Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارس فوتبال»
2024-05-03@16:10:03 GMT

آلمان انگلیس؛ قیام سه علیه سه؟ | تحلیل فنی

تاریخ انتشار: ۸ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۳۹۵۹۹۶

آلمان انگلیس؛ قیام سه علیه سه؟ | تحلیل فنی

انگلیس امشب به مصاف آلمان می رود.

به گزارش طرفداری، Michael Cox نویسنده سایت The Athletic امروز تحلیلی روی نحوه بازی تیم ملی آلمان نوشت و در حد چند کلمه هم به این نکته اشاره کرد که گرت ساوتگیت امشب می تواند دست به تغییر سیستم بزند و حالا ما دقیق تر به این قضیه می پردازیم:

گرت ساوگیت در بازی اول مقابل کرواسی از سیستمی استفاده کرد که کسی انتظارش را نداشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حالی که قبل از تورنومنت انگلیس با سیستم ۳ دفاعه به مصاف رقبا می رفت و بازیکنان زیادی هم که پتانسیل بازی در پست وینگ بک را داشتند در اختیار داشت اما یورو را با سیستمی ۴ دفاعه آغاز کردند.

در دو بازی ابتدایی تیم ملی انگلیس از سیستم ۳-۳-۴ و ۱-۳-۲-۴ استفاده کرد و توانست با این سیستم ۴ امتیاز مقابل کرواسی و اسکاتلند کسب کند و در بازی پایانی هم انگلیس با سیستم ۱-۳-۲-۴ به مصاف جمهوری چک رفت. نوع بازی تیم ملی انگلیس نمونه بارز یک سیستم نتیجه گرا بود که در سه بازی مرحله گروهی هیچ گلی دریافت نکرد و تنها با به ثمر رساندن ۲ گل ۷ امتیاز کسب کرد. همین رویکرد محافظه کارانه انتقاد بسیاری از هواداران فوتبال انگلیس را برانگیخت.

انگلیس در طول سه بازی مجموعا xG 1.33 متحمل شده است و این در حالی بوده مقابل تیم هایی بازی کرده که آمار تهاجمی مناسبی را در طول تورنومنت به ثبت رسانده اند و همین عملکرد آن ها در خط دفاعی شاید یکی از برگ برنده های تیم ملی انگلیس برای بازی امشب باشد اما انگلیس نباید گول کلین شیت هایی که در مرحله گروهی داشته را بخورد. تیم های همگروه انگلیس از سرعت پایینی در ترانزیشن برخوردار بودند و انگلیس دقیقا در دیداری نتوانست به گل برسد که اسکاتلند با سه مدافع (آلمان هم سیستمی سه دفاعه دارد) بازی کرد یعنی انگلیس در برابر تیم های سه دفاعه علاوه بر ضربه ای که می تواند در فاز دفاعی بخورد در فاز هجومی و خلق موقعیت هم به مشکل می خورد.

قبل از بررسی دقیق تر سیستم تیم ملی انگلیس به بررسی رقیب آن ها یعنی آلمان می پردازیم. تصمیم لوو برای جلوگیری از یک بحران بزرگ؛ بازی با سه دفاع

قبل از تورنومنت جدایی یواخیم لوو از تیم ملی آلمان پس از بازی ها قطعی شد و همین قضیه فضای غیر عادی ای را در فوتبال آلمان به وجود آورد. تصور کنید شما برای سال ها در یک مجموعه کار کرده اید و مدیریت آن را برعهده دارید و به شما می گویند آخر همین هفته شما باید از مجموعه جدا شوید و جای خود را به فرد دیگری بدهید. همین اتفاق در انگیزه شما چه تاثیری می گذارد؟ این اتفاق روی رفتار زیردستان و همکاران شما چه تاثیری می گذارد در حالی که می دانند هفته آینده باید فرد دیگری هدایت مجموعه را به دست بگیرد؟

هر چه قدر هم که مجموعه شما حرفه ای باشد همین اتفاق روی راندمان کاری مجموعه در همان هفته قطعا تاثیر می گذارد. همین که شما و همکارانتان نگران آینده باشید خودش برای رخ دادن این اتفاق کافی است…

تصمیم آلمانی ها در مورد فرصت دادن به یواخیم لوو آن هم پس از آن حذف تلخ از جام جهانی ۲۰۱۸ و اعلام قطع همکاری با این سرمربی پس از یورو ۲۰۲۰ یکی از تصمیم های عجیب سال های اخیر بود و این در حالی بود که آلمانی ها می توانستند پس از جام جهانی ۲۰۱۸ لوو را کنار بگذارند و با یک سرمربی جدید و با انگیزه کار خود را آغاز کنند تا این سرمربی تا جام جهانی بعدی فرصت مناسبی برای پیاده کردن برنامه هایش در تیم ملی داشته باشد.

شاید معتقد باشید این فرصت دادن ها به نوعی پاداشی برای یواخیم لوو پس از قهرمانی در جهان بوده اما چنین تفکراتی در فوتبال حرفه ای با بزرگترین مجازات ها رو به رو می شوند…

تصور کنید فیلیک حالا به جای لوو در یورو حضور داشت. او می توانست در یورو تفکراتش را تست کند و در جام جهانی، یک شیوه تست شده را به نمایش بگذارد. البته ژرمن ها به این نوع کارها عادت دارند. آنها در بایرن مونیخ هم وقتی می خواستند جای یوپ هاینکس را به گواردیولا بدهند، از قبل همه چیز را شفاف به پیرمرد آلمانی گفتند و آنچه در کار هاینکس ذره ای تاثیر منفی نگذاشت، همین موضوع بود و هاینکس کارش را با سه گانه تمام کرد. ژرمن ها با بقیه فرق دارند، آنها تا روز آخر بدون توجه به حواشی کار و وظیفه خود را به درستی انجام می دهند اما لطمه ای که این وسط هانسی فیلیک می خورد، غیرقابل کتمان است. مربیانی مثل مانچو، انریکه حتی ساوتگیت با کسب تجربه در یورو قدم به جام جهانی می گذارند اما این فیلیک است که اولین رویداد مهمش، همان جام جهانی می شود!

به هر حال لوو با تیم ملی آلمان راهی رقابت های یورو ۲۰۲۰ شد و با توجه به گروه آلمان که به نوعی سخت ترین گروه مسابقات بود خوش بین ترین هوادار این تیم هم خیلی به این تیم امیدوار نبود و شاید یک نتیجه آبرومندانه می توانست آن ها را راضی کند.

آلمان تورنومنت را با سیستم ۳ دفاعه آغاز کرد و در بازی اول مقابل فرانسه شکست خورد. نمایش آلمان مقابل فرانسه با این که با شکست مواجه شد اما راضی کننده بود. شاگردان لوو در بازی بعدی مقابل پرتغال به یک پیروزی شیرین و قاطعانه رسیدند. در این بازی کارشناسان و هواداران فوتبال آلمان به درک بیشتری نسبت به تصمیم لوو برای بازی کردن با سیستم ۳ دفاعه رسیدند و بازی کردن با سیستم ۳ دفاعه یکی از هوشمندانه ترین تصمیماتی بود که لوو می توانست بگیرد. آلمان بازی با همین سیستم را در طول تورنومنت ادامه داد و مقابل مجارستان به تساوی ۲-۲ رسید. البته آلمان در این بازی چیزی تا شکست فاصله نداشت.

یکی از مزایایی که بازی با سه دفاع به تیم می دهد عرض مناسب و زیادی است که می تواند خط دفاعی حریف را دچار مشکل کند و در این قضیه نقش پیستون های تیم بسیار پر رنگ است. آلمان در بازی های مرحله گروهی در سیستم ۱-۲-۴-۳ از گوسنس و کیمیچ به عنوان پیستون ها استفاده کرد و این دو بازیکن در اکثر استراتژی های هجومی آلمان برای حمله حضور موثری داشتند. (برای درک این استراتژی پیشنهاد می شود هایلایت بازی آلمان – پرتغال را مشاهده کنید)

تصویر بالا یکی از صحنه هایی است که الگوی حمله آلمانی ها در طول بازی را به خوبی نشان می دهد. همانطور که می بینید عرض زیاد بازی آلمانی ها فضای خالی ای در خط دفاعی پرتغال به وجود آورده است کیمیچ، پیستون راست آلمان در موقعیت بسیار مناسبی قرار دارد.

در این صحنه هم می بینیم زمانی که آلمان ها در فاز ۲ بیلد آپ حضور دارند و در حال بازیسازی هستند همواره گزینه پاس بسیار مناسبی در فلانک ها دارند که در فضای خالی قرار دارد و می تواند صاحب توپ شود. این گزینه پاس ها که معمولا پیستون های تیم هستند گزینه پاس پرریسکی محسوب می شوند چرا که برای رسیدن توپ به آن ها نیاز به یک پاس بلند است اما وقتی پیستون تیم صاحب توپ شود، می تواند با یک ارسال یا ضربه کاتبک خوب مهره های هجومی تیم را صاحب توپ کند.

موقعیت مکانی پیستون های آلمان هر چقدر که در فاز حمله به تیم کمک می کند اگر درست مدیریت نشود می تواند در فاز دفاع به تیم ضربه بزند. کافی است روی یک ضد حمله پیستون های تیم امشب جا بمانند و بازیکنی مثل رحیم استرلینگ با سرعت بالا به قلب دفاع بزند.

در مجموع با اشراف به این قضیه که تیم ملی آلمان مهاجم ۹ کلاسیک ندارد و وضعیت مدافعان میانی این تیم هم قبل از تورنومنت تعریفی نداشت، تصمیم لوو برای بازی با سیستم سه دفاعه تصمیم به جایی بود و می توان اعتبار برد مقابل پرتغال را به چنین تصمیمی داد.

بهتر است خیلی از فضای تیم ملی انگلیس دور نشویم و حالا سوال اصلی ما این است؛ بهترین واکنش نسبت به عرض بازی آلمان و این سیستم سه دفاعه چیست؟ بهترین ابزار برای مقابله با سیستم سه دفاع یک سیستم سه دفاعه است!

یک نقل قول معروف بین فوتبالی ها  است که می گوید؛ بهترین ابزار برای مقابله با سیستم سه دفاع یک سیستم سه دفاعه است! یکی از دلایل این قضیه همان عرض مناسبی است که تیم های سه دفاعه به خود می گیرند و برای مهار آن یکی از گزینه های تان بازی با سیستم سه دفاعه است.

حالا که انگلیس تجربه بازی با سیستم سه دفاعه را داشته و قبل از تورنومنت بازی های زیادی را با همین سیستم راهی میدان شده است، بازی با سه مدافع میانی مقابل آلمانی که تنها ابزارش همین بازی با سه مدافع و نبوغ برخی بازیکنانش است، گزینه بسیار جذاب و قابل تاملی برای گرت ساوتگیت است.

آلمان علاوه بر عرض دادن بازی استفاده بسیار مناسبی از فضای بین خطوط دارد و بازیکنی مثل کای هاورتز به خوبی می تواند در این زمینه مفید ظاهر شود.

با توجه به تمام این دلایل انگلیس می تواند با سیستم ۳-۴-۳ یا ۲-۱-۴-۳ به مصاف آلمان برود این تصمیم، ریسکی است که یک طرفش پیروزی مقابل آلمان و صعود به مرحله بعد و طرف دیگر آن شکست مقابل آلمانی ها است.

انگلیس نباید گول کلین شیت هایی که در مرحله گروهی داشته را بخورد. تیم های همگروه انگلیس از سرعت پایینی در ترانزیشن برخوردار بودند و انگلیس دقیقا در بازی ای نتوانست به گل برسد که اسکاتلند با سه مدافع بازی می کرد یعنی انگلیس برابر تیم های سه دفاعه علاوه بر ضربه ای که می تواند در فاز دفاعی بخورد، در فاز هجومی و خلق موقعیت هم به مشکل می خورد.

هری مگوایر، مینگس و جان استونز سه گزینه مناسب برای بازی در خط دفاعی تیم ملی انگلیس برای بازی با سیستم سه دفاعه هستند و با توجه به عمق فوق العاده ای که ترکیب تیم ملی انگلیس برای پیستون هایش دارد دست گرت ساوتگیت برای این انتخاب باز است.

جوردن هندرسون و فیلیپس هم امشب محتمل ترین گزینه ها برای خط میانی انگلیس هستند و کنار این بازیکنان هری کین و رحیم استرلینگ هم به احتمال قوی امشب بازی می کنند.

از بین فیل فودن و جک گریلیش هم گرت ساوتگیت می تواند یکی را فیکس کند. ترکیب تیم ملی انگلستان برای بازی با آلمان در صورتی که ساوتگیت ریسک بازی با سیستم سه دفاعه را به جان بخرد… البته با توجه به عملکرد درخشان جک گریلیش در بازی آخر منطقی تر این است این بازیکن به جای فیل فودن بازی کند. به گزینه هندرسون به جای رایس هم فکر کنید. در تنها فرصتی که ساوتگیت به هندرسون داد، این بازیکن نمره قبولی گرفت. برای ساوتگیت تغییر شیوه در جریان بازی با یک تعویض (هندرسون به جای رایس) هم یکی از گزینه های روی میز است اما اگر با ۴ دفاع بازی کند، شاو، استونز، مگوایر، واکر در خط دفاع قرار می گیرند و فیلیپس و رایس (هنرسون) در خط دوم. جلوتر از آنها رحیم استرلینگ، جک گریلیش و فودن پشت سر هری کین بازی می کنند.

تماشای دقیق بازی امشب را به مربیان ایرانی توصیه می کنیم. چه ساوتگیت با ۳ دفاع بازی کند و چه با دفاع ۴ نفره، این بازی نکته های آموزنده زیادی دارد. بازی با ۳ دفاع، به ما یاد می دهد وقتی دو تیم با یک شیوه مشترک و به شکل عریض بازی می کنند، در فاز تهاجمی باید کجاها دنبال پاشنه آشیل بگردیم و در فاز تدافعی باید چگونه نقطه های حساس را پوشش بدهیم و غیرقابل عبور کنیم و اگر هم ساوتگیت مقابل روش سه دفاعه لوو، تیمش را با چیدمان ۱-۳-۲-۴ به میدان بفرستد، می آموزیم در تقابل دو تیمی که یکی عریض بازی می کند و دیگری چند لایه، دست بالا را چه شیوه ای می گیرد و ایرادهای هر شیوه در این تقابل چیست و برگ برنده هایش چه می تواند باشد؟

یورو امشب یک کلاس درس است…

تیتر نوشت: قیام سه علیه سه؟ به رویارویی احتمالی دو تیم با سیستم سه دفاعه اشاره دارد. یک اندیشمند فلسفه گریز ایرانی معتقد بود هر چیزی روزی علیه خودش قیام می کند. در فوتبال هم ثابت شده؛ تیم هجومی را با هجوم می توان برد، تیم دفاعی را با دفاع… جلوی روش سه دفاعه هم که موجب عریض بازی کردن تیم می شود، بهترین روش بازی با سه دفاع و عریض مستقر شدن در زمین است.

منبع: پارس فوتبال

کلیدواژه: بازی با سیستم سه دفاعه سیستم ۳ دفاعه تیم ملی انگلیس تیم ملی آلمان گرت ساوتگیت مرحله گروهی سه مدافع خط دفاع بازی با سه جام جهانی پیستون ها برای بازی آلمانی ها خط دفاعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت parsfootball.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس فوتبال» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۹۵۹۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مخالفت وزیرخارجه انگلیس با تروریستی خواندن سپاه

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر از اسکای نیوز، «دیوید کامرون»، وزیرخارجه انگلیس قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست گروه‌های تروریستی را رد کرد.

در این گزارش گفته شده که از آنجا که کامرون می خواهد روابط دیپلماتیک خود را با تهران حفظ کند، با قرار دادن نام سپاه پاسداران در فهرست تروریستی مخالفت کرده است.

این موضع گیری را وزیر امور خارجه انگلیس در حضور اعضای کمیته روابط بین الملل و دفاع پارلمان این کشور تشریح کرده است.

کامرون در عین حال در ادامه مواضع خصمانه و ضدایرانی خود، تحریم‌ها علیه ایران را قدرتمند و کافی عنوان کرده و گفت: «همه کارهایی که باید انجام دهیم تا بر ایران فشار بیاوریم و مطمئن شویم که می‌توانیم علیه آنها عمل کنیم، از طریق تحریم‌ها وجود دارد. ما سپاه را به طور کامل تحریم کرده‌ایم. وقتی از سرویس‌های اطلاعاتی و دیگران می‌پرسم، آیا اقدامات بیشتری انجام دهیم، پاسخ منفی است.»

کامرون ادامه داد: «در مورد ممنوعیت بیشتر علیه سپاه پاسدارن یک عیب وجود دارد، و آن این است که این اقدامات به طور موثر به روابط دیپلماتیک ما با ایران پایان می دهد. در حالی که روابط دیپلماتیک ما در حال حاضر نیز بسیار محدود است.»

وزیرخارجه انگلیس در ادامه درباره لزوم رابطه دیپلماتیک لندن با تهران گفت: «وقتی صحبت از تلاش برای توقف درگیری به میان می‌آید، وقتی صحبت از ارسال پیامی مستقیم به ایرانی‌ها می‌شود… من خودم می‌خواهم آن گفتگو را داشته باشم، نمی‌خواهم به همتای فرانسوی‌ام زنگ بزنم و بگویم که آیا می توانید با این پیام به ایرانیان پیام دهید؟ من فکر می کنم که این به نفع بریتانیا نیست، این رویکرد ما را تقویت نمی کند و از بسیاری جهات آن را تضعیف می کند.»

پیش از این نیز یک منبع بلند پایه انگلیسی اعلام کرده بود که دیوید کامرون وزیر خارجه انگلیس شخصاً یک پیام به بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی و اسرائیل کاتز وزیر خارجه این رژیم تحویل داده است. بر اساس این گزارش، مفاد پیام مذکور به این نکته اشاره دارد که انگلیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در لیست گروه‌های تروریستی قرار نمی‌دهد. در این گزارش تاکید شده بود که نتانیاهو و کاتز از کامرون در جریان نشست مشترک ماه گذشته در اراضی اشغالی خواسته بودند این اقدام را انجام دهد. بهانه آنها این بود که عملیات تنبیهی ایران ثابت کرده اتخاذ چنین اقدامی ضروری است!

با این وجود منبع انگلیسی مذکور تصریح کرد که کامرون تاکید کرده با این اقدام مخالف بوده و بهتر است لندن به مذاکرات خود با تهران ادامه دهد.

ماه گذشته نیز وزیر خارجه انگلیس از رژیم صهیونیستی خواسته بود به تنش ها در منطقه خاورمیانه دامن نزد و به تلافی جویی ضد ایران نپردازد و ایده حمله به ایران را کنار بگذارد.

وزیر خارجه انگلیس همچنین اعلام کرد که رژیم صهیونیستی همکاری با متحدانش، اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران را مورد بررسی قرار خواهد داد. کامرون به این رژیم توصیه کرد تمرکز خود را بر توافق آتش بس با حماس قرار دهد.

دیگر خبرها

  • تشدید تحریم‌های انگلیس علیه شهرک‌نشینان افراطی اسرائیلی
  • آتش‌سوزی در پایتخت آلمان/ دود سمی آسمان برلین را فرا گرفته است
  • تاکید امام جمعه قزوین بر حل مشکل تامین آب کشاورزان
  • خنثی‌سازی فتنه مدعیان دروغین مهدویت توسط امام صادق (ع)
  • حمله‌های ائتلاف متجاوز آمریکا و انگلیس علیه فرودگاه «الحدیده» یمن
  • تهدید اتحادیه راه آهن آلمان علیه دولت
  • ۲ کتاب مناسب مداحان و منبری‌ها در راه نمایشگاه
  • تحریم‌های ایران علیه ۵ نهاد و ۸ عضو رژیم انگلیس
  • شکایت علیه فوتبال: جان فوتبالیست‌ها بی‌اهمیت است
  • مخالفت وزیرخارجه انگلیس با تروریستی خواندن سپاه