Web Analytics Made Easy - Statcounter

به مناسبت فرا رسیدن روز صنعت، علیرضا تاجبر کارشناس ارشد مسائل اقتصادی و بورس و رئیس هیات مدیره شتاب دهنده دانش بنیان صدرفردا، پیرامون نقش آفرینی این شتاب دهنده در آینده ایجاد نوآوری در صنعت معدن و صنایع وابسته یادداشتی به شرح زیر صادر کردند.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام صدر فردا، حمایت از کسب و کارهای نوپا با پشتوانه فناوری، از اقدامات مهم و اثرگذار دولت طی یک دهه اخیر بوده که منجر به تمرکز بر روی ایده های فن­آورانه و رونق شرکت­های نوپا گردیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این زمینه همکاری و تعامل دولت، دانشگاه­ها، استارت ­آپ­ها و سرمایه­ گذاران، منجر به پرورش و بلوغ ظرفیت­های علمی و نوآورانه کشور شد و اقدامات میان مدت ارکان این تعامل، اثرات مثبت بلند مدتی را در اقتصاد ملی به بار خواهد آورد. روند پرشتاب و جدی حمایت از کسب و کارهای نوپا، بر پایه سیاست­های کلی نظام و نیاز کشور بوده و با توجه به زمینه اقتصادی و غیرسیاسی این حمایت­ها، انتظار می­رود این حمایت در دولت­های بعدی نیز مستمر و پرقدرت ادامه یابد.

با این وجود رونق کسب و کارهای نوپا منطقاً بدون اشکال، جامع و کامل نیست. عمده استارت ­آپ­های موفق طی چند سال اخیر در حوزه فن­آوری اطلاعات و دارو و سلامت هستند و با وجودی که استفاده از این ظرفیت کشور مفید است، ولی باید توجه داشته باشیم که مزیت نسبی ایران در حوزه نفت و پتروشیمی، معدن و کشاورزی است و زمان آن فرا رسیده تا بر روی فن­آوری در این بخش ها تمرکز نماییم. شرکت­ها و فعالان در هر سه حوزه مذکور، عمدتاً اقدام به تولید و صادرات مواد خام می­ نمایند و ایجاد ارزش افزوده در این صنایع، اغلب در خارج از مرزهای کشور انجام شده و ماحصل آن، انتفاع سایر کشورها از منابع طبیعی و ثروتهای خدادادی ایران است. تمهیدات مختلف دولت در جهت جلوگیری از خام فروشی صرفاً به پردازش کالا در یک یا دو مرحله منجر شده و به دلیل نبود تکنولوژی مربوطه در کشور، کالای صادراتی دارای اختلاف فاحش با کالای نهایی تولیدی در سایر کشورها می ­باشد. این ارزش افزوده پایین مختص چند کالا نبوده و تمام محصولات کشاورزی، پتروشیمی و معدنی کشور شامل این مورد می ­باشند. ایجاد فن­آوری و نوآوری در این صنایع، ارزش افزوده چشمگیری را به بار خواهد آورد و با توجه به لزوم استقلال کشور از نفت، ناچار به سرمایه ­گذاری و تمرکز در این حوزه ­ها هستیم.

بخش معدن و تولید فلزات، حوزه ای پرپتانسیل جهت تغییر اقتصاد نفت محور کشور است. در حال حاضر سطح فن­آوری در این بخش پایین بوده و تحقیق و توسعه در زمینه ­های اکتشاف، استخراج، متالوژی و تولید محصولات با ارزش افزوده بالا از اهمیت زیادی برخوردار است. همکاری صنعت و دانشگاه با وساطت و ایفای نقش دولت و شرکت­های شتاب­دهنده اجتناب ناپذیر است و در جهت بالقوه نمودن پتانسیل­ های علمی کشور در زمینه معدن، می­باید به ایجاد، تجهیز و حمایت از شرکت­های شتاب­دهنده در حوزه معدن بپردازیم. این شرکت­ها با شناسایی طرح­های نوآورانه به بررسی و پالایش طرح­ها پرداخته و از طرح­های منتخب حمایت علمی و مالی به عمل می ­آورند. امکان­ سنجی، ارزش­گذاری، مشاوره، تشریک تجربیات، تامین مالی و ایجاد ارتباط فی مابین سرمایه­گذاران و نوآوران از وظایف اصلی شرکت­های شتاب دهنده است و در صورت ایفای نقش موثر و کارآی این شرکت­ها، شاهد نتایج چشمگیر در تغییر سطح تکنولوژی در صنایع اصلی کشور خواهیم بود. شتابدهنده می­تواند با استفاده از امکانات و ارتباطات خود، دغدغه مالی و تجربی نوآور را رفع نماید و در این راستا می­باید علاوه بر امکانات داخلی خود، از سایر امکانات فضای علمی و اقتصادی کشور استفاده نماید. ارتباط موثر با نهادهایی مانند "صندوق نوآوری و شکوفایی"، "معاونت علمی و فن­آوری ریاست جمهوری" و شرکت­ها و فعالان مایل به سرمایه گذاری، گامی موثر در دستیابی شتابدهنده به رسالت خود بوده و شتابدهنده می­باید در جهت تامین مالی طرح­های مختلف از ظرفیت­های بازار سرمایه و ابزارهای طراحی شده در بورس نیز استفاده نماید.

با توجه به فعالیت هلدینگ ­های معظم معدنی و فلزی در کشور، بهتر است شتابدهنده­های بخش معدن و فلزات، در زیرمجموعه این هلدینگ­ها تشکیل شود تا ضمن استفاده از تجربیات و پتانسیل­های هلدینگ مادر، بخشی از سرمایه مورد نیاز طرح نوآورانه از داخل مجموعه فراهم گردد و در جذب مابقی سرمایه نیز از اعتبار و برند هلدینگ استفاده شود. عمده هلدینگ­های صنعتی، هزینه های قابل توجهی را صرف تحقیق و توسعه می نمایند و با توجه به عملکرد ثبت شده و عدم تغییر قابل توجه تکنولوژی طی سال ها فعالیت، این هزینه ها که در مجموعه مادر و زیر مجموعه ها صرف می شود عمدتاً ناکارآ است و راهکار تاثیرگذاری در این زمینه، ایجاد شتابدهنده تخصصی با تعریف اهداف محدودی است که باید به ارتقای تکنولوژی منجر شود. تاسیس و فعالیت این شرکت­ها در یک مجموعه مادر، هزینه قابل توجهی نداشته و صرفاً به عزم مدیران، شناخت نیاز و دید بلند مدت ایشان وابسته است.

توسعه شتابدهنده ها نیاز واقعی صنعت و اقتصاد ملی است و اگر به خروج از خام فروشی و ارتقای فن آوری در تولید می ­اندیشیم، ناچاریم در الگوی مخارج تحقیق و توسعه تغییر اساسی ایجاد نماییم و با ایجاد و وساطت شرکت شتابدهنده، از بخش نوآور و علمی کشور استفاده نماییم.

انتهای رپرتاژ آگهی

منبع: ایسنا

کلیدواژه: صدرفردا معادن ارزش افزوده شتاب دهنده فن آوری شرکت ها طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۰۷۰۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احداث پروژه چند منظوره «اومااویا» در سریلانکا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، ایران به عنوان یک کشور پیشرو در صنعت آب و برق، جایگاه نخست منطقه را در صدور خدمات فنی و مهندسی در این صنعت در اختیار دارد و این امر بیانگر دانش و توان بالای فنی و مهندسی متخصصان کشور است.
 تلاش متخصصان داخلی کشورمان در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی موجب شده است تا ایران در میان پنج کشور برتر سازنده توربین نیروگاهی جهان قرار گیرد و بیش از ۹۱ درصد قطعات مورد نیاز صنعت نیروگاهی خود را بومی‌سازی کند.
توان فنی و مهندسی کشور در حوزه ابزار‌های مدیریت منابع آب از جمله شبکه آبیاری زهکشی، تونل‌ها و سد سازی نیز ۱۰۰ درصد است و ایران در بین چهار کشور برتر جهان در این حوزه قرار دارد.
 این در حالی است که پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، هیچ توانی برای اجرای پروژه‌های فنی-مهندسی آب در ایران وجود نداشت و کشور در صنعت آب به شرکت‌های خارجی وابسته بود، اما امروز نه تنها جزو چهار کشور برتر دنیا در خدمات مهندسی آب است، که در این حوزه رقیب سرسخت شرکت‌های خارجی محسوب می‌شود.

گزارش از ناهید خدادادی خبرنگار خبرگزاری صداوسیما

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • لرستان؛ فرصت تولید و تجارتِ صنعت شیلات
  • تأکید استاندار لرستان بر جلوگیری از خام‌ فروشی سنگ‌های معدنی
  • افزایش ۱۲۷ میلیون مترمکعبی ظرفیت تولید گاز کشور با توسعه ۱۶ میدان گازی/ افزایش حدود ۶ برابری سرمایه‌گذاری در صنعت نفت در دولت سیزدهم
  • بیش از ۶.۳ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در صنعت نفت و گاز
  • افزایش ۱۲۷ میلیون مترمکعبی ظرفیت تولید گاز کشور با توسعه ۱۶ میدان گازی
  • افزایش ۱۲۷ میلیون مترمکعبی تولید گاز ایران با سرمایه‌گذاری ۶.۴ میلیارد دلاری
  • تأکید استاندار لرستان بر جلوگیری از خام‌فروشی معادن
  • احداث پروژه چند منظوره «اومااویا» در سریلانکا
  • راهبردهای صنعت پتروشیمی در تحقق شعار سال ۱۴۰۳ تشریح شد
  • سیستان و بلوچستان پتانسیل‌های فراوانی در زمینه‌های تولیدی و اقتصادی دارد