Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «انرژی امروز»
2024-05-06@03:30:52 GMT

جهان منتظر نشست اوپک پلاس

تاریخ انتشار: ۱۰ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۴۱۰۴۴۱

جهان منتظر نشست اوپک پلاس

آیا عرضه نفت افزایش می‌یابد؟ پرسشی که یک روز مانده به نشست وزیران نفت کشورهای اوپک پلاس ذهن تحلیلگران را متوجه خود کرده است.

به گزارش «انرژی امروز» از دویچه وله، تقاضای جهانی برای نفت خام افزایش یافته است. بهای نفت به ۷۵ دلار برای هر بشکه رسیده است. آیا عرضه نفت افزایش می‌یابد؟ پرسشی که یک روز مانده به نشست وزیران نفت کشورهای اوپک پلاس ذهن تحلیلگران را متوجه خود کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با کاهش تاثیرات شدید همه‌گیری کرونا چرخ‌های اقتصاد جهان مجددا به حرکت در آمده است. تقاضا برای نفت خام‌، به‌رغم افزایش صادرات نفت ایران، همچنان بیش از عرضه نفت در بازارهای جهانی است.

از این رو، نگاه‌ها متوجه نشست روز اول ژوئیه وزیران نفت کشورهای عضو اوپک پلاس است. پرسش اصلی اکنون پیرامون این محور دور می‌زند که وزیران نفت کشورهای یاد شده چه راهکاری را در پیش خواهند گرفت؟

بهای هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال روز چهارشنبه ۳۰ ژوئن (نهم تیر) به ۷۵ دلار رسید. این بالاترین میزان بهای نفت طی دو سال گذشته است.

افزون بر آن گفته می‌شود که بهای هر بشکه نفت خام در ماه ژوئن نسبت به ماه ژانویه سال جاری با افزایشی ۴۰ درصدی روبه‌رو بوده ست.

اوپک پلاس و محدودیت تولید

در ماه مه سال ۲۰۲۰ و به علت شیوع ویروس کرونا و از نفس افتادن اقتصاد در جهان، کشورهای عضو اوپک در همراهی با روسیه و کشورهایی که تحت عنوان اوپک پلاس عمل می‌کنند، تصمیم گرفتند میزان تولید روزانه نفت خام خود را برای مدت دو سال، روزانه به میزان ۱۰ میلیون بشکه کاهش دهند.

حتی عربستان سعودی در یک اقدام داوطلبانه یک میلیون بشکه از میزان تولید نفت خود کاست. هدف از این اقدام مقابله با نوسانات شدید بهای نفت خام و مانع شدن از سقوط بهای آن بود.

بهای نفت خام در آن هنگام به گونه کم‌سابقه‌ای کاهش یافته بود. کاهش تولید نفت خام از سوی کشورهای اوپک پلاس و به موازات آن افزایش تقاضا در سه‌ماهه نخست و دوم سال جاری باعث افزایش مستمر بهای نفت خام شد.

خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه ۳۰ ژوئن اعلام کرده است که میزان تولید نفت خام کشورهای عضو اوپک پلاس در ماه ژوئن روزانه ۷۴۰ هزار بشکه در قیاس با میانگین روزانه ماه مه افزایش یافته است.

نقش ایران در افزایش تولید نفت

میزان تولید و صادرات نفت خام ایران حتی پیش از آغاز مذاکرات کمیسیون مشترک برجام و احتمال لغو تحریم‌های نفتی این کشور افزایش یافته بود.

افزایش تولید نفت ایران در واپسین سه‌ماهه سال ۲۰۲۰ آغاز شد و همچنان ادامه دارد. بر اساس آمار و اطلاعات منتشر شده، صادرات نفت جمهوری اسلامی ایران در ماه ژوئن روزانه ۶۰۰ هزار بشکه بوده است.

این در حالی است که در اثر تحریم‌های نفتی ایران در دوره زمامداری دونالد ترامپ، میزان صادرات نفت ایران به کمتر از ۵۰۰ هزار بشکه در روز رسیده بود. حتی گفته می‌شود که در دوره‌هایی صادرات نفت ایران در حدود یکصد هزار بشکه در روز بوده است.

کارشناسان بازارهای انرژی در صورت لغو تحریم‌ها احتمال افزایش صدور نفت خام ایران در سال جاری به میزان ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار بشکه بیش از میزان کنونی را منتفی نمی‌دانند.

این در حالی  است که گفته می‌شود بازار انرژی در حال حاضر می‌تواند افزایش صادرات نفت ایران را به سادگی جذب کرده و این افزایش تاثیری منفی بر بهای نفت به همراه نداشته باشد.

وضعیت دیگر کشورهای عضو اوپک

تولید برخی دیگر از کشورهای عضو اوپک نیز به استثنای ماه فوریه در حال افزایش بوده است. در حال حاضر ۱۳ عضو اوپک در ماه ژوئن مجموعا ۲۶ میلیون و ۲۴۰ هزار بشکه در روز نفت تولید کرده‌اند.

بر اساس توافق صورت گرفته  از سوی کمیته فنی مشترک (کمیته هماهنگی بین کشورهای عضو اوپک پلاس) قرار بر افزایش ۲۷۷ هزار بشکه‌ای تولید نفت در ماه ژوئن نسبت به ماه مه بوده است. این در حالی است که افزایش تولید واقعی این کشورها حدود سه‌برابر این میزان اعلام شده است.

عربستان نیز اعلام کرده بود که به تدریج از کاهش داوطلبانه یک میلیون بشکه‌ای نفت خام خود خواهد کاست. از این رو، این کشور نیز در شمار کشورهایی بود که بر میزان تولید نفت خام خود افزوده است.

در ماه ژوئن در قیاس با ماه مه، عربستان روزانه ۵۰۰ هزار بشکه بیشتر نفت به شریان‌های انرژی جهان تزریق کرده است. حدود ۳۵۰ هزار بشکه آن ناشی از جبران کاهش داوطلبانه تولید آن کشور بوده است.

این در حالی است که تولید نفت عراق (بزرگ‌ترین صادر کننده نفت خام عضو اوپک پس از عربستان) در ماه ژوئن دستخوش تغییر فاحشی نشده است.

ونزوئلا و لیبی نیز تلاش کرده بودند بر میزان تولید نفت خام بیافزایند. این در حالی است که در اوایل سال جاری به علت نشت نفت، میزان تولید نفت لیبی روزانه ۲۰۰ هزار بشکه کاهش یافته است.

به‌رغم افزایش تقاضا برای نفت خام، به نظر نمی‌رسد که کشورهای عضو اوپک پلاس در نشست روز اول ژوئیه خود تصمیم به افزایش فوق‌العاده میزان تولید نفت خود بگیرند.

انتظار می‌رود که کشورهای اوپک پلاس حاضر به افزایش تولید نفت به میزانی حدود ۵۰۰ هزار تا یک میلیون بشکه نفت شوند.

کشورهای صادر کننده نفت خام عضو اوپک و به‌ویژه عربستان سعودی احتمال بروز نوسانات جدید در بهای نفت خام را منتفی نمی‌دانند و از این منظر خواستار در پیش گرفتن افزایش تدریجی و محتاطانه تولید نفت هستند.

یکی از مواردی که باعث نگرانی کشورهای عضو اوپک پلاس شده است، شیوع سویه دلتای ویروس کرونا است.

به سخن دیگر افزایش بهای نفت خام به بشکه‌ای حدود ۷۵ دلار برای کشورهای صادر کننده نفت خام، رویداد بسیار مثبتی است.

این کشورها به علت کاهش تقاضای  جهانی برای نفت و همچنین به علت کاهش بهای آن در بازارهای جهانی با مشکلات بودجه‌ای متعددی روبه‌رو شده بودند. اکنون افزایش بهای نفت خام می‌تواند از دشواری‌های برخاسته از کمبود بودجه این کشورها بکاهد.

برچسب هااوپک پلاس سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) عربستان سعودی قیمت نفت ونزوئلا

منبع: انرژی امروز

کلیدواژه: اوپک پلاس سازمان کشورهای صادر کننده نفت اوپک عربستان سعودی قیمت نفت ونزوئلا آسیا اروپا اقتصاد انرژی امروز ایران بین الملل تحریم خبرگزاری بین المللی خبرگزاری داخلی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا ریاست جمهوری سازمان های بین المللی سایتهای اینترنتی شرکت ملی نفت ایران NIOC شرکت های بین المللی مجلس شورای اسلامی وزارت نفت وزارت نیرو کشورهای عضو اوپک پلاس وزیران نفت کشورهای کشورهای اوپک پلاس صادرات نفت ایران میزان تولید نفت صادر کننده نفت تولید نفت خام افزایش تولید هزار بشکه بهای نفت خام میلیون بشکه ماه ژوئن نفت خام سال جاری برای نفت ماه مه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۱۰۴۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امیرعبداللهیان: احتمال توقف جنگ در غزه افزایش پیدا کرده است | توافقاتی داشتیم که...

به گزارش همشهری آنلاین، حسین امیرعبداللهیان در جریان سفر به گامبیا و شرکت در پانزدهمین نشست سران کشورهای اسلامی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: پانزدهمین نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی با شعار توسعه پایدار کشورهای اسلامی از روز شنبه ۱۵ اردیبهشت ماه در بانجول، پایتخت گامبیا آغاز شد و در این نشست علاوه بر مباحث مربوط به توسعه پایدار کشورهای اسلامی، مسئله توقف جنگ در غزه نیز در دستور کار جدی این نشست قرار داشت.

این دیپلمات عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه ما در یک فضایی قرار داریم که احتمال توقف در غزه نسبت به گذشته قدری افزایش پیدا کرده است، اظهار کرد: علت آن رایزنی‌ها، تلاش‌ها، فشارهای افکار عمومی و مجموعه شرایط جدیدی است که رژیم صهیونیستی در صحنه منطقه‌ای و بین‌المللی با آن مواجه شده است.

وی تاکید کرد: امیدواریم حقوق ملت فلسطین مورد توجه قرار بگیرد و شرایطی فراهم شود که بتوانیم شاهد توقف جنایات و نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه باشیم و شرایط در غزه برای ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه و جابجایی ساکنان غزه به سمت منازل و مناطق خود به درستی فراهم شود.

امیرعبداللهیان همچنین گفت: در نشست روز شنبه اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی در موضوع رژیم صهیونیستی، حمایت از ابتکار آفریقای جنوبی و رای دیوان بین‌المللی دادگستری برای محاکمه سران رژیم صهیونیستی نیز مورد توجه قرار گرفت.

وزیر امور خارجه کشورمان در بخش دیگر صحبت‌هایش در جمع خبرنگاران با اشاره به رایزنی‌های دوجانبه خود در حاشیه این نشست تصریح کرد: در ملاقات با وزیران امور خارجه عربستان، ترکیه، اندونزی و مصر، پیگیری دیدارهای سران و نتایج توافقات آنها در ماه‌های گذشته دستور کار قرار داشت و درخصوص موضوعات منطقه‌ای با تمرکز بر مساله غزه و ضرورت توقف جنگ گفت‌وگو داشتیم.

وی در همین راستا تصریح کرد: توافقاتی داشتیم که با یک حرکت جمعی و هماهنگ برای کمک به برون‌رفت از این وضعیت در منطقه، بتوانیم حرکت کنیم.

امیرعبداللهیان گفت: با دیگر وزرای خارجه نیز در مورد مسائل دوجانبه، امور منطقه و بین‌المللی رایزنی و گفت‌وگو کردیم.

کد خبر 849234 منبع: ایسنا برچسب‌ها حسین امیرعبدالهیان اسرائیل خبر ویژه فلسطین

دیگر خبرها

  • احتمال تداوم کاهش تولید نفت خام اوپک‌پلاس
  • امیرعبداللهیان: احتمال توقف جنگ در غزه افزایش پیدا کرده است
  • افزایش احتمال توقف جنگ در غزه
  • احتمال توقف جنگ در غزه افزایش پیدا کرده است
  • جهان منتظر طلای ۳۰۰۰ دلاری باشد؟
  • امیرعبداللهیان: احتمال توقف جنگ در غزه افزایش پیدا کرده است | توافقاتی داشتیم که...
  • مقام سابق نفت آمریکا به اقدام به تبانی با اوپک متهم شد
  • همکاری اوپک با عراق و قزاقستان برای جبران مازاد نفت
  • ظرفیت تولید نفت امارات بی‌سروصدا افزایش یافت
  • افزایش قیمت جهانی نفت/ برنت ۸۳ دلار و ۸۵ سنت شد