Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-05-05@02:03:45 GMT

تلف شدن یک توله پلنگ در تربت حیدریه

تاریخ انتشار: ۹ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۴۰۶۶۷۵

تلف شدن یک توله پلنگ در تربت حیدریه

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی صبح امروز از تلف شدن توله پلنگی که دو روز پیش به دست دو جوان روستایی در منطقه شکار ممنوع ژرف تربت حیدریه به شدت آسیب دیده بود خبر داد.

به گزارش ایلنا، تورج همتی به خاطر این رخداد تلخ افزود: پس از ۴۸ ساعت تلاش مداوم کادر درمان دامپزشکی، انجام معاینات داخلی، جراحی‌های متعدد، سرم تراپی، رادیولوژی و دیگر تلاش‌های تخصصی درمانی متاسفانه این توله پلنگ دو ساله به علت شدت و وخامت جراحات وارده بامداد امروز از چرخه زیستی خراسان رضوی حذف شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: در پی تحلیل علائم حیاتی این توله پلنگ که بر اثر تروما و ضربات وارده بر سر دچار خونریزی مغزی و شکستگی و تورم شدید در نقاط مختلف بدن شده بود صبح امروز، شاهد پایان زندگی کوتاه یکی دیگر از گونه‌های باشکوه و ارزشمند خراسان رضوی بودیم و متأسفانه در این جدال نابرابر، بازنده میدان بودیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: این قبیل فاجعه‌های شرم‌آور، توحش و حیوان آزاری با اخلاق زیست محیطی در تعارض است و نمی‌دانم عاملان این حادثه از این پس چگونه با عذاب وجدان زندگی خواهند کرد.

همتی از تلاش‌های ارزشمند و مراقبت مداوم و شبانه روزی تیم درمانگر مشتمل بر متخصصان داخلی، جراحی، رادیولوژی، داخلی حیوانات کوچک و اداره نظارت بر امور حیات وحش استان صمیمانه تشکر کرد و افزود: چندین سال است آموزش و فرهنگ سازی در اولویت‌های اجرایی حفاظت محیط زیست است، اما این آسیب تلخ به محیط زیست، تلنگری دوباره بر ما بود که بدانیم با همه تلاش‌های آموزشی و تنویر افکار، همچنان در فرهنگ سازی زیست محیطی در آغاز راهیم.

دو روز پیش دو جوان روستایی در ارتفاعات روستای نسر منطقه شکار ممنوع ژرف درحوزه استحفاظی شهرستان تربت حیدریه یک قلاده توله پلنگ را مورد حمله قرار داده و با او درگیر شدند و این حیوان را به طرز فجیعی مورد ضرب و جرح قرار دادند که البته دستگیر و به مرجع قضایی تحویل شده‌اند.

منطقه شکار ممنوع ژرف در قلب خراسان رضوی و در شرق شهرستان تربت حیدریه با شرایط جغرافیایی جلگه‌ای و کوهستانی، مکان مناسبی برای زیستگاه‌های حیوانات وحشی به شمار می‌رود و گونه‌های جانوری قوچ و میش وحشی در آن به وفور مشاهده می‌شود.

این زیستگاه ارزشمند ۵۸ هزار هکتاری که در حد فاصل سه شهرستان تربت حیدریه، زاوه و فریمان قرار گرفته است در صورت توجه مسئولان می‌تواند به عنوان یکی از ذخیره گاه‌های مهم گونه‌های جانوری در استان و کشور و مکانی برای گردشگران طبیعت محسوب شود.

استان خراسان رضوی با دارا بودن اقلیم‌های متفاوت و اکوسیستم‌های متنوع، از غنای گیاهی و جانوری بالایی برخوردار است و تا کنون حدود ۴۸۵ گونه مهره‌دار در محدوده این استان شناسایی شده است و تمامی گونه‌های خانواده گربه سانان کشور در محدوده خراسان رضوی حضور دارند.

خراسان رضوی به ازای هر ۲۵ هزار هکتار یک محیط‌بان در اختیار دارد. این استان دارای ۴۱ منطقه چهارگانه و شکار ممنوع شامل ۲۸ اثر ملی طبیعی، پارک ملی، پناهگاه حیات وحش، مناطق حفاظت شده و ۱۳ منطقه شکار ممنوع است.

حدود ۸۰ گونه پستاندار، ۲۸۵ گونه پرنده، ۲ گونه دوزیست، ۶۸ گونه خزنده و ۲۴ گونه ماهی در طبیعت خراسان رضوی زیست می‌کنند. از گونه‌های شاخص حیات وحش این استان می‌توان به بز وحشی، قوچ، گوسفند وحشی، آهو، پلنگ، یوزپلنگ، گرگ، کفتار و انواع پرندگان از قبیل پرندگان شکاری، هوبره و کبک اشاره کرد.

منبع: فرارو

کلیدواژه: حیات وحش پلنگ ایرانی شکار حیوان آزاری منطقه شکار ممنوع خراسان رضوی تربت حیدریه محیط زیست توله پلنگ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۰۶۶۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جریمه نقدی برای متهم پرونده قاچاق دارو در تربت حیدریه

 

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی، مدیرکل تعزیرات حکومتی استان خراسان رضوی گفت: پرونده کشف ۸۱۶ هزار و ۷۶۰ عدد انواع داروی قاچاق به ارزش ۱۸ میلیارد و ۸۸۶ میلیون ریال در شعبه اول بدوی تعزیرات حکومتی شهرستان تربت حیدریه رسیدگی شد.

سید مرتضی مدنی گفت: شعبه با توجه به نتیجه استعلامات و ارائه نکردن مدارک قانونی، تخلف را محرز دانست و علاوه بر ضبط دارو‌های کشف شده، متهم را به پرداخت ۱۸ میلیارد و ۸۸۶ میلیون ریال جزای نقدی محکوم کرد.

وی یادآور شد: مأموران پلیس آگاهی در بازرسی از خودرو کامیون با کشف دارو‌های قاچاق پرونده تشکیل شده را برای رسیدگی به اداره تعزیرات حکومتی شهرستان تربت حیدریه ارسال کرده بودند.

دیگر خبرها

  • پیش بینی آبگرفتگی و ایجاد سیلاب در خراسان رضوی
  • لاشه یک قلاده پلنگ در منطقه شکار ممنوع فریمان کشف شد
  • کشف لاشه یک قلاده پلنگ در یک منطقه شکار ممنوع/ عکس
  • پیدا شدن لاشه یک قلاده پلنگ در منطقه شکار ممنوع کلیلاق شهرستان فریمان
  • پیدا شدن لاشه پلنگ در منطقه شکار ممنوع فریمان
  • جزئیات کشف لاشه پلنگ در منطقه شکار ممنوع فریمان
  • کشف لاشه یک قلاده پلنگ در منطقه شکار ممنوع فریمان
  • جزییات کشف لاشه پلنگ در منطقه شکار ممنوع فریمان
  • جریمه نقدی برای متهم پرونده قاچاق دارو در تربت حیدریه
  • پیدا شدن لاشه پلنگ در منطقه شکار ممنوع کلیلاق شهرستان فریمان