Web Analytics Made Easy - Statcounter

با تخصصی شدن علوم در نظام آموزشی حوزه می‌توان ادعا کرد که تحول مطلوب در این زمینه صورت گرفته و آرزوی شهید مطهری محقق شده است. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، حجت‌الاسلام سیدحبیب‌الله مهدوی، پژوهشگر و از اساتید فقه مدرسه علمیه باقرالعلوم(ع)، در یادداشتی که آن را در اختیار خبرگزاری تسنیم قرار داده است، به تبیین سیر تحوّل آموزشی در حوزه‌های علمیه پرداخته است که در زیر می‌خوانیم:

برای بحث در زمینه نظام آموزشی حوزه  و بیان برجستگی ها و امتیازاتی که نسبت به سیستم آموزش دانشگاهی دارد باید چند مسئله را مورد توجه قرار داد اولاً استاد محور بودن نظام آموزشی حوزه، مسئله مهمی است که از گذشته بوده و خوشبختانه تا امروز هم به قوت خودش باقی است اگرچه این شیوه در حال حاضر بیشتر در سطوح عالی حوزوی نمود دارد اما در مدارس مرجع و بزرگی که اکنون در قم فعال هستند، هنوز در سطوح پایه هم طلبه و هم استاد هر دو این اختیار را دارند که بر اساس علایق و معیارهای خودشان یکدیگر را انتخاب کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دومین نقطه قوت نظام آموزشی حوزه نسبت به دانشگاه‌ها مباحثه طلاب با یکدیگر است که این مسئله امر فراگیری و تعلّم طلبه‌ها را قوت و عمق بیشتری می‌دهد و آنها را برای ورود به سایر عرصه‌های تبلیغی و آموزشی آماده‌تر می‌کند. درست است که از حیث زمان‌بندی و تقویم آموزشی تغییراتی در نظام آموزشی حوزه به وجود آمده است و در حال حاضر دروس به شیوه ترمیک و طی دو نیمسال تحصیلی ارائه می‌شود اما این به مبانی و رویکرد کلی مباحثه محور بودن دروس آسیبی وارد نکرده است.

سومین شاخصه و وجه ممیزه حوزه نسبت به دانشگاه، تدریس طلاب است به این معنی که طلبه‌ها به صورت کمک استاد وارد عمل می‌شوند و به صورت کاملاً اختیاری و بدون کوچک‌ترین چشم‌داشت مادی سراغ طلاب سطوح پایین‌تر یا کسانی که علاقه‌مند به فراگیری آن دروس هستند می‌روند و اقدام به تدریس می‌کنند. این یک مزیّت است که در کنار مباحثه به کمک طلبه می‌آید و او را در تعمیق آموخته‌هایش توانمندتر می‌کند.

به طور کلی حوزه‌ در عین روزآمدسازی و کارآمدتر کردن نظام آموزشی خودش که عمدتا هم بعد از سفر مقام معظم رهبری به قم و توصیه ایشان به علما شکل گرفت، سعی وافری در حفظ مواریث ارزشمند گذشته خودش داشته‌ که برکات و نتایج درخشان آن را می‌توان با مشاهده آثار مکتوب و پژوهش‌های فراوان و راهگشایی که امروزه در دسترس است، مشاهده کرد.

گاهی برخی اشکال می‌کنند که شاید با رحلت مراجع عظام  تقلید و استوانه‌های علمی حوزه که اکنون در سنین کهنسالی هستند، نسل جدید طلبه‌های امروزی نتوانند جای خالی آن بزرگان را پر کنند اما به نظر من این نگرانی بلاوجه است و الحمدلله و المنه از این بابت ثلمه‌ای در جامعه مذهبی و علمی کشور ایجاد نخواهد شد اگرچه این حرف به معنای نادیده گرفتن قدر و شأن بزرگان حوزوی نیست.

حضرت آیت‌الله بروجردی در این زمینه مثال مناسبی است. در زمان حیات ایشان، مرجعیت در شخص ایشان یگانه بود و در کنار ایشان قدر و منزلت شاگردانشان کمتر به چشم می‌آمد اما با رحلت آن عالم جلیل، جامعه ناگهان با نام و جایگاه رفیع شاگردان ایشان آشنا شد که بعدها هر کدام از آن بزرگواران به اوج قله مرجعیت رسیدند و آثار و برکات فراوانی هم از خودشان برجا گذاشتند که تا همین امروز هم ساری و جاری است. حضرت امام خمینی(ره) تنها یکی از این شاگردان بود و در کنار ایشان آیات عظام اراکی، گلپایگانی و مرعشی نجفی را داریم که جایگاهشان بر کسی پوشیده نیست.

امروز هم همین طور است و سنت حوزه در عمل این را به اثبات رسانده که با فوت یک عالم برجسته و یک فقیه مبرز و مرجع تقلید، ده‌ها و بلکه صدها چهره علمی و مذهبی که در طیف شاگردان او قرار داشته‌اند سر بر می‌آورند و منشأ اثر می‌شوند. برای تصدیق این گزاره تنها کافی است به مرحوم علامه مصباح یزدی نگاه کنید و ببینید که چه میراث ارجمند و گسترده‌ای از خودشان به جا گذاشتند که مؤسسه امام خمینی(ره) با آن حجم از تألیفات و اعضای هیئت علمی و پژوهشگر تراز اول، نامدارترین آنها است.

برکات سفر مقام معظم رهبری به قم برای حوزه‌های علمیه

بیانات ارزشمند مقام معظم رهبری در جمع فضلای حوزوی در شهر مقدس قم، دایر بر ایجاد تحول در شیوه‌های آموزش علم، منشأ خیرات و برکات فراوانی شد که از جمله برجسته‌ترین آنها می‌توان از توسعه دایره علوم حوزوی و نظریه‌پردازی در عرصه‌های گوناگون مورد نیاز جامعه نام برد. اگرچه به طور طبیعی، جامعه از یک شخصیت حوزوی انتظار تفقّه در دین و توانمندی در زمینه فقه و اصول دارد اما منحصر کردن دایره علوم حوزوی به همین محدوده معیّن جلوی رشد و بالندگی آن را در سایر عرصه‌ها می‌گیرد. حوزه‌های علمیه امروز اگرچه به صدق گفتار امام(ره) که می‌فرمودند منشور حکومت‌داری اسلام فقه است و عصاره دین در آن خلاصه شده است، باور دارند اما در کنار آن به دایره وسیعی از علوم عقلی و نقلی (از فلسفه، منطق و کلام گرفته تا حدیث، تفسیر و...) توجه نشان می‌دهند و این فرصت به آنها داده شده است که در حوزه‌های تخصصی مورد علاقه خودشان نظریه‌پردازی کنند. طلاب جوان امروز، قدرت استنباط و توانایی بر اقامه برهان را از منابع دینی و فقهی فرامی‌گیرند و از آن برای تولید علم و نظریه‌پردازی در سایر حوزه‌ها بهره می‌برند. امروزه به جرأت می‌توان گفت که آرزوی شهید مطهری برای تخصصی شدن علوم در حوزه به طور کامل محقق شده است و جهاد فکری و نظری طلاب در حوزه‌های متنوعی چون جامعه‌شناسی، علوم سیاسی، روانشناسی و...توزیع شده است.

اگرچه میزان انتظارات (بحق) رهبری و جامعه از حوزه‌های علمیه به شدت بالا است و ما برای رسیدن به آنها راه درازی در پیش داریم اما مشاهده وضعیت فعلی و ارزیابی دقیق و منصفانه آثار موجود این نوید را به ما می‌دهد که در آینده، جامعه حوزوی ما به مراتب بالنده‌تر و باشکوه‌تر از امروز خواهد بود و از این طریق با مدل‌های حکمرانی سنجیده‌تر و کاراتری به سمت چشم‌انداز مورد تأکید مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب پیش خواهیم رفت.

انتشار هفتمین شماره «خردورزی»/ «پدیده سلبریتیسم» در گذرگاه عمل و نظربیانیه گام دوم نقشه راه تمدّن‌سازی اسلامی است/ "گفتگوی تمدّن‌ها"بر درک ناصحیحی از معنای تمدن استوار شده است

انتهای پیام/ 

منبع: تسنیم

کلیدواژه: شهید حوزه علمیه شهید حوزه علمیه نظام آموزشی حوزه مقام معظم رهبری حوزه های علمیه حوزه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۰۶۸۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح نور باید با قاطعیت تداوم پیدا کند

آیت‌الله عباس کعبی در نشست فصلی سازمان عقیدتی سیاسی انتظامی که در مرکز تربیت و تعالی ثامن الحجج (ع) عقیدتی سیاسی انتظامی در قم برگزار شد، با توصیه به حاضرین برای خواندن مکرر سوره‌های فتح، محمد (ص)، صف و جمعه گفت این سوره‌ها سوره‌های جهاد، ایثار و شهادت و حضور در میدان و در کنار ولایت رسول الله و ولایت ائمه اطهار (ع) بودن است و اگر الهام بگیریم در کنار ولایت ولی فقیه ماندن است.

نایب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با عنوان کردن مصائب و سختی‌های رسالت نبی مکرم اسلام (ص) افزود: جهاد رسول خدا در هفت مرحله ۱-جهاد دعوت ۲-جهاد مقاومت ۳-جهاد بسیج نیرو برای تشکیل دولت اسلامی ۴-جهاد تشکیل دولت اسلامی ۵-جهاد حفظ نظام اسلامی ۶-جهاد فتح اسلامی ۷-جهاد روابط بین الملل دولت اسلامی یود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: سنگ زیرین رسالت‌های بزرگ خودسازی است و در انقلاب ما نیز مراحل جهاد با رهبری بنیانگذار انقلاب اسلامی این مرجع بی نظیر تقلید آیت الله امام خمینی (ره) در دوران معاصر آغاز و هم اکنون در حال رسیدن به اوج است و دارد به یک قدرت بین المللی نوین تبدیل می‌گردد که ضربه "وعده صادق" نقطه عطفی در این عرصه بین المللی است.

عضو مجلس خبرگان رهبری، رکن اصلی عملیات غرور آفرین "وعده صادق" را هدایت‌ها و رهنمایی‌ها و رهبری شایسته رهبر فرزانه انقلاب اسلامی دانست و تصریح کرد: رهبری عظیم الشأن فرمودند وعده صادق عزت عظمت شکوه جلال و اقتدار ملت ایران را نشان داد و اراده ملت ایران را به نمایش گذاشت.

آیت الله کعبی خطاب به مدیران سازمان عقیدتی سیاسی انتظامی تاکید کرد: جهاد شما حفظ صیانت و ایجاد تحول معنوی و بصیرتی در کارکنان و خانواده‌ها در جهت تحقق اهداف عالیه نظام مقدس اسلامی است.

نایب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: جهاد یعنی تبدیل ضعف به قدرت، تهدید به فرصت، کارنامه موفق عقیدتی سیاسی آنگاه بالنده‌تر می‌شود که ببینیم در هر کدام از عقیدتی سیاسی‌ها چقدر مجاهدانه ضعف‌ها به قدرت و تهدید‌ها به فرصت تبدیل شده است و خلاقیت و ابتکارشان چقدر بوده است.

آیت الله کعبی تصریح کرد: هتک حریم اخلاقی جامعه و سهل انگاری درباره حجاب بستر‌ساز تضعیف فرهنگ دینی جامعه و مسبب ایجاد انحرافات گسترده است.

نایب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم  با تاکید به داشتن روحیه جهادی تصریح کرد: روحیه جهادی می‌تواند عقیدتی سیاسی انتظامی را متحول کند و ماموریت‌های تاریخی آن را به سرانجام برساند پس باید از این روحیه جهادی محافظت کرد و آن را ارتقاء داد.

نایب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: طرح نور در چارچوب قوانین و مقررات و با حمایت همه دستگاه‌ها باید با قاطعیت تداوم پیدا کند و مورد حمایت همه دستگاه‌ها، نهاد‌ها و اقشار گوناگون جامعه قرار گیرد.

آیت‌الله کعبی با اشاره به بیانات صریح رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه داشتن حجاب حکم قانون و هم حکم شرع است، گفت: قوه قضائیه و فراجا باید به مسئولیت‌های قانونی و شرعی خود به شکل کامل عمل کنند.

نایب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پایان ضمن حمایت از اجرای طرح نور، خواهان تبیین ابعاد گسترده آن شد و افزود: همگی باید در کنار فرماندهی انتظامی، حساب شده و با حمایت مردمی این طرح را اجرا کنید و انتظامی تحت هر شرایطی نباید از این طرح عقب نشینی کند.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • تدریس برترین دانش‌های نظامی در نیروی زمینی ارتش
  • همایش حکمت مطهر ۱۱ اردیبهشت برگزار می‌شود/رونمایی از ۵ کتاب و برپایی بیش از ۱۲۰ برنامه ملی
  • طرح نور باید با قاطعیت تداوم پیدا کند
  • دانشگاه علوم پزشکی مشهد، میزبان جشنواره شهید مطهری
  • ضعف جریان حوزوی و علوم انسانی اسلامی در به تصویر کشیدن اندیشه خود
  • تمدن نوین اسلامی با وحدت محقق می‌شود/ عینت‌بخشی به وحدت اسلامی در دستور کارم بود
  • فرزندان با استعداد خود را به حوزه های علمیه بفرستید
  • نقش بارز کارگران و کارفرمایان در جهاد اقتصادی
  • جهش تولید با رشد استعداد کارگران محقق می‌شود
  • رواج بی حجابی در جامعه توطئه دشمنان است