Web Analytics Made Easy - Statcounter

کوروش آسایش کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در پاسخ به این پرسش که، علت بازدهی مثبت عرضه اولیه چیست؟، اظهار کرد: برای کلیت اهالی بازار سرمایه این موضوع جا افتاده که، عرضه اولیه‌ها معمولا در روز‌های اول مثبت هستند و یکی از علل مثبت بودن عرضه اولیه‌ها این است که معمولا در زمان ارزش گذاری سهم برای ورود به عرضه اولیه سعی می‌کنند، بازدهی قیمت را زیر ارزش ذاتی قرار دهند تا سهامدار خردی که سهم را خریداری می‌کند مقداری سود کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر بخوانید

 قراردادهای آتی واحدهای صندوق طلا در بورس کالا راه اندازی می شود

او بیان کرد: همچنین یکی دیگر از دلایل اصلی رشد عرضه اولیه، میزان شناوری سهم و یا ارزش بازار سهم است که معمولا سهام کوچک رشد بیشتری می‌کنند زیرا، به هر شخص مبلغ و تعداد سهام کمی می‌رسد و به این علل، شاید علاقه زیادی به فروش عرضه اولیه نداشته باشد و این سبب می‌شود شرکت‌های کوچک و شرکت‌هایی که شناوری کمتری دارند، نسبت به شرکت‌های بزرگ رشد بیشتری داشته باشند.

کارشناس بازار سرمایه در خصوص انواع روش‌های ثبت سفارش عرضه اولیه در بورس‌های دنیا گفت: روش‌های مختلفی برای ثبت سفارش عرضه اولیه‌ها وجود دارند، که شامل، روش حراج، روش قیمت ثابت و روش ثبت دفتری است؛ که در ایران از روش ثبت دفتری استفاده می‌شود.

او بیان کرد: در روش ثبت دفتری شرکت تعداد سهامی که می‌خواهد در بورس عرضه کند، اعلام می‌کند و در یک بازده قیمتی عرضه اولیه صورت می‌گیرد و سپس به سهامداران خردی که در عرضه اولیه شرکت کردند، بعد از گذشت چند ساعت سهام شرکت به آنان تعلق می‌گیرد و در پرتفوی سهامدار آن شرکت می‌نشیند.

آسایش افزود: روش ثبت سفارش حراج، به این صورت است که، بعد از عرضه اولیه، سهام شرکت عرضه شده به افرادی که قیمت بالاتری برای خرید عرضه اولیه اعلام می‌کنند، می‌رسد. همچنین در روش قیمت ثابت نیز، سهام عرضه اولیه در یک بازده زمانی مشخص به تعداد افرادی که اقدام به ثبت سفارش کردند، می‌رسد.

کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که، متعهد پذیره نویس چیست؟، اظهار کرد: متعهد پذیره نویس شخص ثالثی است که در صورت فروش نرفتن اوراق بهادار در مدت تعیین شده خرید کل اوراق را بر عهده می‌گیرد.

او بیان کرد: کارشناسان بورسی و فرابورسی، ابتدا شرکت‌ها را ارزش گذاری می‌کنند و میزان شناوری عرضه اولیه را در رنج قیمتی و بازده زمانی خاصی عرضه می‌کنند که در این صورت، کار به ورود متعهد پذیره نویس و شخصی که تعهد کرده برای پذیره نویسی کشیده نمی‌شود.

آسایش افزود: ولی در بورس‌های دنیا به خصوص بورس نیویورک و نزدک به این صورت است که، برای ارزش گذاری عرضه اولیه، ابتدا شرکت‌های سرمایه گذاری و صندوق‌ها در قیمت گذاری عرضه اولیه رقابت می‌کنند.

او گفت: در بسیاری از مواقع در بورس‌های بزرگ دنیا تقاضا برای عرضه اولیه‌ها با موفقیت همراه نبوده و متعهد پذیره نویس به میدان آمده و بخشی از آن را متعهد پذیره نویس، خریداری کرده، اما در بورس ایران اکثر عرضه اولیه‌ها در روز‌های ابتدایی مثبت هستند و بازده خوبی دارند.

آسایش در رابطه با میزان تقاضا برای عرضه اولیه‌ها در دنیا اظهار کرد: ۷۰ درصد عرضه اولیه‌ها در دنیا با استقبال خوبی مواجه شدند و تقریبا ۳۰ درصد آنان کم تقاضا بودند.

او بیان کرد: در بورس‌های بزرگ دنیا از جمله، ژاپن، نیویورک، نزدک و چین طی چند سال اخیر حدودا ۲۰ درصد عرضه اولیه‌ها در کوتاه مدت در روز‌های ابتدایی عرضه در بورس افت قیمت داشتند و ۶۵ درصد عرضه اولیه‌ها در این کشور‌ها با رشد قیمتی مواجه شده‌اند.

کارشناس بازار سرمایه افزود: در بورس نیویورک در سال گذشته عرضه اولیه با بازدهی ۸۰۰ درصد رشد صورت گرفته است. پس به طور کلی در تمام بورس‌های دنیا بسیاری از عرضه اولیه‌ها به صورت متداول با رشد همراه هستند، اما این میزان رشد با کارایی بازار سرمایه متفاوت است.

آسایش در پایان گفت: در بورس‌های بزرگ دنیا عرضه اولیه‌ها با بازدهی بسیار و همراهی عموم همراه نیستند و در بسیاری از اوقات تقاضا به صورتی است که اشخاصی می‌توانند سهم زیادی از عرضه اولیه را در پرتفوی خود داشته باشند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: بازار سرمایه عرضه اولیه بورس تهران کارشناس بازار سرمایه عرضه اولیه ها ثبت سفارش شرکت ها روش ثبت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۹۹۵۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارزش بازار آلفابت از ۲ تریلیون دلار گذشت

ایتنا - ارزش بازار آلفابت روز جمعه در پی انتشار گزارش مالی این شرکت که سرمایه‌گذاران را مطمئن کرد شرکت مادر گوگل، یک بازیگر بزرگ در هوش مصنوعی خواهد بود، از مرز ۲ تریلیون دلار عبور کرد.
سهام آلفابت روز جمعه ۱۰ درصد افزایش یافت و به ۱۷۱.۹۵ دلار رسید که بزرگترین افزایش یک روزه از ژوئیه سال ۲۰۱۵ بود و ارزش بازار این شرکت را به ۲.۱۵ تریلیون دلار رساند. این رشد، تقریبا ۲۰۰ میلیارد دلار به ارزش بازار آلفابت افزود و یکی از بزرگترین افزایش‌های روزانه را در تاریخ بازار سهام رقم زد. سهام این شرکت امسال ۲۳ درصد رشد کرده است در حالی که رشد شاخص نزدک ۱۰۰، حدود ۵.۳ درصد بوده است.

به گزارش ایتنا از ایسنا، نقطه عطف ۲ تریلیون دلاری، پس از انتشار نتایج مالی این شرکت حاصل شد. درآمد آلفابت تحت تاثیر عملکرد قوی واحد رایانش ابری این شرکت، فراتر از انتظارات بود. تقاضای ابری، تحت تاثیر رشد هوش مصنوعی بوده است و همزمان، آلفابت با اعلام سود نقدی و برنامه بازخرید ۷۰ میلیارد دلاری سهام، سرمایه‌گذاران را تشویق کرد.

وین کوفمان، تحلیلگر شرکت «فونیکس فایننشیال سرویس» گفت: آلفابت به شکل فوق‌العاده‌ای مدیریت می‌شود. جریان نقدی آزاد آن، فوق العاده مبهوت‌کننده است و یک بودجه عظیم برای تحقیقات و توسعه دارد. از این رو، هر چند هیچ کس نمی‌داند کدام شرکت، بهترین محصولات هوش مصنوعی را دارد اما مشکل بتوان علیه آلفابت، شرط بست.

اگرچه ارزش بازار آلفابت در سال ۲۰۲۱، در یک روز معاملات، از سطح ۲ تریلیون دلار عبور کرد و اوایل ماه میلادی جاری، بار دیگر از این سطح توانست عبور کند اما برای نخستین بار است که در بالای ۲ تریلیون دلار بسته شد. شرکت انویدیا تحت تاثیر تقاضا برای تراشه‌های هوش مصنوعی، اوایل امسال از مرز ۲ تریلیون دلار عبور کرد در حالی که آمازون، فاصله زیادی با این رکورد ندارد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، مسیر رسیدن به این نقطه عطف، هموار نبوده است. ارزش سهام آلفابت در بحبوحه انتقادهای جدی نسبت به محصولات هوش مصنوعی این شرکت، نوسان داشته است و قبل از گزارش درآمد، برخی از سرمایه‌گذاران، توانایی آلفابت برای رقابت با شرکتهایی مانند OpenAI در این حوزه را زیر سوال برده بودند.

دیگر خبرها

  • آتش بازی سهامدار عمده در شرنگی
  • عرضه‌های امروز بورس کالا ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • پیش‌بینی بورس فردا ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • تفاوت های آیفون 13 و 13 پرو در چیست ؟
  • سود مرحله سوم سهام عدالت کی واریز می‌شود؟
  • ارزش بازار آلفابت از ۲ تریلیون دلار گذشت
  • دارندگان سهام عدالت برای دریافت سود عجله کنند / فرصت یک هفته‌ای برای دریافت معوقات سود سهام عدالت
  • مبلغ دقیق مرحله سوم سود سهام عدالت / مرحله سوم سود سهام عدالت کی واریز می‌شود؟
  • معامله ۴.۸ میلیون تن سیمان در بورس کالا در نخستین ماه امسال
  • خبر مهم درباره واریز سود سهام عدالت | جیب دارندگان سهام عدالت پرپول می‌شود