Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-02@12:54:09 GMT

طغیان آفت کرم ابریشم‌باف ناجور در مهدی‌شهر

تاریخ انتشار: ۹ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۴۰۵۲۰۸

طغیان آفت کرم ابریشم‌باف ناجور در مهدی‌شهر

حمیدرضا عبدوس در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سمنان اظهار کرد: با توجه به شرایط آب و هوایی امسال و بارندگی‌های بهار، شاهد طغیان آفت ابریشم‌باف ناجور روی درختچه‌های زرشک وحشی و بلوط شهرستان مهدی‌شهر هستیم.

وی با اشاره به اینکه این آفت در سال‌های گذشته با جمعیت کمتر و روی درختچه‌های زرشک فعالیت داشته است، افزود: امسال با توجه به افزایش جمعیت پروانه و لاروهای این آفت با تراکم جمعیتی بالا به درختان حمله‌ور می‌شوند و با تغذیه کامل از پوشش برگی درختان، سیمای خزان به جنگل منطقه می‌دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مهدی‌شهر عنوان کرد: با حمله‌ور شدن این آفت، درختان خشک نشده‌اند؛ فقط برگ‌ها مورد تغذیه قرار گرفته و مجدداً برگ‌ها سبز می‌شوند؛ اما به درخت تنش و استرس وارد شده و در صورت طغیان آفت در سال‌های بعد موجب آسیب به درختان می‌شود.

عبدوس بیان کرد: پروانه ابریشم‌بافی ناجور یا بید کولی یک نسل در هر سال تولید می‌کند و از طریق چهار مرحله زندگی اصلی بالغ می‌شود؛ آن‌ها شروع به گذاشتن تخم‌های کوچک در توده‌های بزرگ می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه پروانه ابریشم‌باف ناجور یا بید کولی یکی از خسارت‌زاترین آفات برگ‌خوار درختان جنگلی در دنیا است، اظهار کرد: با توجه به بازدید انجام‌شده خسارت لاروهای ابریشم‌بافی ناجور روی درختچه‌های زرشک و درختان بلوط تأیید شد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مهدی‌شهر ادامه داد: توده‌های تخم با موهای متمایل به زرد پوشانده می‌شوند، اندازه آن‌ها حدود ۲۰ تا ۴۰ میلی‌متر است و می‌توانند شامل بیش از یک‌هزار تخم باشند.

عبدوس گفت: لاروهای مودار تازه تفریخ شده می‌تواند با کمک چرخش تارهای ابریشمی (معلق در جریان هوا) تا هشت کیلومتر به سمت بالا حرکت کنند، اگر شرایط آب‌وهوایی مناسب باشد.

وی عنوان کرد: در مراحل بعد از لارو رنگ‌ها بسیار متفاوت هستند؛ اما دارای دو ردیف نقاط برجسته مشخص در پشت هستند؛ معمولاً پنج جفت آبی و ۶ جفت قرمز از سر به دم و سپس لاروها به شفیره تبدیل‌ شده و پس از آن بید کولی بالغ ظاهر می‌شود.

شکل ظاهری کرم ابریشم ناجور

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مهدی‌شهر بیان کرد: نرهای بالغ به رنگ قهوه‌ای خاکستری هستند و طول بال‌های آن‌ها بین ۳۰ تا ۴۰ میلی‌متر است و ماده‌ها زرد کمرنگ با نوارهای موجی قهوه‌ای تیره در بال جلویی هستند و طول بالاهایشان به ۴۰-۷۰ میلی‌متر می‌رسد.

عبدوس گفت: بید کولی، برگ‌های بیش از ۵۰۰ نوع درخت و درختچه را می‌خورد؛ آن‌ها درختان بلوط، زرشک و گلابی وحشی را برای تغذیه ترجیح می‌دهند و تنها لاروها از درختان تغذیه می‌کنند.

تولیدمثل کرم ابریشم ناجور

وی اظهار کرد: تخم‌های پروانه بید کولی اغلب زمستان را به‌صورت چسبیده به درختان سپری می‌کنند و در فصل بهار، زمانی که بسیاری از درختان شروع به شکوفه زدن می‌کنند، تفریخ می‌شوند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مهدی‌شهر افزود: لاروها خود را از درخت‌ها توسط تارهای ابریشمی آویزان می‌کنند و توسط باد منتقل‌شده و روی یک درخت یا درخت دیگری در یک مایل یا بیشتر حرکت می‌کنند.

عبدوس عنوان کرد: لارو از چندین مرحله گذر خواهد کرد تا اینکه در آغاز ماه تیر، شفیره‌ها به‌صورت یک بید کولی بالغ درمی‌آیند. پروانه نر می‌تواند پرواز کند، اما پروانه ماده از درخت بالا می‌رود و تخم‌های خود را در آنجا می‌گذارد و پس از تخم‌گذاری، بید کولی نر و ماده می‌میرند.

علائم بید کولی

وی گفت: از بین رفتن و ریزش برگ در یک منطقه بزرگی از درختان یکی از علائم اولیه نشان‌دهنده حضور بید کولی است و درواقع لاروهای بید کولی مخصوصاً زمانی که شیوع خاصی در منطقه وجود دارد، می‌توانند روی درختان، جاده‌ها، دیوارها و دیگر مناطق در فضای باز بخزند.

کنترل بیولوژیکی کرم ابریشم ناجور

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مهدی‌شهر گفت: بیماری‌های ناشی از باکتری، قارچ و یا ویروس‌ها موجب کاهش جمعیت بید کولی، به‌ویژه در دوره‌هایی می‌شود که جمعیت متراکم و تحت تأثیر کمبود شاخ و برگ قرار می‌گیرند.

عبدوس افزود: بیماری پژمردگی ناشی از یک نوکلئوپلی هیدرو ویروس خاص (LdNPV) که مختص بید کولی است، بیشترین آسیب‌رسان طبیعی است و باعث مرگ لاروها و شفیره‌ها می‌شود.

وی عنوان کرد: آلودگی با ان.پی.وی نیز شایع‌ترین منبع مرگ‌ومیر در جمعیت‌های با تراکم بالا است و همه‌گیری ان.پی. وی معمولاً باعث نابودی جمعیت آفت می‌شود.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مهدی‌شهر با اشاره به اینکه لاروهای بید کولی چندین شکارگر طبیعی دارند که می‌تواند باعث کاهش جمعیت آن‌ها شود، گفت: شکارگرهای بید کولی عبارت از موش‌های آهویی (deer mice)؛ مگس تاکینید و زنبورهای براکوئید هستند.

کنترل شیمیایی کرم ابریشم ناجور

عبدوس عنوان کرد: کنترل شیمیایی در زمان ظهور لاروها با سمومی‌مانند مالاتیون ۶۰ درصد و یا سموم فسفره تماسی و نفوذی، انجام می‌شود.

وی اظهار کرد: برای کنترل این آفت به طور طبیعی می‌توان از چهارگونه زنبور و یک‌گونه نماتد پارازیتوئید استفاده کرد و برای مبارزه میکروبیولوژیک علیه لاروهای ابریشم‌باف ناجور از یک باکتری باسیلوسی استفاده می‌شود.

انتهای پیام/۷۴۰۰۷/ز/س/

منبع: فارس

کلیدواژه: منابع طبیعی طغیان ابریشم باف ناجور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۰۵۲۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نشست شهرداران شهرهای جاده ابریشم فردا برگزار می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر، این سلسله نشست‌ها به ابتکار شهرداری تبریز برگزار خواهد شد و در ماههای آینده به صورت مستمر بین شهرداران شهرهای جاده ابریشم ادامه خواهد یافت.

یعقوب هوشیار شهردار تبریز در این نشست که در قالب وبینار برگزار خواهد شد به ارائه ظرفیت‌های فرهنگی و تاریخی و توریستی شهر تبریز و تبیین جایگاه ژئوپلتیک این شهر در مسیر جاده ابریشم می پردازد.

نشست شهرداران شهرهای جاده ابریشم چهارشنبه دوازدهم اردیبهشت با حضور موتونوبو ناکاگاوا شهردار نارا (از شهرهای ژاپن)، فضل‌الدین عمراف شهردار سمرقند (از شهرهای ازبکستان) و یعقوب هوشیار شهردار تبریز برپا خواهد شد.

معرفی شهر نارا، جایگاه بین المللی و نقش آن در مسیر جاده ابریشم و همچنین معرفی شهر سمرقند توسط شهردار این شهر از دیگر بخش‌های این وبینار خواهد بود.

رویداد دوجانبه «مجمع ژاپن و ایران در زمینه معماری و مسائل شهری» که در ژاپن بین فوریه و می در سال ۲۰۱۸ برگزار شد، بستر این تبادل فرهنگی را تشکیل داده است. در این راستا و در ادامه فعالیت‌های دیپلماسی شهری و پس از ارایه نامه رسمی شهردار تبریز به شهردار نارا، گفتگو های مابین دو شهر برای اولین بار آغاز شده و امید است گفتگوی شهرداران نتایج خوب و ملموسی را برای شهروندان طرفین داشته باشد.

این نشست به عنوان پیش زمینه‌ای برای نشست دوم که همزمان با همایش فرصت‌های سرمایه گذاری تبریز در سال جاری برگزار می‌شود، خواهد بود.

از نتایج پیش بینی شده برای این نشست می‌توان به برگزاری هفته‌های فرهنگی در شهرهای جاده ابریشم، مفاهیم مدرن و بروز در حوزه تعاملات بین المللی در دیپلماسی شهری بین شهرها، توسعه شهری شهرهای تاریخی حول محور تاریخی، تبیین سیاست‌های جاده ابریشم در حوزه‌های تبادلات فرهنگی، گردشگری و احیا بافت‌های تاریخی و توسعه و گسترش تعاملات علمی بین شهرهای جاده ابریشم از طریق برگزاری جلسات و کنفرانس‌ها و بسترسازی توسعه این ارتباطات اشاره کرد.

کد خبر 6092841

دیگر خبرها

  • مبارزه با طرح آفت جوانه خوار درختان بلوط در شهرستان فلارد
  • ثبت ۵ اثر طبیعی شهرستان سپیدان در فهرست آثار طبیعی ملی
  • تولید ۲۹ درصد از پیله ابریشم کشور در گیلان
  • احتمال طغیان رودخانه‌ها در چهار منطقه ایران
  • احتمال طغیان رودخانه‌ها در این استان ها
  • احتمال طغیان رودخانه‌ها در غرب، جنوب‌غرب، فلات مرکزی و شرق کشور
  • برگزاری نشست شهرداران شهرهای جاده ابریشم
  • نشست شهرداران شهرهای جاده ابریشم فردا برگزار می‌شود
  • احتمال وقوع سیل و طغیان رودخانه‌ها در کرمان
  • (ویدئو) طغیان شدید رودخانه‌های فصلی در امارات بعد از بارش سنگین امروز صبح