Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-05@03:30:10 GMT

هر روز به ۱۰ میلیون بشکه نفت وابستگی داریم!

تاریخ انتشار: ۸ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۳۹۴۲۹۰

هر روز به ۱۰ میلیون بشکه نفت وابستگی داریم!

‍‍‍‍‍‍

جواد سلیمان پور، کارشناس دیپلماسی انرژی در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بیان کرد: وابستگی اقتصاد کشور به نفت، تنها مربوط به صادرات حدود ۲ میلیون بشکه نفت خام در روز نیست بلکه در حال حاضر بیش از ۸ میلیون بشکه معادل نفت خام، نفت و گاز را در روز، داخل کشور مصرف می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: این مسئله باعث شده که بخش‌های مختلف اقتصادی کشور به نهاده خام انرژی وابستگی پیدا کنند و در حقیقت انرژی در وجوه مختلف اقتصاد کشور ما حضور داشته باشد.

این کارشناس دیپلماسی انرژی اظهار کرد: کاهش وابستگی اقتصاد کشور به منابع نفتی، به منزله این نیست که تولید منابع انرژی را کاهش دهیم، بلکه اتفاقا باید به سمت افزایش منابع انرژی پیش برویم، زیرا راهکار اساسی برای این که وابستگی اقتصادی ما به نفت کاهش پیدا کند این است که بخش مولّد اقتصاد یعنی تولید، فعال شود و درآمد‌های کشور از آن محل افزایش پیدا کند.

او تاکید کرد: با این روش سطح درآمد‌های مردم بالا می‌آید و آن زمان است که می‌توانیم درآمد‌های منابع نفتی را با درآمد‌های بخش مولّد اقتصاد مانند مالیات، عوارض و گمرک جایگزین کنیم و آن موقع است که می‌توانیم بگوییم، اقتصاد ما از نفت جدایی پیدا کرده، وابستگی آن به نفت کم شده و در حقیقت قوی شده است.

سلیمان پور اظهار کرد: در این حالت ما نیاز داریم که طی یک برنامه مدون، اقتصاد کشور را به سمت این ببریم که بخش مولد آن را فعال کنیم که این کار نیز، نیازمند این است که با استفاده از منابع مالی، زیرساخت‌های اقتصاد کشور را توسعه دهیم و بخش‌های تولیدی خود را رقابت پذیر کنیم تا بتوانند به سمت افزایش ثروت کشور، ثروت آفرینی و درآمد آفرینی حرکت کنند.

تفاوت کاربست صندوق توسعه ملی در ایران با سایر کشورها

او همچنین در ادامه گفت: این طرح در دو دهه گذشته در کشور ما تحت عنوان صندوق توسعه ملی با همین هدف اجرا شد و بخشی از درآمد‌های نفتی به جهت این که در توسعه صنعتی و اقتصادی کشور استفاده شود، از منابع نفتی جدا و در این صندوق تجمیع شد تا به سمت این برود که درآمد‌ها را در توسعه اقتصادی کشور و توسعه بخش مولّد به کار ببرد.

این کارشناس ارشد مهندسی نفت در ادامه گفت: این تجربه در کشور‌های مختلفی هم بوده، از جمله در نروژ که صندوقی تحت عنوان سرمایه گذاری ملی با همین هدف ایجاد شده، اما تفاوت‌هایی بین سازوکاری که از صندوق توسعه ملی ما استفاده می‌شده با سایر کشورها، وجود داشته است.

بیشتر بخوانید

کم‌ترین وابستگی به نفت در چه سالی محقق شد؟

او اضافه کرد: از جمله این تفاوت ها، این است که به طور مثال، بخش مهمی از منابع صندوق نروژ، در توسعه و رشد بخش خصوصی در فعالیت‌های مولّد اقتصاد این کشور بوده در حالی که ما عمده منابع صندوق توسعه را در بخش‌هایی مثل توسعه پارس جنوبی، صنعت پتروشیمی و صنایعی از این جنس به کار برده ایم و بخش خصوصی در این زمینه، کم رنگ‌تر بوده است.

لزوم کاهش ریسک فعالیت در کنار تامین نقدینگی برای بخش خصوصی

سلیمان پور ادامه داد: نکته بعدی این است که صندوق توسعه ما عموما در تامین نقدینگی بخش مولّد اقتصادی تاثیر داشته، اما اگر رویکرد این صندوق را در کنار تامین نقدینگی، به سمت کاهش ریسک‌هایی که برای بخش تولید یا همان مولّد اقتصادی در کنار سایر بخش‌های اقتصادی مانند بازار طلا و بازار ارز وجود دارد ببریم، آن وقت است که منابع نقدینگی قابل توجهی که در کشور وجود دارد، با کاهش ریسک، به سمت تولید می‌آید و می‌تواند توسعه صنعتی و اقتصادی کشور را سرعت ببخشد.

او گفت: در این حالت است که ما می‌توانیم از منابع صندوق توسعه ملی تا چند برابر ظرفیتی که خودش برای تامین نقدینگی دارد، برای تامین نقدینگی بخش تولید و رشد توسعه صنعتی کمک کنیم. همچنین نکته مهم دیگر این است که منابع صندوق توسعه ما باید به سمت ایجاد زیرساخت‌هایی بخش خصوصی نمی‌تواند خیلی در توسعه آن‌ها نقش آفرینی کند.

این کارشناس دیپلماسی انرژی اظهار کرد: باید زیرساخت‌های اقتصادی کشور را به محوی توسعه دهد که عملا بخش‌های مختلف اقتصادی و خصوصی کشور، بتوانند با بهره گیری از آن زیرساخت ها، خودشان را توسعه دهند و تجارت و تعاملات بین المللی اقتصادی، رقابت پذیر کنند.

او گفت: آن موقع است که می‌توانیم بگوییم، اقتصاد قوی داریم و آن اقتصادی می‌تواند وابستگی اش را نفت را منقطع کند و اگر روزی تحریم شدیم و نیاز شد که در چاه‌های نفت را به روی صادرات ببندیم، خواهیم توانست این کار را انجام دهیم. هر چند که در این حالت، اتفاقا منابع نفتی می‌توانند به عنوان موتور پیشرانی باشند که جهشی در توسعه اقتصادی کشور ما ایجاد می‌کنند و می‌توانند توسعه اقتصادی کشور ما را سرعت ببخشند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: درآمدهای نفتی صنعت نفت بودجه نفتی وابستگی به نفت صندوق توسعه ملی تامین نقدینگی اقتصادی کشور اقتصاد کشور منابع صندوق زیرساخت ها منابع نفتی بخش خصوصی درآمد ها کشور ما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۹۴۲۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشور در حوزه اقتصاد نیاز به وعده صادق دارد

به گزارش قدس خراسان، حجت‌الاسلام محرم مصوری امروز در خطبه‌های نماز جمعه بردسکن ضمن تسلیت شهادت حضرت امام جعفر صادق(ع) با توجه به مشکلات اقتصادی و معیشتی در کشور اظهار کرد: متأسفانه عده‌ای با اقتصاد و معیشت مردم بازی می‌کنند که باید متولیان امر به ویژه دستگاه قضا دست این افراد نفوذی را کوتاه کنند.

امام جمعه موقت بردسکن عنوان کرد: همان طور که در عملیات وعده صادق توانستیم رژیم غاصب صهیونیستی را سر جای خود بنشانیم امروز هم در حوزه اقتصاد کشور نیاز به یک وعده صادق داریم و افرادی که در حوزه اقتصادی و معیشت مردم خللی ایجاد می‌کنند آنها را نیز سر جای خود بنشانیم.

وی افزود: رمز موفقیت‌ها و پیشرفت‌های نظام به ولایت‌باوری و ولایت‌پذیری است و در حوزه اقتصاد نیز باید ولایت‌باور و ولایت‌پذیر باشیم.

مصوری با اشاره به نامگذاری سال مبنی بر جهش تولید با مشارکت مردم گفت: بیش از ۱۰ سال است که مقام معظم رهبری شعار سال‌ها را با محوریت مباحث اقتصادی نامگذاری می‌کنند و امروز اقتصاد ما نیاز به یک طوفان الاقصی دارد.

امام جمعه موقت بردسکن اظهار کرد: همان‌طور که تهدیدات و حرکات دشمنان را با موشک‌ها و پهبادها نقطه‌یابی و پایگاه‌های آنها را مورد هدف قرار می‌دهیم، برای مبارزه با مفسدان اقتصادی نیاز به شناسایی و نقطه‌یابی پایگاه‌ها و مراکز فساد اقتصادی داریم تا بتوانیم شاهد جهش تولید با مشارکت مردم در حوزه‌های مختلف باشیم.

وی از دولتمردان خواست با وعده‌های صادق مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم را نیز مرتفع کنند. 

مصوری برپایی نمایشگاه بین‌المللی اقتصاد و توانمندی‌ها و صادرات را کار بسیار ارزشمندی دانست و گفت: خوشبختانه فعالان اقتصادی از این نمایشگاه استقبال بسیار خوبی داشتند.

امام جمعه موقت بردسکن بیان کرد: امروز دشمنان از ولایت‌پذیری و ولایت‌باوری ملت ایران هراس دارند و اگر امروز دشمنان به دنبال این هستند که زنان محجبه را با یک سری حرکت‌های خود به انحراف بکشانند کور خوانده‌اند، چرا که زنان متدین و محجبه ما هیچگاه گول ترفندهای دشمنان را نخواهند خورد و با حفظ حجاب خود مشت محکمی بر دهان دشمنان خواهند زد.

وی در بخش دیگر از خطبه‌های نماز جمعه به روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر اشاره کرد و ضمن قدردانی از زحمات و تلاش‌های جمعیت هلال احمر شهرستان بردسکن از مسئولان استانی خواستار تقویت جمعیت هلال احمر این شهرستان به لحاظ نیروی انسانی و اعتباری شد. 

مصوری اظهار کرد: با توجه به موقعیت شهرستان بردسکن به لحاظ وجود گسل درونه و راه‌های مواصلاتی نیاز است که از هر لحاظ جمعیت هلال احمر شهرستان بردسکن مورد توجه قرار بگیرد. 

امام جمعه موقت بردسکن با گرامیداشت هفته بزرگداشت مقام معلم و یاد و خاطره شهید مطهری افزود: خوشبختانه آموزش و پرورش شهرستان در بیشتر حوزه‌ها خوش درخشیده است و حرفی برای گفتن در استان و حتی کشور دارد. 

وی به مقام والای معلم و استاد اشاره کرد و گفت: نیاز است که همه دستگاه‌های اجرایی و خدماتی و خیران توجه ویژه‌ای به آموزش و پرورش داشته باشند.

مصوری با توجه به سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع) عنوان کرد: به همت شورای هیئات مذهبی برنامه‌ریزی شده است در سالروز شهادت اجتماع صادقیون در محل مسجد جامع شهرستان با حضور هیئت‌های عزاداری برپا و مراسم سینه‌زنی و مرثیه‌سرایی با حضور مداحان اهل بیت(ع) نیز برگزار شود، همچنین حوزه علمیه امام جعفر صادق(ع) بردسکن نیز در صبح شهادت این امام همام در محل این مدرسه اقامه عزا خواهد داشت که از عموم مردم دعوت می‌شود در این مراسم نیز شرکت کنند.

خبرنگار: علی نوری

دیگر خبرها

  • رشد اقتصادی کشور با مشارکت مردم در گروی دانش بنیان شدن صنایع بزرگ است
  • نقش نفت در رشد اقتصادی و توسعه زیرساخت‌ها مشهود است
  • اهمیت توسعه میادین مشترک کشور با سرمایه مردمی و توان بخش خصوصی
  • سیاست ارزی غلط بانک مرکزی باعث کم اثر شدن رشد اقتصادی/قیمت کالاهای اساسی با قیمت ارز آزاد مچ شده است
  • شورای ملی تامین مالی به ریاست وزیر اقتصاد تشکیل شد
  • کشور در حوزه اقتصاد نیاز به وعده صادق دارد
  • بانک مسکن: در استفاده از منابع صندوق توسعه ملی عجله نمی‌کنیم
  • وابستگی اقتصاد به بانک‌ها چالش‌آفرین است
  • غفلت در بهره‌برداری از میادین مشترک نفت و گاز، چه بر سر آینده اقتصاد می آورد؟
  • نشست مشترک اقتصادی مقامات ایران و افغانستان