Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمد ظاهر رجبی روز سه شنبه در بازدید از جنگل و مراتع شهرستان باشت از توابع استان کهگیلویه و بویراحمد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: به  دلیل کاهش بارندگی  و خشکسالی‌های پی درپی  جنگل های بلوط زاگرس دچار خسارت از آفت پروانه برگ خوار سفید بلوط شده است.

وی با تاکید بر اینکه آفت پروانه برگ خوار سفید بلوط به عنوان یک تهدید برای جنگل‌های بلوط زاگرس است، گفت: این آفت در ۱۰ هزار هکتار از جنگل‌های منطقه باشت در کهگیلویه و بویراحمد، ۶۰۰ هکتار رستم فارس و ۵۰۰ هکتار از جنگل های بلوط منطقه بهبهان از استان خوزستان را درگیر کرده و در حال پیشروی در جنگل های لرستان و ایلام خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رجبی اظهار داشت: در صورت کنترل نشدن  این آفت ۲۰ درصد از جنگل ها این مناطق خشک خواهد شد.

وی  با اشاره اینکه اجرای عملیات مبارزه با پروانه برگ خوار سفید بلوط با محلول پاشی و با استفاده از محلول BT  است افزود: در جنگل‌های این مناطق دچار خسارت آفت پروانه برگ خوار سفید بلوط از روش محلول‌پاشی استفاده می‌شود که سازگار با محیط زیست است و ضرر و زیان برای موجودات و محیط زیست ندارد.

رجبی تصریح کرد: پس از انجام مطالعات و پایش و شناسایی مناطق آلوده، چگونگی مقابله با آفت و کنترل بیماری  اجرایی می‌شود تا از شیوع آفت در سطح بالاتر جلوگیری شود.

وی اظهار داشت: هم اکنون  جنگل های بلوط منطقه جنوبی  زاگرس شامل کهگیلویه و بویراحمد، فارس و خوزستان بطور شدید به این آفت الوده شده است.

رجبی افزود: عملیات محلول پاشی در چند روز آینده برای جلوگیری از خسارت وارده به جنگل های بلوط این مناطق آغاز خواهد شد.

وی  وسعت جنگل های بلوط منطقه زاگرس را بیش از پنج میلیون هکتار اعلام کرد و گفت: بخش عمده ای از این جنگل ها در منطقه کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، لرستان و فارس قرار دارد.

رجبی گفت: ۱۴ نوع آفت جنگل های کشور را از جمله ارسباران، ایران تورانی، زاگرس و البرز را تهدید می کند.

وی  ادامه داد: این آفت ها شامل جوانه خوار بلوط، پروانه برگ خوار سفید بلوط، پروانه تخم انگشتری و دم قهوه ای است.

شهرستان باشت ۱۰۵ هزار هکتار جنگل و مرتع دارد.

شهرستان ۲۶ هزار نفری باشت در ۱۱۰ کیلومتری جنوب شرق یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.


 

برچسب‌ها باشت منابع طبیعی جنگل‌ بلوط زاگرس

منبع: ایرنا

کلیدواژه: باشت منابع طبیعی جنگل بلوط باشت منابع طبیعی جنگل بلوط زاگرس کهگیلویه و بویراحمد آفت پروانه برگ خوار جنگل های بلوط جنگل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۹۳۲۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهربازی نوستالژی قمی‌ها در یک قدمی بهره‌برداری

مهرداد روحانی وزیری ،مدیر منطقه سه شهرداری قم با اشاره به تکمیل و بهسازی شهربازی فدک اظهار کرد: این شهربازی نوستالژی بعد از سال‌ها مذاکره و پیگیری امسال به شهرداری واگذار شد و با حمایت‌های سازمان سیما و منظر و آقای جوادیان بهسازی آن در دستور کار قرارگرفته و مراحل پایانی آن در حال انجام است و به‌زودی در اختیار شهروندان قرار خواهد گرفت.

روحانی وزیری در ادامه به اقدامات انجام شده در بوستان ولایت اشاره کرد و افزود: سال ۱۴۰۲ حدود ۲۵ میلیارد تومان برای روشنایی این بوستان هزینه شد که تا اردیبهشت سال جاری به اتمام خواهد رسید، همچنین مشکلات ورودی این بوستان نیز حل‌شده و بخش زمین‌های بازی آن نیز در حال تکمیل شدن است.

وی ادامه داد: برنامه منطقه برای سال ۱۴۰۳ این است که به پروژه‌های روبنایی بپردازد و زیباسازی و نورپردازی منطقه را بیشتر در دستور کار خود قرار دهد تا بتوانیم ازنظر بصری نیز منطقه را به یک حد قابل قبولی برسانیم.

وی همچنین به معضل بافت فرسوده در منطقه سه شهرداری قم اشاره و اظهار کرد: تقریباً ۱۵ درصد از مساحت منطقه را بافت فرسوده تشکیل می‌دهد که برای توسعه آن پروانه را به‌صورت رایگان صادر می‌کنیم که به دلیل شبکه معابر فرسوده منطقه استقبال خوبی از طرف مردم نشده است.

وی افزود: بخش دیگری از این منطقه کاربری صنعتی دارد که در سال ۱۴۰۱ حدود ۲۵۰ مورد پروانه صادر شده که در سال ۱۴۰۲ این عدد به ۴۰۰ پروانه رسیده است.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • احشام اهالی ۲۴ روستای گلستان از جنگل خارج شد
  • شهربازی نوستالژی قمی‌ها در یک قدمی بهره‌برداری
  • آغاز عملیات مبارزه با آفات در ۲۰۰ هکتار از جنگل‌های مریوان
  • سیستم روشنایی بوستان ولایت قم تکمیل می‌شود
  • سوسکچه‌ بلوط ؛ پینوکیو دنیای حشرات! (عکس)
  • نجات زاگرس با الگوی ۳ کشور اروپایی | مرگ یک پنجم مساحت جنگل‌های زاگرس | جنگلداری اجتماعی چگونه زاگرس را احیا می کند؟
  • صدور مجوز ۱۸ پروانه ساختمانی در یک ماه
  • احیای جنگل‌های هیرکانی گلستان با تولید و کاشت سه میلیون نهال
  • قطع درختان و تخریب طبیعت در الیمالات دغدغه مازندرانی‌ها شد + فیلم
  • ظرفیت های گردشگری روستای «طولاب» ایلام در انتظار سرمایه گذاری