Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-05-01@01:32:27 GMT

آیا کره شمالی، قوی‌ترین تانک جهان را ساخته؟

تاریخ انتشار: ۱۱ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۴۱۴۵۰۴

آیا کره شمالی، قوی‌ترین تانک جهان را ساخته؟

در مقاله‌ای که در یک روزنامه در کره شمالی منتشر شده، ادعا شده که تانک Pokpung-ho IV متعلق به ارتش این کشور «ترسناک ترین قدرت آتش در جهان» را دارد. بررسی دقیق این تانک اما نشان می دهد که این تانک به هیچ عنوان در حد و اندازه های نام خود «ببر برفی» نیست، نامی که ترجمه تحت اللفظی عبارت Pokpung-ho است.

کره شمالی یکی از فقیرترین کشورهای جهان است و تولید ناخالص داخلی این کشور حتی از کشور بسیار کوچک السالوادور نیز کمتر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علیرغم این اقتصاد ضعیف، حکومت  منزوی و سرکوبگر کره شمالی دارای زرادخانه قابل توجهی از سلاح های هسته ای و موشک هاست که به شکل باورنکردنی بر توان نظامی مرسوم این کشور که در گذشته بسیار قابل توجه و توانمند بود سایه افکنده است. یکی از تازه ترین دستاوردهای نظامی در رده نیروهای زمینی کره شمالی تانک Pokpung-ho IV است که با نام Songun 915 نیز شناخته می شود. کره شمالی در ۴۰ سال اخیر بیش از ۱۱ نوع تانک توسعه داده است و بسیاری نسبت به طراحی های گذشته بهتر بوده اند.

این رویکرد تکاملی برای کشوری فقیر که دسترسی اندکی به تکنولوژی تانکی مدرن دارد بسیار خوب بوده است و کره شمالی نسخه های بهبود یافته ای تولید می کند در حالی که در تکنولوژی هایی که از قبل در جهان وجود داشته به مهارت می رسد. این بدان معناست که نیروهای زرهی پیونگ یانگ همیشه در انتهای صف توسعه در زمینه تانکی قرار دارند. تانک موسوم به «ببر برفی» به یک توپ اصلی ۱۲۵ میلیمتری مجهز شده که نسخه ای توسعه یافته از توپ ضد تانک ۲A46 متعلق به اتحاد جماهیر شوروی است. در حالی که توپ ۲A46 یک سلاح موثر در برابر تانک هاست، سوال اصلی این است: گلوله این توپ در برابر تانک ها تا به چه اندازه موثر است؟

بسیاری از تانک های مدرن از گلوله های با قابلیت نفوذ به زره که نوک آن ها از تنگستن یا اورانیوم ضعیف شده است استفاده می کنند اما هزینه بالای تنگستن باعث شد که کره شمالی از گلوله های دارای نوک فولادی استفاده کند. بدین ترتیب بعید است که یک گلوله با مرمی فولادی بتواند وارد زره تانک آمریکایی M1A2 Abrams شود، هر چند نفوذ گلوله دارای مرمی تنگستنی به این تانک نیز تاکنون تایید نشده است. بسیاری از تانک های کره شمالی که به توپ ۲A46 مجهز شده اند می توانند از لانچرهای خود برای پرتاب موشک استفاده کنند و ادعا شده که تانک جدید کره شمالی می تواند از طریق لوله خود نیز موشک شلیک نماید. اما شواهدی وجود دارد که نشان می دهد Pokpung-ho IV چنین قابلیتی ندارد.

تانک «ببر برفی» به دو لانچر موشک ضد تانک Bulsae-3 مجهز است که به بدنه خارجی برجک متصل شده اند. موشک Bulsae-3 یک موشک ضد تانک با قابلیت هدایت لیزری است که شباهت بسیاری به موشک روسی Kornet دارد. اگر تانک «ببر برفی» بتواند از لوله توپ خود موشک شلیک کند نیازی به لانچرهای بزرگ پرتاب موشک Bulsae نخواهد داشت. اما این تانک یک قدرت آتش بروز شده دارد که در دیگر تانک ها موجود نیست: مسلسل مربوط به فرمانده. بسیاری از تانک های غربی و روسی از مسلسل سنگین M2 با کالیبر ۰.۵۰ یا مسلسل ۱۲.۷ میلیمتری دوره شوروی استفاده می کنند. تانک های کره شمالی اما از یک مسلسل قوی تر و بزرگ تر ۱۴.۵ میلیمتری سود می برند. برخی تانک های مدل «ببر برفی» همچنین دارای سکویی برای پرتاب موشک های سطح به هوای قابل جمع شدن هستند که در قسمت پشت تانک نصب شده است.

مسلسل سنگین و موشک های سطح به هوای این تانک ها برای از بین بردن برترین قابل توجه قدرت آتش هوایی ایالات متحده و کره جنوبی به کار گرفته شده اند، قدرت هوایی که به طور ویژه با هلیکوپترهای AH-64 Apache بدست می آید. اما در شرایط ایده آل، هلیکوپترهای آپاچی و دیگر پرنده های نظامی مشابه می توانند در فاصله ای بسیار دورتر از دسترس مسلسل و موشک های سطح به هوای «ببر برفی»، زره این تانک ساخت کره شمالی را نابود سازند. این تانک به سلاح های زیادی مجهز شده اما این تجهیزات به هیچ عنوان در این حد نیست که قدرت آتش آن را «ترسناک» خواند.

منبع: روزیاتو

منبع: ساعت24

کلیدواژه: کره شمالی قدرت آتش تانک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۱۴۵۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امین مدنی:‌ «وعده صادق»؛ عبور از قوی ترین نقطه پدافندی جهان

یک پژوهشگر مسائل نظامی در ویدئویی تحلیلی اظهار داشت عملیات وعده صادق توانست سامانه پدافندی و رادرای مشترکی میان کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی را به چالش بکشد و با عبور از چهار لایه پدافندی به اهداف موردنظر خود اصابت کند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم،  «سید پژمان امین مدنی»، کارشناس مسائل نظامی در ویدئویی تحلیلی به تشریح دلایل ناکارآمدی سامانه‌های پدافندی رژیم صهیونیستی در خلال عملیات «وعده صادق» و ابتکاری که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در جریان این عملیات به کار بست، پرداخت.

 

.

 


امین مدنی ضمن اشاره به روند در حال شکل گیری پدافند مشترک میان کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی به رهبری آمریکا در منطقه، به  تبیین دلایل شکست سامانه های پرهیاهوی  پدافندی رژیم صهیونیستی در خلال عملیات وعده صادق پرداخت و گفت: آمریکا سعی کرد سیستم پدافندی مطلوب خود در منطقه را ایجاد نماید. سامانه پدافندی مدنظر آمریکایی ها چندین لایه داشت اما ایران توانست تا در جریان عملیات وعده صادق، از تور پدافندی این سامانه های راداری قدرتمند عبور کند.

این کارشناس مسائل نظامی به تشریح لایه های مختلف پدافند مستقر در آسمان سرزمین های اشغالی پرداخت و در تبیین نحوه عملکرد لایه های مختلف پدافندی رژیم صهیونیستی گفت: سیستم پدافندی صهیونیست ها از چهار لایه تشکیل شده است که عبارتند از:
نخست؛ پدافند برد بلند: که برای موشک های بالستیک تهیه شده است و خارج از جو با استفاده از نیروی جنبشی با کلاهک موشک بالستیک درگیر می شود؛

دوم؛ پدافند آرو 2 و 3: که در لایه ی دو و سه هزار کیلومتری با مهاجمین برخورد می کند که تکنولوژی آن از آمریکا گرفته شده و رژیم صهیونیستی آنها را ارتقاء داده است؛

سوم؛ فلاخن داوود: که در بردهای کوتاه تری نسبت به آرو 2 و 3 استفاده می شوند؛

و چهارم یا مرحله ی نهایی گنبد آهنین است که برای موشک های برد کوتاه بهره برداری می شود که در عملیات فعلی از این سامانه بهره گیری نشد و تنها ممکن است که این سامانه با کلاهک های بارشی موشک های سپاه برخورد کرده باشند.

امین مدنی با اشاره به اذعان رسانه های صهیونیستی به اصابت پهپادها و موشک های ایرانی به پایگاه های نظامی ارتش رژیم صهیونیستی از جمله نواتیم گفت: در شب عملیات وعده صادق، چتر پدافند هوایی آمریکا و متحدان غربی بر روی سرزمین های اشغالی و به ویژه مناطق حفاظت شده مانند پایگاه نواتیم به شکل چشمگیر و گسترده ای فعال بود، با این حال اصابت موفق پهپادها و موشک های ایرانی به این پایگاه نشان از موفقیت آمیز بودن عملیات 14 آوریل دارد.
 

فیلم| اگر جنگ فراگیر شود پدافند اسرائیل از کار می‌افتدموشک‌های سپاه از 5 لایه سامانه پدافندی اسرائیل عبور کرد




وی در ادامه افزود: در منطقه ما سیستم های راداری مختلفی وجود داشت که در این عملیات به آزمایش گذاشته شد و با استفاده از اطلاعات راداری مشترک سعی کردند با پهپادها مقابله کنند. ما در جریان عملیات وعده صادق نشان دادیم که می توانیم حتی بعد از این عملیات، عملیات های وسیع تری که به نابودی سامانه های راداری بینجامد دست بزنیم اما در برهه کنونی از این اقدام صرف نظر کردیم.

سید پژمان امین مدنی در بخش پایانی این ویدئوی تحلیلی اظهار داشت: ایران هیچگاه روی سیستم پدافندی خود مانور نداده است، چرا که ما به سبب وسعت بالای جغرافیایی و ویژگی های توپوگرافی کشورمان همچون وجود کوه ها و مناطق مرتفع، مزیت خود را بر روی حوزه های آفندی متمرکز کرده ایم و این مسئله به وضوح در راهبردهای نظامی جمهوری اسلامی ایران با هدف ایجاد بازدارندگی نمایان است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آخرالزمان شمالی چگونه اتفاق می‌افتد؟ علائم آن چیست؟ (+عکس)
  • ساقط کردن ۶ موشک «اتکمز» آمریکا توسط ارتش روسیه/ «مغز متفکر پوتین»: اوکراین نباید وجود داشته باشد
  • اجازه فعالیت به ۳ کارخانه سیمان در یک دشت ممنوعه / مجوزهای عجیب دولت بر ضد محیط زیست که در هیچ‌ جای جهان شبیه آن وجود ندارد / نابودی آب و خاک و زمین در نزدیکی تهران (فیلم)
  • میوه های فرهنگ و موشک را در اقتصاد بچینید
  • اصابت موشک کره‌شمالی به اوکراین؟
  • ادعای ناظران درباره اصابت موشک ساخت کره‌شمالی به خارکیف اوکراین
  • پیشروی گسترده ارتش روسیه در 3 منطقه شرقی اوکراین/منطقه دونباس اوکراین به زودی سقوط می کند
  • پیشروی گسترده ارتش روسیه در 3 منطقه شرقی اوکراین
  • امین مدنی:‌ «وعده صادق»؛ عبور از قوی ترین نقطه پدافندی جهان
  • مستند کوین اسپیسی در راه پخش در سراسر جهان است