با اقتصاد مرتبط هستند باید مواظب اتصال مسائل اقتصادی باشند نه این که به صورت هیاتی عمل کنند اظهار کرد: اقتصاد مانند مهره های تسبیح به هم وصل است و اگر قطع شود اوضاع به هم می ریزد.

وی افزود: شرایط فعلی ایجاب می کند که از توسعه فاصله بگیریم و به سمت پیشرفت حرکت کنیم و پوشش های کمیته امدادی و گروه های حمایتی نداشته باشیم بلکه برای همه گروه های جامعه بر اساس موضوعات تعریف شده و ساختارمند کار و فعالیتی داشته باشیم

صادبری با تاکید بر اینکه اعتبارات را به سمت تولید ببریم نه اینکه بدون حساب و کتاب پول و ذخایر کشور را هزینه کنیم عنوان کرد: نتیجه این بریز و بپاش ها تورم و افزایش قیمت های فعلی است و عده ای هم به یارانه محتاج اند و هیچ درآمد دیگری ندارد و دولتی ها توجه ندارند که بودن پول نقد در دست مردم اقتصاد و تولید را دچار مشکل می کند بنابر این باید پول خرد در دست مردم را به سمت فعالیت های تولیدی هدایت کرد.

اجرای مالیات بر عواید کاهش دهنده دلالی است

«محمدرضا رضایی نژاد» فعال تعاونی استان یزد هم در این نشست با بیان اینکه فاصله طبقاتی زیادی در جامعه داریم که ناشی از دلال بازی است گفت: مالیات در کشور تا به امروز بر اساس عملکرد بوده و دلالی مالیات نداشته و همین موضوع به تقویت تورم دامن زده است که اجرای طرح مالیات برعواید حجم نقدینگی دولت را افزایش و هزینه ها را کاهش می دهد.

وی با بیان اینکه  و وقتی دولت پول داشته باشد می تواند به صورت دستوری سود بانکی را هم کم کند و هزینه پول را در کشور کاهش داده تا به تولید کمک شود اظهار کرد: دولت اگر پول داشته باشد در خیلی از موارد می تواند برای مردم کمک کند، لذا امید داریم بحث مالیات بر عواید در کشور عملیاتی شود و حجم و عدد بزرگی که دارد برای کشور مفید باشد.

لزوم کاهش بهره بانکی در کشور

«سیدعلی اکبر کلانتر» رئیس خانه صنعت یزد هم با تاکید بر انتخاب تیم قدرتمند اقتصادی از سوی دولت سیزدهم گفت: نمی شود اقتصاد مملکت را که در حکم قطار پیشران است به چند لوکوموتیوران داد بلکه تیم اقتصادی باید یکدست و یک نگاه باشند و با انسجام برای تولید و اقتصاد کشور فعالیت کنند.

وی دیگر اولویت مهم در کشور را کاهش بهره بانکی دانست و اظهار کرد: بهره بانکی در کشور خیلی بالاست و انتظار دارند که تولید و صنعت با کشورهای دیگر رقابت هم بکنند این در حالی است که همه دنیا نرخ را پایین آورده واقتصاددانان معتقدند کار بسیار ساده ای است پس چرا در کشور ما نمی شود این کار را کرد.

جلوگیری از دوگانگی در تصمیمات

«محمد قویدل» عضو دیگر اندیشکده نیز با بیان اینکه الان در جامعه برخی دوقطبی هایی داریم که باید دولت اینده تغییرنگاه داشته باشد گفت: هر دولتی باید تغییر زاویه دید را به عنوان اصل خود قرار دهد تا بتواند در برابر ملت پاسخگو باشد و امور را پیش ببرد و جامعه را از دوقطبی خارج کند.

وی ادامه داد: همچنین در برخی موضوعات هم از پلتفرم هایی استفاده کنند تا با مشارکت مردم بتوان در آن موضوع نوآوری ایجاد کرد و از نقش اندیشکده ها و اتاق های فکر هم در این زمینه بهره برد چون مردم راهکارهایی را ارائه می دهند که گاهی باعث نجات کشور می شود.

«جواد رنجبر» عضو دیگر این نشست هم با بیان این که اولین رسالت دولت باید امیدآفرینی باشد و دولت قبل که تدبیر و امید بود به هر دلیلی این مهم محقق نشد، گفت: متاسفانه بخش خصوصی این اعتماد را ندارند و کاملا نا امیدانه نگاه می کنند. مواردی که صداقت و اعتماد را از بین برد باید از سوی دولت بررسی شود و به شکلی اعتماد مردم جلب شود که به نظر می رسد با رفع تحریم ها و رونق تولید بتوان بخشی از این اعتماد را بازسازی کرد.

بع گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی اندیشکده صنعت، فناوری و اقتصاد یزد(صفا)، این فعال صنعتی افزود: همچنین دولت باید روی اصلاح قوانین کار کند چون برخی قوانین متناقض هست و دست و پا گیر، لذا برای رونق در چرخه اقتصادی باید این موضوع در اولویت باشد و البته به موضوع شفاف سازی که از شعارها و وعده های دولت بود به طور ویژه توجه شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی رییس جمهور منتخب ایران مطالبات از دولت سیزدهم يزد اندیشکده صنعت عضو هیات بر اساس تشکل ها یزد هم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۹۳۰۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موافقت رئیس جمهور با پیشنهاد استاندار کرمانشاه مبنی بر تشکیل کارگروه اشتغالزایی

محمدطیب صحرایی در نشست مشترک اعضای دولت و استانداران با حضور رئیس جمهور، عنوان کرد: مشکلات استان هایی که دچار بیکاری مزمن هستند و تورم بالاتری نسبت به میانگین کشور دارند، با روال عادی و برنامه های فعلی حل نمی شود و این استانها نیازمند توجه و حمایت های ویژه هستند.

به گزارش ایرنا، وی پیشنهاد داد که برای اشتغالزایی و کاهش نرخ بیکاری پنج استانِ با نرخ بیکاری بالاتر، یک کارگروه چابک و اثرگذار در سطح ملی تشکیل شود.

به گفته صحرایی، یکی از مهمترین راهکارهای کاهش نرخ بیکاری در این استان ها، تکمیل طرح ها و اقدامات نیمه تمام است. به عنوان نمونه دولت گذشته در یک اقدام نادرست، جشن پایان بازسازی مناطق زلزله زده کرمانشاه را برگزار کرد، در حالی که بسیاری از ساختمان و زیرساخت های زلزله زده این استان همچنان نیازمند بازسازی هستند.

استاندار کرمانشاه در ادامه گفت که اکنون ترمیم تخریب های زلزله و تکمیل عملیات بازسازی در کرمانشاه، حدود ۲۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. همچنین جبران افتتاح زودهنگام راه آهن کرمانشاه، حدود هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

صحرایی یکی دیگر از طرح های زیربنایی و اشتغالزای استان را «راه آهن کرمانشاه - خسروی» نام برد و اضافه کرد: حمایت های بانکی و اعتباری ویژه از پنج استان دچار نرخ بیکاری بالاتر، می تواند منجر به رونق طرح ها و کسب و کار و در نتیجه اشتغالزایی بیشتر در این استان ها شود.

در ادامه این جلسه، رئیس جمهور با اشاره به کاهش آمار بیکاری در بسیاری از استان‌ها و استقبال از پیشنهاد مطرح شده، دستور داد کارگروهی با مدیریت معاون اول رئیس جمهور و استانداران، به فوریت برای کاهش نرخ بیکاری در استان‌های مذکور تلاش کنند.

به گزارش ایرنا، بررسی آمارهای اعلام شده از سوی مرکز آمار ایران در استان کرمانشاه نشان می دهد این استان در فصل بهار سال گذشته با ۱۵/۴ رتبه اول بیکاری کشور، در فصل تابستان با نرخ بیکاری ۱۳.۶ رتبه دوم بیکاری و در فصل پاییز با نرخ ۱۲.۹ در رتبه سوم بیکاری کشور قرار گرفت.

استان کرمانشاه که با ۲ میلیون نفر جمعیت در ۱۴ شهرستان، ۱.۵ درصد از مساحت و ۲.۴ درصد جمعیت کشور را در بر می‌گیرد، از سال ۱۳۵۵ یکی از استان های با نرخ بیکاری بالا بوده و تاکنون نرخ بیکاری آن از میانگین کشوری پایین‌تر نیامده است بطوریکه چهار درصد از بیکاران کشور در این استان قرار دارند.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: طرح اشتغالزایی بهبود یافتگان مراکز یاورشهر اجرایی شد

دیگر خبرها

  • موافقت رئیس جمهور با پیشنهاد استاندار کرمانشاه برای تشکیل کارگروه اشتغالزایی
  • موافقت رئیس جمهور با پیشنهاد استاندار کرمانشاه مبنی بر تشکیل کارگروه اشتغالزایی
  • ۸۰۰ روستای خوزستان آسفالت شد
  • چشم‌انداز صندوق بین‌المللی پول از اقتصاد ایران و جهان
  • رئیسی: عملیات «وعده صادق» ما را در باشگاه قدرت های منطقه ای در بالاترین رده ها قرار داد
  • رئیسی: شاهد انتخابات با شکوه خواهیم بود
  • رویکرد ایدئولوژیک دولت رییسی، ریشه ادامه چالش‌های اقتصادی
  • رئیس جمهور در نشست مشترک هیأت دولت با استانداران: دشمن به دنبال ایجاد ناامنی و موج سواری است
  • دولت روحانی چگونه سفره مردم را کوچک کرد؟
  • سیاست ارزی غلط بانک مرکزی باعث کم اثر شدن رشد اقتصادی/قیمت کالاهای اساسی با قیمت ارز آزاد مچ شده است