Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-27@23:15:55 GMT

علم و ادبیات را نباید محصور کرد 

تاریخ انتشار: ۱۱ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۴۱۵۵۷۲

علم و ادبیات را نباید محصور کرد 

ایسنا/خراسان رضوی نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: معمولاً مراکز آکادمیک در اختیار دانشگاه‌ها است و حتی به کتابخانه ملی ایران با شرایط خاصی می‌توان ورود کرد، در حالی که علم و ادبیات را نباید محصور کرد و اینکه مردم عادی می‌توانند به مرکز خراسان‌شناسی بیایند و اطلاعات دریافت کنند نشان‌دهنده این است که نگاه بهتری نسبت به فرهنگ پیدا کرده‌ایم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیژن نوباوه در افتتاحیه مرکز خراسان شناسی در مشهد با بیان اینکه خراسان در هویت ایرانی به عنوان یک تمدن جهانی حضور دارد، اظهار کرد: خراسان یک مجموعه تفکر ادبی و فکری برای بسیاری از کشورهای منطقه است و اگر نگاهی به تاریخ اساطیری داشته باشیم متوجه این امر خواهیم شد. یکی از مهمترین آثار ادبیات -به ویژه ادبیات اساطیری جهان- در این منطقه رقم خورده و شاهنامه فردوسی قطعاً بیانگر این عظمت تاریخی است.

وی با اشاره به اهمیت خراسان در دنیا، تصریح کرد: امروز به برخی شهرهای مهم دنیا تنها به عنوان شهر ویژه کشور خود نگاه نمی‌کنند. به عنوان مثال در تاریخ رنسانس، به شهر فلورانس به عنوان شهر مربوط به یک دوره پادشاهی نگاه نمی‌شود؛ چراکه در آن مکان اتفاقات بزرگی افتاده و بخشی از تاریخ هنر و ادبیات دنیا رقم خورده است؛ خراسان ما نیز این‌گونه است.

نوباوه خاطرنشان کرد: وجود فردوسی و شاعران بزرگ و مکاتب ادبی خراسان بر کسی پوشیده نیست و برای جهان قابل استناد است. در مدتی که من در کشور آمریکا به عنوان خبرنگار مأموریت داشتم، یک کتابخانه ملی را دیدم که بخشی از کتابخانه را که بخش بسیار بزرگی بود به ابن‌سینا اختصاص داده بودند و آن‌جا در ارتباط با تاریخ تمدن ایران کتاب‌های بسیاری را دیدم که از مهمترین آن‌ها کتاب‌های مرتبط با تاریخ خراسان و ری بود.

وی با ابراز خرسندی از امکان حضور اقشار مختلف جامعه در مرکز خراسان‌شناسی، بیان کرد: معمولاً مراکز آکادمیک در اختیار دانشگاه‌ها است و حتی به کتابخانه ملی ایران با شرایط خاصی می‌توان ورود کرد، در حالی که علم و ادبیات را نباید محصور کرد. این‌که مردم عادی می‌توانند به مرکز خراسان‌شناسی بیایند و اطلاعات دریافت کنند نشان‌دهنده این است که نگاه بهتری نسبت به فرهنگ پیدا کرده‌ایم. در مجلس شورای اسلامی نیز در این زمینه به مرکز خراسان‌شناسی کمک خواهیم کرد.

رضا خواجه نائینی، معاون مالی و پشتیبانی شهرداری مشهد نیز در ادامه این مراسم، گفت: در این دوره، راهبردی در شهرداری مشهد برای تعاملات بین‌بخشی، بین شهرداری و دستگاه‌های مختلف وجود داشت که اتفافات خوبی هم رخ داد و در دو هفته اخیر، افتتاحیه‌ مراکز خوبی مانند فرهنگسراهای شوق زندگی و گفت‌وگو، مرکز خراسان‌شناسی برگزار شد و دفتر خیرین شهر به زودی افتتاح می‌شود. تعاملات بین‌دستگاهی باعث افتتاح این مراکز شد و در تمام این تعاملات، نقش دانشگاه فردوسی به جهات مختلف متفاوت بود؛ چراکه مدیران شهری و اعضاء شورای شهر در این دوره، همه دانشجو و اعضاء هیات علمی دانشگاه فردوسی بودند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری افتتاح مرکز خراسان شناسی مشهد خراسان رضوي مرکز خراسان شناسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۱۵۵۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشهد، پرباران ترین شهر خراسان رضوی با ۲۵ میلیمتر باران

 

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی؛  کارشناس مرکز پیش بینی هواشناسی خراسان رضوی گفت: پس از مشهد بیشترین میزان بارش در شهرستان صالح آباد واقع در شرق خراسان رضوی با ۲۲ میلیمتر و کاخک گناباد با ۲۱ میلیمتر بارندگی گزارش شده است.

زهرا مبشری نسب افزود: این بارشها بر طبق پیش بینی ها  تا روز شنبه هفته آینده ادامه دارد و در این روز بیشتر بارشها به صورت رگباری همراه با  رعد و برق در ساعات بعد از ظهر رخ خواهد داد.

وی بیان کرد: بیشترین میزان بارش برای روز جمعه در جنوب غرب استان و روز شنبه در شمال غرب خراسان رضوی پیش‌بینی شده است و در این مدت شاهد وزش باد شدید در استان خواهیم بود.

وی با اشاره به کاهش دما در خراسان رضوی از دیروز (چهارشنبه)، افزود: این روند کاهش دمای استان تا روز دوشنبه ادامه خواهد داشت، بر طبق پیش بینی ها در این مدت دمای شبانه در مناطق مرکزی خراسان رضوی به حدود هفت درجه سلسیوس و در شهر قوچان تا سه درجه افت خواهد کرد.

مبشری نسب ادامه داد: کاخک گناباد با کمینه دمای هشت درجه سلسیوس و سرخس با ۲۷ درجه به ترتیب سردترین و خنک ترین مناطق استان خراسان رضوی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند، در همین مدت دمای کلانشهر مشهد بین ۱۳ تا ۲۳ درجه در نوسان بود.

به گفته وی، در این مدت بیشترین سرعت وزش باد از شهرستان رشتخوار با سرعت ۶۵ کیلومتر در ساعت به ثبت رسید.

کارشناس مرکز پیش بینی هواشناسی خراسان رضوی گفت: دمای شهر مشهد برای امروز در گرمترین ساعات ۱۷ درجه سلسیوس و در سردترین ساعات ۱۳ درجه پیش بینی شده است.

 
 

دیگر خبرها

  • چند خبر کوتاه از شهرستان های سبزوار و سرخس
  • پاسداشت ادبیات، شعر و موسیقی اصیل ایرانی در شبکه آموزش
  • خراسان رضوی هفته ای سرد و بارانی را پیش رو خواهد داشت
  • اسامی داوران مرحله استانی اعلام شد/ داورانی از جنس هنر و تجربه
  • معدوم سازی سه تن انواع موادغذایی تاریخ مصرف گذشته در زاهدان
  • طرح های بهداشت ودرمان خراسان شمالی افتتاح و کلنگ زنی می شود
  • وزش باد و ریزش باران در خراسان رضوی ادامه دارد
  • ضرورت جریان شناسی تحریف تاریخ ایران
  • مشهد، پرباران ترین شهر خراسان رضوی با ۲۵ میلیمتر باران
  • ثبت و ضبط تاریخ شفاهی یزد قدیم در اولویت مرکز اسناد