Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@15:16:11 GMT

شیراز در یک قدمی نامزدی پایتخت کتاب جهان

تاریخ انتشار: ۱۱ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۴۱۳۶۶۹

شیراز در یک قدمی نامزدی پایتخت کتاب جهان

ایسنا/فارس مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با اشاره به جایگاه پایتختی کتاب ایران توسط شیراز گفت: با مسئول کمیته ملی یونسکو در ایران، رایزنی و برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا بتوانیم شهر شیراز را به عنوان یکی از شهرهای نامزد پایتخت کتاب جهان آماده و معرفی کنیم.

صابر سهرابی در جلسه شورای برنامه‌ریزی پایتخت کتاب ایران به تشریح اقدامات انجام شده شهر شیراز در مدت‌ زمان پایتختی این شهر پرداخت و گفت: در این مدت سعی کردیم برنامه‌هایی را که به دبیرخانه انتخاب و معرفی پایتخت کتاب برای احراز پایتختی کتاب ایران اعلام کرده بودیم عملیاتی و اجرایی کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزاش ایسنا به نقل از ارشاد فارس او افزود: سعی کردیم با نهادها و دستگاه‌های دولتی و عمومی و تشکل‌های حوزه نشر تعامل بسیار خوبی برقرار کنیم و در این مسیر مجموعه‌ای از اقدامات و فعالیت‌هایی را در حوزه زیرساختی و رویدادهای ترویج کتابخوانی به سرانجام برسانیم و تعدادی از برنامه‌ها نیز در دست اجرا است هر چند که شرایط کرونایی کشور به ویژه شهر شیراز در این راه تاثیرات منفی گذاشته است.

سهرابی با بیان اینکه اداره کتابخانه‌های فارس بازوی توانا و اجرایی در این مسیر بودند و در بسیاری از برنامه‌ها در کنار ما بودند، گفت: عنوان پایتختی کتاب برای شیراز باعث شد که این عنوان تنها در شهر شیراز نماند و سایر شهرهای استان فارس نیز از این عنوان و برند نیز برخوردار شدند و سعی کردیم علاوه بر شیراز، فعالیت‌ها و برنامه‌های خود را در سایر شهرستان‌های فارس نیز عملیاتی کنیم که یکی از آنان ساخت کتاب‌خانه بزرگ و مرکزی شهر صدرا می‌باشد که بزرگ‌ترین کتاب‌خانه عمومی استان فارس است.

مدیرکل ارشاد فارس همچنین گفت: با مسئول کمیته ملی یونسکو در ایران در حال رایزنی و برنامه‌ریزی هستیم تا بتوانیم  شهر شیراز را به عنوان یکی از شهرهای نامزد پایتخت کتاب جهان آماده و معرفی کنیم.

ابراهیم حیدری، مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی نیز با اشاره به همه‌گیری بیماری کویید ۱۹ در سراسر کشور گفت: علی‌رغم شیوع این بیماری، فعالیت‌های ترویج کتاب‌خوانی این دفتر طی این همه‌گیری متوقف نشد و در سال گذشته تمام جشنواره‌ها و برنامه‌های این دفتر با پوشش سراسری و استقبال بسیار خوبی برگزار شد.

او افزود: علاوه بر این برنامه‌ها که شامل جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب، جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی کودک ونوجوان و جشنواره تقدیر از مروجان کتاب‌خوانی می‌شدند سه پویش ملی کتاب‌خوانی نیز برای کودکان و نوجوانان و خانواده‌ها در این ایام برگزار شد.

در ادامه این برنامه جمشید رضایی، مسئول دبیرخانه ترویج کتاب‌خوانی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس هم به تشریح اقدامات و فعالیت‌های کتاب‌خوانی شهر شیراز پرداخت و گفت: مهم‌ترین اقدامات انجام شده در ترویج کتاب‌خوانی در این شهر شامل  برگزاری فستیوال طراحی لوگو پایتخت کتاب ایران و انتخاب لوگو برگزیده برای ساخت المان،  تجهیز و راه‌اندازی کتابخانه عمومی در ۵ مرکز فرهنگی مناطق مختلف و اغلب کم برخوردار شیراز در سال ۱۳۹۹، افتتاح ۹ کتابخانه در سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ توسط شهرداری شیراز با حدود ۳۲ هزار جلد کتاب ۳۰۶ صندلی سالن مطالعه و ۱۲۲۰ مترمربع کتابخانه و سالن مطالعه، بازسازی کتابخانه عمومی شهید دستغیب شیراز  غنی‌ترین و قدیمی‌ترین کتابخانه عمومی شیراز و جنوب کشور، پیگیری گسترده و تعیین تکلیف زمین کتابخانه مرکزی شیراز پس از حدود ۱۵ سال دریکی از بهترین نقاط شهر شیراز  و آغاز مراحل اجرایی ساخت کتابخانه هستند.

او همچنین فراخوان دومین جایزه کتاب سال فارس در چارچوب پایتختی کتاب، تشکیل انجمن کتاب فارس، برگزاری پاسداشت نیم‌قرن خدمات کتابخانه عمومی ابوریحان،  راه‌اندازی اولین کتابخانه عمومی سیار با عنوان «اتوبوس کتاب، مسیر دانایی» با ۱۵۰۰ جلد کتاب و سالن چندرسانه‌ای با ظرفیت ۲۰ کودک در آبان ۱۳۹۹،  کلنگ‌زنی باغ کتاب «درنگ‌گاه سبز کتاب» در هفته شیراز و...را از دیگر اقدامات انجام شده در این راستا اعلام کرد.

به گفته رضایی، آغاز به کار پروژه «کتاب گردشگر» در هفته کتاب ۱۳۹۹،  برگزاری جایزه پژوهش‌های ادبی سیمین با محور بزرگداشت سیمین دانشور و گرامیداشت صدمین زادروز مادر داستان‌نویسی ایران در اردیبهشت ۱۴۰۰ ،  جشنواره کتابزی با شعار «با کتاب زندگی کن» با همکاری مجمع فعالان کتاب استان فارس،  تبلیغات شهری کتابخانه‌ای به وسعت یک شهر،  معرفی کتاب‌ها و نویسندگان شیراز در تبلیغات شهری شیراز  (بیش از ۴۰ سازه تبلیغاتی)،  تبلیغات شهری وسیع هفته کتاب و «شیراز پایتخت کتاب ایران»،  نصب کتابخانه در گردش در بوستان بزرگ شهروند و... از دیگر اقدامات انجام شده طی یکسال اخیر در این حوزه بوده‌اند.

او همچنین ساخت سردیس زنده‌یاد زین‌العابدین بلادی، قدیمی‌ترین کتاب‌فروش معاصر شیراز و نصب در بوستان کتاب تا پایان تیرماه ۱۴۰۰، ساخت سردیس مکتبی شیرازی، شاعر معروف شیرازی قرن نهم و دهم هجری قمری،  ابواسحاق اطعمه، شاعر شیرازی قرن هشتم و نهم،  افتتاح بوستان مطالعه و کتابخانه در بوستان بولوار گفتار تا پایان تیرماه ۱۴۰۰،  اجرای فاز دوم شبکه تاکسیرانان دوستدار کتاب با راه‌اندازی ۲۰ «تاکسی کتاب» تا پایان مرداد ۱۴۰۰،  تجهیز ۵ ایستگاه مترو به کتابخانه در گردش «مترو کتاب شیراز» تا پایان مرداد ۱۴۰۰،  راه‌اندازی ۱۵ کتابخانه در گردش «آپارتمان‌های کتاب‌خوان» تا پایان مرداد ۱۴۰۰،  راه‌اندازی دومین کتابخانه عمومی سیار «اتوبوس کتاب مسیر دانایی» تا آبان ۱۴۰۰ را از دیگر اقدامات برنامه‌ریزی در این راستا برشمرد.

پس از گزارشی از مجموعه اقدامات شهر شیراز ششمین پایتخت کتاب ایران در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی، اعضای شورای برنامه‌ریزی برنامه انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران به نقد و بررسی این مجموعه اقدامات پرداختند.

همچنین از شهرهایی که در ادوار مختلف برنامه انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران موفق به احراز و کسب عنوان پایتختی تاب ایران شدند خواسته شد که مجموعه اقدامات و فعالیت‌هایی که در طی این سال‌ها چه در زمان پایتختی کتاب و چه پس از آن را تدوین و برای دفتر مطالعات و برنامه ریزی فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اشلامی برای مستند سازی ارسال شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس هفته شیراز سیمین دانشور شهرداری شیراز کتابخانه مرکزی شیراز اقدامات انجام شده پایتخت کتاب ایران کتابخانه عمومی برنامه ریزی پایتختی کتاب ترویج کتاب کتاب خوانی راه اندازی شهر شیراز فعالیت ها برنامه ها تا پایان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۱۳۶۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نهاد کتابخانه‌های عمومی زمینه‌ساز ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی

آقای محمدرضا هراتی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا وسیما درباره دستاورد‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور افزود: شاخص‌های کتابخانه‌ای در دو سال گذشته در بخش‌های کتابخانه‌های عمومی، منابع، سیار و عضو فعال افزایش یافته است.

وی گفت: نهاد کتابخانه‌های عمومی با بیش از سه هزار هشتصد کتابخانه، ۱۲۰ سالن مطالعه و بیش از ۱۲ میلیون نفر عضو و منابع متنوع تخصصی و عمومی، به عنوان بزرگترین شبکه مویرگی فرهنگی کشور، متولی اصلی کتاب و کتابخوانی در سطح کشور است.

وی افزایش ۶۴ باب کتابخانه عمومی، افزایش ۵۰ درصدی کتابخانه‌های سیار، افزایش منابع کتاب کتابخانه‌ها و رشد ۲۴۵ درصدی تعداد عضو فعال کتابخانه‌ها را از دستاورد‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی در ۲ سال گذشته بیان کرد و گفت: کتابخانه‌ها از عضویت و امانت فراتر رفته و خدمات فرهنگی از جمله ۶۰ خدمت در جهت توانمندسازی و بهینه‌سازی اوقات فراغت کودکان و نوجوانان ارایه می‌کنند.

هراتی با بیان اینکه همه کتابخانه‌های عمومی کشور بخش جداگانه کودک و نوجوان دارند و برای گروه‌های خاص نیز برنامه ریزی شده است افزود: در حال تجهیز بخش‌های سالمندان، نابینایان و مادران در کتابخانه‌های عمومی کشور هستیم.

وی اظهار داشت: از این ۱۲ میلیون عضو فعال نزدیک به ۶۰ درصد کودکان و نوجوانان هستند که در همین راستا برنامه‌های گسترده‌ای مانند جشنواره‌ها و جایزه‌های داستان نویسی و قصه گویی، محافل ادبی، پویش‌های کتابخوانی و مسابقات تلویزیونی را برای مخاطب کودک و نوجوان برگزار می‌کنیم.

معاون توسعه نهاد کتابخانه‌های عمومی افزایش ۵۰ درصدی کتابخانه‌های سیار به ویژه در روستا‌ها و نقاط کم برخوردار از دیگر دستاورد‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در ۲ سال گذشته دانست و گفت: در کنار بهره برداری از کتابخانه‌های مرکزی، ۱۳۲ کتابخانه غیر مرکزی شامل ۵۸ کتابخانه شهری و ۷۴ کتابخانه روستایی است.

وی گفت: علاوه بر افتتاح کتابخانه در روستا‌ها جشنواره‌هایی هم برای روستائیان و عشایر مانند جشنواره عشایر با طعم کتاب یا طرح حایی مانند مجموعه کوله کتاب ویژه مناطق صعب العبور را برگزار کردیم که با استقبال خوب مردم آن مناطق مواجه شد.

هراتی با اشاره به اینکه در حال حاضر ایران از لحاظ توسعه شبکه کتابخانه‌ای در بین کشور‌های برتر منطقه قرار دارد افزود: ایران از لحاظ توسعه شبکه‌های کتابخانه‌ای دارای رتبه اول در میان کشور‌های منطقه و در جمع ۲۰ کشور برتر دنیا است.

دیگر خبرها

  • تعریف قریب ۷۰۰ همت برنامه سرمایه‌گذاری در فارس
  • برگزاری آیین نقد کتاب لبخند آفتابی
  • دبیرکل کتابخانه‌ها‌‌: مردم ایران کتاب‌نخوان نیستند + فیلم
  • همه ادارات شهرستان دشتی باید کتابخانه داشته باشند
  • شرحی بر قدیمی‌ترین فهرست‌نامه‌های کتابخانه آستان قدس رضوی/خدمتی به گذشته، امروز و آینده
  • رشد ۱۵۳ درصدی امانت کتاب در آذربایجان شرقی
  • کرج کاندیدای انتخاب پایتخت جهانی کتاب ۲۰۲۶ یونسکو شد
  • نهاد کتابخانه‌های عمومی زمینه‌ساز ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی
  • کتاب‌های مشکوک به آرسنیک در کتابخانه ملی فرانسه
  • قرنطینه‌شدن کتاب‌های مشکوک به آرسنیک در کتابخانه ملی فرانسه