Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-27@19:36:16 GMT

حکم رفع وقف جنگل‌های آق‌مشهد ساری ابلاغ شد

تاریخ انتشار: ۱۱ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۴۱۷۰۱۹

حکم رفع وقف جنگل‌های آق‌مشهد ساری ابلاغ شد

گروه استان‌ها- با صدور رای شعبه اول دیوان عالی کشور مساحت ۵۱۰۳/۱۵۸۵ هکتار از جنگل‌های قریه آق‌مشهد به عنوان منابع ملی اعاده شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ساری، به نقل از اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران، در راستای تقاضای اعاده دادرسی اداره کل منابع طبیعی استان مازندران ساری نسبت به دادنامه های صادره از شعب سوم دیوان عالی کشور و 11 دادگاه تجدید نظر استان مازندران مبنی بر وقفیت جنگل‌های روستای آق‌مشهد پس از بررسی‌های قانونی و ارجاع امر به کارشناسان ذی‌فن و ذی‌صلاح در امور ثبتی، منابع طبیعی و اوقاف در نهایت شعبه اول دیوان عالی کشور به ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین سید احمد مرتضوی مقدم با صدور دادنامه مورخه 1400/3/17 حکم به نقض دادنامه‌های فوق‌الذکر و تایید دادنامه شماره 1113-1384/10/8 شعبه اول دادگاه حقوقی ساری و ملی بودن مقدار 5106/1585  هکتار از جنگل‌های قریه آق‌مشهد صادر کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ادعای وقفی بودن پنج هزار و 100 هکتار از جنگل بکر و طبیعی و مناطق روستایی اطراف آن به استناد وقف‌نامه‌ای متعلق به 400 سال پیش از سوی یک شخص و با حمایت اداره کل اوقاف مازندران و صدور حکم وقفی بودن این عرصه‌های طبیعی از سوی دستگاه قضا سبب شده بود که تنش‌هایی نیز در این منطقه ایجاد شود.

سازمان اوقاف اجاره بهاء مستأجرین آسیب‌دیده از کرونا را می‌بخشدرئیس مرکز خیریه سازمان اوقاف: افزایش فعالیت خیران در حوزه بهداشت و درمان ضروری استسازمان اوقاف کارآفرینی اجتماعی را با محوریت بقاع امامزادگان تقویت می‌کند

اما پیگیری‌های رسانه‌ها و فعالان محیط زیستی پس از چند ماه با وارد شدن جدی دستگاه قضا سبب متوقف شدن اجرای حکم و بازنگری در پرونده شد.

اسفندماه سال گذشته نیز حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی رئیس وقت قوه قضائیه در سفری که به استان مازندران داشت به صراحت عنوان کرد با توجه به اینکه مالکیت بر وقف ارجحیت دارد، طبق بررسی‌های محلی دقیقی که صورت گرفته، این عرصه نمی‌تواند مالکیت داشته باشد تا وقف شود.

اکنون نیز پس از مدت‌ها کش و قوس فراوان با صدور رای شعبه اول دیوان عالی کشور مساحت 5103/1585 هکتار از جنگل‌های قریه آق‌مشهد به عنوان منابع ملی اعاده شد.

انتهای پیام/686/ح

منبع: تسنیم

کلیدواژه: دیوان عالی کشور هکتار از جنگل شعبه اول آق مشهد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۱۷۰۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احیای جنگل‌های هیرکانی گلستان با تولید و کاشت سه میلیون نهال

رسول مقسم روز شنبه گفت : سال قبل گلستان از محل تولید نهال‌جنگلی ۳۸۷ هکتار از عرصه‌های جنگلی هیرکانی را با کاشت «بلوط، ون، افرا و خانواده سرو نقره‌ای» احیا کرد یا توسعه داد که شامل ۲۰۰ هکتار در منطقه «قلعه‌قافه» مینودشت، ۱۰۰ هکتار در منطقه «قربان‌دره» مراوه‌تپه، ۵۷ هکتار در منطقه «جوزچال» رامیان و ۳۰ هکتار در مناطق« عربکلو و خسروآباد» گالیکش بود.

طبق گزارش مسوولان حوزه جنگل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان، سال قبل در قالب اجرای طرح ملی چهارساله کاشت یک میلیارد درخت، ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار اصله نهال جنگلی برای فضای سبز، زراعت چوب، احیا و توسعه جنگل و مرتع و بیابان با بهره‌گیری از نهالستان‌های دولتی و خصوصی در استان تولید و در اختیار استان‌ها قرار گرفت در حالی که تعهد ایجاد شده برای گلستان در این سال پنج میلیون و ۳۰۰ هزار نهال بود.

به روزرسانی جنگل‌های هیرکانی نیازمند احیا و توسعه

رییس اداره جنگلکاری، پارک‌ها و تفرجگاه‌های اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: مکاتبه با ادارات شهرستانی منابع طبیعی و آبخیزداری برای شناسایی جنگل‌های مخروبه، کم پوشش و فقیر جنگلی انجام شده است.

طبق گزارش اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان، در این استان شمالی با مساحتی نزدیک به ۲ میلیون هکتار دارای اقلیم معتدل مدیترانه‌ای و دارای سطحی معادل یک میلیون و ۳۳۵ هزار هکتار عرصه‌های منابع طبیعی وجود دارد که ۴۵۲ هزار هکتار آن را عرصه جنگلی هیرکانی است.

گلستان طبق سرشماری سال ۱۳۹۵ تعداد یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفر جمعیت دارد که اقتصاد اصلی ساکنان آن برپایه کشاورزی استوار است.

دیگر خبرها

  • افزایش ۳۵۳ درصدی آتش سوزی در طبیعت ایران / بیشترین آتش سوزی جنگل در چه ساعاتی رخ می‌دهد؟
  • احیای جنگل‌های هیرکانی گلستان با تولید و کاشت سه میلیون نهال
  • ابلاغ مقررات تسهیل صدور پروانه تولید فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل
  • توقیف چوب جنگلی قاچاق در آمل
  • آزادسازی اراضی ملی بابل با حکم دادگاه
  • بازگشت ۳۷۰ هکتار از اراضی جنگلی مازندران به طبیعت
  • دستگیری قاچاقچیان چوب در لفور سوادکوه
  • ماجرای قطع ۴۰ درخت در نوشهر
  • ماجرای قطع ۴۰ اصله درخت در کجور نوشهر از زبان رئیس منابع طبیعی
  • ‌ تعیین تکلیف ۷۲۸ هکتار اراضی منابع طبیعی و اوقاف در فارس