Web Analytics Made Easy - Statcounter

مهدی گودرزی در گفتگو با آگاه پرس با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی یا مستقیم توسط خود مردم و یا به صورت غیر مستقیم انجام می‌شود، گفت: افرادی که تمایل به سرمایه‌گذاری غیرمستقیم دارند، می‌توانند این کار را یا از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری انجام دهند یا از خدمات یک مشاور استفاده کنند که یکی از انواع دریافت این نوع از خدمات، مدیریت دارایی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در همین راستا، در این مطلب که در زمینه فرهنگ سرمایه گذاری نگاشته شده، همراه ما باشید.

وی با اشاره به مفهوم خدمات مدیریت دارایی افزود: مدیریت دارایی به این معناست که سرمایه‌گذار برای گرفتن تصمیم در زمینه سرمایه‌گذاری به یک مجموعه متخصص مالی و مشاوره‌ای مراجعه و شرایط خود را برای آن‌ها تشریح کند. مجموعه نیز با استفاده از مشاوران و متخصصان حوزه‌های مالی و اقتصادی و با توجه به شرایط مراجعه‌کننده، و پیش بینی بازارهای مختلف سرمایه گذاری، ترکیب دارایی مطلوب را برای آن فرد انتخاب و در گذر زمان با بازبینی‌های به موقع برای رسیدن به اهداف تعیین شده توسط سرمایه‌گذار تلاش کند.

گودرزی تاکید کرد: این سرویس در ایران توسط مجموعه‌های سبدگردان انجام می‌شود و در حال حاضر بسیار جوان است. ولی در دنیا دهه‌هاست که این کار توسط شرکت‌های مدیریت دارایی انجام می‌شود.

به گفته وی در زمینه ارائه خدمات مدیریت دارایی از نظر مفهومی بین ایران و دیگر کشورها تفاوت پایه‌ای وجود ندارد، اما در خارج از کشور برای شرکت‌های مدیریت دارایی امکان تنوع بیشتری برای سرمایه‌گذاری در طبقات مختلف داراییAsset Class ) ( هست لیکن در ایران در طبقات مختلف دارایی تنوع زیادی وجود ندارد اما در همین طبقات محدود نیز می توان با انتخابهای صحیح ترکیب مناسب دارایی از خدمات مدیریت دارایی برای دستیابی به اهداف مالی استفاده کرد .

گودرزی تاکید کرد: یک شرکت مدیریت دارایی در خارج از ایران می‌تواند دارایی سرمایه‌گذارانش را در انواع داراییهای مختلف و در ابزارهای مالی متنوع و حتی در کشورهای مختلف سرمایه گذاری کند و با ابزارهای کافی، مدیریت ریسک سرمایه گذاری را نیز انجام بدهد .

سرمایه‌گذاری به عنوان یک حوزه تخصصی شناخته نمی‌شود

عضو هیئت مدیره کارگزاری آگاه با اشاره به برخوردهای هیجانی با بازار سرمایه اظهار کرد: هیچوقت با این هدف که بارها در طول زندگی باید به پزشک مراجعه کنیم، پزشکی نمی‌خوانیم یا چون امکان دارد به دفعات به مشورت حقوقی نیاز داشته باشیم، وکیل نمی‌شویم. اما در مورد سرمایه‌گذاری اینگونه نیست و بیشتر افراد ترجیح می‌دهند خودشان در این زمینه تصمیم بگیرند و سرمایه‌گذاری را به عنوان یک حوزه تخصصی نمی‌شناسند.

گودرزی افزود: می‌پرسید چرا افراد با هیجانات بازارهای مالی مواجه می‌شوند؟ چون برای حضور در این بازارها آموزش ندیده‌اند و شناخت درست و کاملی از ریسک و تبعات آن ندارند. نمی‌دانند باید چه بازدهی را مدنظر داشته باشند یا در چه افق زمانی باید این کار را انجام دهند، آیا تحمل ریسک متناسب با هدف مالی مد نظر را دارند و حاضر به پذیرش آن هستند؟ اینها موضوعاتی است که برای انجام درست سرمایه گذاری مثل هر کاری دیگری باید به آنها پرداخته شود و این کار متخصصین مدیریت دارایی است .

وی افزود: ممکن است برخی بگویند اینجا ایران است و ناشی از تلاطمات اقتصادی و تغییرات عجیب و غریب نمی‌توان بلند مدت تصمیم گرفت و سرمایه‌گذاری کرد و باید به دنبال کسب سودهای موردی از همه ی بازارها بود، این دغدغه ی درستی است ولی پاسخ به آن این نیست که برای تصمیم گیری سرمایه گذاری هفتگی و ماهانه فکر کنیم ، به سراغ صفحات مجازی یا کانالهای تلگرامی هر کسی برویم و به توصیه های آنها عمل کنیم . اگر کمی دقت کنیم میبینیم که توصیه هایی که در این درگاه ها انجام میشود بدون هیچ شناختی از شخصیت ما، مقدار و ترکیب دارایی ها ی ما ، شناسایی سطح ریسک ما و توان تحمل ما در التهابات بازارها انجام میشود و گویی نسخه ای واحد برای همه ی افراد است . تجربه ی چند سال اخیر نشان داده که این روش ها وقتی حال بازارها خوب است شاید جواب بدهد اما در زمان التهابات بازارها نتیجه ی دیگری رقم میخورد و مردم آسیب جدی میبینند زیرا این مسیر ها، روش درست کار نیست.

گودرزی با اشاره به مزایای استفاده از افراد متخصص برای ورود به بازار سرمایه گفت: برای اینکه در این شرایط ملتهب اقتصادی که دائما تصمیمات مختلف گرفته می‌شود و شبیه یک دریای خروشان است بتوانید حرکت بکنید، یا باید آموزش دیده باشید یا منابع خود را در اختیار افراد مختصص قرار دهید .

وی افزود: متخصصان بازارهای مالی و افراد حرفه‌ای که مدتهاست در بازارهای ایران کار سرمایه‌گذاری را انجام می‌دهند، مطمئنا نسبت به کسی که تنها چند ماه است وارد این بازار شده است، احتمالا هیجان زیادی هم دارد و شرایط بازار و تغییر رفتارهای بازارها نسبت به تغییر مولفه‌های اقتصادی را نمی‌داند، منطقی‌تر و با توجه به متغیرهای صحیح تری رفتار می‌کنند.

حرفه‌ای‌گری در بازارهای مالی به معنای ضرر نکردن نیست

گودرزی با تاکید بر اینکه رفتار منطقی و حرفه‌ای به این معنا نیست که متخصصان بازار سرمایه ضرر نمی‌کنند، اظهار کرد: موضوع مقدار زیان است. برای نمونه در همین ریزش اخیر بازار که شاخص بورس به طور میانگین بالغ بر ۵۰ درصد ریزش داشته است، بسیاری از کسانی که مستقیما اقدام به خرید و فروش سهام کردند، ضررهای سنگینی هم دیدند در حالیکه در همین بازه زمانی تعدادی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری زیان‌های به مراتب کمتری ایجاد کردند.

وی افزود: تفاوت این دو در کنترل هیجانات، انتخاب دارایی‌های مطمئن‌تر و دائما معامله نکردن است، گاهی اوقات کاری نکردن بهترین کار است. بنابراین انجام سرمایه‌گذاری مانند هر کار دیگری به تخصص و تجربه کافی نیاز دارد.

گودرزی در ادامه تاکید کرد: این را فراموش نکنید که همانگونه که وکلا یا پزشکان در سطوح مختلفی از حرفه‌ای‌گری قرار دارند، شرکت‌های مدیریت دارایی هم در سطوح مختلف هستند و باید مجموعه درست را انتخاب کنید. پس از انتخاب یک مجموعه مناسب باید به آن مجموعه اعتماد و تصمیمات و عملکرد مجموعه را در یک افق زمانی قابل قبول که پیشنهاد من حداقل یکسال است، ارزیابی صحیح کنید.ارزیابی صحیح هم به این معنی نیست که آیا بالاترین بازده را کسب کرده اند یا نه ، بگذارید چند فاکتور را مثال بزنم مثلا” ببینید چقدر به هدف از پیش تعیین شده خودتان با ریسک توافق شده رسیده اید، چقدر هدفی که تعیین کرده اید واقع گرایانه و منطبق با شرایط شما و بضاعت بازارها بوده ، چقدر در شناخت سطح ریسک شما حساسیت به خرج داده میشود ،چقدر به برنامه مالی توافق شده پایبند بوده و از نگاه سفته بازی فاصله دارند و اینکه آیا عکس العمل های درست و بموقعی نسبت به تغییرات جدی در بازارها و شرایط سرمایه گذار اتخاذ شده یا خیر .

صندوق‌ها یکی از ابزارهای مدیریت دارایی هستند

عضو هیئت مدیره کارگزاری آگاه در پاسخ به این سوال که آیا صندوق‌های سرمایه‌گذاری گزینه درست مدیریت دارایی هستند، گفت: صندوق‌ها یکی از ابزارهای مدیریت دارایی هستند. اولین قدم برای مدیریت دارایی این است که شما یا مشاور شما تصمیم بگیرید که در چه ترکیبی از دارایی‌ها سرمایه‌گذاری کنید. پس از آن است که باید انتخاب کنید که این ترکیب از دارایی را چگونه خریداری کنید.برای بخشی از داراییها که قرار است در سهام سرمایه گذاری شود حتما” استفاده از صندوق های سرمایه گذاری به جای خرید مستقیم سهام توصیه میشود .

وی در مورد عملکرد متفاوت صندوق‌های سرمایه‌گذاری هم گفت: در ایران بالغ بر ۲۵۰ صندوق سرمایه‌گذاری در مدل‌های مختلف وجود دارد، طبیعی است که همه این صندوق‌ها عملکرد یکسانی نداشته باشند و انتظار بازده یکسان با توجه به ریسکهای مختلفی که صندوق ها تحمل میکنند صحیح نیست واین نکته را هم عرض کنم که عملکرد صندوق ها را نباید صرفا با بازده کسب شده سنجید توجه به ریسک صندوق موضوع مهمی است که خیلی وقتها به آن توجه کافی نمی شود .

آسمان سرمایه‌گذاری ابرهای مختلفی دارد

گودرزی با تاکید بر اینکه سرمایه گذاری فقط سود کردن نیست، اظهار کرد: اساسا چیزی به اسم سود محض وجود ندارد، حتما ما در سرمایه گذاری زیان هم خواهیم داشت. تنوع پرتفوی کمک می‌کند که آسیب جدی نبینیم و ریسک را مدیریت کنیم، اما زیان را صفر نمی‌کند.

وی با بیان اینکه آسمان سرمایه‌گذاری ابرهای مختلفی دارد، تاکید کرد: شما باید ظرفتان را زیر ابرهای مختلفی بگذارید. اینکه زیر کدام ابر ظرف‌های بیشتری بگذارید تصمیمی است که می‌تواند به شما کمک کند و در افق زمانی برایتان ثروت بسازد و این همان توزیه داراییها در طبقات مختلف داراییهاست . منظور هم از طبقات مختلف داراییها  برای یک سرمایه گذار معمول ، سرمایه گذاری در سهام ، طلا، اوراق با درآمد ثابت و زمین و ساختمان است .

گودرزی افزود: صندوق‌های سرمایه‌گذاری ممکن است در یک مقطع زمانی ضرر کنند، بنابراین یا باید کلا قید بازار را بزنیم یا اینکه صندوق بهینه را انتخاب کنیم. انتخاب صندوق مناسب هم به تخصص نیاز دارد و با استفاده از برخی متغیرها می‌توانید صندوق‌هایی را انتخاب کنید که بهترین عملکرد را داشته باشند.

وی تاکید کرد: عمر صندوق یکی از این متغیرهاست، یعنی صندوق‌هایی که باتجربه‌ترند و بازارهای مختلفی را دیده‌اند برای آینده میتوانند دید بهتری به شما بدهند. منابع صندوق و برند مجموعه از دیگر معیارهایی هستند که با در نظر گرفتن آنها می‌توانیم دست به انتخاب بهترین صندوق سرمایه‌گذاری بزنیم.

گودرزی افزود: برای انتخاب صندوق مناسب تنها نباید به بازده فکر کرد، باید به ریسک هم توجه کنیم. معیارهای مختلفی برای این کار تعریف شده‌اند مانند بتای صندوق، شارپ صندوق، نسبت ترینر صندوق و نسبت‌های دیگری که با یک سرچ ساده هم قابل استخراج هستند.

به علاوه عملکرد صندوق در دوره های رشدی و ریزشی بازار را هم در نظر بگیرید. اگر صندوقی در ریزش‌ها  و جریان رشدی بازار خوب عمل کرده است، حتما می‌توان در بلندمدت هم به آن اعتماد کرد.

فرهنگ سرمایه گذاری را جایگزین سپرده‌گذاری کنیم

عضو هیئت مدیره کارگزاری آگاه با بیان اینکه در جامعه ما مردم بیشتر سپرده‌گذارند تا سرمایه‌گذار گفت: فرهنگ سرمایه گذاری دفعتا شکل نمی‌گیرد. امروزه اگر فردی ۵ میلیون تومان را در حساب سپرده کوتاه مدت یکساله سپرده گذاری کند، سود سالانه ده درصدی خواهد داشت در حالیکه با سرمایه‌گذاری همین مقدار پول در صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت، حداقل از ۱۸ تا ۲۰ درصد سود منتفع می‌شود ولی بسیاری از مردم همین کار را هم انجام نمی‌دهند و این ضرورت تلاش بیشتر برای فرهنگ سازی را نمایان میکند .

گودرزی افزود: دلیل اینکه مردم این کار را انجام نمی‌دهند، عدم آگاهی و شناخت است. اساسا سیاست‌گذاری کشور در دهه های گذشته براین قرار نگرفته است که مردم منابع‌شان را در صندوق‌ها سرمایه گذاری کنند، بلکه سیاست‌گذاری کلان سپرده‌گذاری منابع در بانک‌ها بوده است.

وی افزود: برای تغییر این عادت حتما باید فرهنگ‌سازی شود و اطلاع‌رسانی گسترده‌ای نیاز است.  سیاست‌گذاران کشور باید تصمیم بگیرند که مردم را به سرمایه‌گذاری ترغیب کنند و از همه مهم‌تر خود مردم هم باید نسبت به این موضوع پیگیر باشند.

وی با تاکید بر اینکه باید فرهنگ سرمایه گذاری را جایگزین سپرده‌گذاری کرد، گفت: اگر می‌گویید متخصص سرمایه‌گذاری نیستید هم اشکالی ندارد، مجموعه‌های مختلفی در کشور وجود دارند مانند شرکت‌های مشاور سرمایه‌‌گذاری، شرکت‌های سبدگردانی و شرکت‌های کارگزاری که در این زمینه می‌توانند به شما کمک کنند.

گودرزی با تاکید بر اینکه طبق تجربه جهانی نباید به سرمایه‌گذاری کمتر از سه یا پنج سال نگاه کرد، اظهار کرد: به دلیل شرایطی که کشور دارد ما افرادی شده‌ایم که صبر و تحمل نداریم و کوتاه مدت به همه چیز نگاه می‌کنیم. مثلا اگر سرمایه‌مان در صندوق‌های سرمایه‌گذاری تا یک یا دوماه ضرر دهد به این نتیجه می‌رسیم که از صندوق خارج شویم و این نگرش باید اصلاح شود.

وی افزود: میزان صبر و مدت ماندگاری افراد در صندوق‌های سرمایه گذاری کافی نیست و این مسئله هم فرهنگی است. تفکر ماندگاری که در مورد خرید زمین و ساختمان وجود دارد متاسفانه وارد بازار سرمایه نشده است. البته این مسئله یک دلیل منطقی هم دارد، در این بازار نوسانات قیمتی جلوی چشم شماست و همین باعث می‌شود گاهی اوقات تصمیمات اشتباه بگیرید. باید همه ما روی این رویکرد کار بکنیم و همه تلاش‌مان را برای آموزش و شناخت درست موضوع سرمایه گذاری انجام بدهیم .

منبع: فارس

کلیدواژه: سرمایه گذاری فرهنگ مدیریت سرمایه صندوق های سرمایه گذاری فرهنگ سرمایه گذاری مدیریت دارایی سرمایه گذاری سرمایه گذاری بازارهای مالی بازار سرمایه سپرده گذاری صندوق ها حرفه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۹۴۰۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز طرح تحویل دفترچه‌های اقامت طرح سپرده گذاری و ساماندهی سرمایه‌های خرد اتباع خارجی در خراسان جنوبی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، امروز طی مراسمی دفترچه‌های اقامت در اختیار اولین گروه از اتباع مشارکت کننده در این طرح قرار گرفت.


مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری گفت: سپرده گذاری و ساماندهی سرمایه‌های خرد اتباع خارجی تنها طرح قانونی و حمایتی اتباع در کشور است که به ابتکار سازمان ملی مهاجرت و با همکاری شرکت زنجیره تأمین دانش و بانک ملی اجرایی شده و با استقبال اتباع، فرآیند اجرایی آن در خراسان جنوبی در حال انجام است.


محسن صفایی با بیان اینکه اتباع و مهاجرین خارجی مجاز در استان می‌توانند با مراجعه به دفاتر اقامت و اشتغال نسبت به مشارکت در این طرح اقدام کنند افزود: متقاضیان با افتتاح حساب نزد شعب بانک ملی و در چارچوب همین طرح می‌توانند از مزایای آن از جمله اقامت، اشتغال، بیمه و سایر موارد بهره مند می‌شوند.

دیگر خبرها

  • جریمه دیرکرد بابت وام مددجویان کمیته امداد دریافت نمی شود
  • جریمه دیرکرد وام از مددجویان کمیته امداد دریافت نمی شود
  • پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ۱۰ میلیون تومانی به مددجویان
  • سپرده‌گذاری۱۰ میلیون نفر در صندوق امداد ولایت/ عدم دریافت دیرکرد اقساط در این صندوق
  • ارجاع جدول مربوط به تملک دارایی‌های مالی به کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۳
  • کشمکش وزارت‌های دارایی و دفاع آلمان بر سر افزایش بودجه نظامی
  • پساب شهری جایگزین آب مصرفی صنایع کرمانشاه شد
  • توقیف دارایی‌های روسیه دلارزدایی را تسریع می‌کند
  • آغاز طرح تحویل دفترچه‌های اقامت طرح سپرده گذاری و ساماندهی سرمایه‌های خرد اتباع خارجی در خراسان جنوبی
  • پساب شهری در کرمانشاه جایگزین آب مصرفی صنایع شد