Web Analytics Made Easy - Statcounter

اعلام نتیجه ششمین حراج اوراق مالی اسلامی دولتی، دژپسند درباره وضعیت اقتصادی کشور به رئیسی گزارش داد، ترخیص بیش از ۶.۱ میلیون تن کالای اساسی از ابتدای سال تاکنون، هر گرم طلای ۱۸ عیار یک میلیون و ۶۴ هزار تومان برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز چهارشنبه ۹ تیر شبستان به شرح زیر است:

اعلام نتیجه ششمین حراج اوراق مالی اسلامی دولتی

پیرو اطلاعیه روز سه‌شنبه ۱ تیرماه ۱۴۰۰ در خصوص برگزاری حراج اوراق مالی اسلامی دولتی به اطلاع می‌رساند، طی برگزاری ششمین مرحله از این حراج، سه بانک سفارش خود را به ارزش ۱.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۳۹ هزار میلیارد تومان در سامانه بازار بین‌بانکی ثبت کردند. وزارت امور اقتصادی و دارایی ضمن پذیرش این درخواست‌ها با فروش ۱.۳۹ هزار میلیارد تومان اوراق «اراد ۸۵» با نرخ بازده تا سررسید ۲۱ درصد به آن بانک موافقت کرد. معاملات مربوط به فروش این اوراق در روز سه‌شنبه ۸ تیر‌ماه ۱۴۰۰ توسط کارگزاری بانک مرکزی در سامانه معاملاتی بورس ثبت شد.

همچنین در تاریخ ۸ تیرماه سال ۱۴۰۰، در بازار بورس ۱.۹ هزار میلیارد ریال اوراق مالی اسلامی دولتی به سایر اشخاص حقوقی فروخته شد؛ بنابراین در این دوره، در مجموع ۱۵.۸ هزار میلیارد ریال اوراق مالی اسلامی دولتی توسط بانک‌ها و سایر اشخاص حقوقی خریداری شد.


کارگزاری بانک مرکزی در راستای عرضه تدریجی اوراق در تواتر‌های هفتگی، مرحله هفتم حراج اوراق مالی اسلامی دولتی جهت فروش به بانک‌ها، موسسات اعتباری غیربانکی، شرکت‌های بیمه و نهاد‌های مالی موضوع بند (۲۱) ماده (۱) قانون بازار اوراق بهادار ج. ا.. ایران نظیر صندوق‌های سرمایه‌گذاری و شرکت‌های تأمین سرمایه را در روز سه شنبه ۱۵ تیر‌ماه ۱۴۰۰ اجرا می‌کند. اوراق عرضه شده در این حراج، مرابحه عام، کوپن‌دار و با تواتر پرداخت سود شش‌ماهه (پرداخت کوپن دوبار در سال) است.
 

بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی متقاضی شرکت در این حراج می‌توانند نسبت به ارسال سفارش‌های خود تا ساعت ۱۲:۰۰ روز یکشنبه ۱۳ تیر‌ماه ۱۴۰۰ تنها از طریق سامانه بازار بین بانکی اقدام کنند. شرکت‌های بیمه و نهاد‌های مالی موضوع بند (۲۱) ماده (۱) قانون بازار اوراق بهادار ج. ا. ایران نظیر صندوق‌های سرمایه‌گذاری و شرکت‌های تأمین سرمایه متقاضی شرکت در این حراج نیز می‌توانند سفارش‌های خود را تا ساعت ۱۲:۰۰ روز روز یکشنبه ۱۳ تیر‌ماه ۱۴۰۰ از طریق سامانه مظنه‌یابی شرکت مدیریت فناوری بورس تهران ثبت کنند. معاملات مربوط به این حراج در روز سه‌شنبه ۱۵ تیرماه ۱۴۰۰ انجام خواهد شد.

تمام نهاد‌های مالی متقاضی شرکت در این حراج می‌توانند سفارش‌های خود را در هر نماد به طور جداگانه ارسال کنند.

شایان ذکر است حداقل حجم سفارش در هر یک از نماد‌های مزبور ۵۰۰ هزار ورقه است. همچنین به نهاد‌های مالی شرکت‌کننده در این حراج توصیه می‌شود، تنوع‌بخشی به سبد دارایی‌های مالی را در سفارش‌گذاری خود مدنظر قرار دهند.

ذکر این نکته ضروری است که وزارت امور اقتصادی و دارایی الزامی به پذیرش کلیه پیشنهادات دریافت‌شده یا فروش کلیه اوراق عرضه‌شده در حراج را ندارد. بانک مرکزی سفارشات دریافت‌شده را به منظور تصمیم‌گیری به وزارت امور اقتصادی و دارایی ارسال و وزارتخانه مزبور نسبت به تعیین سفارش‌های برنده اقدام می‌کند. در نهایت، عرضه اوراق به تمامی برندگان انجام می‌شود.

 

تالار حافظ سرخ پوش شد

امروز (چهارشنبه 9 تیر) ریزش 230 واحدی شاخص کل بورس این نماد را در ابتدای معاملات امروز در جایگاه یک میلیون و 248 هزار واحد قرار داد. بر اساس جدل نمادهای تاثیرگذار بر شاخص کل بورس صبح امروز نمادهای شستا با 676، شپنا با 457، فولاد با 146 واحد افت بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل بورس داشتند.

 

صبح امروز نمادهای ومدير - گ.مديريت ارزش سرمايه ص ب كشوري، بركت - گروه دارويي بركت، شستا - سرمايه گذاري تامين اجتماعي، اخابر - مخابرات ايران، شپنا - پالايش نفت اصفهان، خساپا - سايپا و كسرام - پارس‌ سرام‌ در صدر لیست نمادهای پربیننده بورس قرار داشتند.

 

بنابراین گزارش، امروز (چهارشنبه 9 تیر) شاخص کل فرابورس با رشد 22 واحدی در ارتفاع 17 هزار و 986 واحد قرار گرفت. صبح امروز نمادهای لطيف - محصولات كاغذي لطيف، كرمان - س. توسعه و عمران استان كرمان، فتوسا - توليد و توسعه سرب روي ايرانيان، آريا - پليمر آريا ساسول، دبالك - مواد اوليه دارويي البرز بالك، رافزا - رايان هم افزا و چخزر - صنايع چوب خزر كاسپين در صدر لیست نمادهای پربیینده فرابورس قرار داشتند.

 

 

این در حالی است که روز گذشته (سه شنبه 8 تیر) شاخص کل بورس با رشد 592 واحدی در ابتدای معاملات در ارتفاع یک میلیون و 244 هزار واحد ایستاد و این روند تا پایان روز ادامه داشت تا جایی که شاخص کل بورس اوراق بهادار با افزایش ۴ هزار و ۷۲۷ واحدی معادل ۰.۳۸ درصد به یک میلیون و ۲۴۸ هزار و ۵۳۹ واحد رسید.

 

دژپسند درباره وضعیت اقتصادی کشور به رئیسی گزارش داد

فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد با حضور در دفتر سید ابراهیم رئیسی با وی دیدار کرد. دژپسند در این دیدار با تبریک انتخاب رئیسی به عنوان هشتمین رییس جمهوری منتخب اسلامی ایران با رأی ملت، برای وی و همکارانش در دولت سیزدهم آرزوی موفقیت کرد.

دژپسند همچنین درباره اقدامات وزارت اقتصاد و مهم ترین مسائل چالش های اقصادی کشور به رییس جمهوری منتخب گزارش داد.

سید ابراهیم رئیسی نیز با تشکر از اظهار محبت وزیر اقتصاد و گزارش وی درباره عملکرد این وزارتخانه و شرایط اقتصادی کشور، بر لزوم اصلاحات اقتصادی و اقدامات فوری برای افزایش قدرت خرید مردم و تثبیت بازار و قابل پیش بینی کردن آن تأکید کرد.

وی با غیر قابل قبول خواندن شرایط اقتصادی کشور گفت: با امکاناتی که کشور دارد می توان با یک برنامه ریزی درست و مدیریت مدبرانه، وضع موجود را به نفع مردم تغییر داد.

 

بیش از ۶.۱ میلیون تن کالای اساسی از ابتدای سال تاکنون ترخیص شده است

جمال ارونقی، معاون فنی گمرک ایران شب گذشته (سه شنبه ۸ تیر) در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما با بیان اینکه بیش از ۶.۱ میلیون تن کالای اساسی از ابتدای سال تاکنون ترخیص شده است، گفت: این مقدار کالا اساسی در ۲۵ گروه گالایی به ارزش ۳.۷ میلیارد دلار از گمرکات کشور ترخیص شده است که نسبت به مدت مشابه از نظر وزنی ۱۰ درصد کاهش داشته است.

 

وی با بیان اینکه در بندر امام خمینی (ره) ۳.۳ دهم میلیون تن کالا‌های اساسی ذخیره شده است، افزود: ۴.۵ میلیون تن کالای اساسی آماده ترخیص است و مشکلی ندارد. همچنین در بنادر ترخیص ۱۴ فروند کشتی معادل ۳۲۳ هزار تن کالای اساسی در حال تخلیه و ۲۶ فروند کشتی در انتظار حل مشکل اند. بیش از ۷ میلیون تن کالای اساسی در بنادر و گمرکات کشور از جمله تهران و غرب کشور ذخیره شده است. کالا‌های اساسی ۲۵ گروه هستند که ارز نیمایی دریافت می‌کنند که شامل دارو، گندم، جو، ذرت، نهاد‌های دامی، سویا، روغن و دانه‌های روغنی هستند.     ارونقی از ارز ترجیحی ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی و پرداخت معادل ریالی آن از طرف صاحب کالا گفت و افزود: برخی مواقع به دلیل تحریم کالا وارد کشور نمی‌شود، اما الآن ترخیص کالا در گمرک به دلیل اشکال در چرخه توزیع به اشکال برخورده است. در مقطعی از زمان روند ترخیص کالا به ۶۰ تا ۷۰ هزار تن در روز هم رسید و این امر به خاطر مصوبه ترخیص کالای اساسی بود، اما ترس ستاد تنظیم بازار از ترخیص کالا بدون کد رهگیری بود. چنانچه صاحب کالا کالای خود را تامین کند و تامین ارز نکند با بانک مرکزی دچار مشکل می‌شود.     وی با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون ثبت سفارش حدود ۳ میلیارد دلار کالا تاکنون به بانک مرکزی، وزارت صمت و وزارت جهاد کشاورزی تحویل داده شده که بلاتکلیف است، گفت: طبق بررسی‌های صورت پذیرفته موجودی ۶ قلم کالای اساسی مشمول ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی شامل گندم، ذرت، جو، دانه‌های روغنی، کنجاله سویا و روغن خام در بنادر و گمرکات کشور بیش از ۴ میلیون تن برآورد شده است.      

هر گرم طلای ۱۸ عیار یک میلیون و ۶۴ هزار تومان

امروز (چهارشنبه ۹ تیر) هر گرم طلای ۱۸ عیار یک میلیون و ۶۴ هزار تومان، هر انس طلا در بازارهای جهانی ۱۷۶۱ دلار، هر گرم طلای ۲۴ عیار یک میلیون و ۴۱۸ هزار تومان، سکه بهار آزادی طرح قدیم ۱۰ میلیون و ۵۴۸ هزار تومان، سکه بهار آزادی طرح جدید ۱۰ میلیون و ۷۹۱ هزار تومان، نیم سکه بهار آزادی ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی ۳ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان و سکهیک گرمی ۲ میلیون و ۳۱۰ هزار تومان است.

 

امروز (چهارشنبه ۹ تیر) در بازار ارز دلار ۲۴ هزار و ۹۶۵ تومان، یورو ۲۹ هزار و ۱۸۴ تومان، پوند ۳۵ هزار تومانف درهم امارات ۶۷۹۶ تومان، یوان چین ۳۸۸۰ تومان، لیر ترکیه ۲۸۶۰ تومان است.

 

این در حالی است که روز گذشته (سه شنبه ۸ تیر) هر گرم طلا ۱۸ عیار به ۱۰,۶۵۷,۰۰۰ ریال رسید. انس جهانی طلا به ۱,۷۷۹.۵۶ دلار رسید. قیمت هر عدد سکه امامی به ۱۰۷,۱۴۰,۰۰۰ ریال، هر عدد سکه بهار آزادی به قیمت ۱۰۴,۹۸۰,۰۰۰‬ ریال، هر عدد نیم سکه به قیمت ۵۷,۵۰۰,۰۰۰ ریال، هر عدد ربع سکه به قیمت ۳۷,۰۰۰,۰۰۰ ریال و هر عدد سکه یک گرمی به قیمت ۲۳,۰۰۰,۰۰۰ رسید.

 

بنابراین گزارش روز گذشته (سه شنبه ۸ تیر) قیمت هر دلار آمریکا با ۰.۱۴ درصد رشد به ۲۴۷,۱۲۰ ریال رسید؛ همچنین قیمت هر یورو به ۲۸۲,۹۱۰ ریال و قیمت هر پوند با ۰.۰۱ درصد افت به ۳۴۷,۲۲۰ ریال رسید.

 

 

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: اخبار اقتصادی خبرگزاری شبستان اخبار حراج اوراق مالی اسلامی دولتی عیار یک میلیون سکه بهار آزادی نهاد های مالی هزار میلیارد اقتصادی کشور سه شنبه ۸ تیر تیر ماه ۱۴۰۰ شاخص کل بورس گرم طلای روز سه شنبه ترخیص کالا هزار تومان بانک مرکزی ۰۰۰ ریال ۱۸ عیار ۹ هزار ۴ هزار شنبه ۱ ۸ هزار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۰۲۹۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ششمین جشنواره انتخاب کتاب سال آذربایجان‌غربی برگزار می‌شود

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،  علیرضا نوروزی گفت: ششمین جشنواره انتخاب کتاب سال استان در سال‌جاری با حضور نویسندگان و مولفان بومی برگزار می‌شود.

مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی  آذربایجان‌غربی با اشاره به شرایط جشنواره، ادامه داد: آثار ارسالی باید برای اولین بار در محدوده زمانی ۰۱/‏۰۱/‏۱۴۰۱ تا ۲۹/‏۱۲/‏۱۴۰۲ منتشر شده باشند و ملاک انتشار تاریخ درج شده در شناسنامه کتاب است.

وی افزود: همچنین آثار ارسالی باید دارای برگه اعلام وصول باشد و کتاب‌هایی که توسط ناشران استان به چاپ رسیده‌اند و کتاب‌های که توسط نویسندگان و مولفین بومی و غیربومی در استان آذربایجان‌غربی تالیف و توسط ناشران کشور منتشر شده است، مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت.

نوروزی ادامه داد: از هر عنوان کتاب باید ۲ نسخه به دبیرخانه جشنواره کتاب سال استان ارسال شود و کتاب‌های ارسالی باید در یکی از گروه‌های تالیف، ترجمه و تصحیح قرار گیرند.

مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان‌غربی با بیان اینکه هیچ محدودیتی در زبان کتاب برای ارزیابی قرار نخواهد گرفت، اظهار کرد: کتاب‌های کمک درسی و نسخه عکسبرداری شده مورد ارزیابی قرار نخواهد گرفت.

وی افزود: علاقه‌مندان تا ۳۱ ام مردادماه سال‌جاری فرصت دارند آثار خود را به دبیرخانه جشنواره به نشانی ارومیه، خیابان ارشاد، روبه‌روی بیمارستان امام خمینی (ره)، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌غربی ارسال کنند.

مسابقه کتاب سال استان آذربایجان‌غربی با همکاری خانه کتاب ایران و معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان‌غربی در ارومیه برگزار می‌شود.

دیگر خبرها

  • رئیسی: جمهوری اسلامی تحریم‌ناپذیر است / طرح‌ شیطانی منزوی کردن ایران تاکنون به نتیجه نرسیده و بعد از این هم به نتیجه نمی‌رسد
  • مرمت بندهای تغذیه مصنوعی استان از ابتدای سال تاکنون
  • افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک با وجود وعده بانک مرکزی
  •  برگزاری ششمین جشنواره انتخاب کتاب سال آذربایجان‌غربی
  • ششمین جشنواره انتخاب کتاب سال آذربایجان‌غربی برگزار می‌شود
  • مدیر عامل لیگ برتر: پرونده مالی منچسترسیتی به زودی به نتیجه می‌رسد
  • بارش بیش از ۲۰۰ میلی متر باران از ابتدای سال آبی
  • مرمت بند‌های تغذیه مصنوعی استان از ابتدای سال تاکنون
  • اینفوگرافیک | مقدار کالای اساسی حمل شده از مبدا بندر امام خمینی (ره) به استان آذربایجان غربی (۱۲ماهه سال ۱۴۰۲)
  • مدیریت بازار کالای اساسی جدی گرفته شود