Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، روزنامه 8 صبح افغانستان در سرمقاله امروز خود با اشاره به سفر هفته گذشته اشرف غنی به آمریکا نوشت: یک هفته است که تمام دستگاه‌ها و عوامل اطلاع‌رسانی دولت سرگرم خبررسانی درباره سفر رییس جمهور غنی به آمریکا هستند. تاکنون دو بار تنها در مرکز اطلاعات و رسانه‌های حکومت در رابطه با دستاوردهای این سفر کنفرانس مطبوعاتی برگزار شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دواخان مینه‌پال و وحید عمر، هرکدام به ترتیب در ششم و هشتم سرطان در این مرکز درباره سفر غنی به آمریکا صحبت کرده‌اند. غنی، عبدالله و صالح نیز از هیچ فرصتی در تبلیغ این سفر دریغ نکرده‌اند.

این روزنامه در ادامه افزود: رییس جمهور غنی پس از پایان دیدار او و عبدالله با جو بایدن، در واشنگتن کنفرانس مطبوعاتی گذاشت و به رسانه‌های بین‌المللی درباره دستاوردهای سفرش گزارش داد. این کنفرانس مطبوعاتی توسط تمام عوامل و دستگاه‌های اطلاع‌رسانی دولت هم‌رسانی شد. از تلویزیون ملی گرفته تا دفتر ریاست جمهوری، مرکز اطلاعات و رسانه‌های حکومت، دفتر شورای امنیت ملی، وزارت امور خارجه و تمام پایگاه‌های اطلاع‌رسانی و شبکه‌های اجتماعی وابسته به این نهادها، در کارزار هم‌رسانی این کنفرانس مطبوعاتی دخیل بودند.

این روزنامه در ادامه نوشت: صالح پس از بازگشت از سفر دو روزه هیأت افغانستان به واشنگتن، نیز از طریق حساب کاربری خود در فیس‌بوک، جزئیات این سفر را منتشر کرد. عبدالله هم در هفتم سرطان در قصر سپیدار کنفرانس خبری برگزار کرد و درباره دستاوردهای سفر هیأت افغانستان به آمریکا گزارش داد. در کنار آن، عبدالله، محب و اتمر، هرکدام با رسانه‌ها در واشنگتن درباره این سفر گفت‌وگو کرده بودند. گفته می‌شود که غنی هم تصمیم دارد درباره دستاوردهای این سفر در یک کنفرانس خبری ظاهر شود و همچنین دیداری را در این باره با سیاسیون کشور در ارگ تدارک بدهد. او تاکنون نتایج این سفرش را در نشست کابینه و از طریق ویدیو کنفرانس به والی‌ها گزارش کرده است.

روزنامه 8 صبح همچنین خاطرنشان کرد: بازی دولت با اطلاعات مرتبط با این سفر برای یک هفته است که رسانه‌ها و افکار عمومی را با خود درگیر کرده است. این در حالی است که تمام دستاوردهای این سفر از سه سطر فراتر نمی‌رود: آمریکا نیروهایش را مطابق جدول زمانی از قبل اعلام‌شده خارج می‌کند، این کشور به ادامه همکاری سیاسی، مالی، نظامی و بشری به افغانستان متعهد است و آمریکا قرار است در بخش امنیتی به ارزش ۳٫۳ میلیارد دلار به افغانستان کمک مالی کند. عوامل و دستگاه‌های اطلاع‌رسانی دولت آن‌قدر این اطلاعات را به تکرار بازتاب داده‌اند که دیگر هیچ پرسشی درباره آن باقی نمانده است.

این روزنامه تصریح کرد: قابل درک است که دستگاه دولت در پی استفاده تبلیغاتی از این سفر است. در جریان یک هفته آن‌قدر این سفر بزرگ‌نمایی شده است که دیگر جایی برای بزرگ‌نمایی ندارد. اگر قرار باشد برای بزرگ‌نمایی آن باز هم اصرار شود، ممکن است این سفر تصغیر شود و نتیجه معکوس بدهد. این در حالی است که سفر هیأت افغانستان به آمریکا حواشی بسیاری داشته است. از این حواشی هیچ‌کسی نگفته است و قرار هم نیست چیزی گفته شود.

روزنامه 8 صبح در ادامه نوشت: عوامل و دستگاه‌های اطلاع‌رسانی دولت نباید تلاش کنند که اطلاعات سوخته را بارها وارد ذهن مردم کنند. مردم تشنه اطلاعات تازه هستند. در حالی که عوامل و دستگاه‌های اطلاع‌رسانی دولت سرگرم تکرار اطلاعات سوخته بودند، جنگ وارد دروازه‌های شهر غزنی شده بود. چند شهرستان این ولایت در یک شب سقوط کرده بود. مردم می‌خواستند بدانند که دولت با این پیش‌روی طالبان چه کار می‌کند. عوامل موظف اطلاع‌رسانی اما در سکوت فرو رفته بودند.

این روزنامه افزود: هشت‌‎هزار خانواده در پی جنگ تنها در بغلان آواره شده‌اند. تعداد آوارگان جنگ در دو ماه گذشته در سراسر افغانستان روشن نیست. نهادهای مسوول، اطلاع دقیق از رقم آوارگان ندارند. برنامه امدادرسانی به آن‌ها روشن نیست. برای رسیدگی به مشکلات آوارگان جنگی در شرایط اضطراری‌تر هیچ برنامه‌ای تدوین نشده است. آنگاه تمام عوامل و دستگاه‌های اطلاع‌رسانی دولت، از سفری که روزها از انجام آن گذشته است، یک سرگرمی تهوع‌آور ساخته‌اند.

روزنامه 8 صبح در ادامه تاکید کرد: اگر ادارات دولتی متعهد به اطلاع‌رسانی هستند، باید به نامه‌های خبرنگاران برای درخواست اطلاعات به موقع پاسخ بدهند. بارها خبرنگاران به دلیل امتناع ادارات از همکاری با رسانه‌ها، از انجام تحقیقات درباره پرونده‌های بزرگ فساد منصرف شده‌اند. وظیفه عوامل و دستگاه‌های اطلاع‌رسانی دولت، تنها تبلیغات و رجزخوانی نیست. آن‌ها باید درباره تمام رویدادها -چه خوب و چه بد- و یا رویدادهایی در دست وقوع، به موقع به مردم اطلاع‌رسانی کنند.

این روزنامه در پایان نوشت: دولت در کنار آن‌که حق دارد دستاوردهایش را به رخ مردم بکشد، وظیفه دارد تا به پرسش‌ها و نگرانی‌های مردم نیز به موقع پاسخ بدهد. در وضعیت فعلی که کرونا و جنگ، هر دو از مردم قربانی می‌گیرند، مردم نیاز به آگاهی سریع نسبت به هر برنامه و اتفاق تازه و یا اتفاق احتمالی دارند. این اطلاعات به آن‌ها کمک می‌کند که بدون تقبل کم‌ترین خطر و هزینه‌ای نسبت خود با حوادثی در دست وقوع یا برنامه‌ای در دست اجرا را تعیین کنند. این نادرست است که پس از سرازیر شدن سیلاب به مردم هشدار داده شود که آماده باشند تا دامن‌شان تر نشود. از این‌رو، توقع می‌رود که عوامل و دستگاه‌های اطلاع‌رسانی دولت به جای پمپاژ اطلاعات سوخته به جامعه، از سناریوها، حوادث و پیش‌آمدهایی گزارش دهند که شدیداً با زندگی روزانه و سرنوشت آینده مردم مرتبط است.

انتهای پیام/ ر

منبع: فارس

کلیدواژه: روزنامه 8 صبح سفر تبلیغی کنفرانس مطبوعاتی غنی به آمریکا روزنامه 8 صبح رسانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۰۳۹۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دولت بزرگ‌ترین کنش‌گر رسانه‌ای و ارتباطی در کشور است

رئیس شورای اطلاع رسانی دولت گفت: دولت بزرگ‌ترین کنش‌گر رسانه‌ای و ارتباطی در کشور است و بیشترین حجم پروژه‌های کلان و مهم در استان‌ها به سرانجام می‌رسد و این نشان می‌دهد که دولت سیزدهم به همه استان‌ها توجه دارد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از ایلام؛ سپهر خلجی امروز- پنجشنبه سیزدهم اردیبهشت‌ماه- در نشست هم‌اندیشی با اصحاب رسانه و فعالین مجازی استان ایلام اظهار کرد: به زودی فراخوانی با همکاری سازمان آموزش اداری و استخدامی برای دعوت به همکاری از افراد توانمند برای کمک به آموزش روابط عمومی‌ها خواهیم داشت زیرا این یک نهضت بزرگ برای حوزه اطلاع‌رسانی کشور محسوب می‌شود.

وی افزود: دولت بزرگ‌ترین کنش‌گر رسانه‌ای و ارتباطی در کشور است و بیشترین حجم پروژه‌های کلان و مهم در استان‌ها به سرانجام می‌رسد و این نشان می‌دهد که دولت سیزدهم به همه استان‌ها توجه دارد.

رئیس شورای اطلاع رسانی دولت با بیان اینکه همه باید برای پیشرفت ایلام کمک کنند تا یک گام در جهت توسعه و پیشرفت ایلام بر داشته شود، افزود: برای پیشرفت استان دو وظیفه مطالبه‌گری پیشرفت استان و تبیین و روشنگری دقیق است که باید با تمام توان برای این دو مهم تلاش کنیم.

خلجی اضافه کرد: ایلام نقش مهمی در طول دوران انقلاب، دفاع مقدس و مرزبانی از کشور دارد و سه هزار شهید والامقام سند افتخاری برای ولایت‌مداری مردم ایلام است.

وی با بیان اینکه قرارگاه رسانه‌ای اربعین استان به عنوان یکی از ضرورت‌ها در مرکز پیگیری می‌شود، اضافه کرد: مدیران اهمیت کار اطلاع‌رسانی را درک کنند و بیش از گذشته به روابط عمومی‌ها توجه شود.

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت اضافه کرد: بخش استان‌های پایگاه اطلاع‌رسانی دولت از سال گذشته تقویت شده است و ما تلاش داریم ضعف روابط عمومی‌ها به تدریج برطرف شود.

خلجی اضافه کرد: با توجه این‌که رسانه‌های رسمی هر استان نمی‌توانند تمام ابعاد و وقایع استان را پوشش دهند، استفاده از ظرفیت رسانه‌های محلی برای تقویت اطلاع‌رسانی مهم و اساسی است بنابراین منابع لازم برای حوزه اطلاع‌رسانی باید تأمین شود و هر پروژه و طرح باید پیوست رسانه‌ای داشته باشد.

کد خبر 750131

دیگر خبرها

  • شهادت ۱۴۱ خبرنگار از ابتدای تجاوز اسرائیل به غزه
  • دولت بزرگ‌ترین کنش‌گر رسانه‌ای و ارتباطی در کشور است
  • روایت گری جزء اولویت‌های مسئولان باشد
  • فرصت سوزی و خستگی برای امروز کشور ممنوع است
  • رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت به ایلام سفر کرد
  • ادای احترام رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت به شهدای گمنام ایلام
  • خلجی: استان تهران یکی از استان‌های محروم است
  • طالبان افغانستان برای جذب توریست خارجی دست به کار شده اند
  • کابل: به کسی اجازه تخریب وحدت ملی در افغانستان را نمی‌دهیم
  • رشد ۵۰درصدی تشکل های مردم نهاد چهارمحال و بختیاری