Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گفته بسیاری از اهالی تئاتر در این دو سال هیچگونه حمایتی از سوی مرکز هنر‌های نمایشی نسبت به گروه‌های تئاتر به ویژه تئاتر‌های دانشجویی صورت نگرفته، این نهاد که متولی امور نمایشی در کشور است، صرفا به برگزاری جشنواره‌ها اکتفا کرده ، اهالی تئاتر معتقدند مسئولان فرهنگی باید کاری کنند که بلیت تئاتر جزو سبد یک خانوار قرار بگیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خبرگزاری میزان - بدون شک یکی از بزرگترین مشکلاتی که همیشه گروه‌های تئاتری با آن دست و پنجه نرم می‌کنند افزایش نجومی قیمت اجاره بهای سالن‌های نمایشی خصوصی است از این سو اما هیچگاه نمی‌توان به ساز و کار و چگونگی واگذاری سالن‌های دولتی به گروه‌‌های محدود نمایشی پی برد، شاید یکی از دلایل اصلی آن اعمال سلایق توسط مدیران متعدد است که ناشی از تغییر مدیریت‌های پی دی پی است. اجاره بالای سالن‌های نمایش و نوسان قیمت این اجاره‌بها برای سالن‌های نمایشی با شیوع کرونا وضعیت نامطلوب‌تری ایجاد کرده، که قطعا افزایش قیمت بلیت تئاتر برگزفته از همین موضوع است.

مقصر این گرانی اما گروه‌های تئاتری نیستند، چراکه بسیاری از افرادی که تنها از این طریق زندگی خود را می‌چرخانند در یک سال و نیم گذشته بیکار و خانه‌نشین شده‌اند و حالا برای روی صحنه بردن نمایش خود باید هزینه‌های بالاتری را متحمل شوند. این افراد که در این رشته تحصیل کرده و به اصطلاح مرسوم خاک صحنه خورده‌اند تا نمایش خود را بر روی صحنه ببرند با بالارفتن مبلغ اجاره بها بواسطه اجرای آثار خود، ناچار تن به گران‌تر شدن بلیت می‌دهند.

بیشتر بخوانید: برای مشاهده آخرین اخبار تئاتر طی هفته جاری اینجا کلیک کنید

بدیهی است ضرر این اتفاق دوسویه است و در کل به ضرر هنر تئاتر است در این رابطه بهرام بهبهانی نویسنده، بازیگر و کارگردان تئاتر می‌گوید: چرا هنری که نیاز یک جامعه و هنر فرهیختگان است، باید انقدر گران باشد، انگار مسئولان فرهنگی خودشان را کنار کشیده و یکسری سالن خصوصی در اختیار تئاتری‌ها قرار داده‌اند تا هر گروهی که پول داشت بتواند نمایش خود را روی صحنه ببرد،

*اما سوال اینجاست یک دانشجوی تئاتر چطور شبی ۲ تا ۳ میلیون هزینه اجاره سالن می‌تواند بپردازد در این صورت مجبور است که قیمت بلیت‌ها را بالا ببرد و در پی همین موضوع تماشاچی نیز با دیدن افزایش قیمت بلیط از تماشای تئاتر منصرف و در نتیجه چرخه اقتصاد در تئاتر متوقف می‌شود.

به گفته بسیاری از اهالی تئاتر در این دو سال هیچگونه حمایتی از سوی مرکز هنر‌های نمایشی نسبت به گروه‌های تئاتر به ویژه تئاتر‌های دانشجویی صورت نگرفته، این نهاد که متولی امور نمایشی در کشور است، صرفا به برگزاری جشنواره‌ها اکتفا کرده ، اهالی تئاتر معتقدند مسئولان فرهنگی باید کاری کنند که بلیت تئاتر جزو سبد یک خانوار قرار بگیرد. 

اما افزایش قیمت‌‌های غیرمعقول بلیت تئاتر تنها برای شرابط امروز نیست بلکه در سال‌های قبل نیز شاهد افزایش غیرطبیعی بلیت نمایش‌هایی بودیم که در سالن‌های دولتی و نیمه دولتی به صحنه می‌رفتند. این قیمت به طور میانگین از ۲۵ هزارتومان تا ۲۰۰ هزار تومان در نوسان بوده و هست، بدیهی است با این قیمت یک خانواده چهار نفره باید هزینه‌ای حداقل ۱۰۰ هزار تومانی را برای تماشای یک نمایش آن هم در سالنی با امکانات پایین به لحاظ کیفیت سالن، تهویه و .. متحمل شوند. خیلی از مخاطبان تئاتر هم که از دسته دانشجویان علاقه‌مند به این رشته هنری هستند و منبع درآمدی هم ندارند عملا از دیدن تئاتر مورد علاقه خود محروم شده‌اند.

با این وضعیت و با وجود شرایط سخت اقتصادی ناشی از کرونا تئاتر نیز قرار است همچون بسیاری از کالا‌های ضروری خانواده‌ها که از سبد خریدشان حذف شده دچار فراموشی شود. البته این مسئله در حالی مطرح می‌شود که قشری از مخاطبان که از تمکن مالی بالاتری برخوردار هستند و یا افرادی که معتقدند برای در اختیار گرفتن یک محصول باکیفیت باید هزینه پرداخت کنند، مشکلی با بالارفتن قیمت بلیت نمایش‌ها ندارند و حاضر هستند برای دیدن نمایشی با پروداکشن سنگین هزینه کنند اما این موضوع شامل همه افراد جامعه قطعا نمی‌شود.

بنابراین با این شرایط بسیاری از گروه‌های جوان که با اشتیاق تئاتر را دنبال می‌کنند راهی به جز کار در تماشاخانه‌های کوچک نداشته و ندارند، تماشاخانه‌هایی که با اجاره شبی ۳ تا ۵ میلیون تومان نه تنها تعداد بسیار کمی مخاطب دارند و هزینه بالایی را به گروه‌ها متحمل می‌کنند بلکه در مهمترین رویداد تئاتری کشور یعنی جشنواره تئاتر فجر هم به حساب نمی‌آیند.

انتهای پیام/

 

برچسب ها: اخبار تئاتر تئاتر

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: اخبار تئاتر تئاتر گروه های تئاتر افزایش قیمت اهالی تئاتر بلیت تئاتر قیمت بلیت گروه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۰۰۱۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شش نمایش همراه جشنواره تئاتر رضوی شدند

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، به مناسبت بزرگداشت دهه کرامت، شش نمایش دیگر با مضامین فرهنگ رضوی و با هماهنگی دبیرخانه جشنواره، در شهر محل تولیدشان، این رویداد را همراهی می‌کنند.

مطابق این گزارش، شش نمایش که همزمان با هفدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی اجرا خواهند شد به این شرح معرفی شدند:

۱. نمایش «سنجاب» نوشته لیلا روغنگیر قزوینی و کارگردانی مهدی روز بهانی از ۱۳ تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه در تماشاخانه مهر حوزه هنری به صحنه می‌رود.
۲. نمایش «الو سلام» نوشته مهرداد رایانی‌مخصوص و کارگردانی قباد دارابی در روز‌های ۲۵ و ۳۰ اردیبهشت‌ماه در پلاتو الغدیر شهر اسلام‌آباد غرب به صحنه می‌رود.
۳. نمایش «پانما» نوشته مجید کاظم‌زاده مژدهی و کارگردانی لیلا مهدی آبادی از ۲۰ تا ۲۵ اردیبهشت‌ماه در تئاترشهرِ شهر کرمانشاه به صحنه می‌رود.
۴. نمایش «پیچ کمر» نوشته و به کارگردانی سید محید میر حسینی از ۲۷ تا ۳۱ اردیبهشت‌ماه در آمفی تئاتر پروفسور حسابی شهر تفرش به صحنه می‌رود.
۵. نمایش «دست‌های سرخ» نوشته سیدحسین فدای حسین و کارگردانی سیدرضا رفیعی از ۲۴ تا ۳۱ اردیبهشت‌ماه در پلاتو حسین پناهی شهر یاسوج به صحنه می‌رود.
۶. نمایش «سفر سوزن‌بان» نوشته مهدی صالحیار و به کارگردانی علی مجیدپور، همزمان با دهه کرامت در تئاتر شهر شهر تبریز به صحنه می‌رود.

هفدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی به دبیری اتابک نادری، بخشی از بیست ویکمین جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (ع) به ریاست فرهاد قائمیان است که با محوریت اجرای عمومی آثار در شهر‌های محل تولید، از اواخر فروردین تا ۳۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ برگزار می‌شود و اخبار آن بر روی وب سایت جشنواره به نشانی www.shamstoos.ir قابل مشاهده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • برپایی کارگاه آموزشی و تربیتی مضمار به معنای «میدان و عرصه» در رشت
  • تئاترحوزه هنری استان به جشنواره سراسری بچه های مسجد راه یافت
  • پایان جشنواره نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قم
  • حضور ۱۴ گروه در جشنواره نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قم
  • راهیابی هنرمندان کهگیلویه و بویراحمدی به جشنواره تئاتر مسجد
  • سالن کنسرت در ملایر ساخته می شود
  • فعالیت‌های فرهنگی با پیوست هنری تاثیرگذاری بیشتری بر جامعه دارد
  • پوستر جدید «نقش هیتلر در آلبوم خانوادگی» منتشر شد
  • تئاتر شبستان فرصت کشف استعدادهای هنری را ایجاد کرده است
  • شش نمایش همراه جشنواره تئاتر رضوی شدند