Web Analytics Made Easy - Statcounter

مهدی شفیعی مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه اقتصاد دانش بنیان یکی از اساسی‌ترین اصول اقتصاد مقاومتی است،  اظهار کرد:  جهان در حال حرکت به سمت اقتصاد دانش بنیان است و ایران برای قرار گرفتن در این مسیر باید اقتصاد دانش بنیان را جایگزین اقتصاد نفتی کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: در همین راستا شرکت‌های دانش بنیان حوزه‌های پتروشیمی، نفت و گاز ایده‌های بسیار مناسبی را برای قرار گرفتن در این مسیر ارائه داده اند.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان گفت: تبدیل متانول و میعانات به فراورده‌های پیچیده و تولید مواد پتروشیمی از نفت، گاز، میعانات و متانول نه تنها کمک کننده خواهد بود بلکه ارزش افزوده بیشتری را برای کشور به همراه خواهد داشت همچنین تولید این ترکیبات دردنیا کاربرد بیشتری دارد.

شفیعی بیان کرد: باید توجه داشت که دوره استفاده از نفت و گاز به عنوان سوخت ماشین و کارخانه‌ها به پایان رسیده است و تکنولوژی‌های الکترونیکی در حال جایگزینی آن‌ها هستند که در چنین شرایطی قیمت فرآورده‌های نفتی و گاز خام به شدت کاهش می‌یابد و می‌تواند برای کشور مشکلات بسیاری را به همراه داشته باشد، اما با تبدیل این مواد خام به مواد پیشرفته و پتروشیمی به کمک شرکت‌های دانش بنیان در کنار سرمایه گذاری داخلی می‌توان در مسیر پیشرفت و توسعه قرار گرفت که بسیاری از شرکت‌ها برای انجام این کار در صف اخذ مجوز هستند.

او با بیان اینکه صادرات تجهیزات و دانش‌های فنی و مهندسی حوزه‌های نفت و گاز و همچنین صادرات فعالیت‌های دانش بنیان این حوزه می‌تواند کمک کننده باشد، گفت:  اگر شرکت‌های دانش بنیان به همراه شرکت‌های سرمایه گذار بزرگ در خارج از کشور باتوجه دانش فنی که در حوزه نفت و گاز دارند، بر معادن نفت و گاز دیگر کشور‌های سرمایه گذاری کنند این کار می‌تواند جهش بزرگی را برای جایگزینی اقتصاد دانش بنیان به جای اقتصاد نفتی به همراه داشته باشد.

این فعال فناور تصریح کرد: اگر بتوانیم از ظرفیت دولت در کنار فروش و صادرات نفت و گاز به فکر توسعه کسب و کار‌ها استفاده کنیم موثر است به عنوان مثال اگر دولت نتوانست هزینه‌های لازم پروژه یک شرکت دانش بنیان را تامین کند، نفت و گاز در اختیار آن شرکت قرار دهد تا در صنعت به گونه دیگری از این نفت و گاز استفاده شود.

او بیان کرد: این کار به تغییر مسیر و حرکت دولت به سمت جایگزینی اقتصاد دانش بنیان به جای اقتصاد نفتی و خام فروشی کمک می‌کند و درنتیجه ارزش افزوده بیشتری را برای دولت به همراه دارد.

بیشتربخوانید 

آینده ایران را فناوری خواهد ساخت، نه بشکه‌های نفتی  خانه‌های خلاق، راهی برای رسیدن به اقتصاد دانش بنیان

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: شرکت های دانش بنیان اقتصاد نفتی اقتصاد دانش بنیان اقتصاد دانش بنیان دانش بنیان نفت و گاز شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۱۶۸۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معرفی برترین شرکت‌های دانش بنیان در حوزه معدن و صنایع معدنی 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز یزد، دبیر اجرایی رویداد ملی چادرو گفت: ۷۰ طرح و ایده فناورانه به دبیرخانه این رویداد از استان‌های مختلف کشور ارسال شد که در مرحله‌ی اول ۳۵ طرح برای ارزیابی انتخاب شدند.

امیرشنوا افزود: در نهایت پس از ارزیابی‌های فنی ۱۰ ایده نوآور برگزیده شدند که در مراسم اختتامیه رویداد از آنها تجلیل و در این بین ۳ ایده برتر هم معرفی شد.

وی هدف از برگزاری این رویداد را جذب ایده‌ها و طرح‌های فناورانه و نوآورانه عنوان کرد و افزود: ۱۰ ایده برتر رویداد زنجیره ارزش فولاد از اکتشاف معدن تا محصول نهایی در بخش‌های انرژی، آب، محیط زیست، هوشمندسازی و تحول دیجیتال را شامل می‌شدند.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری هم در ارتباط ویدئو کنفرانسی در این رویداد با بیان اینکه هم اکنون سهم شرکت‌های دانش بنیان در اقتصاد دانش‌بنیان کشور حدود ۲.۷ درصد در تولید ناخالص ملی است، گفت: بر اساس هدف‌گذاری اعلام شده طبق قانون و در قالب برنامه هفتم توسعه، سهم اقتصاد دانش بنیان باید به ۷ درصد در تولید ناخالص ملی برسد. 

خیاطیان افزود: سیاست ما حمایت از شرکت‌های دانش بنیان است و هم اکنون تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان به حدود ۱۰ هزار شرکت رسیده که حدود ۳۰۰ هزار نفر در این شرکت‌ها مشغول به کار هستند.

وی اظهار داشت: شرکت‌های بزرگ صنعتی معدنی، چون چادرملو، فولاد مبارکه، شرکت پتروشیمی و صنایع بزرگ مواد غذایی باید برای رسیدن به سهم هفت درصدی شرکت‌های دانش بنیان در اقتصاد کشور ورود کرده و از این شرکت‌ها حمایت کنند.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری ادامه داد: رویکرد ما این است که شرکت‌های بزرگ، نیاز‌های فناورانه خود را از طریق شرکت‌های دانش بنیان تامین کنند.

رئیس هیات مدیره سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی (ایمیدرو) هم گفت: برای کم کردن فاصله فناوری کشورمان با کشور‌های پیشرفته آن هم در شرایط تحریم باید از توان دانشمندان و شرکت‌های دانش بنیان استفاده کنیم.

موثقی نیا افزود: در رویداد چادرو تعداد قابل توجهی طرح و ایده ارائه شده، اما برای دست یافتن به رشد ۱۳ درصدی معدن در برنامه هفتم توسعه باید تلاش‌های بیشتری در این حوزه صورت گیرد.

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو هم از بومی سازی قطعات و مواد اولیه این شرکت با همکاری مراکز و شرکت‌های دانش بنیان خبر داد و افزود: تعداد هزار و ۴۶۳ قلم قطعات یدکی و مواد اولیه در سال گذشته با صرفه جویی ارزی ۴۷ میلیون یورو با بهره گیری از توان بومی و دانش بنیان انجام شده است.

طاهرزاده تصریح کرد: در راستای حمایت از نخبگان نیز طرح بورسیه صنعتی را در کنکور ۱۴۰۲ اجرا کردیم و تعداد ۶ دانشجوی بورسیه کارشناسی در مجتمع صنعتی چادرملو مشغول به تحصیل هستند.

دیگر خبرها

  • حضور دانش‌بنیان‌های ایرانی در اوگاندا برای توسعه ICT
  • معرفی برترین شرکت‌های دانش بنیان در حوزه معدن و صنایع معدنی
  • معرفی برترین شرکت‌های دانش بنیان در حوزه معدن و صنایع معدنی 
  • ارائه تکنولوژی‌های بومی در بخش کشاورزی/ رفع مشکل صادرات با آفت‌کش زیست‌سازگار
  • عزم جدی مدیریت شهری اصفهان برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان
  • صرفه‌جویی یک میلیارد دلاری پالایشگاه آبادان
  • انتقال تجارب و دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه شیلات به تاجیکستان
  • تحقق مشارکت مردم در رشد تولید با توسعه اقتصاد دانش بنیان
  • جهش تولیدات صنعتی با کمک بخش نخبگانی از طریق تقویت حضور دانش‌بنیان‌ها در صنایع بزرگ
  • شروط حضور دانش‌بنیان‌ها در معادن