Web Analytics Made Easy - Statcounter

بهره‌گیری از ظرفیت‌های بومی برای توسعه محلی، ایجاد پیوندهای اقتصادی و سیاسی میان مرکز و استان‌ها، کاهش فاصله مسئولان با مردم، ایجاد پویایی و تحرک در مناطق دور از مرکز، تلاش برای ارتقای فرهنگ پاسخگویی و مسئولیت‌پذیری در میان مسئولان استانی و .... زمینه‌ساز ایجاد فرهنگ سفرهای استانی شد؛ سفری که در آن شخص رئیس‌جمهوری به عنوان بالاترین مقام اجرایی کشور در راس هیاتی متشکل از تعدادی از وزیران و مسئولان و فعالان به ویژه در حوزه اقتصادی برای چند روزی مرکز استان یا شهری در یک استان را مقصد سفر چندروزه یا حتی یک روزه خود قرار دادند تا از نزدیک با مسائل، مشکلات و حتی ظرفیت‌های محلی آشنا شده و در گفت و دیدار با مسئولان و مردم بومی همان منطقه، راهکارها و برنامه‌هایی عملی برای ارتقای استان ارائه شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تغییر کارکرد سفرهای استانی

به رغم اثبات شدن قابلیت‌ سفرهای استانی در ابعاد مدیریتی و فایده‌مندی آن در حوزه اقتصادی و عمرانی، ولی متاسفانه در دوره‌هایی کارکرد و نتایج‌ سفرهای استانی بخاطر امتزاج با ابعاد و سویه‌های تبلیغاتی دستخوش اضمحلال شد. حضور رئیس جمهوری در استان‌ها، به محلی برای تبلیغ به اصطلاح «محبوبیت مردمی» و تلاش برای نمایش ازدحام مردم دراستقبال از تیم مهمان تبدیل شد.  

در همین چارچوب، وعده‌ها و برنامه‌ها هم از تبعات تبلیغاتی شدن اثر پذیرفت و با دوری از  کار کارشناسی، نامتناسب با شرایط استان و شهرهدف تنظیم شد؛ وعده‌هایی که یا هرگز عملیاتی نشد، یا در میانه راه به دلیل عدم تطبیق با شرایط واقعی نیمه‌کاره ماند.

نتیجه این روند، وعده‌هایی بود که با پایان کار دولت‌ها بر زمین ماند و به دوش دولت بعدی گذاشته شد و اعتمادی که از مردم نسبت به وعده‌های صدرنشین پاستور سلب شد. در چنین شرایطی که سفرهای استانی با کارویژه‌های خود بیگانه شده بود، دولت روحانی کار را تحویل گرفت.

احیای ظرفیت‌های سفرهای استانی در دولت تدبیر و امید

تاثیر حضور شخص رئیس جمهوری در استان‌های مختلف و امکان گسترش و تسریع ارتباطات و هماهنگی میان مراکز مدیریتی و در نتیجه تسهیل قابل توجه چالش های توسعه برای مناطق دور از مرکز، مساله‌ای قابل چشم پوشی نبود. باید سفرهای استانی با رویکردی نو و واقع‌گرایانه و منطقی از سر گرفته می‌شد.

سفرهای استانی رئیس دستگاه اجرا، تا پیش از رواج کرونا و ممنوعیت‌های اعمالی ستاد ملی مقابله با کرونا به طور مرتب ادامه داشت؛ سفرهایی با رویکردی نو که روحانی روز یکشنبه ۶ تیر در دویست و سی و ششمین جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، انجام کارشناسی دقیق با نگاه آمایش سرزمینی و پرهیز از وعده‏ های غیرعملی را از ویژگی‌های مهم آن دانست.

رییس دولت دوازدهم تاکید کرد: اقدامات دولت در سفرهای استانی مبتنی بر مطالعات توسعه‌محور، کاهش تعداد مصوبات و پرهیز جدی از مصوبات غیرکارشناسی‏ شده و آنی بوده است، 

به گفته روحانی، حاصل این تصمیم مهم، ایجاد هماهنگی در طرح‌ها و افزایش چشمگیر میزان تحقق وعده‌ها بوده است. حاصل این رویکرد علاوه بر جلوگیری از تضییع منابع کشور در طرح‌های نیمه تمام این بود که اعتماد مردم استان‌ها به تحقق وعده‌های دولت افزایش پیدا کرد.

اتخاذ موضع منطقی در سفرهای استانی در سال‌های اخیر، از ایجاد انتظاراتی فراتر از توان اقتصادی کشور جلوگیری کرد.دولت طی سفرهای استانی خود تنها پروژه ها و طرح‌هایی را کلید زد که می‌دانست با توجه به وضعیت تحریمی کشور، تا پایان کار دولت دوازدهم قابل بهره‌برداری است. این در حالی بود که طی این سال‌ها می‌بایست طرح‌های نیمه‌کاره و وعده‌های بر زمین مانده دولت دهم را هم به انجام می‌رساند.

به گفته رئیس جمهوری، در ۳ سال گذشته با وجود همه فشارها، فعالیت‌های عمرانی کشور در استان‌ها متوقف نشد و از سویی سرمایه زیرساختی کشور در حوزه‌های مختلف ریل، آزادراه و سد جهش پیدا کرد و از سوی دیگر دسترسی مردم به مسکن، گاز، اینترنت و بیمارستان با رشد بی‌سابقه‌ای افزایش یافت.

برکنار از این مسائل، طی سال‌های گذشته دولت تلاشی جدی برای به سرانجام رساندن دستورات رهبری در سفرهای استانی ایشان به کار بسته است. دکتر روحانی یکی از بارزترین نمونه‌های این امر را طرح آب‌های مرزی و زیرکشت بردن صدها هزار هکتار زمین در استان‌های خوزستان و ایلام معرفی کرده است.

به گفته رئیس دستگاه اجرایی، در این سال‌ها، نتیجه عمل به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مدنظر مقام معظم رهبری را در سفرهای استانی شاهد بودیم که کشور توانست به تنهایی در برابر این حجم از فشارها مقاومت کند و اگر چه فشار و سختی زیادی نیز به مردم وارد شده است، اما در بدترین شرایط توانستیم حجم صادرات کشور را بالای ۴۰ میلیارد دلار حفظ کنیم و ضربه اساسی آمریکا به درآمد ارزی کشور از صادرات نفت را به طور نسبی خنثی کنیم.

این روزها اگرچه پروتکل‌های بهداشتی اجازه سفر را حتی برای رئیس‌جمهوری، معاونان و وزیران محدود کرده است، ولی لزوم تطبیق با شرایط، پیگیری طرح‌ها و پروژه‌ها و نظارت‌ها را از طریق انجام سفرهای محدود و اغلب ارتباط مجازی امکانپذیر کرده است؛ پیگیری وعده‌های داده شده، از طریق ویدئو کنفرانس‌ها و ویدئوبازدیدها به جد انجام می‌شود، تا در زمان تحویل دولت، حداقل پروژه‌ها تمام نشده باقی مانده باشد.

برچسب‌ها دولت تدبیر و امید ستاد هماهنگی اقتصادی دولت اقتصاد مقاومتی روحانی دولت دوازدهم پروندهٔ خبری کارنامه دولت تدبیر در سینه ستبر ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دولت تدبیر و امید ستاد هماهنگی اقتصادی دولت اقتصاد مقاومتی دولت تدبیر و امید ستاد هماهنگی اقتصادی دولت اقتصاد مقاومتی روحانی دولت دوازدهم سفرهای استانی رئیس جمهوری استان ها وعده ها طرح ها سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۰۵۴۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اختصاص زمین برای ساخت ١٤٠ هزار واحد مسکونی کارگران بخش صنعت در کشور

به گزارش قدس آنلاین، «ارسلان مالکی» با اشاره به اینکه این اراضی در ۱۰ استان کشور واقع شده‌اند، گفت: مساحت کل زمین‌هایی که برای طرح صنعت شهرها در نظر گرفته شده نزدیک به پنج‌هزار هکتار است.

معاون وزیر راه و شهرسازی، صنعت‌شهرها را یکی از سیاست‌های موفق دولت سیزدهم برای استفاده از همه ظرفیت‌های کشور دانست و افزود: اجرای این طرح در حقیقت نوعی مشارکت میان دولت و بخش صنعت برای تولید مسکن است.

وی، استفاده از ظرفیت مدیریتی واحدهای صنعتی در ساخت پروژه‌ها و کنترل کیفی این پروژه ها توسط بخش صنعت را از مزایای این مشارکت برشمرد و ادامه‌داد: در این راستا دولت نیز همه امکانات موجود برای تسهیل در اخذ مجوزها و امکان ایجاد تسهیلات را به کار می گیرد.

مالکی همچنین برای تامین مسکن کارگران و کارکنان بخش صنعت در دیگر استانها نیز اعلام آمادگی کرد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • ادعای دلارزدایی و قرارداد دلاری/کشور‌های اسلامی؛ از نشست‌های نمایشی تا اقدامات عملی/عملیات وعده صادق و تحول در تاریخ غرب آسیا
  • سفرهای سریالی مقامات سعودی به پاکستان برای تجارت و سرمایه‌گذاری
  • رئیسی: عملیات «وعده صادق» ما را در باشگاه قدرت های منطقه ای در بالاترین رده ها قرار داد
  • اجرای دو پویش ملی سلامت در برنامه وزارت بهداشت
  • ساخت ١٤٠ هزار واحد مسکونی برای کارگران صنعتی
  • ۱۵ هزار تخت بیمارستانی جدید تا پایان امسال راه‌اندازی می‌شود
  • اختصاص زمین برای ساخت ١٤٠ هزار واحد مسکونی کارگران بخش صنعت در کشور
  • شاوردیان: بعد از عملیات وعده صادق سودجویان به دنبال ایجاد بحران اقتصادی در کشور بودند
  • طعنه سنگین حسن روحانی به شورای نگهبان و دولت رئیسی / باید حسرت انتخابات کشور‌های همسایه را بخوریم!
  • طعنه سنگین روحانی به شورای نگهبان و دولت؛ باید حسرت انتخابات کشور‌های همسایه را بخوریم!