Web Analytics Made Easy - Statcounter

این ذهنیت غلط در بخشی از افکار عمومی وجود دارد که سازمان عفو بین‌الملل، بازوی رسمی و قانونی سازمان ملل متحد است و بیانیه‌های صادره از سوی آن ضمانت اجرایی دارد! در حالی که این سازمان صرفاً یک سازمان غیردولتی و NGO است. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار قضائی خبرگزاری تسنیم؛ سازمان مردمی عفو بین‌الملل بر خلاف پسوند فرینده‌اش، یک سازمان غیردولتی و NGO است و ادعا می‌شود هم‌اکنون بیش از 7 میلیون عضو دارد که در یک مسیر تعیین‌شده یعنی حمایت از حقوق بشر فعالیت می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این بنیاد غیردولتی و مردمی ادعا دارد می‌خواهد با مطالعه و تحقیق، مانع از پایمال شدن حقوق انسان‌ها در سطح دنیا باشد و در این راه حقوق بشر و استانداردهای مطلوب جهانی را به مردم یادآوری می‌کند.

ایجاد شعبه‌های داخلی در کشورها

این شکل از ساختار سازمانی با ایجاد گروه‌های بین‌الملل و منشی‌های بین‌الملل توسعه یافت و به نوعی شعبه‌های فعال در کشورها را شکل داد؛ اما مدیریت از هسته مرکزی در لندن شکل می‌گیرد، پایتخت انگلیس که سیاست‌بازی را سرلوحه تمام امورات بشری خود قرار می‌دهد مثلا این سازمان از نلسون ماندلا، نماد آزادی‌خواهی و مبارزه با نژادپرستی در جهان غرب، حمایتی انجام نداد.

آغاز نفوذ در دولت‌ها

اعمال گزینش‌های سلیقه‌ای در صدور بیانیه‌ها، ارائه حمایت‌ها، برگزاری نشست‌ها و اعلام برنامه‌ها، در این سازمان دیده می‌شود و با همین خط مشی، کتابخانه محل نگهداری قربانیان بی‌گناه عقدیتی و گروه‌های درختی عفو بین‌الملل سعی می‌کنند تا با برنامه‌هایی همچون حمایت از خانواده‌های زندانیان، مشاهده محاکمه‌های عمومی، اعزام نماینده به جلسات دولت‌ها و هدایت زندانی‌های عقیدتی در مهاجرت به دیگر کشورها، نفوذ خود را گسترش دهند و این نفوذ هم‌اکنون به درجه‌ای رسیده است که عفو بین‌الملل در بسیاری از کشورهای دنیا جزو تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران ارگان‌های دولتی محسوب می‌شود.

دایره نفوذ به قدری مستحکم شده که این سازمان رفته‌ رفته به عنوان مشاور ارشد سازمان ملل متحد و چندین و چند نهاد بین‌المللی و جامع دنیا انتخاب شد و این ذهنیت غلط را در بخشی از افکار عمومی ایجاد کرد که این سازمان، بازوی رسمی و قانونی سازمان ملل متحد است و بیانیه‌های صادره از سوی آن ضمانت اجرایی دارد! برای نمونه اگر نظری درباره رئیس دولتی در یک کشور منتشر کند، به مثابه نظر رسمی جامعه بین‌الملل درباره آن رئیس دولت است!

آغاز زمزمه‌های انتقاد

توسعه دایره نفوذ و بعداز آن دخالت‌های مداخله‌جویانه در امور داخلی کشورها، برخی را بر آن داشت تا به صورت رسمی و در جایگاه دولت ـ حکومت منتقد عملکرد عفو بین‌الملل باشند و جالب اینکه نخستین منتقد دولتی، همان دشمن عقیدتی غرب یعنی اتحاد جماهیر شوروی بود؛ این سازمان در کارکردی دوباره که بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد، شخصیت‌های مطرح سیاسی در کشورهای مختلف را آماج حملات خود می‌داند و مثلاً به دادگاهی در سوئیس سفارش کرده بود که جرج دبلیو بوش، رئیس جمهور اسبق آمریکا را دستگیر و محاکمه کند؛ درخواستی که هیچگاه پذیرفته نشد و با توجه به الگوی واقعی قوانین و منشورهای جهانی، پذیرفته هم نخواهد شد؛ چون تمام رؤسای جمهورهای کشورهای عضو سازمان ملل دارای مصونیت قضایی دارند.

فعالیت‌های ضد شکنجه عفو بین‌الملل در سال 1977 آکادمی سلطنتی نروژ را مجاب کرد که جایزه صلح نوبل را به این تشکل مردمی اهدا کند البته رابطه‌ای پنهان میان جوایز سیاسی نوبل با سیاسی کردن شخصیت‌های حقیقی و حقوقی دریافت‌کننده این جایزه وجود دارد و اینچنین می‌توان برخی اقدامات مداخله‌جویانه، عنادورزانه و به دور از واقعیات موجود در مناسبات جهانی این تشکل را متوجه شد که هدف بنیانگذاری، مطمئناً چیزی غیر این است که الان می‌بینیم.

عفو بین‌الملل: تشدید خشونت‌ها بیشتر از غیرنظامیان در افغانستان قربانی می‌گیرددرخواست عفو بین‌الملل از پادشاه سعودی برای آزادی رهبر حماسلبنان| درخواست عفو بین‌الملل برای انجام تحقیقات بین‌المللی در انفجار بیروت

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: عفو بین الملل سازمان ملل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۰۱۰۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگیری فرد مدعی نفوذ در سفارتخانه‌ها برای اخذ ویزا

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما  سردار علی ولیپور گودرزی گفت: با وقوع کلاهبرداری‌های سریالی از شهروندان با شگرد اخذ ویزای کشور‌های اروپایی موضوع رسیدگی به پرونده در دستور کار تیمی زبده از کارآگاهان اداره سیزدهم پلیس آگاهی قرار گرفت.


این مقام انتظامی افزود: تحقیقات ابتدایی حکایت از آن داشت یک مرد جوان اهل کشور افغانستان با چرب زبانی و ادعای نفوذ در سفارتخانه‌ها از شهروندان در تهران، مشهد و کرج مبلغ ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان پول دریافت کرده است.

­

رئیس پلیس آگاهی پایتخت گفت: کارآگاهان در نخستین گام با بهره‌گیری از شیوه‌های کشف نوین جرم و اقدامات اطلاعاتی گسترده مخفیگاه متهم را شناسایی کردند و پی بردند که وی قصد دارد با جعل مدارک بیشتر مبالغ دیگری از شهروندان دریافت کند.


این مقام انتظامی افزود: کارآگاهان پس از دریافت این سرنخ مهم با هماهنگی‌های لازم با مرجع قضایی راهی مخفیگاه موردنظر در منطقه پاسداران شدند و متهم اصلی پرونده را در یک عملیات منسجم دستگیر کردند.


سردار گودرزی گفت: متهم پس از انتقال به اداره سیزدهم پلیس آگاهی در تحقیقات ابتدایی به جرم خود مبنی بر کلاهبرداری از شهروندان با شگرد اخذ ویزای کشور‌های اروپایی و آسیایی اعتراف کرد و همچنین شاکیان پرونده در مواجه حضوری وی را شناسایی کردند.

دیگر خبرها

  • حمایت از معلمان مدارس غیردولتی در قانون جدید این مدارس، مد نظر است
  • نوزدهمین مجمع‌عمومی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور برگزار می‌شود
  • هزینه فوق برنامه مدارس غیردولتی در سال تحصیلی جدید ۴۰ درصد شهریه می‌شود
  • دستگیری فرد مدعی نفوذ در سفارتخانه‌ها برای اخذ ویزا
  • چرا مکرون برای روس‌ها رجز می‌خواند؟!
  • معاون دبیرکل سازمان ملل: ۶۰۰ هزار کودک در رفح زندگی می‌کنند
  • سرلشکر سلامی: همه راه‌های نفوذ دشمنان باید بسته شود
  • نقش فعال ایران در ارتقای صلح و امنیت بین‌الملل
  • نداشتن بصیرت نسبت به دشمن، راه نفوذ او را باز می‌کند
  • لزوم ورود حوزه علمیه به عرصه درختکاری و حفظ منابع طبیعی