Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-29@10:27:22 GMT

صادرات غیرنفتی در سه ماهه امسال ۷۰ درصد رشد کرد

تاریخ انتشار: ۹ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۴۰۲۹۴۱

صادرات غیرنفتی در سه ماهه امسال ۷۰ درصد رشد کرد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از گمرک، سید روح اله لطیفی، سخنگوی گمرک اظهار داشت: تجارت خارجی غیر نفتی در فصل بهار ماهه به ۳۸ میلیون و ۳۷۹ هزار تن کالا و به ارزش ۲۰ میلیارد و ۹۰۲ میلیون دلار دلار رسید که ۱۶ میلیون و ۱۳۶ هزار تن، به ارزش هشت میلیارد و ۵۷ میلیون دلار آن مربوط به خرداد ماه است.

وی افزود: از این میزان تجارت خارجی در خردادماه، ۱۳ میلیون و ۸۷ هزار تن به ارزش چهار میلیارد و۳۶۹ میلیون دلار مربوط به صادرات کالاهای ایرانی است و مابقی آن به وزن سه میلیون و۴۹ هزار تن، به ارزش سه میلیارد و ۶۸۸ میلیون دلار مربوط به واردات کالا به کشور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

لطیفی توضیح داد: با وجود رشد ۶۹ درصدی صادرات از لحاظ ارزش در مجموع سه ماه فصل بهار، نسبت به این مدت در سال قبل، در خردادماه نسبت به اردیبهشت ماه با چهار میلیون و ۵۰۸ هزار تن کالای بیشتر و یک میلیارد و ۱۷ میلیون دلار فروش بیشتر، رشد ۵۲ درصدی در وزن و ۳۰ درصدی در ارزش را شاهد بودیم اما در رویه واردات در خردادماه نسبت به اردیبهشت ماه ۲۷۲ هزار تن کالای کمتر و ۴۳ میلیون دلار ارزش کمتر نسبت به ماه قبل کالا وارد کشور شده که به ترتیب هشت درصد و یک درصد در وزن و ارزش کالا کمتر وارد شده است.

سخنگوی گمرک در خصوص مقاصد صادراتی کالاهای ایرانی در اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ گفت: در سومین ماه سال، عراق با ۶ میلیون و ۴۸۸ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۳۹۱ میلیون دلار، چین با دو میلیون و ۴۵۰ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۹۱ میلیون دلار، امارات با یک میلیون و ۲۵ هزار تن به ارزش ۴۲۶ میلیون دلار، افغانستان با ۴۷۵ هزار تن به ارزش ۲۰۵ میلیون دلار و ترکیه با ۲۷۹ هزار تن به ارزش ۲۰۵ میلیون دلار، پنج مقصد اول کالاهای صادراتی کشور در خرداد ماه بودند که با اضافه شدن آمار صادرات گاز مایع به عراق، این کشور در خرداد ماه اولین مقصد کالاهای صادراتی شد.

وی افزود: امارات با یک میلیون و ۱۱۱ هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و۳۲۷ میلیون دلار، چین با ۲۲۲ هزار تن به ارزش ۷۲۹ میلیون دلار، ترکیه با ۳۰۷ هزار تن به ارزش ۳۸۴ میلیون دلار، آلمان با ۸۳ هزار تن به ارزش ۱۲۹ میلیون دلار و سوئیس با ۱۱۳ هزار تن به ارزش ۱۰۱ میلیون دلار، پنج شریک کشورمان برای تأمین کالاهای مورد نیاز کشور بودند.

لطیفی در خصوص میزان کالاهای عبوری از کشور توضیح داد: ترانزیت کشور در خرداد ماه مانند دو ماه فروردین و اردیبهشت روند خوبی دارد و ۹۰۱ هزار تن کالا، میزان کالاهای عبوری از کشورمان در این ماه بوده است که با وجود رشد ۱۲۱ درصدی ترانزیت در سه ماهه اول سال نسبت به فصل بهار ۱۳۹۹، نسبت به اردیبهشت ماه ۳۲ هزار تن کالای کمتر از کشورمان عبور کرده که این میزان کاهش ۳ درصدی را نشان می‌دهد.

کد خبر 5247631

منبع: مهر

کلیدواژه: گمرک تجارت صادرات غیرنفتی خرداد 1400 سه ماه اول 1400 شاخص کل بورس قیمت دلار بازار سهام وزارت جهاد کشاورزی بانک مرکزی ایران قیمت نفت بورس تهران بازار سرمایه نهاده های دامی رمز ارز بورس قیمت یورو اقتصاد چین مصرف برق هزار تن به ارزش اردیبهشت ماه یک میلیارد هزار تن کالا میلیون دلار خرداد ماه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۰۲۹۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات ۴۸۹ میلیون دلاری نساجی/ واردات به ۲.۲ میلیارد دلار رسید

به گزارش خبرگزاری مهر، بر اساس آمار گمرک ایران، میزان صادرات محصولات نساجی در سال گذشته به ۴۸۹ میلیون دلار رسید.

بیشترین میزان صادرات محصولات نساجی به مقصد کشورهای عراق، افغانستان و روسیه بوده است که به ترتیب ۲۶، ۱۸ و ۶ درصد از ارزش کل صادرات محصولات نساجی ایران را به خود اختصاص دادند.

همچنین عمده‌ترین کالای صادراتی در بین محصولات نساجی شامل کف‌پوش‌های غیرمخملی باف با رقمی بالغ بر ۲۲۰ میلیون دلار بوده است.

بر این اساس، بیشترین میزان صادرات محصولات نساجی در سال ۱۴۰۲ از طریق گمرکات کاشان با اختصاص سهم ۱۶ درصد از ارزش کل صادرات این محصول انجام گرفته است، پس از آن، گمرک مشهد با ۱۱.۵ درصد و غرب تهران با ۹.۵ درصد از ارزش کل صادرات محصولات نساجی در مدت یاد شده، در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

همچنین در این مدت ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار محصولات نساجی وارد کشور شده است که این میزان نسبت به سال قبل آن ۱۲ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

امارات متحده عربی با ۳۸ درصد از ارزش کل واردات محصولات نساجی، چین با ۲۲ درصد و ترکیه با ۱۷.۶ درصد عمده‌ترین کشورهای طرف معامله در واردات این محصول در سال ۱۴۰۲ بوده‌اند.

بیشترین میزان واردات محصولات نساجی از گمرکات شهید رجایی، خرمشهر و سرخس انجام گرفته است و عمده‌ترین قلم وارداتی در بین محصولات نساجی در سال ۱۴۰۲ به پارچه‌های تار و پودباف با ۴۳۳ میلیون دلار اختصاص داشت که نسبت به سال ماقبل آن ۲۱.۵ درصد افزایش نشان می‌دهد.

شایان ذکر است، آمار صادرات و واردات محصولات نساجی که در این گزارش آمده است از فصول ۵۰ الی ۶۰ کتاب مقررات صادرات و واردات استخراج شده است و از آنجایی که فصول ۶۳ _ ۶۱ کتاب مقررات صادرات واردات جزو مصنوعات ساخته شده شامل پوشاک و البسه است و اکثر کد تعرفه‌های مشمول این فصول، ممنوعیت در واردات داشته‌اند، آمار مربوطه در این گزارش لحاظ نشده است.

کد خبر 6089881 سمیه رسولی

دیگر خبرها

  • صادرات ۱۴۷ هزار تن انواع کالا از گمرکات مازندران
  • ۵۰ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی در کشور انجام شد
  • صادرات ۷۰ قلم کالا از مازندران
  • صادرات ۴۸۹ میلیون دلاری نساجی/ واردات به ۲.۲ میلیارد دلار رسید
  • عراقی‌ ها کدام کالاهای ایرانی را می‌ خرند؟
  • افزایش ۴۱ درصدی ارزش صادرات کالا از خراسان جنوبی
  • صادرات استان زنجان صعودی شد
  • افزایش ۴۶ درصدی ارزش دلاری صادارت غیرنفتی از گمرکات استان گلستان
  • صادرات خودرو ترکیه / مشتریان اول: ایتالیا، انگلیس، فرانسه و آلمان
  • صادرات خودروی سواری از ترکیه طی ۳ ماه از ۲.۵ میلیارد دلار گذشت