Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-28@22:46:14 GMT

دلتای هندی در نزدیکی‌ دروازه‌های پایتخت!

تاریخ انتشار: ۹ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۳۹۹۴۵۲

دلتای هندی در نزدیکی‌ دروازه‌های پایتخت!

به گزارش «تابناک»، روزنامه ایران در گفت‌وگو با متخصصان از آغاز پیک پنجم کرونا و شیوع ویروس دلتای هندی به ارایه گزارشی پرداخت و نوشت: آخرین گزارش‌ها نشان می‌دهد که هم اینک ۶۳ شهرستان در وضعیت قرمز قرار دارند. و آن‌طور که متخصصان تأکید می‌کنند؛ هیچ بعید نیست که بزودی واریانت دلتای هندی در کشور پخش شود چرا که سطح رعایت بهداشت اجتماعی در مردم بسیار پایین آمده و از طرفی در روزهای پیش رو به‌دلیل تعطیلات تابستانی تجمعاتی از قبیل سفرها را خواهیم داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس مؤسسه تحقیقات ویروس شناسی می‌گوید: «با گسترش ویروس دلتا از جنوب کشور به‌سمت مرکز این واریانت در حال تبدیل شدن به سویه غالب در کشور است و پایش‌های ژنومیک نشان از این دارد که ویروس دلتای هندی با قدرت سرایت‌پذیری بالا تهران و دیگر استان‌ها را درگیر خود می‌کند. این در حالی است که طبق گفته استاندار تهران، ۷.۳ درصد از جمعیت استان تهران واکسینه شده‌اند.»با این حال مطابق اعلام رؤسای بیمارستان‌ها با وجود آنکه در تهران هنوز تخت‌های بیمارستانی به اشغال کامل بیماران کرونایی درنیامده‌اند اما روند نزولی نیز متوقف شده و ما در آستانه ورود به پیک پنجم بیماری هستیم.

تقی ریاحی رئیس بیمارستان رسول اکرم(ص) نیز درباره وضعیت تخت‌های بیمارستانی می‌گوید: «علی‌رغم کاهش قابل ملاحظه موارد بستری بیماران کرونایی که در روزهای پایانی اردیبهشت داشتیم و توانستیم در اوایل خرداد قریب به سه بخش را از دور خدمت به بیماران کرونا خارج کنیم با وجود این، از دو هفته گذشته موارد سرپایی و بستری مجدداً شیب افزایشی داشته و موارد بستری به نسبت اوایل خرداد به دو برابر رسیده است. به‌گفته وی، با توجه به شیب افزایش در موارد سرپایی و بستری پیش‌بینی‌ها بر این است در هفته‌های آینده اگر اتفاق خاصی در سطح تهران رخ ندهد ما به شرایط فروردین و اردیبهشت در مراجعات سرپایی و بستری برخواهیم گشت برآوردها دال بر این است سویه منجر به بیماری با توجه به افزایش شهرهای قرمز در جنوب و جنوب شرقی همان سویه دلتا است که علاوه بر تهران مشکل سراسر کشور شده است. این در حالی است که باید موارد پیشگیری را زودتر شروع و در کنار آن واکسیناسیون را تسریع کنیم تا ایمنی لازم را در شرایط پرخطر ایجاد کنیم.

خیز موج پنجم در سایه بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی

مسعود یونسیان اپیدمیولوژیست و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره جزئیات وقوع پیک پنجم و ورود تهران به محدوده رنگ قرمز کرونایی به «ایران» می‌گوید: درباره زمان وقوع پیک پنجم بین کارشناسان اختلاف نظر وجود دارد، گروه اول می‌گویند ما وارد پیک پنجم شده‌ایم، گروه دوم معتقدند در حال ورود به پیک پنجم هستیم و گروه دیگری هم تأکید دارند که تا اواخر تیرماه وارد پیک جدید می‌شویم البته نمی‌توان در این باره قضاوت درستی کرد که کدام یک از این فرضیه‌ها درست است.

وی در ادامه می‌افزاید: موارد جدید ابتلا به کرونا و تعداد تست‌های مثبت روزانه روبه افزایش است، هر اندازه نسبت بیشتری از تست‌ها مثبت شود(چون تعداد تست‌ها ثابت است) دلیل بر این است انتقال بیماری در حال افزایش است؛در استان تهران نیز این مسأله را می‌بینیم.

این اپیدمیولوژیست درباره پایش ویروس دلتا در تهران توضیح می‌دهد: ما داده‌های دقیقی در خصوص پایش ویروس‌های غالب یا واریانت‌های ویروسی غالب در کشور نداریم همچنین تعداد مناسبی را مورد توالی‌یابی ژنتیک قرار ندادیم، بیشتر حرف‌های ما ماهیت حدس و گمانی دارد البته می‌توان از تجربیات سایر کشورها هم استفاده کرد.

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، ویروس دلتا در ۸۵ کشور دنیا غالب شده است. ماهیت این ویروس سرایت‌پذیری حدود دو برابری آن نسبت به ویروس ووهان است معنایش این است براحتی می‌تواند انتقال پیدا کند و همین خاصیت باعث می‌شود به سادگی بتواند جای واریانت‌های قبلی را بگیرد. در انگلستان که خاستگاه واریانت انگلیسی بود اول ماه ژوئن(۱۱خردادماه) ۲۰ درصد موارد واریانت دلتا بود، این رقم در اواخر ماه ژوئن، چند روز اخیر، به حدود ۹۵ درصد موارد رسید و بسرعت جایگزین واریانت بریتانیایی شد، بنابراین دلیلی ندارد در ایران این اتفاق نیفتد.

میزان انتقال واریانت دلتا ۶۰ درصد بیشتر از نوع آلفا است

رئیس مؤسسه تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره ویژگی‌های ویروس دلتا و شیوع این نوع موتاسیون در کشور به «ایران» می‌گوید: ما پایش دقیقی درباره درصد جمعیت مبتلا به واریانت‌های کرونا در ایران نداریم، در حال حاضر با توجه به اینکه استان‌های جنوبی وارد پیک جدید شده‌اند و شهرهای نارنجی و زرد به قرمز تبدیل می‌شوند احتمال قوی مربوط به واریانت دلتا است. بعید نیست با توجه به اینکه پایش دقیقی نداریم و کنترل و قرنطینه در شهرهای قرمز بخوبی رعایت نمی‌شود واریانت دلتای هندی در سراسر کشور پخش شده یعنی همان اتفاقی که در خوزستان برای واریانت بریتانیایی یا آلفا افتاد.

علیرضا ناجی در ادامه می‌افزاید: یکی از خصوصیات بارز و تفاوت‌های بیولوژیک واریانت دلتا با واریانت‌های قبلی قدرت سرایت بسیار بالای آن است به‌طوری‌که حتی نسبت به واریانت آلفا(بریتانیایی) ۶۰ درصد میزان انتقالش بیشتر است برای همین بعید نیست ویروس دلتا در سراسر کشور پخش شده باشد. در استان تهران نیز شهرهایی از جمله فیروزکوه و دماوند که چهارراه ارتباطی هستند قرمز شده‌اند و در شهر تهران نیز تعداد زیادی مراجعین سرپایی و بستری داریم و دوباره تخت‌های بیمارستانی پر شده،این خیزش در تهران کاملاً مشهود است و ما در آستانه ورود به پیک پنجم هستیم.

این ویروس شناس تأکید می‌کند: چنانچه اقدامات سریع انجام ندهیم بزودی با واریانت دلتای هندی در سراسر کشور مواجه خواهیم شد که علاوه بر انتقال شدیدتر، نسبت به واکسن مقاومت دارد. در عین حال پوشش واکسیناسیون در کشور نیز بالا نیست و این می‌تواند به وضعیت خطرناکی در روزهای آینده منجر شود.

توضیح مسئولان بهداشت درباره بی‌نظمی در مراکز تزریق واکسن

در حالی‌که این روزها با واردات واکسن کرونا و اخبار خوش تولید واکسن‌های ایرانی واکسیناسیون در کشور روی ریل سرعت قرار گرفته اما همچنان برخی سالمندان نسبت به روند تزریق واکسن گلایه‌هایی را مطرح می‌کنند. در همین زمینه معاون بهداشت وزارت بهداشت در پاسخ به اینکه اولویت وزارت بهداشت تزریق دوز دوم واکسن کرونا است یا سالمندانی که هنوز دوز اول واکسن را دریافت نکرده‌اند؟ به «ایران» می‌گوید: اولویت ما تزریق دوز دوم واکسن افراد بالای ۷۰ سال است و بعد از آن سراغ جامانده‌ها خواهیم رفت که رقم‌شان حدود ۱۵ درصد است.

علیرضا رئیسی درباره علت ازدحام و شلوغی مراکز واکسیناسیون در تهران طی هفته گذشته توضیح می‌دهد: وضعیت تزریق واکسن در استان تهران به‌دلیل وجود سه دانشگاه علوم پزشکی با استان‌های دیگر متفاوت است هرچند که حوزه‌های تحت پوشش هر دانشگاهی مشخص است اما چون مناطق تحت پوشش دانشگاه‌ها نزدیک به هم هستند برای همین سالمندان تهرانی سرگردان می‌شوند، از طرفی راه‌اندازی مراکز تجمیعی مانند ایران‌مال در تهران موجب شد همه به ایران‌مال مراجعه کنند در حالی‌که هر مرکزی تعداد دوز مشخصی واکسن روزانه دریافت می‌کند. برخی مواقع سالمندان دوز اول را در یک دانشگاه زده‌اند و دوز دوم را به مراکز تحت پوشش دانشگاه دیگری مراجعه می‌کنند، اینها موجب برخی ناهماهنگی‌ها شده و از این هفته به بعد وضعیت بهتر خواهد شد.

منبع: تابناک

کلیدواژه: تصادف اتوبوس سرباز معلم ها واژگونی اتوبوس خبرنگاران محیط زیست طالبان انتخابات 1400 ویروس کرونا کرونای هندی ویروس دلتا موج پنجم کرونا تصادف اتوبوس سرباز معلم ها واژگونی اتوبوس خبرنگاران محیط زیست طالبان انتخابات 1400 سرپایی و بستری دلتای هندی واریانت دلتا استان تهران سراسر کشور ویروس دلتا پیک پنجم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۹۹۴۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چند حقیقت شگفت انگیز درباره کشور هند و فرهنگ مردم آن

معروف است که هند کشوری است که به راحتی می توان به آن دل باخت و سخت می توان آن را فراموش کرد: رقص، غذاها و هر چیز کوچکی در هند فریبنده است. آن هایی که حتی یک بار این کشور را دیده اند، دل شان می خواهد که دوباره به آنجا بازگردند.

همه ی این ها به این خاطر است که رسوم و سنت ها و زندگی روزمره ی مردم هند برای گردشگران به قدری شگفت انگیز است که سخت می توان در برابر میل به بیشتر دانستن درباره ی این کشور مقاومت کرد.

به گزارش روزیاتو، با چند حقیقت خواندنی درباره ی کشور هند همراه باشید.

۱- چرا نوزادان خط چشم دارند؟

اگر در هند با یک نوزاد مواجه شوید، به احتمال زیاد نوعی خط چشم به نام سرمه دور چشمانش خواهد داشت. سرمه یک آرایش چشم باستانی است که از دوده درست می شود.

این خط چشم معمولاً روی پلک پایینی نوزاد کشیده می شود. به عقیده ی هندی ها این خط چشم از کودک در برابر شیطان محافظت می کند. برخی هم معتقدند سرمه برای بینایی نوزاد مفید است. با این حال، تاکنون هیچ پژوهش علمی آن را اثبات نکرده است.

۲- رقص یک سبک زندگی است

هندی ها شیفته ی رقص اند. جدا از رقص های معروف بالیوودی، ۸ نوع رقص کلاسیک هم در هند وجود دارد. حسی که رقص های هندی انتقال می دهند با هیچ رقص دیگری در دنیا قابل قیاس نیست و تنها با نگاه کردن به آن ها میل شدیدی به همراهی فوری با آن رقص در شما شکل می گیرد.

۳- حرکات دست ابزاری برای برقراری ارتباط هستند

هندی ها حرکات دست و حالت های چهره ی پرشوری هم دارند. این حرکات به هندی ها کمک می کنند احساسات خود را به شکل عمیق تر و برجسته تری بروز دهند. شاید علت تنوع این حرکات، رقص های کلاسیک و یوگای هندی باشند که در آن ها از حرکات دست استفاده می شود.

۴- یکی از بزرگ ترین صنعت های فیلمسازی دنیا را دارد

بالیوود یکی از بزرگ ترین مراکز فیلمسازی دنیا است. فیلم های تولیدی آن اغلب ترکیبی از ژانرهای تریلر، اکشن، عاشقانه و غیره هستند. شاید به همین دلیل باشد که هنگام تماشای آن ها احساسات مختلفی را تجربه می کنیم.

۵- تندترین چای دنیا را دارد

چای ماسالا که در زبان هندی به معنای «ادویه» است، در هند از محبوبیت زیادی برخوردار است. این چای تقریباً در هر گوشه و کناری از این کشور به فروش می رسد. این چای در دنیا نیز طرفداران زیادی پیدا کرده است.

چای ماسالا همان چای سیاه است که به آن مقدار شیر و ادویه اضافه می شود. این چای را برای تقویت دستگاه ایمنی، کاهش التهاب و افزایش انرژی مفید می دانند.

۶- برزگ ترین بشقاب غذای دنیا را دارد

تالی (Thali) که در زبان هندی به معنای «بشقاب» است، یک بشقاب فلزی است که در آن ۶ طعم مختلف سرو می شود: شر، شیرین، تند، تلخ، ترش و گس. به عقیده ی هندی ها، غذای کامل، ترکیب متعادلی از این ۶ طعم است.

رستوران های هندی بسیاری از اوقات بیشتر از ۲۰ غذای مختلف در این بشقاب سرو می کنند. به علاوه، همه ی بخش های بشقاب تالی را می توان مجدداً پُر کرد و اگر کماکان احساس گرسنگی می کردید می توانید غذای بیشتری درخواست کنید.

۷- از ظروف چینی استفاده نمی کنند

به جای ظروف چینی و شیشه ای که در بیشتر کشورهای دنیا مورد استفاده قرار می گیرند، اغلب خانواده های هندی از ظروف استیل استفاده می کنند. نظریات مختلفی در توضیح این پدیده مطرح شده است. برخی می گویند ظروف استیل کاربردی ترند چون مانند ظروف شیشه ای و چینی نمی شکنند، لب پر نمی شوند یا ترک بر نمی دارند و ظاهر آن ها برای مدت طولانی ای خوب باقی می ماند.

برخی هم می گویند که ظروف لعاب دار غیرپاکیزه دانسته می شوند چون در حقیقت از گل درست می شوند. دلیل آن هر چه که باشد، به ندرت می توان ظرفی از جنسی جز استیل در خانه های هندی پیدا کرد.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • عزم ملی برای حل مشکلات پایتخت شکل بگیرد/ضرورت استفاده از ظرفیت معتمدین محلات در سایر کلانشهرها
  • افزایش در اعتبار بن‌ دانشجویی نمایشگاه کتاب/ انصرافی از سوی ناشران خارجی نداشتیم
  • افزایش در اعتبار بن‌دانشجویی نمایشگاه کتاب/انصرافی از سوی ناشران خارجی نداشتیم
  • چند حقیقت شگفت انگیز درباره کشور هند و فرهنگ مردم آن
  • هند به نمایشگاه کتاب تهران نرسید،‌ یمن جایگزین شد
  • هندی‌ها به نمایشگاه کتاب تهران نمی‌آیند؟
  • هوادار ۳- مس سونگون ۱: حذف در پایتخت
  • مقررات‌زدایی در نزدیکی کارآفرین‌ها / قانون هست اجرا خیر
  • مقررات‌زدایی در نزدیکی کارآفرین‌ها / قانون هست اجرای خیر
  • آیا تمام مبتلایان به ویروس اچ پی وی به سرطان مبتلا می شوند؟ تفاوت واکسن گارداسیل و پاپیلوگارد