Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-05-01@18:06:04 GMT

حقوق بشر زنان به سبک امریکایی

تاریخ انتشار: ۱۰ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۴۱۱۵۲۷

حقوق بشر زنان به سبک امریکایی

خشونت علیه زنان در همه جای جهان مذموم انگاشته و همگان در پیشگیری و مقابله با آن مسئولیت دارند، اما غرب و در راس آن آمریکا با رویکری ریاکارانه و نادیده انگاشتن نقض‌های گسترده حقوق بشر زنان، انگشت اتهام خود را پیوسته به سمت دیگر کشور‌ها نشانه گرفته و آن را به دستاویزی برای مداخله در امور داخلی آن‌ها مبدل ساخته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، ایالات متحده آمریکا در دهه‌های گذشته همواره داعیه‌دار دفاع از مبانی و اصول حقوق بشر بوده و بر همین مبنا و به نام حقوق بشر در سایر کشورها اظهارات مداخله جویانه داشته است. بدیهی است که دولتمردان این کشور موضع‌گیری در خصوص وضعیت حقوق بشر در جهان را بر مبنای ترجیحات و منافع سیاسی انجام می‌دهند و همین رویه موجبات استفاده ابزاری آمریکا از موضوع حقوق بشر را در سطح بین‌المللی و وضع تحریم‌های اقتصادی و تحمیل فشارهای سیاسی علیه کشورهای مستقل را فراهم ساخته است. درحالیکه در داخل آمریکا نیز شاهد نقض مکرر حقوق حقه بشر می‌باشیم. با توجه به این واقعیات است که مقام معظم رهبری نیز همواره بر تلاش برای افشای ماهیت ضد حقوق بشری دولت آمریکا تأکید داشته‌اند و نامگذاری هفته حقوق بشر آمریکایی نیز در همین راستا می‌باشد تا بدین ترتیب عدم صداقت و صلاحیت آمریکا در پیگیری مسائل حقوق بشری به تصویر کشیده شود.

حقوق زنان بخش حائز اهمیتی از حقوق بشر است. بدون تردید، خشونت علیه زنان در همه جای جهان مذموم انگاشته و همگان در پیشگیری و مقابله با آن مسئولیت دارند، اما غرب و در راس آن آمریکا با رویکردی ریاکارانه و نادیده انگاشتن نقض‌های گسترده حقوق بشر زنان، انگشت اتهام خود را پیوسته به سمت دیگر کشورها نشانه گرفته و آن را به دستاویزی برای مداخله در امور داخلی آن ها مبدل ساخته است. اما واقعیت های آماری از جایگاه اسفناک زنان در غرب به ویژه آمریکا سخن می گویند.

مطابق با تحقیقات انجام شده در مؤسسه تامسون رویترز، آمریکا در بین 10 کشور نخست ناامن برای زنان قرار دارد؛ رتبه‌ای که در حداقل یک دهه بدون تغییر باقی مانده است.ایالات متحده دم از عدالت جنسیتی میزند و حال آنکه این عنوان «ظاهر قضیه» است و باطن موضوع کاملا مغایر با این صورت بزک کرده است. کسانی که عدالت جنسیتی را به مردواره کردن زنان تعریف می‌کنند، به شخصیت زن، حرمت ،کرامت و هویت زن بی‌حرمتی نموده اند. یکی از مصادیق فروپاشی اخلاقی نظام تمدنی غرب و در رأس آن ایالات متحده، مسئله‌ی ظلم و تبعیض نسبت به زنان است. سالیانه میلیون‌ها زن در ایالات متحده از خشونت‌های خانگی رنج می‌برند.

شرکت ها و بنگاه‌های تجاری و اقتصادی برای زیبا جلوه دادن کالاهای تجاری و فرهنگی شان، زیبایی زن را به قربانگاه می برند تا بتوانند به منافع مادی خویش دست یابند، تهدید نهاد مقدس و ارزشمند خانواده، رواج انواع ناهنجاری ها و ظلم و بهرکشی جنسی از زنان در پوستین آزادی و به نام ازدواج آزاد، همجنسگرایی، ازدواج سفید و.. ، دستمزدهای نابرابر در شرایط کاری برابر فارغ از درنظرگرفتن توان جسمی و روحی زن، محیط های ناامن شغلی و تحصیلی، آمار بالای سو استفاده و تجاوز به زنان و آزارهای جنسی در محل کار و تحصیل، تبعیض های نژادی، امار بالای زندانیان زن و حتی زنان زندانی باردار و دارای نوزاد، درصد بالای سقط جنین ،فقر ، رواج روسپیگری و قاچاق زنان، تجاوز به زنان در زندانها، تقلیل شأن و جایگاه والای زن بودن به یک ابزار و کالا بخصوص در تبلیغات و صنعت پورنوگرافی، نقض حقوق مادری از جمله مرخصی های بدون حقوق، تضییع حق حیات رنگین پوستان و عدم حفظ کرامت آنها بخصوص سیاه پوستان، ارزش گذاری ارزان زنان سیاه، کشتن هزاران زن و کودک بی‌گناه در کشورهای مورد تجاوز از جمله افغانستان، یمن، سوریه، عراق و... . بمباران شیمیایی مردم غیرنظامی در حملات هوایی وهزاران جنایت دیگر در کارنامه سیاه آمریکا خودنمایی می‌کند. آری ! این است حقوق بشرآمریکایی ! که نه حقوق بشر بلکه عامل شر در همه جهان است.

بر اساس داده‌های موجود می‌توان استنباط کرد که رعایت حقوق زنان در ایالات متحده در بسیاری مواقع امری ریاکارانه و فریبنده است. سوزان فالودی نویسنده و روزنامه نگار امریکایی خطاب به زنان می‌گوید: «اکنون شما آزاد و برابر هستید ولی هیچ وقت بدبخت تر از این نبوده اید». آمریکا علیرغم ادعای حمایت از حقوق بشر ، در عمل ثابت نموده که این تعبیر صرفا ابزاری است برای سلطه و نقض حقوق بشر در ابعاد داخلی و بین المللی. حقوق بشر زنان در آمریکا ، حقیقتا اصطلاحی است که جای تأمل دارد: حقوق کدام بشر؟ بشری که همسری و غریزه مادری از نیازهای اساسی و طبیعی اوست و حال به نام حقوق بشر این حق از او گرفته شده و تفکر فمینیست و سرمایه داری به آنان القا نموده که برای احقاق حقوقشان باید با عواطف و نیازهای خود به مبارزه برخاسته و با له کردن وجود پرمهر خود از سکینه بودن برای همه اعضای خانواده، خود را به کالایی با تاریخ انقضای جوانی مبدل نماید و دیگر طعم مادری و شیرینی همسری در چارچوب الهی را نچشد؟ بشری که گُل افریده شده و نه کارگزار و کارگر اما به بهانه حقوق بشر و برابری زن و مرد این گل را به اعماق زمین و معادن کشانیده اند ، انهم بخاطر منافع اقتصادی سردمداران استکبار ! بشری که به ظاهر برابر با مرد اما در باطن به عنوان ابزار در معرض انواع خشونت قرار میگیرد! کدام حقوق بشر؟ حقوقی که افریدگار و خالق به حکم انسان بودن وضع نموده و حال این حقوق در زرورقی پوشالی به اسم حقوق بشر و آزادی به دست انسانها نقض و ضایع شده؟ و زنانگی را در لفافه حقوق بشر به مردوارگی تقلیل داده است و شان عظیم انسان پروری را از وی سلب نموده و هویت این موجود انسان ساز را به برده ای فکری در عصر مدرنیته و پست مدرن و یا کالایی در دسترس مبدل ساخته است.

امروز، هم کارنامه زنان مسلمان ایرانی و وهم نتیجه آموزه های فمینیستی، اومانیستی و لیبرال آمریکایی روشن و مشخص شده. برآیند آموزه های حقوق بشراسلامی و حقوق بشر آمریکایی ،هردو واضح و مبرهن است. ما در مسئله ی زن، از غرب طلبکاریم؛ ما مدعی غربیم؛ آنھا ھستند که دارند به زن ظلم میکنند، زن را تحقیر میکنند، جایگاه زن را پائین می آورند؛ به اسم آزادی، به اسم اشتغال، به اسم مسئولیت دادن، آنھا را مورد فشارھای روحی، روانی، عاطفی و اھانت شخصیتی و شأنی قرار می دھند؛ آنھا باید جواب بدھند. ما زنان نسل انقلاب اسلامی ایران بر خود میبالیم که مصداق الگوی سوم زن هستیم که با نفی الگوی غربی و قانع نشدن به الگوی شرقی، به فرمان راهبر انقلاب مجالی دوباره در اثبات هویت و الگوی زن، یافتیم که هیمنه پوشالی حقوق زنان به سبک آمریکایی را درهم شکست و الگویی نو به زنان جهان عرضه داشت.گفتمان رو به افول آمریکایی و غربی در مورد زنان نه صرفا یک تفکر بلکه یک جریان سیاسی است. قرار نگرفتن زن در جایگاه حقیقی و فساد و بی بندوباری در زنان قطعا به فساد خانواده،نسل و جامعه خواهد انجامید.در پازل طراحی شده آمریکایی حقوق زن، ضمانت اجرای معنوی و اخلاقی وجود ندارد.

حقوق‌ بشر بدون لحاظ اخلاق هیچ تضمین و ضمانت اجرایی نخواهد داشت. در آمریکا اخلاق رو به افول است ... پس دیگر مجالی برای تضمین حقوق بشر نیست. سبک زندگی انسان محور و خشونت وار با زندگی بسیاری از مردم آمریکا عجین شده که نتیجه آن ظلم مداوم و نقض مکرر حقوق زنان میباشد.این رویه ادامه دارد مادامی که زنان با تفکر،به فکر تغییر و تحول برمبنای فطرت و طبیعت خود باشند.

نرجس حمیدی

دکتری حقوق بین‌الملل، مدرس دانشگاه و کارشناس و پژوهشگر حوزه زنان و خانواده

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: حقوق بشر حقوق زنان حقوق بشر غربی حقوق بشر زنان ایالات متحده حقوق زنان حقوق زن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۱۱۵۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دین اسلام بزرگترین حامی حقوق زن است

متن پیام حضرت آیت‌الله نوی همدانی به اختتامیه همایش ملی «هویت عصری زنان در آئینه قرآن و حدیث» به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین و الصلاه و السلام علی سیدنا و نبینا ابی القاسم المصطفی محمد و علی اهل بیته الطیبین الطاهرین سیما بقیه الله فی الارضین.

با سلام و تحیت به آن مجمع محترم؛

موضوع «جایگاه و موقعیت بانوان» از دیرباز مورد گفتمان اندیشمندان و صاحب نظران بوده و نویسندگان و نظریه پردازان در این زمین دیدگاه‌های گوناگونی ارائه داده و هر یک از آنان برداشت و تحلیلی داشته و طبق جهان بینی خود آن را ابراز داشته‌اند. که این موضوع مطالعه تاریخ اقوام و ملل روشن‌تر می‌شود.

در این میان مکتب حیات بخش اسلام که کامل‌ترین ادیان است با توجه به نظر واقع بینانه به انسان و وظایف و تکالیف او، موقعیت بانوان را به نحو اصولی مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و با عنایت به ساختار زنان به تبیین حقوق آنها پرداخته است که با نگرش دقیق و خالی از اغراض باید گفت: در هیچ مکتب و گرایشی اینگونه حریم و حقوق زنان مورد حمایت قرار نگرفته و شأن و منزلت آنان مصونیت پیدا نکرده است.

مگر نه این است که پیش از ظهور اسلام با زنان در همه نقاط جهان به بدترین نوع برخورد می‌شده و از کمترین حقوق اجتماعی محرومشان داشته بودند.

که در آن فضای مسموم حضرت رسول اکرم (ص) رفعت مقام و شأن بالای بانوان را با کمال صراحت اعلام و قوانینی بر اساس فطرت انسان مقرر داشت.

و مگر نه این است که با استقبال از حضور زنان در عرصه‌های جهادی و آموزشی و پرورشی و اجتماعی سال‌های نخستین ظهور اسلام به عصر طلایی تبدیل شد و بر تارک جبین تاریخ اسلام درخشید.

انسانی در میان دو دیوار بلند تحجر و تمدن کاذب. محبوسی در اعماق دو زندان: زندان جاهلیت و زندان بردگی مدرن. اسیر دو کمند: کمند اوهام و خرافات و کمند تهمت و افترات. مقهور دو فرهنگ، فرهنگ جاهلی و فرهنگ کلمات فریبنده به نام آزادی و به عنوان علم و تمدن و تساوی حقوق. بالاخره فریادگری بدون فریادرس! و مجرمی بدون ارتکاب جرم، مظلومی به ظلم مضاعف و محروم از حقوق زندگی صحیح.

در روزگاری که در تمام فرهنگ‌های اقوام و ملل جهان «زن» به عنوان یک «موجود پست» و «طفیلی» و انسان درجه دوم مطرح بود و تلخی و محرومیت بر همه ابعاد و زندگی او چه سیاسی، چه فرهنگی و چه اقتصادی سایه افکنده و مورد بدبینی‌ها و آماج تهمت‌ها بود و از هیچ روزنه‌ای بر افق زندگی او روشنایی نمی‌تابید، و همه درها بر روی او بسته بود، خورشید اسلام طلوع کرد و افق زندگی او را از کران تا کران روشن نمود و ندای عطوفت آمیز پیغمبر رحمت، حضرت محمد (ص) روح نشاط و امید در کالبد او دمید و راه ترقی و تکامل را به روی او از همه جهت باز کرد.

حضرتش موقعیت مهم «زن» در اجتماع بشری و جایگاه بلند او و شایستگی‌ها و استعدادهای فراوانی را که دست آفرینش در وجود این موجود بدیع قرار داده است را گوش زد کرد و آیه‌هایی از قرآن مجید را در رابطه با معرفی مقام مهم زن و ارزش والای او برای مردم بیان نمود. «زن» را به عنوان اینکه مانند مرد یک انسان کامل است و شایسته همه کمالات و کرامت‌های انسانی است و شایستگی خلیفه الهی بودن را دارد معرفی کرد.

«من عمل صالحا من ذکر أو انثی و هو مومن فلنحیینه حیاة طیبة ولنجزینهم اجرهم بأحسن ما کانوا یعملون»

«ان المسلمین و المسلمات و المومنین والمومنات والقانتین والقانتات والصادقین والصادقات و الصابرین و الصابرات والخاشعین والخاشعات و المتصدقین و المتصدقات والصائمات والحافظین فروجهم والحافظات والذاکرین الله کثیرا و الذاکرات أعد الله لهم مغفرة و اجرا عظیما»

این نمونه‌ای از آیات قرآن در عظمت زنان است و بر همین اساس همانطور که نمونه‌ای از مردان برای الگوسازی ذکر نمود، از زنان شایسته یز به عنوان الگو معرفی می‌شود:

«ضرب الله مثلاً للذین کفروا امرأت نوح و امرأت لوط کانتا تحت عبدین من عبادنا صالحین فخانتاهما فلهم یغنیا عنهما من الله شیئا و قیل ادخلا النار مع الداخلین و ضرب الله مثلاً للذین آمنوا امرأت فرعون إذ قالت رب ابن لی عندک بیتا فی الجنه و نجنی من فرعون و عمله و نجنی من القوم الظالمین و مریم ابنت عمران التی احصنت فرجها فنفخنا فیه من روحنا و صدقت بکلمات ربها و کتبه و کانت من القانتین»

و در روایات ما نیز احادیث مختلف و متواتر درباره حقوق و جایگاه بانوان ذکر شده است که توصیه می‌شود به کتب حدیثی ما مراجعه کرده و با در نظر گرفتن سند احادیث بعضی از مطالب جعلی که با قرآن کریم مطابقت ندارد را استثنا نمود.

امروز نیز دنیای کفر با متهم ساختن اسلام نسبت به حقوق زن آنچه را که خود در عمل انجام می‌دهد به دین مقدس ما نسبت می‌دهد در حالی که با این عمل می خواهد پرده سیاه بر حقایق و موقعیت زن در اسلام بپوشاند و عمل ننگین خود را نسبت به بانوان توجیه نماید، اما باید با صدای رسا و بلند اعلام کرد که این دین بزرگترین حامی حقوق زن می‌باشد.

در پایان از همه حاضرین، خصوصاً از برگزارکنندگان این جلسه محترم و به ویژه نماینده معظم ولی فقیه آیت الله آقای نور مفیدی کمال سپاس و تشکر را دارم و و توفیق همگان را از خداوند متعال خواستارم و ملتمس دعای خیر می‌باشم.

و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته

قم مقدسه

حسین نوری همدانی

دیگر خبرها

  • دین اسلام مدافع اصلی حقوق زنان است
  • اسلام بزرگترین حامی حقوق زن است
  • آیت‌الله نوری همدانی: دین اسلام بزرگترین حامی حقوق زن است
  • دین اسلام بزرگترین حامی حقوق زن است
  • بانوان آمریکای لاتین نسبت به کشتار زنان در غزه موضع بگیرند
  • زن و مرد در رسیدن به مقامات معنوی برابر هستند/ دین اسلام؛ مدافع‌ اصلی حقوق زنان است
  • تصاویر اولیه از مراحل ساخت‌وساز ۳۲۰ میلیون دلاری امریکایی‌ها در سواحل غزه
  • دموکراسی دروغین آمریکا و برخورد‌های دوگانه
  • دموکراسی دروغین آمریکا و برخوردهای دوگانه
  • حکومت افغانستان فراگیر است