Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها ــ با وجود کاهش بارندگی‌ها و خشکسالی، امسال خوشه‌های طلایی در دیم‌زارهای طرح جهش تولید که با بذرهای متناسب با کم آبی کاشته شده بودند، موفقیت‌های خوبی کسب کرده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از تبریز، با وجود کاهش بارندگی‌ها و خشکسالی، امسال خوشه‌های طلایی در دیم‌زارهای طرح جهش تولید که با بذرهای متناسب با کم آبی کاشته شده بودند، موفقیت‌های خوبی کسب کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طرح جهش تولید در دیم‌زارهای کشور که در 6 استان کشور به صورت پایلون با همت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و همکاری وزارت جهاد کشاورزی در حال اجراست، در مقایسه با دیم‌زارهای دیگر، در شرایط کاهش بارندگی محصول بیشتری تولید کرده است.

در این طرح برخی از روستاهای آذربایجان شرقی هم مشارکت داشتند کشاورزان 1.8 تن تا 2 تن در هر هکتار گندم برداشت خواهند کرد که در اراضی دیم و ایام خشکسالی عدد خوبی محسوب می‌شود.

دلالان متهم اصلی افزودن ناخالصی به گندم/نظارت بر گندم‌های ورودی از دیگر استان‌ها به البرز تشدید می‌شود 50 درصد مطالبات گندم‌کاران اردبیلی پرداخت شد احتکار بیش از 9000 تن گندم و برنج در 2 استان خروج گندم از استان همدان ممنوع شد

برای افزایش موفقیت این طرح، مراحل کاشت، داشت و برداشت زیر نطر کارشناسان انجام شده تا عملکرد مناسبی از این مزارع داشته باشیم و به پایداری تولید دست یابیم.

هدف اصلی اجرای طرح جهش تولید در دیم‌زارهای کشور، اصلاح الگوی کشت، پایداری تولید، بهره گیری از ارقام جدید تحقیقاتی، افزایش درآمد کشاورزان و در مجموع دستیابی به محصول بیشتر در واحد سطح است.

جهش تولید در 650000 هکتار از دیم‌زارهای کشور

در این زمینه، جواد وفابخش معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی، در مورد ویژگی‌های این طرح در کشور توضیح داد و گفت: گیاهانی که در این طرح استفاده می‌شود و ترویج و توسعه بر روی آنها تمرکز دارد، گندم، جو، گیاهان علوفه‌ای دیم، حبوبات و دانه‌های روغنی است.

وی با اشاره به اینکه این طرح به صورت پایلوت در استان‌های آذربایجان شرقی، خوزستان، کرمانشاه، کردستان، گلستان و همدان اجرا شده است، افزود: از سال آینده با بررسی نواقص این طرح تلاش می‌کنیم در سطح بیشتری از کشور عملیاتی کنیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی، با اشاره به اینکه طرح جهش تولید در دیم‌زارها در سال اول در 650 هزار هکتار اجرا شده است، خاطر نشان کرد: در سال‌های آینده به بیش از 2.5 میلیون هکتار در کشور توسعه می‌یابد تا شاهد افزایش بهره وری و پایداری تولید باشیم.

وفابخش، با تاکید بر اینکه نتایجی که امسال به دست می‌آوریم، نتایج ارزشمندی است، تصریح کرد: این گیاهان در شرایط سخت کم آبی و خشکسالی که قدرت ماندگاری و قدرت تولید و عملکرد در سطح را داشته باشند، خود را به برداشت می‌رساند.

کاهش اتکا به اراضی آبی و پایداری تولید گندم در استان

اکبر فتحی مدیرکل جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی، با اشاره به اینکه در این استان 154 هزار هکتار اراضی دیم داریم، افزود: 124 هزار هکتار از این اراضی مربوط به گندم دیم و مابقی به جو، علوفه، حبوبات و... است.

وی با بیان اینکه اگر بتوانیم جهش تولید در دیمزارها را به نتیجه برسانیم، اتکای ما به اراضی آبی افزایش پیدا می‌کند، خاطر نشان کرد: سهم بیشتری از تولید را می‌توانیم از دیمزارها بگیریم و این به معنی کشاورزی پایدار است.

علیزاده، رئیس موسسه تحقیقات دیم کشور، مستقر در شهرستان مراغه، با اشاره به اینکه این موسسه تحقیقاتی وظیفه پشتیبانی فنی و تأمین هسته‌های بذری را در این طرح بر عهده دارد، اظهار داشت: ارقام جدید این موسسه و بذرهای جدید این موسسه می‌تواند به افزایش بهره وری تولید در دیم‌زارها کمک کند.

صرفه جویی ارزی 1 میلیارد و 700 میلیون دلاری با اجرای طرح جهش تولید در دیم‌زارها

مصطفی سیدهاشمی، معاون هماهنگی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) از پشتیبانی مالی 5 ساله برای این طرح خبر داد و گفت: این طرح تأییدیه مقام معظم رهبری را با خود همراه دارد و تلاش می‌کنیم به بهترین نحو با همکاری وزارت جهاد کشاورزی به سرانجام مطلوب برسانیم.

وی با بیان اینکه پیشبینی کرده بودیم که برای سال 1399 بیش از 217 میلیارد تومان برای پشتیبانی از این طرح جهش تولید در دیمزارها هزینه شود، افزود: با صرفه جویی‌های مناسب، 173 میلیارد هزینه شده است که در سال‌های آینده هم تلاش می‌کنیم این پشتیبانی برای اجرای موفق‌تر آن تداوم یابد.

سیدهاشمی، با اشاره به اینکه برای سال آینده، سطح اجرای این طرح جهش تولید، چندین برابر می‌شود، گفت: در صورت موفقیت طرح و اذن مقام معظم رهبری برای تداوم حضور ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در این طرح، 2 میلیون و 500 هزار هکتار اراضی را در 12 استان به زیر کشت دیم می‌بریم که بالغ بر 1 میلیارد و 700 میلیون دلار صرفه جویی ارزی صورت گیرد.

ا یجاد خودکفایی اطمینان بخش‌تر در حوزه گندم با توجه به دیم‌زارها

به گزارش تسنیم، رعایت تناوب و افزایش تنوع گیاهی در مزارع این طرح موجب تقویت خاک‌های زراعی خواهد شد و با اجرای موفق طرح جهش تولید شاهد پایداری بیشتر تولید در دیم‌زارها و در نتیجه خودکفایی اطمینان بخش تری در حوزه گندم خواهیم بود.

از سوی دیگر، اصلاح الگوی کشت و بهبود معیشت کشاورزان از دیگر اهداف اجرای طرح جهش تولید در دیم‌زارهای کشور است که می‌تواند با تسری یافتن به کل کشور، ارقام پرمحصول و مقاوم در برابر کم آبی، تولید بیشتری را رقم زند و به الگوی موفقی در حوزه کشاورزی تبدیل شود.

انتهای پیام/111/س

منبع: تسنیم

کلیدواژه: طرح جهش تولید در دیم زارها دیم زارهای کشور پایداری تولید دیم زارهای کاهش بارندگی جهاد کشاورزی هزار هکتار کم آبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۰۲۸۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گندم‌های ذخیره شده در مراکز روباز خوزستان خسارت ندیدند

مدیر کل سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به وارد آمدن خساراتی نظیر،‌ آبگرفتگی، خوابیدگی، ریزش خوشه و‌ شکستن دانه بر اثر بارش تگرک به ۱۴۵ هزار هکتار از محصولات کشاورزی، گفت: با این حال آسیبی به گندم‌های ذخیره شده در مراکز روباز وارد نشده است. - اخبار استانها -

 مجید نبی پور  در گفت و گو با خبرنگار تسنیم در اهواز، با اشاره به خسارات وارد شده به محصولات کشاورزی در پی بارندگی‌های اخیر، بیان کرد: پیرو کشت پاییزی گندم که 754 هزار هکتار بود تاکنون 864 هزار تن گندم خریداری شده و موج دوم برداشت نیز از اواسط هفته آینده شروع خواهد شد.

وی افزود: از 864 هزار تن گندم خریداری شده فقط 43 هزار تن در مراکز‌ روباز باقی مانده بود که دارای پوشش پلاستیکی و کاور برزنتی هستند و آسیبی به آنها وارد نشده و طی روزهای آینده نیز به سیلوها منتقل خواهند شد.

مدیرکل جهاد کشاورزی خوزستان میزان بارندگی در دزفول و اندیمشک را بیش 100 میلیمتر و سایر شهرها را بیش 40 میلیمتر اعلام کرد و گفت: به دلیل شدت بالای بارندگی دچار خساراتی از جمله آبگرفتگی و خوابیدگی مزارع گندم شدیم و بارش‌های تگرگ باعث شکستگی ساقه گیاهان شده است.

نبی‌پور ادامه داد: به 145 هزار هکتار از محصولات کشاورزی خساراتی نظیر،‌ آبگرفتگی، خوابیدگی، ریزش خوشه و‌ شکستن دانه بر اثر تگرک وارد شده است.

وی بیان کرد: از سطح گندم آبی 194 هزار هکتار، سطح گندم دیم 172 هزار هکتار و سایر محصولات 25 هزار هکتار بیمه شده که در مجموع 392 هزار هکتار از محصولات کشاورزی دارای بیمه هستند.

مدیر کل جهاد کشاورزی خوزستان با بیان اینکه 49 درصد از سطح گندم آبی دارای بیمه است، عنوان کرد: ارزیابی خسارت ها بع‌صورت کلی شروع شده و در روزهای آینده خسارت ها دقیق‌تر برآورد خواهند شد.

آفتاب بیاید، برداشت محصولات دوباره آغاز می‌شود

معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان نیز در این خصوص به خبرنگار تسنیم گفت: با توجه به شرایط جوی پیش رو و در صورت آفتابی بودن هوا، شروع مجدد برداشت‌ها آغاز خواهد شد. همچنین 2 هزار و 750 دستگاه کمباین در سطح استان، فعال و آماده به کار هستند و با توجه به این تعداد، سرعت برداشت گندم نیز بیشتر از سال زراعی گذشته بوده است.

عبدالرضا سید احمدی با بیان اینکه با توجه به برداشت 95 درصدی کلزا تاکنون خسارات بارندگی های اخیر برای محصول کلزا ناچیز بوده است، افزود: تاکنون 54 هزار تن کلزا از کشاورزان خریداری شده و فقط مقدار کمی از برداشت کلزا در سطح استان باقی مانده که این میزان در مقایسه با سال زراعی گذشته افزایش دو  برابری داشته است.

افزایش 20درصدی تولید گندم

مدیر بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان  درخصوص محصول چغدر قند نیز گفت: با توجه به اینکه رشد این محصول کامل بوده، در بارندگی اخیر خسارتی را متحمل نشده و تاکنون 3 هزار و 200 هکتار از مزارع چغندر قند برادشت شده و 17 هزار هکتار از آن باقی مانده است.

سید احمدی در خصوص محصول گندم نیز بیان کرد: باوجود بارندگی‌های  اخیر، میزان تولید گندم در سال زراعی جاری در مقایسه با سال گذشته افزایشی 20 درصدی داشته است.

انتهای پیام/735

دیگر خبرها

  • تولید منحصر به فرد گندم در گلستان / صنایع آردی که در رکود به سر می‌برند
  • توزیع روزانه قارچ در سطح کشور به ۸۰۰ تن رسید
  • ۱۳ استان در معرض تهدید سن و زنگ زرد هستند
  • گندم‌های ذخیره شده در مراکز روباز خوزستان خسارت ندیدند
  • بارندگی‌های اخیر خسارتی به گندم‌های برداشت شده در خنج وارد نکرده است
  • خشکسالی در ۲۲ استان کشور؛ کاهش ۸.۹ درصدی بارش‌ها!
  • خشکسالی در 22 استان کشور! بارش‌ها 8.9 درصد کاهش یافت
  • خوشه‌های خوش‌سالی در خراسان شمالی با جهش تولید و مشارکت کشاورزان
  • ۹۰۰۰ کمبود ماما در مقابل ۳۰۰ مجوز استخدام
  • تداوم بارندگی‌ها در کشور / دمای هوا در بعضی مناطق کاهش می‌یابد