Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، با شیوع کرونا، حرکت‌های جهادی و فعالیت‌های جمعی نیز رنگ و بوی تازه‌ای گرفته و گروه‌های مردمی بسیاری، بعد از ورود این مهمان ناخوانده پا به عرصه خدمت گذاشته‌اند.

حتما شما هم به حکایت پخش شیرینی و میوه و حلوای پنجشنبه‌ها به بهانه خیر اموات فکر کرده‌اید و پیش از کرونا، بارها در کوچه و خیابان و درب منزل و یا در بهشت‌زهرا و آرامستان‌های شهر و روستایتان مهمان سرزده وابستگان اموات شده‌ و با میل کردن دانه‌ای خرما یا لیوانی شربت و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. فاتحه‌ای به روح عزیز مرحوم‌شان هدیه کرده‌اید.

با ورود هولناک کرونا، و بهداشتی‌تر شدن رفتارهای مردم و ممانعت افراد از میل کردن خوراکی بیرون از منزل و...، این قصه نیز رنگ دیگری گرفت و پنجشنبه‌ها کمتر شاهد پخش مواد خوراکی در معابر و آرامستان‌ها هستیم.

البته یادآوری این نکته نیز لازم است که در بسیاری از مجالس و محافل شاهد ریخت و پاش‌های بیش از حد، اسراف و دور‌ ریز شدن نعمت‌های الهی نیز بودیم و همانجا آرزو می‌کردیم ای کاش این هزینه‌ها جای بهتر صرف می‌شد، اما باز هم ادامه دار می‌شد.

شاید ما فقط در کلام یا در ذهن به این موضوع اشاره یا فکر می‌کردیم؛ اما امام جماعت مسجد امام حسین(ع) بابامیدان،  پس از شیوع کرونا، از زاویه‌ای دیگر به موضوع نگاه کرد و در زمان کوتاهی، سبک تازه‌ای را برای مردم شهرستان‌های رستم و ممسنی نهادینه کرد.

شیخ علی یا حاج آقا خردمند آشناترین نام و لقب اوست و دیدن و شنیدن این اسم، لبخند را  برای تمام افرادی که یک‌ بار او را دیده‌اند تازه می‌کند، جوانی تقریبا ۴۲ ساله که شاید خیلی از افراد، این عدد را به خاطر محاسن و موی سفیدشان که احتمالا موروثی است، باور نداشته باشند.

جوان، خوش فکر و پرانرژی و یک منبری خوش مشرب که هم بین نوجوانان و جوانان محبوب است و هم با کهنسالان ارتباط بسیار خوبی دارد.

در انجام امور خیر و جهادی زبانزد و مورد وثوق و اعتماد همه اهالی و افرادی است که او را می‌شناسند و در یک جمله، مصداق واقعی یک لشکر به تنهایی است.

از اوایل شیوع کرونا، از خانواده خود شروع کرد و مبالغی که در خانواده به عنوان خیر اموات مصرف می‌شد را برای کمک به نیازمندان و با عنوان شکرانه سلامت و خیر اموات در نظر گرفت.

با گروهی از جوانان با انگیزه و پرتلاش که هر یک از محله و روستایی در شهرستان رستم هستند، مشورت و گروهی جهادی با عنوان جهادگران شکرانه سلامت راه اندازی کردند.

مراجعات مردمی و سپردن مبالغ خیر اموات و شکرانه سلامت روز به روز بیشتر شد و نیازمندان واقعی نیز با تحقیق دقیق اعضای گروه در روستاهای مختلف و شهرهای مصیری، کوپن و نورآباد شناسایی شدند.

با شناسایی افراد و ارسال کمک‌ها، کار امام جمعه موقت شهرستان رستم تازه شروع شد و بیش از ۲۵۰ خانواده را بر اساس تعداد افراد و شرایط و محل زندگی دسته بندی کرده و به ترتیب اولویت یعنی سختی شرایط، وضعیت جسمانی و کار و تعداد فرزندان به دسته‌های چهل‌تایی تقسیم کرده‌اند.

مبالغ و مواد دریافتی متفاوت است و مجموع دریافت‌ها هر هفته پنجشنبه در قالب ۴۰ بسته بین۴۰ خانواده یک تا ۶ نفری توزیع می‌شود.

جوانان و نوجوانان عضو گروه که هم خود را شاگرد شیخ خردمند می‌دانند و هم همراه و همکار ایشان، با اشتیاق خاصی پا به این مسیر گذاشته‌اند و با دغدغه پیش می‌روند و در این مسیر علاوه بر سر و سامان دادن به خیرات اموات در ایام کرونا و معرفی یک الگوی جدید برای صرف این حرکت معنوی و توزیع بسته‌های معیشتی بین نیازمندان، حلال مشکلات افراد زیادی که غالبا روستایی هستند نیز شده‌اند.

کمک‌های جهادگونه حجت الاسلام خردمند به یک گروه و ارسال بسته‌های معیشتی ختم نمی‌شود، گاهی در مجلس ترحیم درس عبرت‌ها را یادآور می‌شود و گاهی با حضور در جمع نوجوانان نشاط و امید و اعتماد به نفس را بینشان تقسیم می‌کند و گاهی در جایگاه یک قاضی عادل به مشکلات محلی و خانوادگی افراد خاتمه می‌دهد و یا در کلاس درس، اصول انسانیت را به شاگردانش تزریق می‌کند؛ در هر صورت و در هر موقعیتی که قرار بگیرد منشاء خیر است و منبع انرژی و نشاط.

پس از شروع این حرکت از مسجد امام حسین(ع) و خانه عالم بابامیدان که معمولا با مشارکت فرزندان و خانواده شیخ علی انجام می‌شود بسیاری از افراد و خانواده‌ها و گروه‌ها نیز از این روش سرمشق گرفته و در ایام کرونا نه تنها مسائل بهداشتی در آرامستان‌ها بیشتر رعایت می‌شود، بلکه اسراف و دور ریز شدن اسباب مهمانی اموات در پنج‌شنبه‌ها نیز پایان یافته و از طرفی نیازمندان آبرودار نیز مورد تکریم قرار می‌گیرند.

و حالا بعد از نورآباد، بسیاری از اهالی روستاها، از کارخانه قند گرفته تا گل‌بابکان و روستاهای عشایر نشین شهرستان رستم از برکات این گروه که با تواضع تمام در روستاها حضور پیدا می‌کنند، بهره‌مند شده و با آشنا شدن با این گروه به جمع خیرین پیوسته‌اند.

مرور زندگی شیخ علی خردمند و مشاهده سبک زندگی ساده و عالمانه او که بیشترین نمودش را در رفتار فرزندش سجاد می‌توان دید و لمس کرد، باید برای بسیاری از مدیران و مسؤولانی که حتی حاضر به دیدین یا شنیدن درد مردم هم نیستند الگو و درس آموز باشد و این است تفاوت تلمذ در مکتب زندگی‌ساز اهل بیت(ع) با دیگر مکاتب و مراکز پر از هیاهوی دنیا.

انتهای پیام/س

منبع: فارس

کلیدواژه: فرهنگ عامه علی خردمند امام جماعت بسته معیشتی خیر اموات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۰۶۸۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جوانی جمعیت نیازمند اغنا سازی است

مرضیه اتو گرا در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه رویداد جوانی جمعیت با اشاره به ماده ۱۹ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مبنی بر اعطای جایزه به برترین ها که شامل دستگاه ها برای میل به اهداف قانون برگزار خواهد شد افزود: ستاد ملی جمعیت مکلف است با تبیین شاخصهای ارزیابی، سلامت و سنجش تفکیک خانواده، رسانه، سازمان‌های مردم نهاد، دستگاه های اجرایی، شرکت ها، موسسات خصوصی، مدیران و نخبگان را مورد بررسی قرار دهد و نهادهای زیربط که اثربخشی در رشد ازدواج و فرزندآوری و فعالیت های موثری را داشته اند را شناسایی و اقدام به تقدیر به نحوه شایسته از آنها نماید.

وی در ادامه با اشاره به اینکه از اهداف دیگر این رویداد فراهم سازی شرایطی برای تبادل اندیشه بین صاحب نظران حوزه خانواده، جمعیت، ایجاد انگیزه و همچنین زمینه فرهنگی و هنری و ترویج فرهنگ ازدواج و فرزندآوری و روحیه کار تیمی برای ظهور استعدادهای علمی است خاطرنشان کرد: افراد مختلف در جامعه در فضای عمومی و نظام بهداشتی کشور با توجه به تلنگری که خورده اند برای اقدام موثر، تلاش بیشتری خواهند کرد که در امر جوانی جمعیت در کشور موفق باشند.

مسئول کار گروه جمعیت و فرزندآوری در هیات اندیشه ورزی امور بانوان استانداری گفت: ما شاهد این هستیم که شیب کاهش جمعیت در استان همدان کمتر شده است البته هنوز به ایده آل مطلوب نرسیده ایم، در زمینه جوانی جمعیت ما نیاز به فرهنگسازی داریم بدان گونه که فرهنگ زایمان طبیعی بعد از سزارین، فرهنگ شرکت در کلاسهای آمادگی بارداری، کاهش ترس از زایمان، خوشایند سازی بارداری ورضایت مندی مادران از مراکز بهداشتی و بیمارستان ها را بالا ببریم.

اتو گرا اذعان داشت: اغنا سازی عمومی و همگانی باید در این زمینه بصورت کامل انجام شود که همه مدیران دستگاه ها و کارکنان در هر اداره ای که هستند مسئله جوانی جمعیت را با معنای سلامت در نظر بگیرند و سلامت ما در گرو سلامت زنان، خانواده ها وفرزندان است.

وی تاکید کرد: پیشگیری از سقط جنین، سقط انتخابی که مادر خود رضایت به این کار دارد و آگاه‌سازی تشخیص زودرس ناباروری و درمان به موقع آن، به موقع ازدواج کردن و رعایت سبک زندگی سالم باید در جامعه پیگیری شود که هم اکنون توسط قرارگاه ورستاد جمعیت مورد بررسی قرار گرفته است.

کد خبر 6092529

دیگر خبرها

  • وجود کلسترول خوب در بدن برای این افراد مفید نیست
  • اعتلای فرهنگ و اندیشه ایران اسلامی در گرو تلاش هدفمند معلمان است
  • این افراد می‌‎توانند رایگان از اماکن تاریخی کرمانشاه بازدید کنند
  • دسترسی کودکان فرانسه به گوشی و شبکه اجتماعی محدود شود
  • اعتراف یک شرکت تولیدکننده مهم واکسن کرونا به عوارض نادر و لخته خون
  • جوانی جمعیت نیازمند اغنا سازی است
  • آسترازنکا به مرگبار بودن واکسن کرونایش اعتراف کرد
  • پیام تبریک مدیرعامل گروه بهمن به مناسبت روز کارگر
  • هشدار استقلال به خانواده ها: تست گیری فصل جدید آکادمی شروع نشده است
  • هشدار به افراد مشهور و خانواده‌شان در زمان اجرای طرح حجاب | فیلم