Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از مدیکال اکسپرس، تیمی از دانشمندان علوم مغز و اعصاب در موسسه علوم و فنون پیشرفته بکمن به سرپرستی باهر ابراهیم و دکتر دانیل لانو، مطالعه‌ای را در eLife منتشر کرده‌اند که بینش ما را نسبت به نحوه درک مغز از ورودی‌های حسی روزمره بهبود می‌بخشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته لانو یک ایده سنتی وجود دارد مبنی بر اینکه شیوه زندگی ما در دنیا به نوعی شبیه یک فیلم است که با یک پروژکتور پخش می‌شود، بر همین اساس تمام اطلاعات حسی که در حال ورود است در قشر مغز ما پخش می‌شود و این چنین است که ما چیز‌ها را می‌بینیم و می‌شنویم؛ با این حال تعداد کمی از مطالعات در طول سال‌ها این دیدگاه سنتی در مورد چگونگی درک ما از جهان را به چالش کشیده‌اند. این مطالعات مدل جدیدی را ارائه می‌دهندکه بر مبنای آن تالاموس ممکن است بر اساس تجربیات آموخته شده ما اطلاعاتی را که قبلا در قشرمغز  وجود دارد، انتخاب کند نه اینکه اطلاعات را روی قشر قرار دهد.

ابراهیم و همکارانش با استفاده از یک برش منحصر به فرد از مغز موش که ارتباط بین سه منطقه مختلف مغز (مغز میانی، تالاموس و قشر مغز) را حفظ می‌کند، آزمایش‌هایی را انجام دادند که شامل تکنیک‌های پیچیده‌ای مانند الکتروفیزیولوژی، اپتوژنتیک و مدل سازی رایانه‌ای بود.

ابراهیم متوجه شد که نورون‌هایی که سیگنال‌ها را به قشر منتقل می‌کنند، نورون‌های کورتیکو-تالامیک هستند که از طریق هسته مشبک تالامی عمل می‌کنند. این سلول‌های عصبی از قشر به تالاموس نازل می‌شوند و جمعیتی از نورون‌ها را تشکیل می‌دهند که غالبا در مورد آن‌ها صحبت نمی‌شود، اما با این وجود مسئولیت کنترل اطلاعاتی که به قشر منتقل می‌شود، برعهده دارد. 

پیامد‌های این تحقیق گسترده است. از این مطالعه می‌توان تشخیص داد که در میان دریایی از ورودی‌های حسی، مغز با استفاده از این سلول‌های عصبی کورتیکو تالامیک می‌تواند داده‌ها را از طریق «پاسخ غیرخطی» به قشر منتقل کند. این نتیجه تنها از طریق  توجه انسان به ورودی‌های حسی انجام می‌شود که به قشر منتقل می‌شوند؛ از این رو این نشریه مدار‌های عصبی را که در اطلاعات حسی مخصوص ادراک نقش دارد، برملا می‌کند.

ابراهیم می‌گوید: قبل از انجام این مطالعه خاص، سایر مطالعات نشان دهنده وجود این پاسخ‌های غیر خطی در قشر مغز در سیستم‌های حسی دیگر مانند سیستم بینایی بود؛ بنابراین، من گمان می‌کنم آنچه ما در سیستم شنوایی کشف کردیم ممکن است یک ماده عمومی باشد؛ مکانیسمی که به غیر از بویایی در سیستم‌های حسی نیز دیده می‌شود.

او می‌افزاید: یادگیری نحوه انجام صحیح و کارآمد همه این تکنیک‌ها برای بدست آوردن داده‌های قابل اعتماد چالش برانگیزترین قسمت این مطالعه بود.

این تحقیق در نهایت این سوال را ایجاد می‌کند که آیا ادراک حسی روزمره مخلوطی از مدل‌های داخلی جهان است که مغز ما بر اساس تقاضای شناختی و جریان‌های ورودی از جهان خارج انتخاب می‌کند؟ این روشی متفاوت برای فهم ادراک حسی در مقابل آنچه به طور سنتی آموزش داده می‌شود، خواهد بود. شفافیت چنین مفاهیمی برای درک موقعیت‌هایی که این روند‌های ادراکی به بیراهه می‌روند، یعنی توهم، اساسی است.

اخیرا یک میکروسکوپ چند فوتونی پیشرفته توسط موسسه بکمن مجموعه وسیعی از امکانات را برای پیشبرد این مطالعه فراهم کرده است. این میکروسکوپ به دانشمندان امکان می‌دهد از مغز زنده در سطح سلولی تصویربرداری کنند.  لانو و همکارانش با استفاده از این امکان، به مطالعه قشر مغز حیوانات زنده را سطح سلولی و صد‌ها نورون در هر زمان را می‌پردازند و زیرمجموعه‌های خاص سلول‌های عصبی را ساکت کرده و نحوه تغییر واکنش‌ها را بررسی می‌کنند. این مطالعه گام دیگری به سوی درک مغز به عنوان عضو بی‌نهایت پیچیده‌ بدن است.

بیشتر بخوانید 

دانشمندان علوم اعصاب مدار عصبی را کنترل می‌کنند که ادراک حسی شنوایی را کنترل می‌کند

انتهای پیام/ 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: حس شنوایی سلامت مغز قشر مغز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۰۹۳۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ورودی شهر مریوان با انجام تعریض باند موجود بهسازی می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، جهانگیر الیاسی ظهر دوشنبه در بازدید از پروژه تعریض ورودی مریوان، از ایمن سازی ورودی شهر مریوان با انجام تعریض طرفین باند موجود و ایجاد چهار خطه در این محدوده خبر داد.

مدیرکل راه و شهرسازی کردستان با اشاره به پیشرفت مناسب در عملیات اجرایی تعریض ورودی شهر مریوان اظهار امیدواری کرد با اجرای این تعریض، ضمن بهبود شرایط ترافیکی مسیر، وضعیت ایمنی این محور ارتقا یابد.

الیاسی گفت: مسیر در دست بهسازی دو کیلومتر است که با تعریض طرفین باند موجود و رساندن عرض نهایی آسفالت به ۲۲ متر، بهبود وضع موجود را شاهد خواهیم بود.

کد خبر 6092165

دیگر خبرها

  • ثبت بیش از ۴۹ میلیون تردد در ورودی و خروجی‌ های آذربایجان ‌غربی
  • اعلام نتایج آزمون ورودی جامعه الزهرا (س)
  • یک نشانه مهم زوال عقل
  • پله نوردی باعث افزایش طول عمر می شود
  • ورودی شهر مریوان با انجام تعریض باند موجود بهسازی می‌شود
  • انجام ۱۰۶ عمل کاشت حلزون شنوایی رایگان در زاهدان
  • از سکته گوش چه می‌دانید؟
  • استفاده از آسانسور عمر شما را کوتاه می‌کند!
  • بازگشت به دنیای صدا بازگشت شنوایی ۱۰۶ کودکان با کاشت حلزون شنوایی در زاهدان
  • هوش مصنوعی جهت‌گیری سیاسی افراد را از روی چهره تشخیص می‌دهد