Web Analytics Made Easy - Statcounter

غزال جعفری معاون دفتر برنامه ریزی کلان منابع آب و تلفیق بودجه شرکت مدیریت منابع آب ِایران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اختیارات وزارت نیرو در امر تالاب‌های کشور گفت: به طور طبیعی تامین آب مورد نیاز تالاب‌های کشور به عهده وزارت نیرو است.

او ادامه: طبق ماده ۲ آئین نامه، وزارت نیرو موظف بوده تا در مدت ۳ سال با هماهنگی سازمان محیط زیست و وزارت جهاد کشاورزی، عرض حریم تالاب‌ها را تعیین و مصوب کند که این کار به صورت روتین در حال انجام بوده و از ۱۵۰ پهنه آبی کشور تاکنون، ۲۴ پهنه مورد مطالعه قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون دفتر برنامه ریزی کلان منابع آب و تلفیق بودجه شرکت مدیریت منابع آب ِایران تصریح کرد: همان طور که وزارت نیرو تامین آب شرب خانگی را در اولویت دارد، تامین آب تالاب‌های کشور هم از اولویت‌های مهم این وزارتخانه است، که به آن توجه کافی دارد.

جعفری تصریح کرد: با توجه به ترسالی سال ۹۷ وضعیت آبی تالاب‌ها خوب بود، ولی امسال به دلیل خشکسالی و رها سازی آب در جلو دست تالاب‌ها، این مکان‌ها شرایط مطلوبی ندارند.

او در خصوص اینکه آیا فروش این تالاب‌ها در حوزه اختیارات وزارت نیرو است یا خیر؟ اضافه کرد: اصلا رودخانه، دریاچه، تالاب و منابع طبیعی جزو دارایی‌های حاکمیت است و نمی‌تواند کسی آن‌ها را به فروش برساند و در محدوده آن دخل و تصرف کند.

معاون دفتر برنامه ریزی کلان منابع آب و تلفیق بودجه شرکت مدیریت منابع آب ِایران بیان کرد: به طور کلی تالاب‌ها و تمامی اراضی ملی به نام جهاد کشاورزی است، ولی به نیابت به نام وزارت نیرو سند خورده است.

جعفری برابر با اصلاح آئین نامه مبنی بر اینکه نشانه گذاری مضاعف در محدوده حد بستر و حریم تالاب‌ها توجیه ندارد، گفت: نشانه گذاری حد بستر به تنهایی می‌تواند برای هر دو منظور کافی باشد و به جای اینکه وزارت نیرو به حریمی که در تملک اشخاص است، تعدی کند، این نشانه‌ها را در حد بستر رودخانه‌ها نصب می‌کند و نیاز به اقدام مجدد توسط وزارت جهاد کشاورزی ندارد.

او افزود: به هرحال خشکسالی تالاب‌ها و کاهش آب آن‌ها غیر قابل انکار است، ولی در کل تغذیه اصلی آب تالاب‌ها از چاه‌های آب است که متاسفانه برداشت‌های غیر مجاز و احداث غیر قانونی از چاه‌های آب بر این خشکسالی تالاب‌ها بی اثر نیست، ولی به طور کل شرایط اقلیمی هم بی تاثیر نیست.

به گفته معاون دفتر برنامه ریزی کلان منابع آب و تلفیق بودجه شرکت مدیریت منابع آب ِایران، وزارت نیرو تنها متولی آب است.

او گفت: طبق قانون، وزارت نیرو باید حد بستر و حریم رودخانه‌ها، نهر و برکه را مشخص کند. ما حوزه چیزی را تعیین می‌کنیم که در دلش تالاب هم هست، شما به من بگویید می‌شود حفاظتش با یک نفر دیگر باشد یا بسترش را ما تعیین کنیم؟ چه اتفاقی می‌افتد؟ تناقضی در حفاظت به‌وجود می‌آید. این برداشت که وزارت نیرو فقط متولی آب است نه زمین، تفسیر درستی نیست، چون ماده قانونی دارد.

جعفری بیان کرد: تالاب‌های امیرکلایه، شور و شیرین میناب، طشک و بختگان در فارس، هورالعظیم و شادگان در خوزستان، قره قشلاق، قوری گل، آلاگل، الماگل و اجی گل در گلستان از مهم‌ترین تالاب‌هایی هستند که به نام وزارت نیرو سند می‌خورند.

او اضافه کرد: تا الان حدود ۴۲ تالاب را تعیین بستر و حریم کردیم. تمام این نقشه‌ها به سازمان ثبت داده شده و این فرایند‌ها در دست پیگیری است تا سازمان ثبت، سند تالاب‌های دیگر را هم برای وزارت نیرو صادر کند. اینکه چرا به یک باره تالاب انزلی مورد توجه مردم و رسانه‌‌ها قرار گرفت، مشخص نیست.

معاون دفتر برنامه ریزی کلان منابع آب و تلفیق بودجه شرکت مدیریت منابع آب ِایران افزود: تامین و حفاظت تالاب‌ها تنها به عهده وزارت نیرو نیست بلکه بر عهده تمامی دستگاه‌های مرتبط است، ما نمی‌توانیم برای هر رودخانه و یا تالاب‌ پلیس بگذاریم و تنها راه جلوگیری از این منابع نظارت تمامی دستگاه‌های مرتبط است.

جعفری در پایان تصریح کرد: هیچ کسی حق دخل و تصرف به اراضی ملی و تالاب، رودخانه و غیره را ندارد، چرا که این‌ها به نام حاکمیت است و  نیابتی به نام وزارت نیرو شده  است.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: وزارت نیرو تالاب ها تالاب انزلی وزارت نیرو تالاب ها حد بستر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۰۲۸۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خط و نشان برای شرکت‌هایی که سود سهام عدالت را نمی‌دهند | سود مرحله سوم چه زمانی واریز می شود؟

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، ولی الله جعفری در رابطه با شرکت‌هایی که سود سهام عدالت خود را واریز نکردند، افزود: مهلت قانونی این شرکت‌ها تمام شده و هشت ماه قانونی پایان سال ۱۴۰۲ بوده است منتهی تاکنون این شرکت‌ها سود سهام عدالت را واریز نکردند .

وی اضافه کرد: شرکت‌هایی که سود سهام عدالت را همچنان واریز نکردند مطالباتی از کارفرماهای خود دارند تا آنجایی که ما در جریان هستیم این مطالبات را نتوانستند وصول کنند لذا سود سهام عدالت را هم پرداخت نکردند اما زمان اعلام واریزی خرداد برای مرحله سوم سود سهام عدالت سرجای خود باقی است.

اگر سود سهام عدالت دریافت نمی‌کنید بخوانید | یک راه بسیار ساده برای دریافت سود سهام عدالت

جعفری اظهار کرد: اگر این شرکت‌ها سود سهام عدالت را واریز نکنند سازمان بورس بر اساس ضوابط، مقررات، وظایف و اختیاراتی که دارد حتما برخورد مقتضی را انجام می‌دهد در نهایت سازمان بورس پیگیر است که مابقی سود سهام عدالت را دریافت تا برای سهامداران این سود واریز شود.

سود سهام عدالت که رئیس سازمان بورس در رابطه با واریز مرحله سوم آن به تازگی گفته بود: امیدواریم تا خرداد بتوانیم سودها راجمع آوری و مابقی سود سهام عدالت را پرداخت کنیم البته باید زمان دقیق آن را شورای عالی بورس مشخص کند.

کد خبر 849628 برچسب‌ها سازمان بورس و اوراق بهادار خبر مهم سهام عدالت سهام شرکت‌ها

دیگر خبرها

  • منابع بودجه‌ای برای مدیریت حوضه آبریز تالاب انزلی کافی نیست
  • ۴ سبزی مفید برای سم‌زدایی بدن
  • جعفری: تراکتور باید در جام حذفی قهرمان شود
  • جعفری: کار بزرگی در این فصل کردیم
  • وطن من | تالاب لیپار و دشتار
  • شناسایی ۱۶ هزار میلیارد تومان ملک برای مولد سازی در هرمزگان
  • آزاد سازی اراضی ملی در منطقه بابلکنار شهرستان بابل
  • خط و نشان برای شرکت‌هایی که سود سهام عدالت را نمی‌دهند | سود مرحله سوم چه زمانی واریز می شود؟
  • پهنه تالاب‌های گنبدکاووس ۱۲۰ هکتار افزایش یافت
  • مراسم یادبود «خبرنگاران آسمانی» در قزوین برگزار می‌شود