Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-29@08:33:54 GMT

۱۲سال انتظار برای یک ساخت کتابخانه مرکزی بندرعباس

تاریخ انتشار: ۹ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۴۰۲۸۹۵

۱۲سال انتظار برای یک ساخت کتابخانه مرکزی بندرعباس

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: احداث کتابخانه مرکزی بندرعباس در سفر دوم محمود احمدی نژاد به هرمزگان مورد تصویب قرار گرفت. زیربنای این کتابخانه هفت هزار متر مربع است و همچنین شش میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای احداث آن در نظر گرفته شده است.

عملیات احداث کتابخانه مرکزی بندرعباس از سال ۸۷ در زمینی به وسعت هفت هزار مترمربع در قالب پنج طبقه و بخش‌های کودک، هرمزگان شناسی، مخزن جامعه کتاب، نابینایان و ناشنوایان، پژوهشگران و محققین، نگهداری کودکان‌، سالن مطالعه و غیره آغاز شد و اکنون با گذشت بیش از ۱۲ سال هنوز به سرانجام نرسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

استان هرمزگان با مساحت ۷۰ هزار کیلومتر مربعی و جمعیتی بالغ بر دو میلیون نفر تنها از ۶۳ کتابخانه برخوردار است و در کشور جایگاه ۲۷ قرار دارد که نشان از ضعف حوزه فرهنگی است.

بازدید مرحوم جاسم جادری استاندار وقت هرمزگان در سال ۹۳ از کتابخانه مرکزی بندرعباس

شهرستان بندرعباس به عنوان کانون فعالیت‌های اقتصادی کشور و پایتخت تجاری شاهد کمبودهای فراوانی در حوزه زیرساخت‌های فرهنگی است و فقدان کتابخانه عمومی دردی مضاعف برای قطب تجارت منطقه با جمعیت ۶۵۰ هزار نفری می‌باشد.

طبق برآورد مسئولان حوزه فرهنگی، میزان سرانه فضای مطالعه درشهر بندرعباس به ازای هر ۱۰۰ نفر کمتر از یک متر است که با محرومیت از یک کتابخانه عمومی و جامعه مشکلات دو چندان می‌شود.

این در حالی است که اوایل مهرماه ۱۳۹۹ معاون هماهنگی و نظارت فرهنگی، اجتماعی و همکاری‌های منطقه‌ای معاون اول رئیس جمهوری، در بازدید از کتابخانه مرکزی بندرعباس تکمیل این کتابخانه را یکی از مهم‌ترین طرح‌های فرهنگی استان هرمزگان عنوان و گفت: در راستای تخصیص اعتبارهای موردنیاز، پیگیری‌های جدی صورت خواهد گرفت.

مهدی علیخانی در بازدید از طرح درحال احداث کتابخانه مرکزی بندرعباس بر ضرورت اهتمام جدی در جهت اتمام آن تا پایان دولت دوازدهم تاکید کرد و ادامه داد: به تأخیر انداختن ساخت و تکمیل طرح‌های ناتمام، ضربه‌های جبران ناپذیری را بر پیکره دولت وارد می‌کند.

معاون هماهنگی و نظارت فرهنگی، اجتماعی و همکاری‌های منطقه‌ای معاون اول رئیس جمهوری تاکید کرد: مسئولان تلاش کنند با اهتمام بیشتر، این طرح را تکمیل و از اعتبارات استانی نیز به این طرح فرهنگی اختصاص داده شود تا در کمترین زمان ممکن شاهد افتتاح این مرکز فرهنگی ارزشمند باشیم.

علیرغم گذشت ۹ ماه از این بازدید هیچ اقدام امیدوار کننده ای برای تکمیل و بهره برداری از این پروژه انجام نشده است.

سرپرست اداره کتابخانه های عمومی استان هرمزگان بیان کرد: سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان به ترویج فرهنگ کتابخوانی و کتابخانه های عمومی نگاه ویژه دارد و امید است در سال ۱۴۰۰ نیز نسبت به افزایش اعتبارات کتابخانه های استان نگاه ویژه داشته باشد.

سرپرست اداره کتابخانه های عمومی استان با بیان اینکه وجود یک کتابخانه مرکزی در توسعه فرهنگ کتابخوانی استان نقش بسزایی دارد، افزود: اتمام پروژه کتابخانه مرکزی نیازمند جذب اعتبارات ملی و استانی است که با همکاری سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان این امر امکان پذیر می‌شود.

وی تصریح کرد: در سال گذشته با نگاه ویژه استاندار و سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اعتبار خوبی جهت احیا پروژه کتابخانه مرکزی تخصیص یافت و امیدواریم در سال جاری نیز با حمایت سازمان و تصویب اعتبارات مورد نیاز پروژه به پیشرفت فیزیکی قابل قبولی رسیده تا بتوانیم از ظرفیت‌های ملی برای تکمیل آن استفاده کنیم.

صالح دریانورد، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان با اشاره به اهمیت کتابخوانی در توسعه جامعه بیان داشت: کتابخانه های عمومی نقش بسزایی در رشد و توسعه فرهنگی داشته و یکی از پایگاه‌های مهم و فعال جذب کودکان و نوجوانان و جوانان است.

وی خاطرنشان کرد: علیرغم محدودیت‌های بودجه‌ای و وجود پروژه‌های نیمه تمام در استان، از سال گذشته تاکنون اعتبارات خوبی جهت تکمیل پروژه کتابخانه مرکزی تخصیص یافت و باعث شد پروژه از حالت رکود خارج شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان افزود: در سال جاری نیز به دنبال این هستیم که با تخصیص اعتبارات مورد نیاز بتوان بخش اصلی ابنیه و ساختمان پروژه را تکمیل کرد.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه کتابخانه مرکزی پروژه بزرگی است و به اعتبارات قابل توجهی جهت تکمیل نیاز دارد ضروری است اداره کل کتابخانه های عمومی جهت تسریع در بهره برداری از پروژه، برای نصب تأسیسات و تجهیز کتابخانه از هم اکنون به دنبال جذب اعتبارات ملی باشد.

کد خبر 5247537

منبع: مهر

کلیدواژه: کتاب و کتابخوانی سرانه مطالعه کتابخانه ویروس کرونا کرمانشاه بوشهر آمار کرونا انتخابات 1400 گرگان شیوع کرونا اردبیل واکسن کرونا مواد مخدر ایلام قوه قضاییه خطبه های نماز جمعه کنکور سراسری سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کتابخانه مرکزی بندرعباس کتابخانه های عمومی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۰۲۸۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه و بهسازی راه‌های استان زنجان با اجرای ۷ پروژه

به گزارش خبرگزاری مهر، اصغر اسماعیلی گفت: بخشی از پروژه‌های بهسازی و توسعه در کریدورهای اصلی زنجان - بیجار، زنجان - دندی - تخت سلیمان، زنجان - بناب، منجیل، سه‌راهی سلطانیه به قیدار و همدان و همچنین بهسازی کلور به درام از حوزه شهرستان طارم است که امسال با جدیت بیشتری دنبال می‌شود.

وی راه و حمل‌ونقل را یکی از مؤلفه‌های توسعه هر کشوری عنوان کرد و افزود: استان زنجان به جهت موقعیت جغرافیایی و واقع شدن در کریدور اصلی کشور به عنوان محور حیاتی در بحث حمل‌ونقل شناخته می‌شود که توجه به ایمنی محورهای مواصلاتی این استان از اولویت‌های حمل‌ونقل جاده‌ای است.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای زنجان نگهداری راه‌ها اعم از راه‌های فرعی و اصلی را از مهمترین وظایف راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان دانسته و گفت: با توجه به اعتبارات تخصیصی بازسازی و روکش رویه راه‌ها نیز از دیگر مواردی است که همواره مورد توجه است.

وی اولویت اصلی راهداری را حفظ ایمنی راه‌ها دانست و ادامه داد: با اعتبارات تخصیص داده شده، بخشی از آزادراه زنجان - قزوین طی قراردادی که در سال گذشته منعقد شد بازسازی وبهسازی شد.

اسماعیلی از برگزاری مناقصه ۳۵ کیلومتر از آزادراه زنجان - قزوین از کیلومتر صفر تا ۳۵ در باند شمالی و جنوبی در سال ۱۴۰۳ خبر داد و گفت: در دو لاین این آزادراه به طول ۳۵ کیلومتر بهسازی و روکش انجام خواهد شد که با تعیین شدن نتیجه مناقصه و پیمانکار، حدود ۷۰ درصد مشکلات آزادراه حل می‌شود.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان زنجان در ادامه به هزینه‌های بالای ساخت راه اشاره کرد و ادامه داد: ساخت یک کیلومتر راه اصلی حدود ۱۵ الی ۲۰ میلیارد تومان هزینه دارد که با شرایط اقتصادی حاکم و محدودیت‌های اعتباری باید از ظرفیت‌های خارج از اعتبارات دولتی که می‌تواند به پروژه‌ها تزریق شود استفاده کرد.

وی با بیان اینکه استان زنجان ۵ هزار و ۸۰۰ کیلومتر از کل راه‌های کشور را به خود اختصاص داده است، گفت: ۲۰۰ کیلومتر از این راه‌ها آزادراه، ۱۴۰ کیلومتر بزرگ‌راه، ۳۵۰ کیلومتر محور اصلی، ۹۵۰ کیلومتر راه فرعی و ۴ هزار و ۲۰۰ کیلومتر آن راه روستایی است.

کد خبر 6090434

دیگر خبرها

  • (تصاویر) آتش‌سوزی در بازار مرکزی بندرعباس
  • آغاز ساخت ستاد فرماندهی آتش نشانی ۱۲۵ در بندرعباس
  • پیشرفت ۶۳ درصدی کتابخانه مرکزی کرمانشاه
  • شهر یزد به اعتبارات ملی نیاز دارد/ پروژه‌های نیمه‌تمام دفع آب‌های سطحی تکمیل می‌شود
  • توسعه و بهسازی راه‌های استان زنجان با اجرای ۷ پروژه
  • اختصاص ۱۰۰ میلیارد تومان برای ساخت خوابگاه‌ دانشجویی
  • ۳۷۰۰ هزار میلیارد تومان هزینه ۲ افتتاح نمایشی در کرمانشاه
  • آغاز ساخت بوستان دادا و کاکا در بندرعباس
  • آغاز ساخت دو طرح راهسازی در بندرعباس
  • «گزیده نفایس مطبوعات ایران»، پیش روی مخاطبان در کتابخانه مرکزی رضوی