Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-05-06@16:41:04 GMT

فیلمنامه از بی شخصیتی می میرد!

تاریخ انتشار: ۱۱ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۴۱۲۸۹۶

فیلمنامه از بی شخصیتی می میرد!

یادداشت : مجتبی احمدی- دبیر سرویس فرهنگ و هنر برنا.

بارها درباره فیلمنامه به عنوان مهم ترین رکن هر اثر نمایشی در سینما و تلویزیون و این روز ها در شبکه نمایش خانگی و پلتفرم ها صحبت کرده ایم و در گزارش های مختلف جایگاه فیلمنامه را به عنوان بن مایه اصلی تولید درام بررسی کرده ایم .

تردیدی نیست که همه چیز در موفقیت یک فیلم سینمایی یا یک سریال در هر مدیوم از روی کاغذ کلید می خورد و درواقع اجرا چه در کارگردانی و چه در بازیگری قدم بعدی است که با آدرس فیلمنامه به مقصد می رسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما یکی از نکات مهم در نگارش فیلمنامه ها جدا از دیالوگ نویسی که قطعا نکته ای مهم و موثر در سناریو است ساختن،طراحی،پرداختن و خلق شخصیت هایی است که قرار است راوی داستانی باشند که نگارش آن بر پایه رنگ آمیزی صحیح کاراکتر ها شکل می گیرد.

در این که بسیاری مواقع شاهد این بوده ایم که شخصیت پردازی قوی و کاراکتر های جذاب حتی قصه های ضعیف را نجات داده اند شکی نیست اما بدیهی است که قدرت شخصیت چه در مقام قهرمان چه در مقام ضد قهرمان می تواند مهره چینی اصلی یک فیلمنامه باشد.

اگرچه در سال های اخیر بسیار شاهد این بوده ایم که موفقیت شبکه نمایش خانگی را نسبت به تلویزیون به ممیزی ها ،تیم بازیگری و..... نسبت داده اند اما نباید فراموش کنیم که در برخی از آثار تولید شده در پلتفرم ها شخصیت پردازی و شناسنامه دار بودن کاراکتر ها به لحاظ عمق و قدرت تاثیرگذاری بر درام فاکتوری حیاتی بوده که متاسفانه در برخی از آثار رسانه ملی به این قدرت و قوت در پرداخت و جان دادن به شخصیت ها دقتی درخور داده نشده است.

کاراکتر های ضعیف و بی بُعد و عمق نمی توانند صاحب دیالوگ هایی شکیل و صاحب تاثیر در درام باشند لذا دوست داشتنی از آب در نمیایند و چه در مقام قهرمانان ،چه در قام شخصیت های منفی و حتی خاکستری کمکی به کارمایه اثر نمی کنند و قطع به یقین این مسئله در نگاه تماشاگر برای کشیده شدن به سمت سریال یا فیلم یا هر اثر نمایشی دیگر موثر است.

در مقام مقایسه باید گفت اتفاقی که امروز از سریال «زخم کاری» یک جواد عزتی دوست داشتنی به ما می دهد شخصیت پردازی قوی سریال است که همزمان در سریال دیگری در همین پلتفرم به دلیل ریشه نداشتن کار و پرداخت ،بازیگر هم نتوانسته است ناجی سریال شود.

برخی از سریال های شبکه نمایش خانگی شاهد این مسئله هستیم که بازیگران نتوانسته اند شخصیت های ضعیف فیلمنامه را نجات دهند.

در نتیجه باید گفت فاکتور های مهمی در خلق شخصیت ها و کاراکتر های یک اثر نمایشی وجود دارد که اگر جدی گرفته نشود بی تردید تمام جان مایه اثر تحت تاثیر آن به مسیری نادرست می رود.

خلق شخصیت های قوی معمولا اوج کار نویسندگان بزرگ دنیا بوده است و با نگاهی اجمالی به نمایشنامه ها و فیلم ها و سریال های ماندگار تاریخ هنر نمایش و تاریخ سینما به این نکته می رسیم که؛

این شخصیت است که باعث ماندگاری یک اثر نمایشی می شود.

این شخصیت است که در گیرایی مخاطب موثر است.

شخصیت ها هستند که بازیگران نامدار سینما را در تاریخ سینما صاحب امضا و شهرت می کنند.

شخصیت ها هستند که تماشاگر را ترغیب می کنند تا یک قصه ی تکراری را بار ها ببیند و کماکان مشتاق باشد تا مخاطب آن اثر بماند.

این شخصیت ها هستند که باعث می شوند تا درام های تکراری در زاویه هایی نو برای تماشاگر باکره بمانند.

درواقع اگر بازیگرانی امروز توانسته اند به لحاظ گریت و جایگاه هنری خودشان را از دیگران در سینمای ایران و جهان جدا کنند مستقیما به این نکته بر می گردد که در شانس حرفه ای شان این فرصت را داشته اند که ایفاگر یک یا چند نقش خاص از فیلمنامه ای قوی باشند و چه بسیار بازیگران کاربلد و با استعدادی بودند که در سال ها فعالیت حرفه ای شان این شانس را نداشتند که یک شخصیت قوی، خاص، موثر و دارای ابعاد مختلف را برای نمایش توانمندی هایشان تجربه کنند.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: سینما و تلویزیون فیلم سینمایی رنگ آمیزی تلویزیون رسانه ملی ایران و جهان تلویزیون هنرمندان سینما سریال بازیگر فیلمنامه نویسنده درام جواد عزتی شبکه نمایش خانگی مجتبی احمدی زخم کاری دیالوگ نویسی اثر نمایشی کاراکتر ها شخصیت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۱۲۸۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شکایت آموزش و پرورش از یک سریال‌ نمایش خانگی

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، امید رضاوند، مدیرکل حقوقی، املاک و معاضدت قضایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به شان و جایگاه رفیع و والای معلم در جامعه، اظهار کرد: علیرغم این مهم که معلم به عنوان مهمترین و اصلی‌ترین رکن نظام تعلیم و تربیت، از نقش و جایگاه منحصر به فردی در جامعه برخوردار بوده و نقش وی در هدایت آینده سازان این جامعه غیرقابل انکار است، چندی پیش در یکی از سریال‌های نمایش خانگی نسبت به این قشر فرهیخته، توهین و اهانت و هتک حرمتی صورت گرفته که این رفتار ناشایست موجب جریحه دار شدن احساسات عمومی جامعه به‌ویژه فرهنگیان شده است.

مدیرکل دفتر حقوقی، املاک و حمایت قضایی با تاکید بر اینکه وزارت‌آموزش و پرورش اولین مدافع حقوق معلمان است و یکی از وظایف دفتر حقوقی و واحد‌های حقوقی تابعه در سراسر کشور نیز معاضدت قضایی از جامعه یک میلیونی فرهنگیان است اعلام کرد: در جهت برخورد با این اقدام ناشایست و غیر اخلاقی نویسنده و کارگردان و عوامل سریال یاد شده، شکایت و اعلام جرم رسمی وزارت آموزش و پرورش به دادستان عمومی و انقلاب ارائه و توقف پخش سریال مورد اشاره و برخورد قانونی لازم تقاضا شده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • شکایت آموزش و پرورش از یک سریال نمایش خانگی
  • شکایت آموزش و پرورش از یک سریال‌ نمایش خانگی
  • ۱۰ شخصیت برتر سریال «شوگان» که ما را شیفته این روایت حماسی ژاپنی کردند
  • رخنه به قلب دشمن
  • نویسنده فیلم سینمایی فسیل : دستمزدم به اندازه ارقامِ انجمن فیلمنامه‌نویسان هم نبود!
  • دستمزدم برای «فسیل» هم به اندازه ارقامِ انجمن فیلمنامه‌نویسان نبود!
  • دستمزدم برای «فسیل» به اندازه ارقامِ انجمن فیلمنامه‌نویسان هم نبود!
  • بازیگری متفاوت عمو پورنگ؛ منتظر این سریال در نمایش خانگی باشید
  • عمو پورنگ با «لالایی» بازیگر می‌شود / جزئیات پخش سریال عمو پورنگ در شبکه نمایش خانگی
  • عمو پورنگ با «لالایی» به شبکه نمایش خانگی می‌آید