Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرورزشی – دو اشتباه تاثیرگذار داوری در دیدار آلومینیوم اراک و استقلال تهران همچنان موضوع مورد بحث در محافل ورزشی و فوتبالی است. نوید مظفری کارشناس داوری فوتبال کشورمان در گفت‌وگو با خبر ورزشی درباره در اختیار داشتن کمک داور ویدیویی و تاثیری که می تواند داشته باشد حرف زد. 

نظر شما درباره بودن یا نبودن کمک داور ویدیویی در لیگ برتر چیست؟

شخصا سیستم کمک داور ویدیویی را دوست ندارم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در همین مسابقات یورو هم دیدیم که داور در یک مسابقه یکسوی زمین پنالتی را نگرفت و همان توپ وقتی روی دروازه تیم مقابل رفت تا خواست از سیستم کمک داور ویدیویی استفاده کند ماجرا به شکلی دیگر رقم خورد. این بحث درباره فوتبال پیشرفته اروپاست، ما که در فوتبالمان به هیچ وجه زیرساخت‌های لازم را نداریم.

چطور؟

تصور نکنید که اگر همین فردا VAR را بیاوریم باید بگوییم همه مشکلات حل شد! ما اصلا دوربین‌های این کار را نداریم. ما حتی در برخی استادیوم‌ها دوربین روی خط آفساید نداریم. بوندسلیگا برای تجهیز استادیوم‌هایش به این سیستم ۳ میلیون یورو هزینه کرد. تازه پس از نصب این سیستم یک سال دوربین‌ها خاموش بود و فقط استفاده از آن را تمرین می‌کردند. چون اجرای VAR به این آسانی‌ها نیست. ما که در فوتبالمان چنین بودجه ای نداریم. بنابراین اصلا امکان پذیر نیست.

اما وقتی در همین لیگ نوزدهم مبلغی بالغ بر ۱۵۰۰ میلیارد تومان هزینه شده آیا نمی‌توان با کمتر از ۱۰ درصد آن و کمک خود باشگاه‌ها یعنی چیزی حدود ۱۰۰ میلیارد تومان این کار را کرد؟ فکر نمی کنید خود باشگاه‌ها در این باره همکاری کنند؟

اتفاقاً آلمان هم همین کار را کرد آمد و از باشگاه‌ها کمک گرفت تا این تجهیزات را در اختیار سازمان لیگش قرار بدهد. اما اینجا باشگاه‌های ما همگی به نوعی به دولت مربوط می‌شوند و دولت چنین هزینه‌ای نمی‌کند. ضمن این که فیفا برای استفاده از کمک داوری ویدیویی ۷ استپ مختلف دارد. به این آسانی‌ها نیست.

قبول دارید استفاده از کمک داور ویدیویی برای باشگاه‌ها و به ویژه داوران مفید خواهد بود. داورانی که سهوا دچار اشتباهی می شوند و بعد در فضای مجازی مورد بدترین هتاکی‌ها قرار می گیرند؟

قطعاً همین طور است.

وقتی داور بتواند در تصمیمی که شاید سهواً اشتباه بوده تجدید نظر کند، دیگر مورد فحاشی و یا اتهاماتی در زمینه جانبداری از یک تیم خاص قرار نمی گیرد. 

بله! این را قبول دارم که اگر VAR بیاید داوران دیگر تا این حد مورد هجمه و هتاکی قرار نمی گیرند، اما استفاده از کمک داور ویدیویی در فوتبال ما یک جور سرپوش گذاشتن روی داوری بیمار ماست.

بیشتر در این باره توضیح می دهید؟

داوری ما بیمار است و ما داریم در این سال‌ها با آسپرین دادن به این داوری به نوعی آن را رفع و رجوع می‌کنیم. مادامی که انقلاب درونی در داوری نداشته باشیم مشکلات همچنان پابرجاست.

چطور؟

سیستم خراب است، بنابراین ما رو به جلو نمی رویم. شما نگاه کنید در یکی دو دهه گذشته داورانی مانند مسعود مرادی، محسن ترکی، سعید مظفری‌زاده، علیرضا فغانی و امثالهم در داوری داشتیم اما حالا دیگر ما چنین چهره هایی را نداریم. وقتی نداریم یعنی یک جای سیستم ایراد دارد. ضمن اینکه در آن دوران هم همین داورانی که اسم بردم با توجه به عملکرد شخصی و تلاش خودشان پیشرفت کرده بودند. اما حالا همان‌ها هم در داوری ما دیگر دیده نمی شوند. پس یک جای سیستم ایراد دارد.

منبع: پارس فوتبال

کلیدواژه: خبر ویژه داوری داور فوتبال سازمان لیگ فدراسیون فوتبال ایران کمیته داوران نوید مظفری کمک داور ویدیویی باشگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت parsfootball.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس فوتبال» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۱۷۱۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشکسوت فوتبال سپاهان: کمیته داوران یک داور باکیفیت برای دیدار با پرسپولیس انتخاب کند

پیش‌کسوت فوتبال سپاهان گفت: کمیته داوران باید برای بازی سپاهان و پرسپولیس داوری را بگذراند که تجربه خوبی داشته باشد که بتواند بازی را کنترل کند، باید از داور باتجربه و باکیفیت استفاده شود.

سیدمهدی سیدصالحی پیش‌کسوت فوتبال سپاهان در گفت‌و‌گو با فارس در خصوص بازی سپاهان و پرسپولیس اظهار داشت: بازی‌های سپاهان و پرسپولیس همیشه حساس است، تیم‌ها بالای جدول هستند و مدعی قهرمانی هستند؛ سپاهان با بردن پرسپولیس فاصله خود را با این تیم کم می‌کند و می‌تواند خود را به صدر جدول نزدیک کند.

وی ادامه داد: پرسپولیس بعد از حضور اوسمار و اضافه شدن اورنوف، عبدالکریم حسن و عیسی آل‌کثیر شاداب‌تر بازی می‌کند و ضعف این تیم در خط حمله برطرف شد، هر دو تیم دنبال بازی مالکانه هستند و جنگ هافبک‌هاست، هر تیمی از موقعیت‌ها استفاده کند، تمرکز بیشتری داشته باشد و شرایط ایده‌آل را داشته باشد، می‌تواند برنده بازی باشد.

سیدصالحی تصریح کرد: سپاهان بازیکنان خوبی دارد و بازیکنان خیلی خوبی نیز از آکادمی به تیم اضافه شدند، حواشی از طرف سازمان لیگ و فدراسیون علیه این تیم وجود داشته اما هواداران سپاهان توقع دارند، این تیم بهترین نتایج را بگیرد زیرا سپاهان از سال‌های گذشته طلایه‌دار فوتبال ایران بوده است.

پیش‌کسوت فوتبال سپاهان خاطرنشان کرد: سپاهان بازی با ذوب‌آهن و ملوان را پیروز شده و به لیگ برتر برگشتند اما شادابی کامل در سپاهان دیده نمی‌شود، سپاهان با بردن تیم پرسپولیس با اعتماد به نفس بالایی لیگ و جام حذفی را ادامه خواهد داد، سپاهان با پیروزی در این دیدار اتفاقات اخیر را به فراموشی می‌سپارد.

وی با اشاره به اهمیت داوری این دیدار گفت: حساسیت بازی برای داور زیاد است، تا زمانی که VAR نباشد برخی تیم‌ها از داوری ضرر می‌کنند، کمیته داوران باید داوری را بگذراند که تجربه خوبی داشته باشد که بتواند بازی را کنترل کند، باید از داور باتجربه و باکیفیت استفاده شود تا شائبه‌ای ایجاد نشود، همچنین نباید حواشی از سوی تیم‌ها ایجاد شود تا فشار بر روی داور بیشتر نشود.

سیدصالحی در پایان عنوان کرد: اگر قرار است از VAR استفاده شود باید در همه بازی‌ها باشد، تیم‌های بالای جدول و تیم‌های پایین جدول حساسیت بالایی برای بازی‌ها دارند، وقتی فقط در شهرآورد تهران از VAR استفاده می‌شود، نگاه به پرسپولیس و استقلال نسبت به تیم‌های دیگر متفاوت است در حالی که باید نگاه به همه بازی‌ها باید به یک شکل باشد، باشگاه‌ها باید ورود کنند و نباید بگذارند در حق تیمشان اجحاف شود.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • دو بازی حساس هفته۲۵ لیگ با داوری دو برادر!
  • از قرقیزستان تا رومانی: قهرمانی که داور شد!
  • گفت‌وگو با داور فوتبال که مورد ضرب و شتم قرار گرفت + فیلم
  • مجهز بودن ۹۷ درصد ناوگان اتوبوسرانی مشهد به سیستم سرمایشی
  • هوادار خاص استقلال: نکونام گفت دعا کن قهرمان شویم
  • استقلال: نکونام گفت دعا کن قهرمان شویم
  • پیشکسوت فوتبال سپاهان: کمیته داوران یک داور باکیفیت برای دیدار با پرسپولیس انتخاب کند
  • داور عشق راگبی برای بایرن مونیخ-رئال
  • کمک داور ویدیویی مانع از کامل شدن بازگشت چلسی در ویلا پارک
  • کارشناس داوری: بازیکن پرسپولیس قبل از زدن گل اول خطا کرد