Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا، «محمد ابراهیم طاهریان فرد» نماینده ویژه وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران هفته گذشته به افغانستان رفت و پس از آن به پاکستان سفر کرد. وی در اسلام‌آباد پس از دیدار با مقامات پاکستانی بار دیگر به کابل برگشت، جایی که نماینده کشورمان با مقام‌های افغانستانی آخرین تحولات مرتبط با صلح و رایزنی‌های تهران با همسایگان افغانستان را مورد بررسی قرار داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طاهریان فرد در دیدار با محمد حنیف اتمر وزیر امور خارجه افغانستان طرح نشست سه جانبه کابل، اسلام‌آباد و تهران را مطرح کرد که مورد تایید وزیر خارجه آن کشور قرار گرفت.

احیای ابتکار سه جانبه با حضور همسایگان افغانستان بیانگر حق مشروع این کشورها برای تصمیم گیری درباره سرنوشت منطقه خود بدون دخالت خارجی و حضور نیروهای فرامنطقه‌ای است. یعنی مسائل و مشکلات منطقه باید توسط ملت‌ها و کشورهای همین حوزه حل و فصل شود که این امر به عنوان رویکرد اصولی و در اولویت سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران قرار دارد.

نشست سه جانبه جمهوری اسلامی ایران، پاکستان و افغانستان یک ابتکار مشترک میان سه کشور است که طی یک دهه گذشته اجلاس سران سه کشور تاکنون سه مرتبه به ترتیب در کابل، تهران و اسلام‌آباد برگزار شده است.

این نشست آخرین بار با حضور روسای جمهور ایران، پاکستان و افغانستان به میزبانی دولت وقت پاکستان در شهر اسلام‌آباد برگزار شد.

جمهوری اسلامی ایران و پاکستان به عنوان دو کشور همسایه افغانستان که میزبان میلیون‌ها پناهنده افغان هستند، سهم به سزایی در مدیریت تلاش‌ها برای کمک به اوضاع افغانستان دارند. در عین حال برخی قدرت‌های فرامنطقه‌ای که در صدر آن آمریکا قرار دارد، همواره تلاش می‌کنند تا در مسیر همکاری سه جانبه این کشورها سنگ‌اندازی کنند.

ایران، پاکستان و افغانستان در بحث مبارزه با موادمخدر و مدیریت پناهندگان از قبل ساز و کار سه جانبه‌ای را فراهم کرده و به طور مستمر برای پیشبرد همکاری‌های مشترک نقش آفرینی می‌کنند.

نشست سه جانبه با حضور مسوولان بلندپایه نیز با هدف ارتقای روابط دوجانبه و چندجانبه، می‌تواند همکاری‌های مشترک برای صلح و ثبات در منطقه و تلاش‌ها برای یافتن راه حل منطقه‌ای برای مسائل منطقه از جمله افغانستان را تقویت کند.

پیشنهاد منطقی تهران برای کمک به افغانستان

«باقر سجاد» خبرنگار پاکستانی حوزه امنیت ملی و نماینده خبرگزاری کیودو ژاپن در پاکستان امروز سه شنبه طی گفت وگو با خبرنگار ایرنا در اسلام‌آباد با ابراز خرسندی از تعاملات نزدیک تهران و اسلام‌آباد برای کمک به حل مسئله افغانستان گفت: ایران بار دیگر رویکرد واقع گرایانه و منطقی را برای همسایگان خود مطرح کرد و ثابت می‌شود که راهکارهای منطقه‌ای تنها مسیر برون رفت بحران‌ها در منطقه است.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران و پاکستان به عنوان دو همسایه اصلی و نزدیک افغانستان بیشترین آسیب را از نابسامانی‌ها در این کشور همسایه متحمل هستند، هر دو همسایه میزبان میلیون‌ها پناهجوی افغان نیز هستند به همین دلیل هرگونه تشدید اوضاع در افغانستان متقابلا به مشکلات ایران و پاکستان نیز می‌افزاید.

این خبرنگار ارشد پاکستانی اظهار داشت: احیای نشست سه جانبه و هماهنگی و همکاری میان دو همسایه اصلی افغانستان یک ابتکار عمل منطقی و سازنده است تا بتوان جلوی تخریب فضای تعامل را گرفت و همه سهام داران را در مسیر برقراری صلح و آشتی گردهم آورد.

وی هشدار داد که احیای نشست سه جانبه میان ایران، پاکستان و افغانستان هرگز از تاثیرات ناشی از رویدادهای منطقه‌ای به ویژه نقش آمریکا در امان نخواهد ماند.

راهکار ایران قادر به جلوگیری از جنگ داخلی در افغانستان خواهد بود

خانم «ماریه سلطان» کارشناس امور راهبردی و مدیرکل اندیشکده ثبات راهبردی جنوب آسیا (SASSI) نیز طی گفت وگو با خبرنگار ایرنا از پیشنهاد نماینده ویژه وزیر امور خارجه کشورمان برای احیای نشست سه جانبه و همکاری همسایگان افغانستان برای کمک به حل بحران این کشور استقبال کرد.

وی گفت: پیشنهاد ایران یک پیشرفت مثبت و برای صلح منطقه‌ای بسیار حائز اهمیت است و فقط از طریق چنین راهکارهایی می‌توان به بروز جنگ داخلی در افغانستان پایان داد.

این کارشناس حوزه دفاع و امور راهبردی اظهار داشت: اهمیت احیای نشست سه جانبه را فقط می‌توان با این واقعیت تایید کرد که اگر هماهنگی میان ایران، پاکستان و افغانستان توسعه پیدا نکند بی‌ثباتی در افغانستان بیشتر از همه ایران و پاکستان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

«متین حیدر» رئیس دفتر شبکه خبری GTV در شهر اسلام‌آباد نیز به ایرنا گفت: پیشنهاد نماینده ویژه ایران پس از سفرهای مهم وی به کابل و اسلام‌آباد بسیار خوشایند و راهکار سازنده‌ای است که در زمان مناسب از سوی این کشور همسایه مطرح شد و بر این امر تاکید دارد که ایران و پاکستان به عنوان سهام داران اصلی صلح افغانستان از حق مشروع برای نقش آفرینی مستقیم در این زمینه برخوردار هستند.

وی تاکید کرد: کابل باید نقش پیشرو برای افزایش رایزنی‌ها با همسایگان نزدیک خود یعنی ایران و پاکستان را ایفا کند. در گذشته سران سه کشور در قالب مجمع سه جانبه دیدارهای مفیدی برگزار کردند که البته بیش از ۹ سال است هیچ نشست مشترکی میان سران سه کشور برگزار نشده است.

متین حیدر خطاب به دولت افغانستان افزود که رهبران کابل باید به جای اعتماد و توقع از نیروهای خارجی و دولت‌های فرامنطقه‌ای گام اساسی برای همگرایی با ایران و پاکستان بردارند و باید بدانند که نیروهای خارجی به زودی افغانستان را ترک کرده و این همسایگان هستند که باید متحمل هرگونه وضعیت نابسامان در افغانستان باشند، بنابراین راهکار سه جانبه می‌تواند منافع مشترک هر سه کشور را تامین کند.

وی نقش پکن و مسکو را نیز برای کمک به حل مسئله افغانستان مهم دانست و افزود: البته نشست سه جانبه جایگاه خود را دارد و باید از این فرصت برای تعامل نزدیک و استفاده از ظرفیت‌های مشترک برای حل مشکلات افغانستان استفاده کرد.

لزوم رویکرد جدی اسلام‌آباد برای احیای مکانیزم سه جانبه

«صالح ظافر» تحلیلگر برجسته و ستون نویس روزنامه پاکستانی «جنگ» نیز در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت: احیای مکانیزم سه جانبه ایران، پاکستان و افغانستان نه تنها در راستای منافع دولت‌های سه همسایه است که بیانگر خواسته ملت‌های منطقه می‌باشد.

وی از دولت پاکستان خواست تا با واکنش فوری برای استقبال از پیشنهاد ایران برای احیای نشست سه جانبه، نقش خود را برای استفاده از این ظرفیت برای همفکری با ایران در جهت کمک به حل مسائل افغانستان ایفا کند.

این کارشناس ارشد پاکستانی تاکید کرد: آمریکایی‌ها با ناکامی و چهره‌ای شکست خورده صحنه افغانستان را ترک می‌کنند و در چنین وضعیتی باید گفت که کاخ سفید از مسئولیت‌های خود شانه خالی کرده است و این بار سنگین برعهده خود طرف‌های افغانستانی از جمله تبعات آن متوجه دو همسایه اصلی یعنی ایران و پاکستان است.

«محمد طاهر خان» کارشناس امور افغانستان و خبرنگار خبرگزاری شینهوا چین در پاکستان نیز به ایرنا گفت: پیشنهاد تهران در برهه فعلی بسیار مهم است، نقش ایرانی‌ها در بحث افغانستان طی سال‌های اخیر بسیار برجسته بود و آنان به دنبال راهکار سیاسی و پایدار برای حل مسائل در کشور همسایه افغانستان هستند.

وی تاکید کرد: هماهنگی میان ایران و پاکستان در بحث افغانستان در راستای منافع منطقه‌ای است و احیای نشست سه جانبه نیز کمک شایانی به رفع ملاحظات طرف‌های صلح به ویژه پرداختن به سوء تفاهمات ارزیابی می‌شود.

طاهر خان افزود: نقش تهران و اسلام‌آباد برای جلوگیری از جنگ داخلی در افغانستان غیرقابل انکار است، هر دو کشور دارای نفوذ موثری در روند صلح هستند و ما امیدواریم این ابتکار سه جانبه بتواند به حل مشکلات افغانستان کمک کند.

به گزارش ایرنا، گسترش همکاری‌های درون‌منطقه‌ای در قالب نشست سه جانبه ایران، پاکستان و افغانستان، زمینه‌های مناسبی را برای توسعه، عمران، آسایش و رفاه ملت‌های منطقه فراهم می‌آورد.

جمهوری اسلامی ایران همواره نقش فعالی در حل مسایل و مشکلات منطقه‌ای داشته و به عنوان بازیگر قدرتمند و اسلامی موفق شده است جایگاه مهمی بین بازیگران منطقه‌ای و جهانی کسب کند‏.

‏گفت و گوهای مستمر سه کشور همزمان با خروج اشغالگران از افغانستان و با توجه به اینکه طی دو دهه اخیر، بیگانگان و قدرت‌های فرامنطقه‌ای حضوری پررنگ و فعال در تحولات و مناسبات منطقه‌ای داشته‌اند، از اهمیت دو چندانی برخوردار است‏.

برچسب‌ها محمدابراهیم طاهریان فرد جمهوری اسلامی ایران پاکستان افغانستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: جمهوری اسلامی ایران پاکستان جمهوری اسلامی ایران پاکستان افغانستان جمهوری اسلامی ایران پاکستان و افغانستان همسایگان افغانستان ایران و پاکستان فرامنطقه ای اسلام آباد کشور همسایه برای کمک سه جانبه ای دو همسایه کمک به حل منطقه ای سه کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۹۳۲۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امیرعبدالهیان: روابط ایران با قاره آفریقا مبتنی بر احترام متقابل و منافع مشترک است

وزیر امور خارجه گفت: روابط جمهوری اسلامی ایران با قاره آفریقا بر اعتقاد عمیق و پایبندی عملی به احترام متقابل و منافع مشترک مبتنی است.

به گزارش ایسنا، حسین امیر عبداللهیان در شبکه اجتماعی ایکس با اشاره به برگزاری دومین اجلاس بین المللی ایران و آفریقا در تهران نوشت: «روابط جمهوری اسلامی ایران با قاره آفریقا بر اعتقاد عمیق و پایبندی عملی به احترام متقابل و منافع مشترک مبتنی است.

آسیا و آفریقا با برخورداری از ظرفیت‌های بزرگ در عرصه‌های مختلف می‌توانند روند‌های کلان سیاسی و اقتصادی جهان را رقم زنند و به موتور توسعه و پیشرفت پایدار مبتنی بر عدالت و برابری مبدل شوند؛ ایران در قلب منطقه غرب آسیا، از نقش و جایگاه ویژه‌ای در این تحول راهبردی برخوردار است.

دو رویداد مهم دومین اجلاس ایران و آفریقا و نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران، اکسپو۲۰۲۴ تهران، فرصتی ارزشمند برای تحقق این اهداف مهم است.»

دیگر خبرها

  • امیرعبدالهیان: روابط ایران با قاره آفریقا مبتنی بر احترام متقابل و منافع مشترک است
  • روابط ایران با قاره آفریقا مبتنی بر احترام متقابل و منافع مشترک است
  • غرب تحمل افزایش روابط ایران با همسایگان را ندارد
  • افغانستان ظرفیت توافقات با همسایگان را دارد
  • پاکستان: سفر ابراهیم رئیسی موفقیت‌آمیز بود/ مخالفت‌های خارجی اهمیتی ندارد
  • افغانستان ظرفیت پیشبرد روندهای توسعه‌ای با همسایگان را دارد
  • پاکستان: سفر ابراهیم رئیسی موفقیت‌آمیز بود/مخالفت‌های خارجی اهمیتی ندارد
  • واکنش ایران به بیانیه کویت و اردن درباره میدان آرش
  • واکنش ایران به ادعای کویت درباره میدان آرش | به کویت توصیه می‌کنیم ...
  • ادعای یک‌جانبه پیرامون میدان آرش در بیانیه‌ای دوجانبه حقی برای مدعی ایجاد نمی‌کند