Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/گیلان یک مشاور تربیتی و تحصیلی با بیان اینکه کنکوری‌های عزیز در زمان آزمون فقط سوال به سوال پیش بروید، به درس یا سوال قبل یا سوالات پاسخ داده نشده فکر نکنید، گفت: والدین توجه کنند بعد از جلسه کنکور فشار سنگینی بر فرزندان وارد می‌شود.

محمدمهدی عموپور در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص کاهش استرس کنکور اظهار کرد: کنکور مانند یک مارتن است و افرادی که در این مارتن شرکت می‌کنند باید یک استراتژی و نقشه کلی برای مسیرشان داشته باشند، این استراتژی زمانی کامل است که ما حتی برای دقیقه به دقیقه روز کنکور هم برنامه داشته باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کارشناس مشاوره تربیتی و تحصیلی اداره کل آموزش و پرورش گیلان افزود: یکی از عوامل ایجاد استرس در روز کنکور این است که دانش آموز از لحاظ ذهنی خود را آماده رویارویی با سوالات سخت نکرده است و می‌تواند عملکرد دانش‌آموز را مختل کند.

وی گفت: یکی از بهترین روشها برای کنترل استرس، تن‌آرامی (ریلکسیشن) است، می‌توانند یک موسیقی بی کلام ملایم گوش کنند و با رهاسازی عضلات و دم و بازدم منظم،  ذهن خود را از هرگونه اضطراب و هر چیزی که باعث آسیب‌شان می‌شود، آزاد کنند.

عموپور با بیان اینکه دانش‌آموزان باید از لحاظ ذهنی آماده رویایی با کنکور را داشته باشند، تصریح کرد: با تصویرسازی روز جلسه کنکور، استرس و اضطراب خود را کنترل کنند. بیشتر آسیب‌هایی که ما می‌بینیم به این دلیل است که جلوی افکار منفی و آسیب‌زا را نمی‌گیریم.

این مشاور تحصیلی و تربیتی ادامه داد: پژوهشگران اثبات کردند که استرس عملکرد فرد را به شدت کاهش و حافظه کوتاه مدت فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد، لذا اگر این استرس کنترل نشود نتیجه آن عملکرد ضعیف در روز کنکور است.

وی تاکید کرد: کنکوری‌ها در زمان آزمون فقط سوال به سوال پیش بروید، به درس یا سوال قبل یا سوالات پاسخ داده نشده فکر نکنید، به عبارتی در لحظه فقط به سوالی که می‌خوانید فکر کنید که به این تکنیک ذهن‌آگاهی می‌گویند.

کارشناس مشاوره تربیتی و تحصیلی اداره کل آموزش و پرورش گیلان بیان کرد: گاهی دانش‌آموزان در پیش آزمون‌های آزمایشی که در فضایی آرام و بدون ماسک برگزار می‌شود، نتایج خیلی خوبی کسب می‌کنند اما چون تصوری از جلسه کنکور ندارند و به این خاطر دچار استرس می‌شوند ولی وقتی دانش‌آموز مکان آزمون را از قبل شبیه‌سازی می‌کند، از تنش آنها کاسته می‌شود.

عموپور خاطرنشان کرد: استرس تا زمانی که باعث کاهش عملکرمان نشود، طبیعی است. عدم وجود استرس نشانه اصلا نشانه خوبی نیست؛ استرس درست و کنترل شده نیروی محرکه محسوب می‌شود.

وی در خصوص نقش والدین بر فرزندان کنکوری، گفت: بطور کلی والدین نقش بسیار مهمی در کاهش استرس فرزندان دارند؛ در این روزها ساعاتی در روز را با فرزند کنکوری خود صحبت کنند تا به آنها آرامش دهند.

عموپور ادامه داد: «مقایسه» و «تاکید بر رشته یا دانشگاه خاص» دو سم کشنده موفقیت فرزندان کنکوری است، بر نقاط مثبت و استعدادهای فرزندتان تاکید کنید، به آنها یادآور شوید که منحصر به فرد هستند و تنها با خودشان باید مقایسه شوند.  

این مشاور تربیتی و تحصیلی گفت: والدین توجه کنند بعد از جلسه کنکور فشار سنگینی بر فرزندان وارد می‌شود که حتی در مواردی منجربه اتفاقات جبران ناپذیری شده، لذا والدین انتظارات خود را در ذهن متعادل کنند و به دور از کمال گرایی، به فرزند کنکوری خود کمک کنند تا به جای رشته و دانشگاه خاص، رشته‌ها و دانشگاه‌های مختلف فکر کنند.

وی تاکید کرد: مراقب افکارتان باشید زیرا افکار ما عملکردمان را می‌سازد، هر چقدر بتوانیم روی افکارمان تسلط بیشتری داشته باشیم به همان میزان هم حتما می‌توانیم یک عملکرد مناسبی از خودمان نشان دهیم، برای کنترل استرس‌تان برنامه ریزی داشته باشید. با استرس به سوالات پاسخ ندهید.

وی ادامه داد: نشانه‌های استرس نظیر دل درد، حالت تهوع، نفس تنگی، عرق کردن دستان را در خود بشناسید و بدانید در بروز این موارد عملکرد ذهنی‌تان کاهش میابد لذا برای لحظاتی قلم را کنار بگذارید و چشمان خود را ببندید و به خاطره‌ای خوشایند فکر کنید. سوال به سوال پیش رفتن خیلی مهم است و به سوالات قبلی یا بعدی فکر نکنید. عدم کسب نتیجه در کنکور به معنی شکست خوردن در زندگی نیست بلکه فرد شکست خورده کسی است که دست از تلاش و کوشش بردارد و هر موقع که دست از تلاش بردارید یک آدم شکست خورده هستید.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی کنکور 1400 تربیتی و تحصیلی جلسه کنکور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۱۰۳۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امدادرسانی ارتش به دانش آموزان کنکوری در سیلاب

به گزارش «تابناک» به نقل از روابط عمومی ارتش، دانش آموزان مناطق مرزی استان خراسان جنوبی که در محاصره سیل قرار دارد، توسط خودروهای ارتش به محل برگزاری کنکور سراسری منتقل شدند.

با توجه به بارش باران و طغیان رودخانه‌های فصلی در مناطق مرزی استان خراسان جنوبی، دانش آموزان مناطق مرزی شهرستان قائنات توسط یگان های ارتش به محل آزمون کنکور سراسری منتقل شدند.

دیگر خبرها

  • والدین صبور در برخورد با کودک 4 تا 6 ساله موفقتر هستند
  • امدادرسانی ارتش به دانش آموزان کنکوری در سیلاب
  • آزمون دوباره از ۱۳۵ کنکوری جامانده «زیرکوه»!
  • غیبت ۱۳۷ کنکوری در مناطق سیل‌زده شهرستان زیرکوه/ علاوه بر فرصت مجدد آیا سهمیه‌ای به داوطلبان اختصاص داده می‌شود؟ +فیلم
  • از سختی سوالات تا داوطلبی که در جلسه حاضر شد، اما آزمون نداد!
  • بازداشت ۴ کنکوری متخلف | تکرار کنکور برای داوطلبان سیل‌زده
  • خشم بهاری را کنترل کنید
  • بازدید وزیر علوم از محل انتظار والدین داوطلبان کنکور ۱۴۰۳
  • کنترل استرس و روش‌های خاص طب سنتی برای آن
  • واسه نونه... واسه نونه!