Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزرای خارجه کشورهای عضو گروه بیست در نشستی یک روزه به میزبانی ایتالیا درباره لزوم چند جانبه گرایی برای مقابله با بحران‌های همه گیری مانند کرونا و ساز و کار تقویت شرایط احیای اقتصاد جهانی به بحث و تبادل نظر پرداختند.

به گزارش «رویترز»، در این نشست که نخستین اجلاس حضوری این گروه در دو سال گذشته بود علاوه بر کرونا و تبعات اقتصادی آن، بحران شرایط اقلیمی و تقویت کمک‌ها به آفریقا نیز مورد توجه قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مقامات ارشد امریکا، ژاپن، انگلیس، فرانسه، آلمان و هند از جمله اعضای حاضر در محل اجلاس بودند، وزرای چین، برزیل و استرالیا از طریق ویدیو کنفرانس مذاکرات را دنبال می کردند و روسیه و کره جنوبی نیز معاونان وزیر خارجه خود را به محل نشست فرستاده بودند.
«لوییجی دی ماریو»، وزیر خارجه ایتالیا در آغاز نشست به عنوان میزبان گفت: «پاندمی کرونا ضرورت واکنش بین‌المللی به شرایط اضطراری که از مرزها فراتر می رود را به همگان ثابت کرد.» «هایکو ماس»، وزیر خارجه آلمان اما اظهاراتش را با انتقاد از چین و روسیه شروع کرد: «وقتی همه با هم باشیم امکان گفت و گو نیز وجود دارد. اما نحوه عملکرد چین و روسیه در شرایط فعلی و در بحث واکسن و همکاری با چند کشور خاص ما را متأثر کرد. ما نیازمند گفت و گو با مسکو و پکن هستیم. چراکه این موضوع یک مزیت ژئواستراتژیک کوتاه مدت نیست.» در همین حال «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه امریکا نیز که این اجلاس پایان بخش تور اروپایی‌اش بود، ضمن اشاره به کمک 2میلیارد دلاری امریکا به کوواکس گفت: «ما باید به کشورهای فقیر در بحث واکسن کمک بیشتری کنیم. بدون شک برای پایان دادن به این پاندمی، واکسن بیشتری باید به مناطق مختلف برسد و نیازمند یک سیستم چندجانبه گرای قوی هستیم.» به نوشته «دویچه وله»، در حاشیه این نشست وزرای خارجه امریکا، فرانسه و عربستان، شرایط لبنان و بحران عمیق آن را نیز مورد بررسی قرار دادند.  «بلینکن» همچنین در راستای سیاست‌های «جو بایدن» در خاورمیانه، در دیدار با «فیصل بن فرحان» همتای عربستانی‌اش در موضوع پایان جنگ یمن و مشکلات حقوق بشری حال حاضر آن نیز مذاکراتی داشت. اعضای گروه بیست با هشدار نسبت به بحران قحطی در افریقا از برگزاری نشست 2 روزه سران این گروه در ماه اکتبر با تمرکز بر شرایط قاره سیاه خبر دادند.
کنایه چین به امریکا
در حالی که در این نشست نیز چین همچنان سیبل انتقاد غربی‌ها بود، وزیر خارجه این کشور، اروپا و غرب را متهم به شعار دادن کرد. به نوشته «بوینس آیرس تایمز»، «وانگ یی» گفت: «چین از کشورهای توانمند می خواهد دست از تحریم‌های صادراتی بردارند. چند جانبه گرایی یک شعار پرطمطراق نیست و نمی‌تواند در پی اقدامات یکجانبه به دست آید.» وی در پاسخ به اتهام زنی آلمان و غربی‌ها در حوزه واکسن نیز گفت: «چین 450 میلیون دوز واکسن را در کمترین زمان صادر کرده است.»

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: وزیر خارجه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۱۰۱۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدار و گفت‌وگوی وزرای خارجه آمریکا و عربستان درباره غزه

در جریان سفر وزیر خارجه آمریکا به عربستان، وی با همتای سعودی خود تحولات مربوط به اوضاع غزه و شهر رفح را مورد بررسی قرار داد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا امروز در سفر به عربستان سعودی دیداری با «فیصل بن فرحان» همتای سعودی خود در حاشیه نشست مشترک با وزرای خارجه کشورهای عربی داشت.

به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان، دو طرف در این دیدار درباره روابط دوجانبه و همکاری مشترک در زمینه‌های مختلف و همچنین تحولات مربوط به نوار غزه و شهر رفح و اهمیت برقراری آتش‌بس در غزه گفتگو کردند.

«محمد بن عبدالرحمن آل‌ثانی» نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر هم در این نشست اعلام کرد که باید تلاش‌هایی در راستای حل مسالمت‌آمیز همه درگیری‌ها انجام شود و منطقه از خطرات جنگ در امان بماند.

وی تأکید کرد: مهمترین چالش برای دستیابی به صلح، شکست جامعه جهانی در حل مسئله فلسطین است.

وزیر خارجه قطر تأکید کرد: خواهان آتش‌بس فوری در غزه و پایان عملیات نظامی (تجاوزات رژیم صهیونیستی) و آزادی اسیران و رساندن کمکها هستیم.

در شرایطی که دولت آمریکا همچنان به حمایت از جنایات رژیم صهیونیستی ادامه می‌دهد و مانع توقف جنگ غزه می‌شود، وزیر خارجه این کشور مدعی شد: باید تلاش‌ها را برای رسیدن به ثبات و جلوگیری از گسترش درگیری‌ها در منطقه تقویت کنیم.

روز گذشته نیز ریاض شاهد برگزاری نشست کمیته وزرای تعیین‌شده از سوی اجلاس مشترک عربی ـ اسلامی درباره نوار غزه بود. این نشست در ریاض با حضور نمایندگان قطر، مصر، اردن و ترکیه به‌همراه «حسین ابراهیم طه» دبیرکل سازمان همکاری اسلامی و همچنین «حسین الشیخ» دبیر کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین (ساف) برگزار شد.

وزارت امور خارجه عربستان سعودی با صدور بیانیه‌ای درباره این نشست اعلام کرد که در نشست کمیته وزرای تعیین‌شده در اجلاس عربی ـ اسلامی از جامعه بین‌المللی خواسته شد در واکنش به نقض قوانین بین‌المللی و قوانین حقوق‌بشری جهانی توسط اسرائیل و جنایت‌های جنگی آن در غزه و کرانه باختری اشغالی، تحریم‌های مؤثری علیه این رژیم از جمله توقف صادرات سلاح برای آن اعمال شود.

حاضران در این نشست همچنین بر لزوم فعال کردن سازوکارهای حقوقی بین‌المللی جهت محاکمه مسئولان اسرائیلی به‌خاطر جنایت‌های آنها علیه مردم فلسطین و همچنین بر ضرورت توقف تروریسم شهرک‌نشینان صهیونیست علیه فلسطینی‌ها و اتخاذ مواضع جدی و قاطع در برابر این جنایت‌ها تأکید کردند.

درخواست کمیته وزرای کشورهای عربی و اسلامی برای تحریم اسرائیلنشست 6جانبه عربی در ریاض درباره تحولات غزه

انتهای پیام/+

دیگر خبرها

  • بلینکن: اکنون زمان آن است که حماس وارد عمل شود
  • آسترازنکا به مرگبار بودن واکسن کرونایش اعتراف کرد
  • اعتراف سازنده واکسن کووید آسترازنکا بعد از ۳ سال
  • بورل: چند کشور بزودی کشور فلسطین را به رسمیت خواهند شناخت
  • اظهارات وزیر خارجه انگلیس درباره توافق آتش بس در غزه
  • اظهارات جدید وزیر خارجه انگلیس علیه ایران | این راهکار بزرگ‌ترین ضربه به ایران و حماس خواهد بود
  • دیدار و گفت‌وگوی وزرای خارجه آمریکا و عربستان درباره غزه
  • دیدار وزیر خارجه بحرین با بشار اسد پس از ۱۳ سال
  • وزیر خارجه بحرین با بشار اسد دیدار کرد
  • تحولات «غزه»، محور سفر وزیر خارجه ترکیه به ریاض