Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-28@10:58:54 GMT

حسادت منشأ بسیاری از آسیب‌های اجتماعی است

تاریخ انتشار: ۸ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۳۹۵۷۱۶

حسادت منشأ بسیاری از آسیب‌های اجتماعی است

سید علی‌نقی ایازی عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با تأکید بر تربیت دینی در سنین کودکی، گفت: از آیات ۱۱ و ۱۲ سوره یوسف برداشت می‌شود که حضرت یعقوب از حسادت برادران یوسف به او آگاه بود، لذا از اینکه او را همراه با برادرانش بفرستد واهمه داشت. طبق آمار، بخش عمده‌ای از قتل‌ها ناشی از حسادت است که این موضوع در ماجرای هابیل و قابیل نیز وجود داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش قدس آنلاین، سید علی‌نقی ایازی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، در نشست علمی «اعتماد اجتماعی در قرآن» گفت: سرمایه اجتماعی مجموعه منابع مادی و معنوی است که به فرد و جامعه امکان می‌دهد تا روابط پایداری داشته باشند.

وی با اشاره به بحث اعتماد اجتماعی و رابطه مستقیم آن با سرمایه اجتماعی، افزود: اعتماد اجتماعی رکنی اساسی در پیوند اعضای جامعه و مایه ثبات آن است؛ اصول اعتماد بنیاد شکل‌گیری سرمایه اجتماعی است زیرا انسان به مشارکت و تعامل مثبت میل دارد. مثلاً اگر صداقت حاکمان برای مردم ثابت نشود، مشارکت اجتماعی کاهش می‌یابد یا گسست نسلی ناشی از کاهش اعتماد اجتماعی است. اعتماد محصول تجربه زیستی افراد است و باعث ثبات نسل و انسجام و اتحاد جامعه خواهد شد. اگر نسبت به همسر و فرزندان و دیگر افراد جامعه تجربه خوب و صادقانه داشته باشیم بسیاری از آسیب‌های اجتماعی و خانوادگی از بین می‌رود.

ایازی بیان کرد: هرقدر اعتماد اجتماعی افزایش یابد، انسجام اجتماعی بیشتر می‌شود؛ مثلاً همبستگی و انسجام در اوایل انقلاب قابل مقایسه با امروز نیست. اگر در مسائل اقتصادی توسعه پایدار نداریم، به اعتماد اجتماعی بازمی‌گردد؛ بنابراین جوامعی توسعه‌یافته‌ترند که اعتماد اجتماعی بیشتری دارند. زمانی اعتماد به عنوان سرمایه اجتماعی شکل می‌گیرد که روابط صادقانه وجود داشته باشدغ از برجسته‌ترین مصادیق صداقت، راستگویی است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به پندار ناصواب به عنوان مورد دیگر در کاهش اعتماد اجتماعی، تصریح کرد: شکل پرستش در اعراب صدر اسلام سبب شده بود که توحید را نپذیرند، زیرا ذهنیت و پندار ناصواب خود را تسری می‌دادند؛ یعنی پندارهای باطل گذشته و جهل مرکب در وجود آنها چنان نهادینه شده بود که پیامبر(ص) را ساحر و کذاب می‌دانستند. امروز هم گاهی برخی جریانات خود را خیر مطلق می‌دانند.

نقش غلبه غرایز بر عقل در کاهش اعتماد اجتماعی

ایازی گفت: یکی دیگر از موارد، غلبه غرایز بر عقل است که سبب خروج انسان از بعد انسانی می‌شود؛ دروغ می‌تواند محصول این غلبه باشد؛ یعنی تعارض بین عقل و غریزه می‌تواند جامعه را به سمت پستی یا سعادت سوق دهد و بخشی از آسیب‌های اجتماعی ناشی از آن است؛ غریزه صیانت نفس و فرار از مجازات هم یکی از مصادیق آن است. قرآن در آیه ۲۵ یوسف می‌فرماید: «وَاسْتَبَقَا الْبَابَ وَقَدَّتْ قَمِیصَهُ مِنْ دُبُرٍ وَأَلْفَیَا سَیِّدَهَا لَدَی الْبَابِ قَالَتْ مَا جَزَاءُ مَنْ أَرَادَ بِأَهْلِکَ سُوءًا إِلَّا أَنْ یُسْجَنَ أَوْ عَذَابٌ أَلِیمٌ؛ وقتی همسر عزیز مصر رسوا شد برای فرار از مذمت و مجازات اجتماعی، دروغ گفت.»

وی افزود: از آیات ۱۱ و ۱۲ یوسف برداشت می‌شود که حضرت یعقوب از حسادت برادران یوسف به او آگاه بود، لذا از اینکه او را همراه با برادرانش بفرستد واهمه داشت. بخش عمده قتل‌ها معطوف به حسادت است که در ماجرای هابیل و قابیل هم وجود داشت. در آیه ۱۷ سوره یوسف آمده است: «قَالُوا یَا أَبَانَا إِنَّا ذَهَبْنَا نَسْتَبِقُ وَتَرَکْنَا یُوسُفَ عِنْدَ مَتَاعِنَا فَأَکَلَهُ الذِّئْبُ وَمَا أَنْتَ بِمُؤْمِنٍ لَنَا وَلَوْ کُنَّا صَادِقِینَ». حسادت سبب شد که یوسف تا مرحله مرگ جلو برود.

ایازی منفعت‌جویی و علاقه مفرط به ثروت را از دیگر مصادیق کاهش اعتماد اجتماعی برشمرد و تصریح کرد: آیه ۴۲ سوره توبه می‌فرماید: «لَوْ کَانَ عَرَضًا قَرِیبًا وَسَفَرًا قَاصِدًا لَاتَّبَعُوکَ وَلَکِنْ بَعُدَتْ عَلَیْهِمُ الشُّقَّةُ وَسَیَحْلِفُونَ بِاللَّهِ لَوِ اسْتَطَعْنَا لَخَرَجْنَا مَعَکُمْ یُهْلِکُونَ أَنْفُسَهُمْ وَاللَّهُ یَعْلَمُ إِنَّهُمْ لَکَاذِبُونَ». هر وقت که جنگی برای منافقان غنیمت زیادی داشت شرکت می‌کردند ولی وقتی جنگ سخت بود صداقت نداشتند. همچنین در قرآن کریم به برخی اقوام چنین نسبتی داده شده است زیرا این گروه برای کسب ثروت نسبت‌های ناروا به پیامبرانشان دادند.

تربیت صحیح کودکان

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم وفرهنگ اسلامی با اشاره به فرایند درونی‌سازی هنجارها و ارزش‌ها، بیان کرد: جامعه‌پذیری دینی دسته‌ای از هنجارهای دینی است که از بدو تولد شروع می‌شود و تا پایان عمر در انسان وجود دارد؛ امام علی(ع) فرموده‌اند: «العلم فی الصغر کالنقش فی الحجر»؛ بنابراین باید بیشترین داده‌های دینی آن هم به درستی در سنین کودکی و نوجوانی آموزش داده شود. مثلاً اگر وعده نادرستی به کودک داده شود باعث دروغگویی او خواهد شد. قرآن کریم در همه جا ایمان و عمل صالح را کنار هم آورده و التزام به عمل را در کنار باور ذکر می‌کند.

ایازی با بیان اینکه پندار ناصواب، غلبه غریزه بر عقل و جامعه‌ناپذیری سه مورد اصلی در از بین بردن اعتماد و سرمایه اجتماعی است، به پیامدهای دروغگویی پرداخت و گفت: اتهام به دیگران یا فرافکنی از مهم‌ترین پیامدهای دروغگویی است؛ مثلاً در آیه ۲۵ سوره یوسف همسر عزیر مصر اقدام به تعرض را به یوسف نسبت داد. مسئله دیگر در مورد دروغ‌گویی آسیب‌پذیری، فرد دروغگوست. قرآن کریم با تعابیر تندی دروغگویی را زیر سؤال می‌برد؛ از جمله فرموده است که وای بر دروغگویان. از جمله آسیب‌هایی که متوجه فرد دروغگو می‌شود، رسوا شدن است. مانند برادران یوسف که برای توجیه کارشان پیراهن سالم یوسف را به خون آغشته کردند و دروغشان افشا شد. تداوم دروغگویی و فراموشی نیز از دیگر آسیب‌های دروغگویی است، زیرا فرد برای توجیه دروغ اول مجبور می‌شود که دروغ‌هایی دیگری بگوید.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: حسادت آسیب های اجتماعی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم کاهش اعتماد اجتماعی سرمایه اجتماعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۹۵۷۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سمن‌ها و گروه‌های مردمی بر حوزه دانش آموزان تمرکز کنند

محمد مهدی اعلایی استاندار قزوین در نخستین نشست شورای آموزش و پرورش استان گفت: امروز بیش از هر زمان دیگری نیاز به مداخلات مردمی و گروه‌های جهادی در رابطه با پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی بین دانش آموزان داریم.

وی با اشاره به طرح نماد (نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان) تصریح کرد: اجرای این طرح در قزوین اتفاق خوبی است، اما باید از ظرفیت مردمی بیشتری برای این طرح استفاده کرد.

اعلایی با اشاره به گروه‌های دانشجویی و یا اعضای انجمن اولیا و مربیان، تصریح کرد: این اقشار می‌توانند در حوزه‌های تربیتی و فرهنگی ورود کنند و تشکیل تشکل‌ها و سازمان‌های مردم نهاد می‌تواند در این زمینه موثر باشد.

در ادامه استاندار قزوین با اشاره به نزدیک شدن به ایام گرامیداشت معلم اظهار کرد: همه مدیران استان باید با حضور در مدارس و جمع معلمان از زحمات آنان قدردانی کنند.

طرح نماد از آسیب‌های بزرگتر در جامعه پیشگیری می‌کند

نقی سیاهکالی مرادی مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین نیز در این نشست گفت: نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان که با عنوان اختصاری نماد خوانده می‌شود، طرحی در راستای کمک به آموزش و پرورش برای توانمندسازی دانش آموزان است.

سیاهکالی مرادی در این راستا با اشاره به راه اندازی خط تلفن ۱۵۷۰ افزود: کارشناسان از ساعت هشت تا ۲۰ توسط این شماره به سوالات دانش آموزان، والدین و عموم جامعه پاسخ می‌دهند.

وی اهداف راه اندازی این طرح را شناسایی به موقع دانش آموزان در معرض خطر و توانمندسازی معلمان دانست و ادامه داد: با اجرای این طرح می‌توان با مداخله سریع و به هنگام برای دانش آموزان آسیب دیده از بسیاری آسیب‌های بزرگتر پیشگیری کرد.

سیاهکالی مرادی همچنین کنترل و کاهش عوامل مخاطره آمیز و ارائه خدمات تخصصی و به موقع و رصد و پیگیری مستمر را از دیگر دستاورد‌های اجرای این طرح نامید.

این نظام با هدف هم افزایی ظرفیت‌های دستگاه‌های اجرایی برای پیشگیری و شناسایی، ارجاع، توانمندسازی، درمان و مددکاری اجتماعی برای دانش آموزان در معرض خطر، پرخطر، و دارای فوریت روانی و اجتماعی اجرایی می‌شود.

استان قزوین دارای ۲۵۰ هزار دانش آموز است.

باشگاه خبرنگاران جوان قزوین قزوین

دیگر خبرها

  • اجرای ناقص و ناتمام قوانین یکی از اشکال‌های قانون‌گذاری است
  • ظرفیت‌های مردمی قزوین در اجرای «طرح نماد» به‌کارگیری شود
  • تاسیس انجمن در جهت کاهش آسیب اجتماعی در بین دانش‌آموزان
  • سمن‌ها و گروه‌های مردمی بر حوزه دانش آموزان تمرکز کنند
  • کرسی جامعه اهل سنت در مجلس خبرگان رهبری افزایش پیدا کرد
  • کسانی که اعتمادبه‌نفس آن‌ها نمایشی است، این رفتارها را دارند
  • نقش روانشناسی و مشاوره در ارتقاء بهداشت روانی جامعه با اهمیت است
  • همایش کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی در هفشجان
  • کاهش آسیب های اجتماعی با حضور در یادواره شهدا
  • آسیب به جوانان و جامعه با ضعف دستگاه‌های فرهنگی