Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک تحلیلگر برجسته لبنانی در مقاله‌ای سیاست دولت‌های مختلف آمریکا و استراتژی آنها در خصوص حضور نظامی واشنگتن در منطقه را مورد بررسی قرار داد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، «ناصر قندیل» سردبیر روزنامه لبنانی البناء و کارشناس مسائل منطقه در پی تجاوز اخیر آمریکایی‌ها علیه مواضع حشد شعبی در مرز سوریه و عراق با انتشار مقاله‌ای در این روزنامه اعلام کرد، استراتژی روسای جمهور ایالات متحده به این صورت است که پیش از رسیدن به منصب ریاست‌جمهوری آمریکا در تبلیغات خود درباره قواعد جدیدی درخصوص پایان دادن به حضور نظامی خود در خاورمیانه به ویژه کشورهایی مانند عراق و سوریه صحبت می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما این افراد بعد از ورود به کاخ سیفید و قرار گرفتن در مرکز معادلات، به کلی همه طرح‌های ادعایی خود در خصوص عقب‌نشینی از کشورهای مذکور را انکار می‌کنند و این اتفاق یک بار دوره «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق ایالات متحده رخ داد و اکنون درباره «جو بایدن» رئیس جمهور جدید این کشور نیز در حال تکرار شدن است.

مقامات نظامی آمریکا در دوره ترامپ صراحتا روشن کردند که اطلاعاتی را درباره میزان حضور نظامی خود در سوریه هنگام اعلام خروج از این کشور جعل کرده‌اند. در حال حاضر نیز کاملا روشن است که نهادهای نظامی ایالات متحده تمایل چندانی به اجرای تصمیم خروج از افغانستان نداشته و تصمیم گرفته‌اند حدود 650 تن از نظامیان خود را به بهانه محافظت از فعالیت‌های دیپلماتیک در این کشور نگه دارد.

650 نفر معادل یک گردان است و این نیروها با همه امکانات لازم از جمله هلی‌کوپترها و توپخانه‌ها و ماشین‌های زرهی مجهز شده‌اند.

نکته قابل توجه در برخی گزارش‌ها اینجاست که حضور نظامی آمریکا در خاورمیانه مرتبط با دیدگاه‌های مسئولان نظامی واشنگتن در تجارت‌های مشکوکی مانند قاچاق مواد مخدر و سرقت نفت از کانال‌های دولتی و انعقاد قراردادهای متعدد جهت آموزش نیروها و پیمانکاران برای شرکت‌های تحت تسلط آمریکایی‌ها در خارج از این کشور است. همچنین لابی‌های فعالی در نهادهای ایالات متحده نیز از این اقدامات حمایت کرده و در تلاش برای مسدود کردن روند خروج نیروهای آمریکایی از منطقه هستند.

جزئیات جدید از حمله آمریکا به حشد شعبیریاست‌جمهوری عراق حمله آمریکا به مواضع حشدالشعبی را محکوم کردکاخ سفید: حمله به مواضع حشد شعبی با کنگره هماهنگ شده بود

همانطور که دونالد ترامپ از جانب دموکرات‌ها و فرماندهان نظامی و کارتل‌های شرکت‌های تسلیحاتی برای ابقای حضور نظامی آمریکا در خاورمیانه تحت فشار بود و از تصمیم برای عقب‌نشینی از عراق و سوریه برگشت و به دنبال آن معاملاتی جهت انجام تحرکات نظامی در این دو کشور امضا کرد، بایدن نیز اکنون تحت فشار جمهوری‌خواهان و لابی‌های تسلیحاتی آمریکا قرار دارد تا نظامیان ایالات متحده را در خاورمیانه نگه دارد. به همین علت او نیز در صدد انجام مانورهایی همانند ترامپ است.

در واقع دولت‌های آمریکا پس از شکست در سوریه دستور کار سیاست خارجی خود را که بر اساس توافق دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان طبق موازنه وحشت در منطقه و حمایت از فرماندهان نظامی و لابی‌های تسلیحاتی بود را از دست داده‌اند. به همین دلیل «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه پس از نشست خود با جو بایدن، با خودداری از ابراز خوش‌بینی سریع درباره این دیدار اظهار داشت که باید منتظر بمانیم و ببینیم پس از بازگشت بایدن به آمریکا چه اتقافاتی رخ خواهد دارد و موضع کنگره در این زمینه چیست. همین موضوع موجب شد تا ایران نیز در بازگشت به توافق هسته‌ای با ایالات متحده بدون گرفتن تضمین از آمریکایی‌ها که پیشتر با خروج یکطرفه از توافق مذکور تحریم‌ها ضد ایران را برگردانده بودند، تردید کند.

همچنین پس از مذاکراتی که دولت عراق با مسئولان آمریکایی درباره اجرای مضوبه پارلمان عراق در اخراج نظامیان بیگانه و پایان حضور نظامی آمریکا در خاک عراق انجام داد مشخص شد که واشنگتن در این زمینه متزلزل بوده و جدیتی در اجرای این تصمیم ندارد. از سوی دیگر عرصه سیاسی عراق نیز در اعمال فشارهای لازم برای وادار کردن آمریکایی جهت مذاکره جدی در خصوص بیرون کشیدن نظامیانش ناتوان بوده و قادر به تعیین جدول زمانی مشخص برای اخراج آمریکایی‌ها نیست.

اما در سوریه، پس از پیشنهاد روسیه برای تسریع روند عقب نشینی آمریکایی‌ها از خاک سوریه و میانجیگری مسکو میان گروه های مسلح کرد وابسته به ایالات متحده با دولت سوریه، روشن شد که آمریکا به دور از تاییدیه لابی‌ها و مقامات نظامی که روابط عمیقی با نیروهای مسلح  کُرد دارند و نیز بدون توجه به منافع واشنگتن درباره نفت و ثروت‌های سوریه نمی‌تواند تصمیم واضحی در این خصوص بگیرد.

در پایان باید گفت که تشدید رویارویی نظامی مقابل آمریکایی‌ها در عراق و سوریه تنها راه وادار کردن ایالات متحده به خروج از این دو کشور است و اگر آمریکا در دوراهی عقب‌نشینی یا جنگ قرار نگیرد نمی‌توان نظامیان این کشور را از منطقه اخراج کرد و در این صورت حضور نظامی واشنگتن در عراق و سوریه ادامه خواهد یافت.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: ۸ ۴۲ درصد ۳ ۴۶ درصد نظامی آمریکا ایالات متحده عراق و سوریه آمریکایی ها حضور نظامی عقب نشینی لابی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۹۴۵۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تقویت صنایع نظامی آمریکا به هزینه اوکراین

یک مقام وزارت دفاع آمریکا اعتراف کرد که ایالات متحده با تخصیص بودجه اضافی برای کمک نظامی به اوکراین، در واقع می‌تواند پایگاه صنایع دفاعی خود را با این هزینه تقویت کند و این واقعیتی است که قبلاً وزارت خارجه روسیه به آن اشاره کرده بود. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «نووستی»، بیل لاپلانت، معاون وزیر دفاع آمریکا در زمینه خرید و تامین فنی و لجستیکی در نشستی در مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی در واشنگتن، اعلام کرد که تخصیص بودجه برای ارائه کمک‌های نظامی بیشتر به اوکراین به ایالات متحده اجازه می‌دهد تا پایگاه صنعتی دفاعی خود، از جمله در عرصه افزایش تولید مهمات را به طور قابل توجهی گسترش دهد.

لاپلانت سرعت فشرده بازسازی پایگاه صنایع نظامی ایالات متحده با کمک بودجه اختصاص داده شده برای کمک به اوکراین را مورد توجه قرار داده و افزود: «اکنون کارخانه‌های تولید مهمات در سراسر کشور، به عنوان مثال در تگزاس، بودجه لازم را دارند تا فعالیت خود را گسترش دهند و این در سایه بودجه مضاعفی است که ما توانستیم از کنگره برای اوکراین بدست آوریم.»

به گفته معاون وزیر دفاع آمریکا هم اکنون از 30 هزار تا 40 هزار مهمات 155 میلی متری در ماه تولید می‌کند. او همچنین یادآور شد که لایحه امضا شده توسط جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده برای تخصیص بودجه اضافی برای کمک به کی‌یف، تولیدکنندگان سلاح آمریکایی را قادر می سازد تا به نرخ تولید حدود 100 هزار مهمات در ماه برسند.

شب گذشته جیک سالیوان، مشاور رئیس جمهور آمریکا در امور امنیت ملی گفت که پول اختصاص داده شده توسط کنگره به مبلغ 61 میلیارد دلار برای حمایت از کی‌یف تا پایان سال کافی خواهد بود. 

روز سه شنبه مجلس سنای آمریکا لایحه های مربوط به ارائه کمک به اوکراین و اسرائیل که ماه‌ها موضوع بحث‌های داخلی در ایالات متحده بود، را تصویب کرد. 79 نفر به این پروژه رای داده و 18 نفر مخالف بودند. این اسناد بلافاصله توسط جو بایدن امضا شد. 

پیش از این ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه نیز در خصوص تخصیص کمک‌های جدید برای اوکراین گفته بود، از دید حزب دموکرات، بدین ترتیب ارتش اوکراین حداقل می‌تواند تا انتخاب ریاست جمهوری آمریکا در ماه نوامبر، بدون تخریب  وجهه جو بایدن مقاومت کند. به گفته او،  جمهوریخواهان نیز منافع خود را در مشارکت بیشتر در درگیری اوکراین دارند. در واقع آنها به نفع صنایع نظامی بزرگ آمریکا لابی می‌کنند، که سهم بزرگی از بودجه اختصاص یافته برای اوکراین به جیب آنها سرازیر خواهد شد.

هشدار مسکو درباره شکست تحقیرآمیز آمریکا در اوکراینتحولات اوکراین| کاخ سفید: روند اوضاع به نفع کی‌یف نیستتحولات اوکراین| استفاده آمریکا از کی‌یف برای اهداف نظامی

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کمک‌ های جدید آمریکا چه معنایی برای اوکراین و پوتین دارد؟
  • کمک‌های جدید واشنگتن چه معنایی برای کی‌یف و پوتین دارد؟
  • ارسال تجهیزات و نیروهای کمکی به پایگاه‌های اشغالگران آمریکایی در سوریه
  • دعوای «تیک تاک» و جو بایدن بالا گرفت
  • بایدن لایحه ممنوعیت «تیک‌تاک» را امضا کرد
  • جو بایدن به زودی می‌میرد | دلیل پیروزی احتمالی ترامپ مشخص شد
  • خروج نظامیان آمریکایی از نیجر؛ پیروزی استراتژیک برای روسیه
  • واکنش عجیب مدیرعامل تیک تاک به اقدام جو بایدن
  • عزم تیک‌تاک برای مقابله با فشار دولت آمریکا
  • تقویت صنایع نظامی آمریکا به هزینه اوکراین