Web Analytics Made Easy - Statcounter

مسجد بزرگ لاله زار از جمله مساجدی است که شهرتش به دلیل ائمه جماعتش نام آ‌شنای آ‌ن است که در مسیر خدمت به انقلاب و مردم موفق بوده اند.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون های مساجد: مسجد بزرگ لاله زار (واقع در تهران، خیابان جمهوری اسلامی، خیابان لاله زار) از مهم ترین مساجد در این بخش از شهر تهران است که به واسطه حضور علمای مهم و نام آشنا، همیشه موفق و پویا بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

در واقع می توان گفت که مسجد بزرگ لاله زار از جمله مساجدی است که در میان خواص و عوام به ائمه جماعتش شناخته می شود و خبرگزاری شبستان برای اولین بار به معرفی تمام ائمه جماعات این مسجد می پردازد.

 

همه ائمه جماعات مسجد بزرگ لاله زار، از خاندان حسینی تهرانی اهل درکه بودند

آیات سید ابراهیم حسینی تهرانی، سید محمد صادق حسینی تهرانی، سید محمد مهدی میرحجازی لاله زاری، سید عبدالحسین سیدی و سید محمد علی حسینی تهرانی، ائمه جماعات پیشین مسجد بزرگ لاله زار بودند و پس از درگذشت آیت الله سید محمد علی حسینی تهرانی در سال 1385، آیت الله سید حسین حسینی تهرانی، جایگزین وی شد. همه این روحانیون اصالتا از اهالی درکه تهران هستند. آیت الله تهرانی در این باره به خبرنگار ما گفت: مرحوم آیت الله حسینی تهرانی در سال 1383 به دلیل بروز کسالت و همچنین کهولت سن، کمتر می توانستند به مسجد بزرگ لاله زار تشریف بیاروند لذا از بنده خواستند که اقامه نماز و مدیریت این مسجد را برعهده بگیرم و من از این سال تاکنون امام جماعت مسجد بزرگ لاله زار هستم.

 

شاگرد میرزای بزرگ؛ اولین امام جماعت مسجد بزرگ لاله زار

نگاهی به ائمه جماعات مسجد بزرگ لاله زار نشان دهنده اثر بسیار زیاد وجود روحانی با سواد و با تقوی در موفقیت یک مسجد است. آیت الله سید ابراهیم حسینی تهرانی که طبق بررسی های خبرنگار ما اولین پیش نماز این مسجد بود و احتمالا بانی ساخت این مسجد نیز بوده است، در سال 1219 در محله درکه تهران دیده به جهان گشود و سال ها از محضر مراجع تقلید و علمای نام آشنایی همچون میرزای بزرگ (آیت الله سید محمد حسن شیرازی) و آیت الله سید محمد فشارکی بهره برد. وی از سال 1320 هجری قمری در مسجد لاله زار اقامه نماز جماعت می کرد و این مسجد را به مرکزی مهم در شهر تهران تبدیل کرد. آیت الله تهرانی در سال 1290 هجری شمسی (1332 هجری قمری) درگذشت.

 

دعای کمیل خوان معروف، امام جماعت مسجد بزرگ لاله زار بود

آیت الله سید محمد مهدی میرحجازی که به دلیل منبرهای معروف شان به ویژه جلسات عمومی شان شناخته تر از سایر ائمه جماعات مسجد بزرگ لاله زار هستند به مدت 18 سال در این مسجد اقامه نماز می کردند. وی در نجف اشرف از محضر جمعی از علمای بزرگ همچون آیات عظام، میرزا ابوالحسن مشکینی نائینی، سید ابوالحسن اصفهانی و آقا ضیاء عراقی کسب فیض کرد.

 

شاگردی استاد انصاریان از امام جماعت مسجد بزرگ لاله زار

قرائت دعای کمیل توسط آیت الله میرحجازی در مسجد بزرگ لاله زار آنقدر مشهور بود که به گفته آیت الله سید حسین حسینی تهرانی، حجت الاسلام والمسلمین حسین انصاریان گفته بود که دعای کمیل را با حضور در مجالس مرحوم آقای میرحجازی یاد گرفتم.

 

آیت الله سید عبدالحسین سیدی پس از مرحوم آیت الله میرحجازی امامت مسجد بزرگ لاله زار را برعهده گرفت و از سال 1332 تا 1358 امام جماعت این خانه خدا بود. وی از شاگردان برجسته آیت الله سید محمد حجت در قم و آیت الله سید احمد خوانساری در تهران بود.

 

داماد استاد امام بیش از دیگران امام جماعت مسجد بزرگ لاله زار بود

آیت الله سید محمدعلی حسینی تهرانی از سال 1348 تا 1385 (زمان رحلت شان) امام جماعت مسجد بزرگ لاله زار بودند البته در فاصله زمانی، مدتی برخی دیگر از بستگان ایشان، امام جماعت این مسجد بودند. وی شاگرد امام خمینی (ره) و آیت الله العظمی سید ابواالقاسم خوئی بودند. وی صهر (داماد) آیت الله محمد علی شاه آبادی بود. قطعا نام و آوازه فعلی مسجد بزرگ لاله زار مدیون تلاش های این شخصیت است که برای خدمت به دین و مسجد، از حضور در صف استادان بزرگ حوزه های علمیه نجف اشرف و قم، دست کشید و حدود 30 سال روحانی مسجد بزرگ لاله زار بود.

 

آیت الله سید حسین حسینی تهرانی که از سال 1385 تاکنون در مسجد بزرگ لاله زار اقامه نماز جماعت می کند، تلاش می کند راه پدران و بستگان خود را ادامه دهد. وی در این باره به خبرنگار ما گفت: تلاش می کنیم با همراهی اعضای هیئت امنای مسجد بزرگ لاله زار به ویژه آقای حاج آقای شیشه گران، این مسجد را همچنان پر رونق نگه داریم.

 

مسجدی که از بدو تاسیس تاکنون برقرار بوده است

مسجد بزرگ لاله زار تنها مسجدی در این محدوده از تهران و حتی می شود گفت بازار تهران است که برقرار است به این معنا که از یک ساعت قبل از اذان ظهر تا بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء باز است تا کسبه لاله زار و رهگذران در انجام فریضه نماز دچار مشکل نشوند. این مسجد دو شبستان دارد، که یکی از آنها که بزرگ تر نیز هست، هنگام اذان و اقامه نماز جماعت باز است و شبستان دیگر که به شبستان قجری نیز باز است پس از پایان نماز جماعت و برنامه های مناسبتی و قرائت روزانه قرآن، به روی مردم باز می شود.

 

ابتکار امام جماعت مسجد بزرگ لاله زار در ترویج تسبیحات حضرت امیرالمومنین علیه السلام

مسجد بزرگ لاله زار همیشه به همت ائمه جماعتش کارهای نویی در زمینه مذهبی انجام داده است که از جمله آنها ابتکار آیت الله سید حسین حسینی تهرانی در ترویج تسبیحات حضرت امیرالمومنین علیه السلام است که به گفته آیت الله تهرانی با وجود برکات بسیاری که دارد، مورد بی توجهی مردم و حتی روحانیون بوده است.

 

 

از جمله کارهای جالب امام جماعت مسجد بزرگ لاله زار در همین زمینه که به موضوع ویروس کرونا نیز مربوط است، گردآوری و انشار وسیع و عمومی ادعیه ای است که در حفظ سلامتی مردم در بلاها و بیماری های واگیردار بسیار موثر است. آیت الله حسینی تهرانی در این باره به خبرنگار ما گفت: کرونا بسیار هدفمند عمل می کند و این طور نیست که همه افراد را مبتلا و به کام مرگ بکشاند، بنابراین برای مقابله با آن ضمن رعایت پروتکل های بهداشتی باید انس خود را با خدا بیشتر کرد و بیش از گذشته به حضرات معصومین (ع) متوسل شد. قطعا قرائت ادعیه ماثور از اهل بیت علیهم السلام در مقابله با بیماری کرونا بسیار موثر است به همین دلیل ما در مسجد بزرگ لاله زار اقدام به تکثیر بسیار زیاد برخی از این ادعیه کردیم. کانون فرهنگی این مسجد در گردآوری این مطالب و تکثیر آن نقش مهمی دارد.

 

سخن آخر اینکه، مسجد بزرگ لاله زار که با تلاش یکی از علمای اهل درکه تهران بنا شد امروزه نیز به همت یکی از سادات بنی الزهرا سلام الله علیها در مسیر خدمت به دین و انقلاب و مردم بسیار موفق است.

 

 

 

 

 

 

پایان پیام/397

منبع: شبستان

کلیدواژه: حسینی تهرانی آیت الله سید محمد حسینی تهرانی ائمه جماعات اقامه نماز خبرنگار ما نماز جماعت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۹۹۶۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی ابعاد سیاسی علامه سیدمحمد باقر درچه‌ای/ یک کنش‌گری سیاسی با شاگردپروری

میزگرد بررسی ابعاد سیاسی علامه سید محمد باقر درچه‌ای در دفتر نهاد مقام معظم رهبری دانشگاه اصفهان به همت مجموعه تاریخی فرهنگی و مذهبی تخت فولاد برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، میزگرد بررسی ابعاد سیاسی علامه سید محمد باقر درچه‌ای در دفتر نهاد مقام معظم رهبری دانشگاه اصفهان به همت مجموعه تاریخی فرهنگی و مذهبی تخت فولاد برگزار شد.

در ابتدای این نشست محمود فروزبخش کارشناس مرکز مشاهیر تخت فولاد با اشاره به موضع آیت‌الله درچه ای در دوران مشروطه اظهار کرد: ایشان در ظاهر یک کنش‌گر سیاسی نیستند، اما در حقیقت ایشان سیاست را در سطح بالاتری دنبال می‌کنند، این سطح همان شاگردپروری است.

وی افزود: ایشان به اهداف خود در سیاست در آن زمانه نمی‌رسیدند، اما شاگردانی تربیت می‌کنند که حلقه‌ای از حلقه‌های زنجیر روحانیت شیعه است که در نهایت به ظهور می‌رسد.

این اصفهان‌پژوه تصریح کرد: در آن دوران دو سبک سیاسی آشکار وجود داشته است، یکی جریان مشروطه‌خواه به رهبری حاج آقانورالله بوده که با کلماتی مانند مقاومت و نهضت می‌توان از آن نام ببریم. جریان دوم هان نست وزارت ایرانی است که برترین جلوه آن رکن الملک بوده است. یعنی شخصیتی که بیش از سه دهه در کنار شخصیت ظالمی مثل ظل السلطان بوده، اما طوری سیاست‌ورزی داشته که مردمان از او به نیکی یاد می‌کنند.

فروزبخش در پایان خاطرنشان کرد: سخت‌گیری‌ها و ملاحظات و احتیاط‌های علامه درچه‌ای باعث که ایشان داخل بازی مشروطه قرار نگیرند. این وضعیت سبب شد که این عالم فرزانه بتواند در انزوا و خلوت خاص خود، مسیر علمی خودش را ادامه دهد. مسیری که قله است و به صورت تعمدی رفتاری را اتخاذ می‌کند که از بسیاری از عوام‌زدگی‌ها دور باشد.

سخنران دوم این میزگرد مصطفی مرتضوی، مدیر خانه مشروطه اصفهان بود.

مرتضوی اظهار کرد: یکی از شاگردان آیت الله درچه ای، زعیم حوزه علمیه قم یعنی آیت الله بروجردی بوده است؛ بسیاری از شاگردان حضرت امام خمینی (ره) کسانی بودند که شاگردی آیت‌الله بروجردی را در مقطعی کرده بودند. پس این ربطی است برای ظهور پدیده‌ای به نام انقلاب اسلامی. اینجا می‌توان بگوییم که بسیاری از آن چه در ایام مشروطه برای آیت الله درچه ای تحقق‌پذیر نبود، وقوعش را در آینده نشان داد و این همان موضوع شاگردپروری است که چنین فضایی را برای آینده ایجاد می‌کند.

این پژوهشگر علوم سیاسی با اشاره به گستره و تنوع شاگردان علامه درچه‌ای اشاره کرد: سخت‌گیری آیت الله درچه‌ای در مباحث علمی به منظور مقابله با دو جریان انحرافی بوده است. جریانی که تحت عنوان غرب‌گرایی رونق گرفته بوده و جریانی که گرایش سلفی داشته است. مقابله ایشان با نگاه‌های عوام‌زده نیز باید از همین منظر نگاه شود که در بطن آن سدی در برابر نگاه‌های غربگرایانه است که با اسم مقابله با عوام‌زدگی می‌خواهد ریشه دین را بزنند.

مرتضوی تاکید کرد: طبیعتاً با این سخت‌گیری از فضای مرید بازی فاصله گرفته می‌شود تا بتواند با خرافه مبارزه کند. در طی این مبارزه عقلانیتی پدید می‌آید که در آینده به کمک اصلاحات سیاسی می‌آید. پس از بحران‌های پر از نا امنی، خرافات را در بین مردم زیاد می‌کند. وظیفه یک عالم دینی در این زمان بیان اصالت‌ها است. اصلاح سیاسی نیاز به عقلانیتی دارد که برآمده از همین اصالت‌ها است.

در ادامه حجت‌الاسلام احمد رهدار پژوهشگر حوزه اندیشه سیاسی و تاریخ معاصر با اشاره به نمای کلی جریان روحانیت شیعه پس از صفویه تا امروز اظهار کرد: علامه درچه‌ای در خط ناب فقهی اصولی قرار دارد. وصف اول برای ایشان عالم بودن و مدرس فقه و اصول بودن است. در درجات بعدی از فقه او، دلالت‌های سیاسی هم خلق می‌شود. پس هر کس می‌خواهد از علامه درچه‌ای بنویسد باید اول از عالم بودن و فقیه بودن او بگوید. او شخصیتی است که در یک کلام باید بگوییم فقط درس داده و درس داده است و در ازای آن شاگردان بزرگی تربیت کرده است.

این پژوهشگر حوزه علمای معاصر شیعه تصریح کرد: اگر بخواهیم شخصیتی را در دوران نزدیک مثال بزنیم که مشی او شبیه به آیت الله درچه‌ای بوده باید از مرحوم آیت الله خویی نام ببریم. او نیز تمام عمرش به فقه و فقاهت و تدریس شناخته می‌شده است. هر چند که به عقیده من درس ایشان به شدت دلالت فقهی داشته است و یک نشانه اینکه سیاسی بوده آن است که برخی از شاگردان حلقه اول ایشان توسط صدام به شهادت رسیده‌اند. وقتی به فهرست بلند شاگردان آقای درچه ای نگاه می‌اندازیم متوجه می‌شویم که ایشان هم شاگردان متفاوتی دارند که در میان آنان شخصیت‌هایی سیاسی مانند آقانجفی قوچانی و شهید مدرس هم وجود دارند.

رهدار بار دیگر به نمای فقاهتی مرحوم درچه ای اشاره داشت و افزود: اگر بخواهیم علامه درچه‌ای را بیشتر بشناسیم، باید شبکه شاگردان ایشان را ردیابی کنیم و بشناسیم. آیت الله درچه‌ای اگر چه در ظاهر سیاسی نبوده، اما بوده‌اند کسانی که ایشان را در حوزه سیاست بسط داده‌اند، مانند شخصیت علامه طباطبایی که سیاسی نبودند اما طلبه‌های شاگرد ایشان بارها توسط ساواک دستگیر شدند و بعدها ستون فکری جمهوری اسلامی شدند.

این پژوهشگر اندیشه سیاسی با اشاره به تحولات سریع زمانه مواجه ما با تجدد گفت: روحانیت شیعه در دوران اخیر فرصت کمتری داشتند که به مسئله‌های دوران جواب دهند و به دنبال روش‌های جدید داشتند از جمله این که فرستاده‌هایی به بلاد مختلف می‌فرستادند. این روحانیان در آن شهر، مرجع رسیدگی به امور بوده‌اند. در اصفهان به سبب پیشینه حوزه علمیه ما چندین عالم شهری برجسته داشته‌ایم و گویا این روحانیون در یک پیمان نانوشته دست به تقسیم کار زده‌اند و در این میان مشخص است که مسئولیت کرسی درس عالی فقه و اصول به آیت الله درچه‌ای رسیده است.

وی با اشاره به شخصیت جامع امام خمینی (ره) خاطرنشان کرد: شخصیت استثنایی حضرت امام خمینی (ره) ما را در زمینه قضاوت علمای شیعه دچار خطا کرده است. ایشان در همه تخصص‌ها در حد قله مطرح بوده‌اند، اما علمای دیگر این گونه نبوده‌اند و هر کس در تخصص خود می‌توانسته مطرح باشد، مثلاً برخی سلوک عرفانی داشته‌اند برخی به شدت اجتماعی بوده‌اند و برخی شاگردپرور بوده‌اند. هر کدام از این وادی ملاحظات خود را داشته است. در دوران مشروطه، آقای درچه‌ای به این نتیجه رسیده است که عهده‌دار کرسی درس و بحث باشد.

این استاد حوزه و دانشگاه بار دیگر در پایان سخنان خود تاکید کرد: آن چنان که از فیلسوف، فلسفه‌ورزی انتظار می‌رود از فقیه هم فقاهت ناب انتظار می‌رود و روش و قواعد خاص خود را دارد. دین باید در ساحت تخصص خود توسط عالمی بیان شود. فقیهی مانند آیت الله درچه‌ای باید فقه را بگوید و از استانداردهای آن علم کوتاه نیاید و یک شاخص و معیار باشد، بعدها دیگرانی باید بیایند و به خصوص در حوزه سیاست، اهالی سیاست می‌توانند این سخن ناب فقهی را در مجرای خود جلو ببرند و در سایه آن علم و حقیقت دین، سیاست را به پیش ببرند.

کد خبر 748022

دیگر خبرها

  • آیت‌الله نجفی تهرانی درگذشت
  • شنای مرگ در استخر‌های کشاورزی یزد
  • فرار بزرگ شاگردان آلونسو از باخت؛ ادامه شکست ناپذیری لورکوزن
  • هشدار؛ متروسواران تهرانی حتما بخوانند!
  • حسرت بزرگ پرسپولیس: مجتبی حسینی!
  • اولین گردهمایی ائمه جمعه استان خوزستان با محوریت تبیین جایگاه مسجد در الگوی اعتلای شهر
  • بزرگ‌ترین برد فوتبال: کامبک پشت کامبک!
  • جام حذفی عجیب: هوادار، تنها تهرانی یک چهارم!
  • بررسی ابعاد سیاسی علامه سیدمحمد باقر درچه‌ای/ یک کنش‌گری سیاسی با شاگردپروری
  • برگزاری همایش ائمه جماعات استان قم