Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-05-07@03:23:07 GMT

کشف ردپای تازه در تپه امرایی الشتر

تاریخ انتشار: ۹ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۴۰۴۶۵۵

به گزارش جام جم آنلاین لرستان: سرپرست هیأت باستان‌شناسی این پروژه گفت: این‌ پروژه تعیین عرصه و پیشنهاد حریم تپه «امرایی الشتر» در استان لرستان انجام و وضعیت فرهنگ‌های دوران پیش از تاریخ و تاریخی آن توسط هیأت باستان‌شناسی بررسی شد.
مهدی حیدری افزود: در این فصل ۱۶ گمانه پیرامون تپه ایجاد شد. از این تعداد گمانه، در ۹ مورد به بقایای معماری و آثار فرهنگی برخوردیم و در هفت مورد از گمانه‌ها، آثار فرهنگی برجامانده‌ای مشاهده نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


 
وی ادامه داد:  از بین این گمانه‌ها، بقایای فرهنگی از ادوار مس و سنگ، مفرغ، تاریخی و اسلامی به‌دست آمد.
حیدری بیان کرد:  این اقدامات موجب شناخت ابعاد و گستردگی تپه امرایی و از سویی، درک بهتر ما از وضعیت باستان‌شناسی تپه امرایی و دشت ‌الشتر در ادوار مختلف می‌شود.
 
سرپرست هیأت باستان‌شناسی تصریح کرد: پس از پایان این پروژه، وضعیت تپه امرایی به لحاظ گستردگی مشخص و نقشه فنی ارائه شد که عرصه و حریم تپه را مشخص می‌کند.
 
 
 
حیدری اظهار کرد: مطالعات روی یافته‌های فرهنگی کشف‌شده آغازی برای مطالعات بیشتر در ارتباط با باستان‌شناسی و وضعیت فرهنگی این محوطه باستانی در الشتر است.
 
تپه امرایی که آثاری از دوران پیش از تاریخ ایران باستان تا دوران پس از اسلام در آن یافت شده در روستای ولی‌آبادِ شهرستان الشتر در استان لرستان واقع شده است. این اثر دهم مهرماه ۱۳۸۰ با شماره ۴۰۶۷ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: میراث فرهنگی لرستان تپه باستانی باستان شناسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۰۴۶۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ردپای مسی روی شش گل!

به گزارش همشهری‌آنلاین، لیونل مسی هم در یک گوشه دیگر دنیا مشغول ادامه تاریخ‌سازی و رکوردزنی است. بامداد دیروز اینتر مایامی با نتیجه ۶بر ۲مقابل ردبولز به برتری رسید و جایگاه خودش را در صدر تثبیت کرد و لیونل مسی با ثبت آمار بی‌نظیر یک‌گل و ۵پاس‌گل روی هر ۶گل مایامی تأثیر مستقیم داشت و لوییس سوارس هم با ثبت هت‌تریک درخشش ستاره آرژانتینی را تکمیل کرد.

لیونل مسی به نخستین بازیکن تاریخ MLS تبدیل شد که طی یک بازی، ۵پاس‌گل ثبت می‌کند.

مسی تبدیل به تنها بازیکن تاریخ فوتبال شد که در یک بازی، ۵گل زده و در یک بازی هم موفق به ثبت ۵پاس‌گل شده؛ ۵گل در یک بازی مقابل بایر لورکوزن (۲۰۱۲)، ۵گل در یک بازی مقابل استونی (۲۰۲۲) و ۵پاس‌گل در یک بازی مقابل نیویورک ردبولز (۲۰۲۴).

آمار مسی در سال ۲۰۲۴؛ ۱۱‌بازی، ۱۲‌گل و ۱۱‌پاس‌گل، آمار او در MLS این فصل؛ ۸بازی، ۱۰گل و ۹پاس‌گل و آمار این ستاره در اینترمایامی؛ ۲۵بازی، ۲۳گل و ۱۶پاس‌گل.

کد خبر 849566 منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها لیونل مسی فوتبال

دیگر خبرها

  • گمانه‌زنی کارشناسان ایتالیایی درباره اخراج آلگری از یوونتوس
  • واکنش گل محمدی به یک خبر: بحث تعهد در میان نیست/لطفا گمانه زنی نکنید
  • ردپای مسی روی شش گل!
  • برگزاری نخستین نشست کارگروه آسیب شناسی فرهنگی ورزشگاهها
  • واکنش فدراسیون فوتبال به دستور وزیر ورزش؛نشست کارگروه آسیب‌شناسی فرهنگی ورزشگاه‌ها برگزار می‌شود
  • واکنش فدراسیون فوتبال به درخواست وزیر ورزش؛ برگزاری نخستین نشست کارگروه آسیب‌شناسی فرهنگی ورزشگاه‌ها
  • واکنش وزیر ورزش و رییس فدراسیون به اتفاقات آزادی
  • پیگیری حواشی پرسپولیس-سپاهان؛ وزیر ورزش خطاب به تاج: گزارش آسیب‌شناسی را ظرف یک هفته ارائه کنید
  • استقرار گروه‌های مرمتی و باستان شناسی در نقش رستم
  • استقرار گروه‌های مرمتی و باستان شناسی در نقش ستم